Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 613
Hei alle sammen. :-)

Jeg må sende MacBooken min inn på service, der de helt sikkert vil formatere den og slette alt jeg har. Tenker derfor å ta en backup nå med en gang. Det meste er studiefiler, som (på tross av stort antall filer) tar relativt lite plass på disken, og er lett å kopiere over til en harddisk. Det er imidlertid et par ting jeg behøver litt hjelp til.

1: Favoritter/bokmerker i Google Chrome. Hvordan tar jeg vare på disse? Skulle tro dette var Googlebart, men jeg fant ikke så mange løsninger som passer for meg. De fleste inkluderer bruk av en Google-konto, men slikt har jeg ikke (og har heller ikke lyst på, med mindre det er absolutt nødvendig). Det eneste jeg har er et stort og intrikat mappesystem i bokmerkemenyen som jeg gjerne skulle tatt vare på. Er det noen måte å føre dette over på ekstern disk slik at det er lett å plassere dem tilbake igjen på formatert og tom laptop?

2: Programmer og applikasjoner. De fleste programmene får jeg vel bare laste ned på nytt, da, men enkelte betalprogrammer er jeg litt undrende til. For eksempel har jeg kjøpt og betalt hele Office-pakken til Microsoft, som kun er til bruk på én datamaskin. Hvordan kan jeg lagre denne pakken slik at jeg ikke trenger å kjøpe ny bare fordi maskinen formateres?

Dukker kanskje opp noe mer, men inntil videre får dette holde.

Takk for svar!!
Første som slår meg er at du kan bruke timemachine og ta en komplett backup. Når du da får macen tilbake så gjenoppretter du fra den eksterne disken du backa opp til. Afaik vi du da få macen helt identisk lik. Du kan lese mer her.
Trådstarter
Sitat av trauMa Vis innlegg
Første som slår meg er at du kan bruke timemachine og ta en komplett backup. Når du da får macen tilbake så gjenoppretter du fra den eksterne disken du backa opp til. Afaik vi du da få macen helt identisk lik. Du kan lese mer her.
Vis hele sitatet...
Og da tar den med min lisensierte Office-pakke og Chrome-bokmerkene mine?
Sitat av MatFot Vis innlegg
Og da tar den med min lisensierte Office-pakke og Chrome-bokmerkene mine?
Vis hele sitatet...
Jeg vet i utgangspunktet ikke, og det var derfor jeg linket til artikkelen fra apple. Men siden du tydligvis sliter med å åpne linker:

Time Machine automatically backs up your entire Mac, including system files, applications, accounts, preferences, email messages, music, photos, movies, and documents.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at office pakken og bokmerkene dine er inkludert i "your entire mac".
Time Maschine Backup, som er innebygget i OS vil ta vare på ALT du har på disken.
Og om du skulle være i tvil så kan du ta backup av bokmerker i Google Chrome med en Google-Account.