Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 9808
Leste en kort artikkel i VG Helg om konspirasjonene rundt tidspunktet til Jesus fødsel.

Det nevnes blant annet at det ikke står noen steder i Juleevangeliet en dato eller tid på året Jesus ble født. Faktisk, det at hyrdene var ute å gjette lammene tyder heller at Jesus ble født en gang på våren.

Først 200 år etter Jesus fødsel finner man kilder som gir Jesus en fødselsdag. En kristen lærer i Egypt, Clement fra Alexandria, nevnte flere mulige datoer. I følge VG Helg nevnte han følgende datoer fra forskjellige kalendere, som hos oss blir 28.august, 20. mai, 21. mars og 15., 20. eller 21. april. 200 år etter det igjen begynner 24.-25. desember å dukke opp i en romersk almanakk.

En visstnok populær konspirasjon er at kirken kuppet de festene som allerede ble feiret i desember (hedensk solfest og midtvintersblot nevnes).

Videre står det noe om at det ikke noe sted i Bibelen oppfordres til å feire jul, og at både juletreet og nissen i grunn ikke har noe med Kristendommen å gjøre...

Det siste er jeg ikke så interessert i, men syntes dette med Jesus fødsel var litt interessant. Noen som er mer belyst på dette feltet?
Det er jo ikke en konspirasjonsteori. Det er jo mye lettere å omvende folk til å feire samme festen, men for jesus, i stedet for å droppe eldgamle tradisjoner for så å lage nye. Det er umulig å fastslå når Jesus ble født, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det spiller noen rolle, utenom for å ha et retardert argument i religionsdiskusjoner.

Du burde se Religilous av Bill Maher, han snakker mye om det der, og også alle likhetene mellom religioner. Veldig mye bias, lite fakta og veldig Michael Moore stil, men også veldig morsom.
Dette bekrefter vel bare nok en gang at alt er et påfunn.
Tror det har gått en del dokumentarer på National Geographic/Discovery om dette. Hva de heter og hvor du eventuelt kan finne de vet jeg ikke.
Sitat av dudee Vis innlegg
En visstnok populær konspirasjon er at kirken kuppet de festene som allerede ble feiret i desember (hedensk solfest og midtvintersblot nevnes).
Vis hele sitatet...
Det er ikke konspirasjon men historie...

At Jesus ikke ble født i år 0 er også relativt lite kontroversielt.
Trådstarter
@Cikey: Ser jeg formulerte meg litt upresist. Teorien var at kirken valgte desember som tidspunkt for Jesus fødsel fordi det var så mange andre fester da, men kirken hadde ingen av dem. Og med tidspunkt mente jeg ikke årstall, men når på året.

@Pantheon: Det spiller antakeligvis ikke noen stor rolle, men jeg syntes hvert fall at det er litt interessant
Om jeg ikke tar feil er Jesus født rundt Februar/Mars. Er jo en grunn til at Fisk syboliserer Jesus.. Fisk som igjen betyr "Jeg tror"

Kirken valgte Desember bla. fordi det er da sola snur (begravet i tre dager og står opp igjen)

OBS!: Gjør oppmerksom på at dette er mine meninger og hva jeg tror og har kommet fram til etter egne research.
Sist endret av Vandringsmann; 23. januar 2010 kl. 18:07. Grunn: Hadde mer på hjertet
Å kalle det en "konspirasjonsteori" at kirken tok over den hedenske høytiden er ganske fjernt, kall det heller historie
Kirken hadde dog (av en eller annen grunn) ikke suksess i å endre høytidens navn, fra "Jul/Julblot" til Kristmesse/Kristfeiring her i Norge/Norden.
Tradisjonen med å pynte et juletre stammer fra en hedensk skikk der man gikk ut i skogen, hentet seg et tre, og så hang diverse ofringer på treet for å undertrykke vinterens makt og beskytte seg mot overnaturlige krefter.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Å kalle det en "konspirasjonsteori" at kirken tok over den hedenske høytiden er ganske fjernt, kall det heller historie
Kirken hadde dog (av en eller annen grunn) ikke suksess i å endre høytidens navn, fra "Jul/Julblot" til Kristmesse/Kristfeiring her i Norge/Norden.
Tradisjonen med å pynte et juletre stammer fra en hedensk skikk der man gikk ut i skogen, hentet seg et tre, og så hang diverse ofringer på treet for å undertrykke vinterens makt og beskytte seg mot overnaturlige krefter.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette og i starten var juletre forbudt i Norge da det minnet for mye om dansen rundt gullkalven.. Helt utrolig hvordan mennesker reagerer på symboler
Sist endret av Vandringsmann; 24. januar 2010 kl. 18:12.
Sitat av Hemen Vis innlegg
det sies at jesus ble født av jomfru maria... hvordan i helvete kan ei kvinne føde mens hun er jomfru? :P
Vis hele sitatet...
Poenget er at det var et mirakel fra en gud - og når supernaturlige krefter er involvert så forbigås jo naturlige prosesser. Så jeg ser ikke at du har noe poeng.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil er Jesus født rundt Februar/Mars. Er jo en grunn til at Fisk syboliserer Jesus.. Fisk som igjen betyr "Jeg tror" ]
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke se det er noen argumentasjonrekke her. Hva så om stjernetegnet til februar/mars er fisken? Hvordan kom den måneden til å bli tilknyttet en fisk? Hvordan kom fisken til å bli tilknyttet Jesus og hvordan kom alt dette til å ha noe med februar. Hvorfor skulle man sette dette tegnet på denne tiden av året til å bety noe rundt jesus fødsel når man også har bestemt 24. Desember var fødselsdatoen? Du mener at fordi et stjernetegn som har noe med jesus er lagt til en måned så er det bevis nok, det er jo bare en korrelasjon og sier ikke noe om årsakssamenhengen.

Du sier du har gjort research på dette, men du gir oss ingenting konkret og det er jo åpenbare feil med det du sier.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Kirken valgte Desember bla. fordi det er da sola snur (begravet i tre dager og står opp igjen)
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig påsken som tar for seg Jesus oppstandelse etter tre dager i døden.
Sist endret av Kinseek; 24. januar 2010 kl. 19:07.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg klarer ikke se det er noen argumentasjonrekke her. Hva så om stjernetegnet til februar/mars er fisken? Hvordan kom den måneden til å bli tilknyttet en fisk? Hvordan kom fisken til å bli tilknyttet Jesus og hvordan kom alt dette til å ha noe med februar. Hvorfor skulle man sette dette tegnet på denne tiden av året til å bety noe rundt jesus fødsel når man også har bestemt 24. Desember var fødselsdatoen? Du mener at fordi et stjernetegn som har noe med jesus er lagt til en måned så er det bevis nok, det er jo bare en korrelasjon og sier ikke noe om årsakssamenhengen.

Du sier du har gjort research på dette, men du gir oss ingenting konkret og det er jo åpenbare feil med det du sier.

Det er da vitterlig påsken som tar for seg Jesus oppstandelse etter tre dager i døden.
Vis hele sitatet...
Astrologi har vært her lenge før Kristendommen kom.. Om du leter i Bibelen vil du lese om flere stjernetegn og de følger alle Zodiacen. I orginal verisjonen så sier Jesus rett oversatt: "I will be with you until the end of this Age". Og Fiskenes Age er over 21 Desember 2012. For de som liker slike teorier kan man lese mer her

Etter Fiskene ("Jeg tror") er det Vannmannes Age ("Jeg Vet"). Dette fordi Zodiacen går mot klokken. Dette bytte nevens også i Bibelen i Lukas 22:10 "«Hør,» sa Jesus, «straks dere kommer inn i byen, vil en mann som bærer en vannkrukke, møte dere. Følg etter ham til det huset han går inn i"

Før Fiskene finner vi Steinbukken og steinbukken er nevnt bla. her

Det første tegner i Zodiacen er Væren som betyr "Jeg Er". Gud betyr også direkte oversatt "Jeg Er"

Det andre tegnet er Tyren. Husker du historien fra Bibelen om Gullkalven med horn? Tyren betyr "Jeg Har".

Jeg sier ikke at dette er har noe veldig og si men er veldig pussig hvordan man kan se alle stjernetegnene og deres betydning og hvordan de passer så godt inn i Bibelen etter hendelsene som blir beskrevet der.


Når det gjelder at Jesus døde og stod opp etter 3 dager så stemmer dette i følge Bibelen og det skjedde i påsken. Men det står også i Bibelen at Jesus ble nøyaktig 33 år gammel. Er jo en grunn til at folk tror tallet 3 er "magisk".

Vær også klar over at Korset symboliserer når Sola snur. Som skjer 21 Desember til 24 Desember. Man ble hengt på korset fordi man trodde at når man døde på korset så ville man stå opp igjen 3 dager senere i en "Åndeverden" og det var dette som korset skulle symbolisere.

Jeg sier ikke at jeg har rett, men kan virkelig tilfeldighetene være så store? Jeg har min tro og dere har deres tro. Jeg ønsker ikke å overbevise noen om Gud ved hjelp av kløktige ord. For jeg kan ikke frelse. Det er det bare Gud alene som kan.

Om du ble interessert i Bibelen og dets hentydninger til Astrologi så er det bare å søke. Finnes masse stoff om dette. Tror det er skrevet bøker også. Mener det er ei bok som heter "Fra stjernene til Gud" klarer desverre ikke å finne den nå. Kan hive opp link om jeg finner.
Sist endret av Vandringsmann; 24. januar 2010 kl. 19:53. Grunn: En haug av skrivefeil
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
I orginal verisjonen så sier Jesus rett oversatt: "I will be with you until the end of this Age"..
Vis hele sitatet...
Det stemmer kanskje med den engelske versjonen pr. dags dato, men jeg mener at det er feil i forhold til orginalskriften som er på et felles gresk språk, har selvfølgelig ikke den for hånden, men har hørt det argumentet før, og har fått det tilbakevist. Som du kanskje vet er det hundrevis av oversettingsfeil i hele bibelen, både setningen og enkeltord.

I en bok på flere hundre sider vil man alltid klare å passe inn mye rart.
Du har klart å flette inn fire stjernetegn.
Sist endret av Roundsound; 24. januar 2010 kl. 20:11.
Jesus døde som 33 og et halvt år, sånn ca.
Det var sauegjetere ute, altså ikke på vinteren.

Sannsynligvis ble han født på høsten en gang
Grunnen til at det ble feiret i desember, er som nevnt, at det ble slått sammen med feiring av solgudene. Folk hadde nok av feiringer på den tiden, så hvorfor skulle de feire enda en? Dessuten skulle jo det være "kristent". Det var med andre ord en metode for å få folk kristne. Selvom det er ubibelskt, noe en god del annet med kristenheten...

Men hvorfor er det så viktig å vite? Jesus selv var imot feiring av hans fødsel, og fødsler generelt. Derimot ba han oss minne hans død. Påske.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Astrologi har vært her lenge før Kristendommen kom..
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Western_astrology
Western astrology was founded by Ptolemy's Tetrabiblos in the 2nd century AD
Vis hele sitatet...
Ser ut til at du tar feil om det.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Om du leter i Bibelen vil du lese om flere stjernetegn og de følger alle Zodiacen. I orginal verisjonen så sier Jesus rett oversatt: "I will be with you until the end of this Age". Og Fiskenes Age er over 21 Desember 2012. For de som liker slike teorier kan man lese mer her
Vis hele sitatet...
Hvilken original versjon snakker du om? Jeg var da rimelig sikker på at det ikke var noen "original" bibel. Hvor ligger den?

Hva i all verden er "Fiskenes Age"? Det er et begrep jeg aldri har hørt om.

Hvordan vet du at Jesus snakket om noe som hadde med fisker?

Hvorfor ber du meg lete, kunne du ikke bare selv opplyse om hvor det står siden du vet om det?


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Etter Fiskene ("Jeg tror") er det Vannmannes Age ("Jeg Vet"). Dette fordi Zodiacen går mot klokken. Dette bytte nevens også i Bibelen i Lukas 22:10 "«Hør,» sa Jesus, «straks dere kommer inn i byen, vil en mann som bærer en vannkrukke, møte dere. Følg etter ham til det huset han går inn i" .
Vis hele sitatet...
Hva i all verdens kilde er astrologi.no? Det er jo rent lureri for å tjene penger. Hvor har de fått informasjonen sin om definisjonene fra, løse luften? Hva mener du med "age" igjen?

Du plukker jo bare vilkårlig ut ting du føler fra en bok på flere hundre sider. Jeg kan plukke opp Ibsens verker og finne 12 passasjer som beviser et astrologisk epos, men er det så relevant?


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg sier ikke at dette er har noe veldig og si men er veldig pussig hvordan man kan se alle stjernetegnene og deres betydning og hvordan de passer så godt inn i Bibelen etter hendelsene som blir beskrevet der. .
Vis hele sitatet...
De ble jo laget lenge etter Jesus tid. Hvis metoden din er å finne en setning per stjernetegn vil du uansett finne hva du vil i nesten hvilke tekstverker du vil.

Metoden din er helt helt ubrukelig og verdiløs.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Når det gjelder at Jesus døde og stod opp etter 3 dager så stemmer dette i følge Bibelen og det skjedde i påsken. Men det står også i Bibelen at Jesus ble nøyaktig 33 år gammel. Er jo en grunn til at folk tror tallet 3 er "magisk". .
Vis hele sitatet...
Du klarer ikke følge argumentasjonen andre fører mot deg.

Jeg påpekte at kristne feirer påsken som den tid hvor jesus stod opp igjen, og ikke Desember som de feirer som hans fødsel. Du hevdet det var motsatt fordi astrologiske symbol passer bedre. Og nå svarer du med noe usammenhengende om alderen og tallet 3. Hva i all verden hadde det med saken å gjøre?

Hvor står det i bibelen at han ble 33 år gammel?


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Vær også klar over at Korset symboliserer når Sola snur. .
Vis hele sitatet...
Her prater du vrøvl. Det er ingen utrbredte kulturer hvor korset symboliserer at solen snur.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Som skjer 21 Desember til 24 Desember. Man ble hengt på korset fordi man trodde at når man døde på korset så ville man stå opp igjen 3 dager senere i en "Åndeverden" og det var dette som korset skulle symbolisere..
Vis hele sitatet...
Igjen - bare tull du finner på. Romerne brukte korset fordi det var en praktisk måte å få andre mennesker til å lide og ydmykes på. Det var et torturredskap og skrekkverktøy.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg sier ikke at jeg har rett, men kan virkelig tilfeldighetene være så store?.
Vis hele sitatet...
Alle "tilfeldighetene" er jo bare ting du har funnet på i løse luften. De er ikke ting du har funnet - det er ting du har plassert inn som ikke hører hjemme der.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Poenget er at det var et mirakel fra en gud - og når supernaturlige krefter er involvert så forbigås jo naturlige prosesser. Så jeg ser ikke at du har noe poeng.
Vis hele sitatet...
Er bare veldig nyskjerrig, tror du dette selv, eller legger du det bare frem fra et "kristent" synspunkt? Skal ikke lage noe diskusjon, jeg lurer bare.
Sist endret av Veggen; 24. januar 2010 kl. 21:05.
Jeg er ikke kristen, jeg argumenterte for kristne. De tror jo nettopp på en supernaturlig gud så en mirakuløs jomfrufødsel er jo ikke på noen måte noe de ikke kan forklare - siden de jo nettopp aksepterer og tror på mirakler og det supernaturlige.

Verre blir det med de som forsøker forene vitenskapen om geologi, evolusjon osv med bokstavtro tolking av det gamle testamentet...med vitenskap... Men ikke alle kristne er slik da.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil er Jesus født rundt Februar/Mars. Er jo en grunn til at Fisk syboliserer Jesus.. Fisk som igjen betyr "Jeg tror"

Kirken valgte Desember bla. fordi det er da sola snur (begravet i tre dager og står opp igjen)

OBS!: Gjør oppmerksom på at dette er mine meninger og hva jeg tror og har kommet fram til etter egne research.
Vis hele sitatet...
Egen research AKA ZEITGEIST.

Ser det på resten av postene dine under også lol. Bare gi link, ikke lek smart.

Og btw, det kalles astroteologi. Kanskje du kan studere det istedetfor youtube videoer.

Og btw viktig å ikke blande astronomi og astrologi.
Sist endret av Geiten; 24. januar 2010 kl. 21:25.
"Flere tradisjoner som benytter seg av astrologiske begrep har oppstått siden det man i dag vet er den tidligste skriftlige kilde fra begynnelsen av det 2. årtusen f.Kr." Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Astrologi f.Kr. håper jeg betyr før kristus...

Har du hørt sangen med abba som heter Aquarius? Her er noen linjer:
When the moon is in the Seventh House
and Jupiter aligns with Mars
Then peace will guide the planets
And love will steer the stars

This is the dawning of the age of Aquarius
The age of Aquarius
Aquarius! Aquarius!

Så til og med Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson og Anni-Frid Lyngstad har fått med seg hva dette handler om, uansett om det er tull eller ikke, så du trenger da ikke gjøre deg dummere enn du er? En age, en aeon osv, de som studerer astrologi vet hva dette er, tidsalder det har du hørt om? Fiskenes tidsalder? Vannmannens tidsalder?

Teorien om at jesus bare er en betegnelse på en mennesketype er da ikke så ukjent? Og at det i hver tidsalder vil være et menneske av akkurat den tidlsalderens stjernetegn som vil gjøre store ting for menneskenets utvikling? At det er derfor moses er den de tilber under værens tidsalder? Moses som blåser i værhornet..Og at han blir sint fordi noen enda tilber gulloksen(tyren), fordi moses(væren) vet det er hans tid og ikke tyrens.. Så kom jesus som var en fisk, og gjorde store ting i fiskenes tidsalder, og jesus sier når han forsvinner skal vi følge han med krukken med vann? som er vannmannen? Aldri hørt om dette? Jeg vet at det ikke trenger henge på greip, men at du aldri har hørt om dette tror jeg ingenting på

Slik funker zodiacen gjennom året: http://www.astronomynotes.com/nakedeye/zodiac.gif

Vet ikke hva dette egentlig skulle hjelpe, men han er hvertfall ikke den eneste som har hørt om det....
Jeg vet hva astrologi er, dessverre.

Hva Abba har med saken å gjøre vet ikke jeg - bortsett fra at du vandrer uforståelig fra det ene momentet til det andre.

Jeg vet ikke hva "fiskenes tidsalder" er nei. Jeg vet hva "ages" betyr på engelsk, men hva enn konsept du har rundt det er for meg ukjent (er det noe sånn som kinesiske årsamlinger som tigerens år osv?)

Måten du velger å argumentere på får meg til å tro at jeg og andre ikke kommer til å få noe fruktbart (og fruktbart ville si at du presenterer en god og logisk argumentasjonsrekke med pålitelige kilder der det trengs). Jeg klarer såvidt å få greip på hva du påstår engang (bortsett fra at det er veldig mye)
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg vet hva astrologi er, dessverre.

Hva Abba har med saken å gjøre vet ikke jeg - bortsett fra at du vandrer uforståelig fra det ene momentet til det andre.

Jeg vet ikke hva "fiskenes tidsalder" er nei. Jeg vet hva "ages" betyr på engelsk, men hva enn konsept du har rundt det er for meg ukjent (er det noe sånn som kinesiske årsamlinger som tigerens år osv?)

Måten du velger å argumentere på får meg til å tro at jeg og andre ikke kommer til å få noe fruktbart (og fruktbart ville si at du presenterer en god og logisk argumentasjonsrekke med pålitelige kilder der det trengs). Jeg klarer såvidt å få greip på hva du påstår engang (bortsett fra at det er veldig mye)
Vis hele sitatet...
Jepp litt av poenget mitt, selv om alt jeg sier høres ut som vrøvel, så ha bjørn og co skjønt det og da mener jeg det er opp til den enkelte hva de vil finne ut av, men jeg ville bare si at noen vet hva personen snakker om.. Noe jeg syns jeg gjorde riktig så greit=D
Så fordi abba har en tekst som har noe om stjernetegn så skjønner de hva du snakker om når du pratet om Jesus og det burde være et påskudd nok for andre å begynne å være enig?

For å være ærlig så har jeg nok avskrevet alle sjangser du har til å komme med noe fornuftig. Og måten du løper unna alle kritiske spørsmål betyr nok at du også egentlig er enig...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så fordi abba har en tekst som har noe om stjernetegn så skjønner de hva du snakker om når du pratet om Jesus og det burde være et påskudd nok for andre å begynne å være enig?

For å være ærlig så har jeg nok avskrevet alle sjangser du har til å komme med noe fornuftig. Og måten du løper unna alle kritiske spørsmål betyr nok at du også egentlig er enig...
Vis hele sitatet...
Jeg mener siden abba gadd å gå til det punktet hvor de lagde en låt om dette temaet må det være en teori også du kan forstå om du orker å sjekke det ut, eller har interesse av det... Jeg har sagt hele tiden at dette kan og mest sannsynlig er vrøvel, men at det ikke er totalt ukjent vrøvel slik du påpekte ovenfor vandringsmannen..Som om det var en teori han hadde laget selv...
Sist endret av LoveToGrow; 24. januar 2010 kl. 21:53.
svaret du leter etter kan besvares med et spørsmål: hvem er det som tjener på at jesus ble født den 24/25 desember?
Sist endret av skeptfisk; 24. januar 2010 kl. 22:01.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
svaret du leter etter kan besvares med et spørsmål: hvem er det som tjener på at jesus ble født den 24/25 desember?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du er ute etter kirken. Men, hva hadde kirken å tjene på å utkonkurere en allerede eksisterende høytid evt lage en fusjon med den?

Jesu bursdag har blitt feiret 25. desember lenge før "kirken" var noen begrep som tilsvarer det vi kjenner i dag og Bibeltekstene i det hele tatt var samlet sammen til det verket den er i dag. Rundt år 150 var evangeliene så vidt ferdigskrevet og kristne var en utsatt gruppe i Roma.

EDIT: Mente selvfølgelig år 350. På dette tidspunktet har evangeliene tatt den omtrentlige formen som de ender opp med som bibeltekster. Kristendommen har enten nettopp blitt lovlig eller kommer til å bli det innen kort tid.

Så, at kirka valgte datoen for å "tjene" på det, er feil.

Early Christians sought to calculate the date of Christ's birth based on the idea that Old Testament prophets died either on an anniversary of their birth or of their conception. They reasoned that Jesus died on an anniversary of his conception, so the date of his birth was nine months after the date of Good Friday, either December 25 or January 6.

The earliest identification of 25 December with the birthday of Jesus is in a passage, otherwise unknown and probably spurious, of Theophilus of Antioch (171-183), preserved in Latin by the Magdeburg centuriators, to the effect that the Gauls contended that as they celebrated the birth of the Lord on the December 25, whatever day of the week it might be, so they ought to celebrate Easter on 25 March when the resurrection occurred.

The next surviving mention of December 25 is in Hippolytus' (c. 202) commentary on Daniel. Jesus, he says, was born at Bethlehem on December 25, a Wednesday, in the forty-second year of Augustus.
Sist endret av Roundsound; 24. januar 2010 kl. 22:19.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg er ikke kristen, jeg argumenterte for kristne. De tror jo nettopp på en supernaturlig gud så en mirakuløs jomfrufødsel er jo ikke på noen måte noe de ikke kan forklare - siden de jo nettopp aksepterer og tror på mirakler og det supernaturlige.

Verre blir det med de som forsøker forene vitenskapen om geologi, evolusjon osv med bokstavtro tolking av det gamle testamentet...med vitenskap... Men ikke alle kristne er slik da.
Vis hele sitatet...
Ok, har lagt merke til innleggene dine, men vært litt usikker på hvor du står, ikke det at jeg skal påstå å vite det nå, men jeg vet ihvertfall litt mer.
Jesus ble ikke født. Flere historiske kilder som tyder på at 'jesus' aldri fantes.. skal grave fram boka som 'beviser' det, sier beviser i tegn fordi dersom religion får folk til å gjøre godt skal jeg ikke si noe. Denne boka har 200 sider fotnoter osv og er selvsagt (?) bannlyst av vatikanet for 'manglende dokumentasjon', men men...
Det nærmeste vi kommer julenissen i Bibelen er nok St. Nicolaus som var kjent. Han var en gavmild mann som begynte å dele ut gaver til barn. Han var født 6.Desember år 270. Han var også kjent for å utføre mirakeler. Og hvorfor han nå går med rød uniform med skjegg er vel fordi han ble blandet med fjøsnissen.
Sitat av Weili Vis innlegg
Jesus ble ikke født. Flere historiske kilder som tyder på at 'jesus' aldri fantes.. skal grave fram boka som 'beviser' det, sier beviser i tegn fordi dersom religion får folk til å gjøre godt skal jeg ikke si noe. Denne boka har 200 sider fotnoter osv og er selvsagt (?) bannlyst av vatikanet for 'manglende dokumentasjon', men men...
Vis hele sitatet...
??Jaha? Det finnes over 5000 avskrivninger på at Jesus fantes. Om han var den han sa han var er noe annet.Det finnes derimot 11 avskrivninger på at Julius Cæsar, men han står det om i historie boka..
Jeg har ikke planer om å noe videre dypt inn i greiene her, men saken er enkel.

Jesus Kristus er Guds sønn, eller son - evt sun. Jesus er sola. Astro-teologi spiller forøvrig også en nøkkelrolle. Det var to soler. Jesus er sola, mens den andre sola er den psykedeliske soppen Rød fluesopp aka Amanita Muscaria. Det eksisterer overhodet ikke noe historisk grunnlag til å konkludere at Jesus var en ekte person.



Kilder:

John Marco Allegro - The Sacred Mushroom and The Cross
James Arthur - Mushrooms and Mankind: The Impact of Mushrooms on Human Consciousness and Religion
Jan Irvin - The Holy Mushroom


Flere kilder, linker til bøker osv:

http://www.egodeath.com/amanita.htm
http://www.gnosticmedia.com


Video kilder:

James Arthur - Mushrooms and Mankind
Amanita Muscaria Near Death Experience Explained





Sånn.
Da var det ute av verden, og vi kan gjøre oss klar til å ta steget videre.
Sitat av mahogn Vis innlegg
Jeg har ikke planer om å noe videre dypt inn i greiene her, men saken er enkel.

Jesus Kristus er Guds sønn, eller son - evt sun. Jesus er sola. Astro-teologi spiller forøvrig også en nøkkelrolle. Det var to soler. Jesus er sola, mens den andre sola er den psykedeliske soppen Rød fluesopp aka Amanita Muscaria. Det eksisterer overhodet ikke noe historisk grunnlag til å konkludere at Jesus var en ekte person.
Vis hele sitatet...
Det du ikke forstår er at det nytter ikke med engelske oversettelser her. DNT er ikke skrevet på engelsk, men oversatt til. Så med mindre sønn og sol har omtrent samme skrivemåte på gammelgresk, så gjelder ikke argumentet ditt.

Utenom evangeliene finnes det faktisk en 4-5 nedskrivninger om en "jesus" som drev å misjonerte og visstnok utførte mirakler. Hvorvidt det er en og samme person er vanskelig å si.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil er Jesus født rundt Februar/Mars. Er jo en grunn til at Fisk syboliserer Jesus.. Fisk som igjen betyr "Jeg tror"

Kirken valgte Desember bla. fordi det er da sola snur (begravet i tre dager og står opp igjen)

OBS!: Gjør oppmerksom på at dette er mine meninger og hva jeg tror og har kommet fram til etter egne research.
Vis hele sitatet...
Kirken valgte Desember pga. denne: Juleblot
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
??Jaha? Det finnes over 5000 avskrivninger på at Jesus fantes. Om han var den han sa han var er noe annet.Det finnes derimot 11 avskrivninger på at Julius Cæsar, men han står det om i historie boka..
Vis hele sitatet...
Det er skreve utallige bøker om hobitter, alver og andre eventyrfigurer.

Sammenligninga henger ikkje heilt på greip fordi det etter Cæsar finst rimelig gode dokumentasjoner, som mynter og tegninger på bygg. Etter jesus finst mindre materiale.

Det er uansett ikkje ein ekstremt stor diskusjon i dag om at den historiske personen jesus har eksistert så vidt eg har fått med meg - det er rimelig greit akseptert...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er skreve utallige bøker om hobitter, alver og andre eventyrfigurer.

Sammenligninga henger ikkje heilt på greip fordi det etter Cæsar finst rimelig gode dokumentasjoner, som mynter og tegninger på bygg. Etter jesus finst mindre materiale.

Det er uansett ikkje ein ekstremt stor diskusjon i dag om at den historiske personen jesus har eksistert så vidt eg har fått med meg - det er rimelig greit akseptert...
Vis hele sitatet...
Det finnes bedre beviser på at Jesus har levd enn at Cæsat har levd og i mye større grad. Ikke bare fra evangelister, men alt fra logger, historiebeskrivelse, "helleristninger".

Men som jeg sa, om Jesus faktisk var den han sa eller verdens største illusjonist er jo ikke dokumentert
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Det finnes bedre beviser på at Jesus har levd enn at Cæsat har levd og i mye større grad. Ikke bare fra evangelister, men alt fra logger, historiebeskrivelse, "helleristninger".
Vis hele sitatet...
Rull inn. Vi har to bøker vi veit Cæsar skreiv. Vi har ei mengde dokumentasjon, inkludert mynter og inntegninger på bygninger. For at jesus har levd har vi hovedsakleg tilfeldige bruddstykker, men som like fullt er nok til å konkludere med at det antakeleg har levd en person med det namnet som vart krossfest av romerane. Stort meir veit vi ikkje om den historiske personen jesus.

Når du kjem med slike påstander som du kjem med så avskriv eg mogelegheitene for seriøs debatt, og antar at du er religiøs - og ingenting anna.
Ok, tilbake og edru; boka heter 'Jesusmysteriene - Var den opprinnelige Jesus en hedensk gud?' og er skrevet av Timothy Freke og Peter Gandy. Den er veldig akademisk, litt tørr å lese, men for all del. De sier ikke bare at ting er sånn og sånn, alt er backet opp med god informasjon og gode historiske kilder. Sjekk den ut.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Rull inn. Vi har to bøker vi veit Cæsar skreiv. Vi har ei mengde dokumentasjon, inkludert mynter og inntegninger på bygninger. For at jesus har levd har vi hovedsakleg tilfeldige bruddstykker, men som like fullt er nok til å konkludere med at det antakeleg har levd en person med det namnet som vart krossfest av romerane. Stort meir veit vi ikkje om den historiske personen jesus.

Når du kjem med slike påstander som du kjem med så avskriv eg mogelegheitene for seriøs debatt, og antar at du er religiøs - og ingenting anna.
Vis hele sitatet...
Og jeg antar at du er for opphengt i det faste - og ingenting annet

Det finnes mengder av dokumentasjon som bekrefter at Jesus har levd. Så der er det ikke noe å motbevise. Man burde heller prøve å finne ut hvem han egentlig var og hvordan han skulle kunne ha gjort det som blir påstått i Bibelen.

Og de 2 bøkene som Cæsar skrev er bare 2 av de elleve avskrivningene. Om det er den samme Cæsar vi ser på myntene trodde jeg ikke var blitt bevist, men i såfall så skal du ha æren for den.
Sitat av lygra Vis innlegg
Kirken valgte Desember pga. denne: Juleblot
Vis hele sitatet...
Hvis du ser det jeg skrev tidligere, var det vanlig å feire Jesu fødsel 25.desember lenge før Norge var kristnet, og lenge før kirken var noe begrep.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hvis du ser det jeg skrev tidligere, var det vanlig å feire Jesu fødsel 25.desember lenge før Norge var kristnet, og lenge før kirken var noe begrep.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du rett i. Kirken valgte i Norge, Desember pga. juleblot. Stat: Då Noreg vart kristna, vart det lagt vekt på å halde på gamle tradisjonar. Julefeiringa heldt fram under same namnet, men med nytt innhald. Ein erstatta midtvintersblotet med feiringa av fødselen til Kvitekrist. Der ein tidlegare hadde laga øl og blota til dei norrøne gudane, vart ein no pålagd å bryggje øl og signe det i Jesus og Jomfru Maria sitt namn.
Sitat av lygra Vis innlegg
Ja, det har du rett i. Kirken valgte i Norge, Desember pga. juleblot. Stat: Då Noreg vart kristna, vart det lagt vekt på å halde på gamle tradisjonar. Julefeiringa heldt fram under same namnet, men med nytt innhald. Ein erstatta midtvintersblotet med feiringa av fødselen til Kvitekrist. Der ein tidlegare hadde laga øl og blota til dei norrøne gudane, vart ein no pålagd å bryggje øl og signe det i Jesus og Jomfru Maria sitt namn.
Vis hele sitatet...
Riktig det du skriver, men jeg tror ikke at det var en så bevist handling fra kirken sin side. 25.desember ble feiret i andre kristne land.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Riktig det du skriver, men jeg tror ikke at det var en så bevist handling fra kirken sin side. 25.desember ble feiret i andre kristne land.
Vis hele sitatet...
På den nordlege halvkula er 25. desember påfallande nær den tida sola snur mot vår igjen, og eg tipper at det ikkje er unikt for norrøn mytologi å sjå på sola som meir eller mindre heilag, og solsnu som viktig. Så at det ikkje var medvite har eg ikkje tru på...
Sitat av lygra Vis innlegg
Ja, det har du rett i. Kirken valgte i Norge, Desember pga. juleblot. Stat: Då Noreg vart kristna, vart det lagt vekt på å halde på gamle tradisjonar. Julefeiringa heldt fram under same namnet, men med nytt innhald. Ein erstatta midtvintersblotet med feiringa av fødselen til Kvitekrist. Der ein tidlegare hadde laga øl og blota til dei norrøne gudane, vart ein no pålagd å bryggje øl og signe det i Jesus og Jomfru Maria sitt namn.
Vis hele sitatet...
Dette gjeld då ikkje berre Norge, det gjeld for alle germanske folkeslag. I utgangspunktet hadde ikkje kristendomen nokon helligdagar, og ein begynte å legge feiringa for forskjellige helgenar på same tida som germanske helligdagar. Til dømes jul og Santa Lucia.
Sitat av slashdot Vis innlegg
På den nordlege halvkula er 25. desember påfallande nær den tida sola snur mot vår igjen, og eg tipper at det ikkje er unikt for norrøn mytologi å sjå på sola som meir eller mindre heilag, og solsnu som viktig. Så at det ikkje var medvite har eg ikkje tru på...
Vis hele sitatet...
Juleblot ble feria 12. januar. Som sagt tidligere, ble Jesu bursdag dokumentert feiret så tidlig som år 350, men sikkert også tidligere. Da var ikke "kirken" noe etablert hierarki, og så vidt blitt en lovlig religion.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Dette gjeld då ikkje berre Norge, det gjeld for alle germanske folkeslag. I utgangspunktet hadde ikkje kristendomen nokon helligdagar, og ein begynte å legge feiringa for forskjellige helgenar på same tida som germanske helligdagar. Til dømes jul og Santa Lucia.
Vis hele sitatet...
Det jeg beskrev gjaldt kirken i Norge/Norden. Les her så slipper jeg og gjenta meg selv hele tiden.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Det finnes mengder av dokumentasjon som bekrefter at Jesus har levd. Så der er det ikke noe å motbevise. Man burde heller prøve å finne ut hvem han egentlig var og hvordan han skulle kunne ha gjort det som blir påstått i Bibelen.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er masse å motbevise, les boka jeg nevnte

'Jesusmysteriene - Var den opprinnelige Jesus en hedensk gud?' og er skrevet av Timothy Freke og Peter Gandy

De to klarer å rive i stykker så og si hver teori om at Jesus har eksistert på grunn av *insert historical source*. Dette er ikke rabiate folk, men saklige akademikere. Hvis du tviler på noe av det de sier er det bare å lese gjennom de hundre kildene de henviser til, sånn i motsetning til mange som mener at Jesus eksiterte fordi bibelen/2-3 andre kilder sier det...
Sitat av Weili Vis innlegg
Feil. Det er masse å motbevise, les boka jeg nevnte

'Jesusmysteriene - Var den opprinnelige Jesus en hedensk gud?' og er skrevet av Timothy Freke og Peter Gandy

De to klarer å rive i stykker så og si hver teori om at Jesus har eksistert på grunn av *insert historical source*. Dette er ikke rabiate folk, men saklige akademikere. Hvis du tviler på noe av det de sier er det bare å lese gjennom de hundre kildene de henviser til, sånn i motsetning til mange som mener at Jesus eksiterte fordi bibelen/2-3 andre kilder sier det...
Vis hele sitatet...
Det finnes mer enn Bibelen som omtaler Jesus.

Som jeg sa 5000 avskrivninger. Cæsar hadde 11...

og er det ikke rart at 3 personer helt uavheninge av hverandre og i forskjellige århundrer skriver så likt om denne ene personen?

Det finnes også bøker som beviser at Drager har eksistert helt opp til 1400 tallet. De kunne både flyge og sprute ild, Og fossilene er ganske så like tegninger av drager som var før i tiden. Men tror du på det? For helt inntil 2008 har man sett på drager som fantasifigurer og reinspikket vrøvl.

Men hey, det er jo opp til hvert enkelt menneske hva man ønsker å tro og hva man ønsker å finne.

Om du ønsker å motbevise at Jesus levde så finner du det. Om du ønsker å bevise at han levde så finner du det.

Vi får jo desverre aldri konstatert noe før Sannheten en dag blir åpenbart.

Du må så gjerne få bruke all din energi på å motbevise Bibelen og Jesus. Men jeg vil tro at det hadde vært bedre å finne ut hvorfor Bibelen er skrevet akkurat slik den er. Og hvordan den skulle ha klart å holde ut så lenge. Og hvorfor det enda skjer mirakler som i overnaturlige krefter. Kanskje har alt en god vitenskapelig forklaring, men hvorfor ikek finne ut av dette og bruke det til menneskers fordel?

Jeg vil si det er bedre å tro på Jesus enn å ikke å tro på noe..
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Det finnes mer enn Bibelen som omtaler Jesus.

Som jeg sa 5000 avskrivninger. Cæsar hadde 11...

og er det ikke rart at 3 personer helt uavheninge av hverandre og i forskjellige århundrer skriver så likt om denne ene personen?

Det finnes også bøker som beviser at Drager har eksistert helt opp til 1400 tallet. De kunne både flyge og sprute ild, Og fossilene er ganske så like tegninger av drager som var før i tiden. Men tror du på det? For helt inntil 2008 har man sett på drager som fantasifigurer og reinspikket vrøvl.

Men hey, det er jo opp til hvert enkelt menneske hva man ønsker å tro og hva man ønsker å finne.

Om du ønsker å motbevise at Jesus levde så finner du det. Om du ønsker å bevise at han levde så finner du det.

Vi får jo desverre aldri konstatert noe før Sannheten en dag blir åpenbart.

Du må så gjerne få bruke all din energi på å motbevise Bibelen og Jesus. Men jeg vil tro at det hadde vært bedre å finne ut hvorfor Bibelen er skrevet akkurat slik den er. Og hvordan den skulle ha klart å holde ut så lenge. Og hvorfor det enda skjer mirakler som i overnaturlige krefter. Kanskje har alt en god vitenskapelig forklaring, men hvorfor ikek finne ut av dette og bruke det til menneskers fordel?

Jeg vil si det er bedre å tro på Jesus enn å ikke å tro på noe..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har du rett i at man finner bevis for det man vil. Det som er litt fint med denne boka er at den tar for seg de kildene som prøver å bevise hvorfor Jesus var en virkelig person, ser nærmere på dem og finner ganske grove feil. Det blir jo med teorien, men hvis du er helt overbevist om at Jesus fantes som en person så vil jeg anbefale deg å lese denne boka, da kan du i hvertfall se om du synes de har et poeng eller ikke. Boka tar også for seg litt om hvorfor bibelen er slik som den er, men hvis du vil lese mer om akkurat det kan jeg anbefale ''De gnostiske evangelier - evangeliene som Kirken ikke ville bruke' av Elaine Pagels. Det finnes mange andre tekster, som disse, som tar for seg Jesus men på en ganske annen måte enn bibelen som den er i dag (ikke på en negativ måte, men på en mer menneskelig måte).

Er uenig i med deg at det er bedre å tro på Jesus enn ikke noe, men ser ikke noe galt i at noen tror på Jesus dersom det gjør dem til 'bedre' mennesker. Det er en privatsak for min del, det er når folk begynner å tro de er bedre enn alle andre fordi det DE tror på er 'sant' eller når du misbruker religiøse tekster at jeg ikke ser vitsen med religion.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil er Jesus født rundt Februar/Mars. Er jo en grunn til at Fisk syboliserer Jesus.. Fisk som igjen betyr "Jeg tror"

Kirken valgte Desember bla. fordi det er da sola snur (begravet i tre dager og står opp igjen)

OBS!: Gjør oppmerksom på at dette er mine meninger og hva jeg tror og har kommet fram til etter egne research.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du bedrevet denne researchen?
Slik vi feirer jul har ikke veldig mye med Bibelen å gjøre. Leste om det en gang, men husker lite. Litt kjipt, kan være et interessant tema.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvordan har du bedrevet denne researchen?
Vis hele sitatet...
Alt fra filmer til bøker. Zeitgeist er jo ikke en ukjent teori.

Du kan jo lese lit bla. her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Som jeg sa 5000 avskrivninger. Cæsar hadde 11...
Vis hele sitatet...
Kilde plz.

Påstanden er så usannsynlig at det burde få et alvorlig antall varselbjeller til å ringe.

I tillegg så er den verdiløs for antallet kilder seier lite om truverdet. Eg kan vise til mange referanser, nedtegna av herrane Asbjørnsen og Mo, om folk som treffer på troll i den norske fjellheimen. Gir det meg green-card på å hevde at troll finst?