Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6615
Hei, lurte på om noen her inne veit åssen man kan frasi seg sitt Norske Statsborgerskap, når man har 2 stk (Norsk og Danks feks.)

Har googla noen timer men finner ikke noe.

Takker for evt. svar
Møt opp på den norske ambassaden og frasi deg statsborgerskapet ditt. Det står for øvrig et eget punkt om dette i passet ditt.
Bare fordi jeg er nysgjerrig: er det ikke bare fordeler med dobbelt statsborgerskap?
en kamerat av meg fortalte meg at da han flyttet til usa, så er det bare for han og holde seg unna Norge i 2 år, og da blir statsborgerskapet her automatisk oppløst.
Tråden burde heller hete hvorfor gi fra seg norsk statsborgerskap?.......
Jeg har selv både amerikansk og norsk statsborgerskap... Ser ikke helt ulempa med å ha to ? Skal du flytte til danmark og late som du er dansk? SKAMMER DU DEG OVER Å VÆRE NORSK?!?!?


:P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Merker meg at du skriver norsk, ikke dansk. Bor du i Norge?
I så fall kan det være vanskelig å frasi seg statsborgerskapet, du må i praksis bo i det landet du beholder statsborgerskapet til.

Jeg mener at du må ha en god grunn for at du skal kunne frasi deg det Norske statsborgerskapet selv om du er født i Danmark eller hva som er tingen. Om jeg lager en scenario hvor du bor i Norge men har dansk statsborgerskap tror jeg ærlig talt at søknaden din blir avslått og du forblir norsk statsborger. Er situasjonen en annen bør du opplyse oss om det, førsteposten er noe tynn.
Noe sier meg at dette er et forsøk på å smette unna førstegangstjenesten.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Noe sier meg at dette er et forsøk på å smette unna førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Hahaha skulle ikke overraske meg, når det kommer til det blir folk plutslig forferdelig kreative!
Sitat av Franklin Vis innlegg
Noe sier meg at dette er et forsøk på å smette unna førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Det finnes da mange lettere og mindre konekvensfylte måter å slippe unna forcen på.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bare fordi jeg er nysgjerrig: er det ikke bare fordeler med dobbelt statsborgerskap?
Vis hele sitatet...
Nei.
En i klassen min har dobbelt statsborgerskap (Russland og Norge), så nå er han vernepliktig i to land.
Om han reiser til Russland og blir "oppdaget", så må han i militæret sporenstreks.
Han skal snart til ambassaden og bli norsk statsborger på fulltid.


Dette er kun det han har fortalt, så jeg skal ikke gå god for noe av det, men dobbel verneplikt er ikke usannsynlig. Ikke det andre heller, siden det er Russland.
Går det ann å si fra seg norsk statsborgerskap uten å være statsborger i et annet land? Bare noe som slo meg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Wait.
Er det i teorien mulig å tjenstgjøre i både Russland og Norge, siden en har dobbelt statsborgerskap? Også blir det krig, kan en da bare velge side? "Oi faen det går drit med Norge, tror jeg tar turen til Russland."
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei.
En i klassen min har dobbelt statsborgerskap (Russland og Norge), så nå er han vernepliktig i to land.
Om han reiser til Russland og blir "oppdaget", så må han i militæret sporenstreks.
Han skal snart til ambassaden og bli norsk statsborger på fulltid.


Dette er kun det han har fortalt, så jeg skal ikke gå god for noe av det, men dobbel verneplikt er ikke usannsynlig. Ikke det andre heller, siden det er Russland.
Vis hele sitatet...
Det er noe rett i det han sier om Russland, men om han dobbel verneplikt er jeg usikker på. Han gjør det lurt i holde seg unna Russland en stund, verneplikt der borte er fælt. Tror ikke han bør frasi seg statsborgerskap, men bare holde seg unna en god stund.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei.
En i klassen min har dobbelt statsborgerskap (Russland og Norge), så nå er han vernepliktig i to land.
Om han reiser til Russland og blir "oppdaget", så må han i militæret sporenstreks.
Han skal snart til ambassaden og bli norsk statsborger på fulltid.


Dette er kun det han har fortalt, så jeg skal ikke gå god for noe av det, men dobbel verneplikt er ikke usannsynlig. Ikke det andre heller, siden det er Russland.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at det er slik som han kompisen din har fortalt deg det.
Utifra min kunskap rundt dette emne, så trenger man bare å fullføre verneplikten i et land, så når man vell har fått alt av papirer som man trenger etter verneplikten så skal de være gyldige i det andre landet man er statsborger i også.
Sitat av Sio Vis innlegg
Wait.
Er det i teorien mulig å tjenstgjøre i både Russland og Norge, siden en har dobbelt statsborgerskap? Også blir det krig, kan en da bare velge side? "Oi faen det går drit med Norge, tror jeg tar turen til Russland."
Vis hele sitatet...
Det kan du jo i teorien uansett. Det kalles desertering. Hvis Norge blir angrepet av Russland vil det GARANTERT være mange som plutselig er på den russiske siden
Sitat av Dotten Vis innlegg
Tviler sterkt på at det er slik som han kompisen din har fortalt deg det.
Utifra min kunskap rundt dette emne, så trenger man bare å fullføre verneplikten i et land, så når man vell har fått alt av papirer som man trenger etter verneplikten så skal de være gyldige i det andre landet man er statsborger i også.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vet ingenting, men synes ikke det er forbausende om det er slik at Russland og Norge ikke har rutiner på dette området, og at han da som et resultat er tjenestepliktig i mother russia selv om han har tjenestegjort i Norge.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det finnes da mange lettere og mindre konekvensfylte måter å slippe unna forcen på.
Vis hele sitatet...
Men så har ikke rasjonalitet alltid førsteprioritet her på berget heller
Sist endret av Franklin; 19. januar 2010 kl. 20:18.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det kan du jo i teorien uansett. Det kalles desertering. Hvis Norge blir angrepet av Russland vil det GARANTERT være mange som plutselig er på den russiske siden
Vis hele sitatet...
Så sant så sant.
Men jeg tenkte mer på dette at du er et verktøy for begge land i samme krig.
Det er landsforræderi med mindre begge landene er del av en allianse.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er landsforræderi med mindre begge landene er del av en allianse.
Vis hele sitatet...
Om jeg har dobbelt statsborgerskap, både russisk og norsk.
Om jeg er trent av både den norske og russiske hæren.
Om jeg er i Norge når Russland innvandrerer.
Er det da landsforræderi å ta til våpen mot Norge så snart Russiske styrker er innen rekkevidde?

Det henger ikke på greip, hvordan hadde vel russerne følt det om jeg hadde tatt til våpen mot dem? Da er du jo i en absurd situasjon hvor du ikke kan unngå landsforræderi.
Sitat av Sio Vis innlegg
Om jeg har dobbelt statsborgerskap, både russisk og norsk.
Om jeg er trent av både den norske og russiske hæren.
Om jeg er i Norge når Russland innvandrerer.
Er det da landsforræderi å ta til våpen mot Norge så snart Russiske styrker er innen rekkevidde?

Det henger ikke på greip, hvordan hadde vel russerne følt det om jeg hadde tatt til våpen mot dem? Da er du jo i en absurd situasjon hvor du ikke kan unngå landsforræderi.
Vis hele sitatet...
Merk at ingen ville kalt det landsforederi ved mindre den siden du gikk på tapte.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av holy_toy Vis innlegg
Merk at ingen ville kalt det landsforederi ved mindre den siden du gikk på tapte.
Vis hele sitatet...
Følger jeg den logikken kan en jo ikke forræde landet under krig, og det er jo fullt mulig
Kameraten min har både norsk og finnsk statsborgerskap og han er verneplikitg i begge landene. Så han kan velge hvor han vil ta førstegangstjeneste.