Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3376
Diskusjonene florerer i avisene nå om dagen om sykemeldte, og hvorvidt de har rett til å være hjemme eller ikke. Jeg syns det er forkastelig at man tar opp en diskusjon på denne måten. Slik det vinkles i mediene så vil absolutt ALLE sykemeldte rammes, mens de som sikkert er målet for kritikken er de som snylter på ordningen.

Spørsmålet blir: Hvordan skal man skille mellom en som virkelig er syk fra en som bare dikter opp eller gjør en bagatell til et stort problem? Jeg mener det er legene som sykemelder som har et ansvar der. De må læres opp i å gjennomskue de som faker en sykdom eller som overdriver sine symptomer.

Men det er slett ikke enkelt. Derfor er det uhyre provoserende at folk som Jenny Skavlan går ut i media og sier at sykemelding er for pingler. Hun sammenligner det å bli sykemeldt med at hun kanskje kunne blitt det selv etter å ha røket ut av "Skal vi danse". Det blir litt søkt når folk sliter med utbrenthet etter hard medfart i yrkeslivet eller etter traumer og eller etter å ha mistet noen nære og kjære. Jeg misliker sterkt den debatten som er oppe nå om at sykemeldte skal straffes på et sett. Grunnen til det er at jeg selv har hatt perioder hvor jeg måtte bli sykemeldt. Mange andre utenforstående som er friske mangler evnen til å se hva som egentlig skjer med en selv om en rammes av en sykdom -enten den er fysisk eller psykisk. Og det er lettere å se for andre om en har brukket et bein enn om man møter veggen og blir deprimert. Men å være deprimert er ikke dermed sagt en mindre grunn til å bli sykemeldt! Mange har den utrolige oppfatningen av at det å gå på jobb kan kurere deg hvis du er litt nedfor og lei. Det KAN kurere deg dersom du er litt nedfor og lei å gå på jobb, men det de ikke skjønner er at det å være deprimert er noe helt annet enn å være litt nedfor og lei! En må nesten bare oppleve det selv før en kan uttale seg, tenker jeg. Alle de som sier at en bare må skjerpe seg og komme seg ut vet egentlig ikke hva det vil si å være syk.
90% psyke 10% kropp
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av ЂЈД Vis innlegg
90% psyke 10% kropp
Vis hele sitatet...
Sant det der, så jo med en gang mediene starta med svineinfluensa-nyhetene. Alle dro til legen, ble sjuke osv, men sikkert mindre enn halvparten av dem var vel egentlig sjuke.

Placebo effekt ? =P

edit; typo
Sist endret av Grimmy; 15. januar 2010 kl. 21:54.
Vær så snill. Jenny Skavland er da absolutt ingenting å bry seg om. Det er selvfølgelig en uheldig komentar og komme med, men hva kan man forvente av en modell/skuespiller fra beste vestkant? Hun er født med sølvskje i munnen og har tydeligvis (hvis man skal tro på tabloidene) veldig lite innsikt i hva det vil si å være syk.

EDIT:Hun gikk vel ut i Dagbladet og sa at hun var feilsitert, så dette er virkelig en ikke sak.
Sist endret av Mith; 15. januar 2010 kl. 22:03.
Sitat av datanerdinne Vis innlegg
Hvordan skal man skille mellom en som virkelig er syk fra en som bare dikter opp eller gjør en bagatell til et stort problem?
Vis hele sitatet...
Det er jo legene som skal avgjøre dette, men det er jo helt klart vanskelig for dem også. Synes det burde være et minstekrav at om du vil ha sykmelding av psykiske årsaker, bør du besøke psykolog. Dette tvinger de som faktisk sliter til å snakke med noen om det, samtidig som bedre kvalifiserte mennesker får ansvaret for å skille ut de som prøver å utnytte systemet.
Sitat av CaCO3.Siri Vis innlegg
Det er jo legene som skal avgjøre dette, men det er jo helt klart vanskelig for dem også. Synes det burde være et minstekrav at om du vil ha sykmelding av psykiske årsaker, bør du besøke psykolog. Dette tvinger de som faktisk sliter til å snakke med noen om det, samtidig som bedre kvalifiserte mennesker får ansvaret for å skille ut de som prøver å utnytte systemet.
Vis hele sitatet...
Tydelig at du ikke vet helt hva du snakker om. Vet du hvor lang ventetid det er for en psykolog-time?
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Sant det der, så jo med en gang mediene starta med svineinfluensa-nyhetene. Alle dro til legen, ble sjuke osv, men sikkert mindre enn halvparten av dem var vel egentlig sjuke.

Placebo effekt ? =P

edit; typo
Vis hele sitatet...
Det er akkurat der kilden til all diskusjon starter. Så fort mediene bruker en sykdom, så tror folk at de har den. Det blir hausset opp i media. Så slik sett kan det hende at mange prosenter av de som har vært forkjølet kun har hatt en liten forkjølelse, men det har blitt sagt til dem at de har svineinfluensa. Og da holder de seg hjemme et par dager ekstra.

Men svineinfluensaen er ikke det som er den største bekymringen i dette tilfellet tror jeg. Det handler om de som er langtidssykemeldte. Kan jo ta et eksempel jeg kjenner til: En mann dro til legen med vondt i ryggen og fikk beskjed om å ta det rolig et par dager, så skulle det ordne seg. Det ble ikke tatt noen prøver, ingen bilder. Mannen hadde et svært tungt fysisk arbeid. Etter å ha forsøkt å jobbe igjen fikk han en fullstendig knekk i ryggen. Han skiftet lege, fikk tatt MR som viste to store prolaps. Det endte med operasjon og lang tids sykemelding. De ansatte på NAV maste hele tiden om at det å jobbe var bra for ham. Mens legen sa at det bare ville gjøre ryggen hans svakere. De fra NAV representerer de som snakker i media i dag, mens legen her tok en veldig klok beslutning -og sørget for at han ble omskolert.

Tilfelle 2: En person jamrer om stadig vondt i ryggen. Legen er flink og sender vedkommende til MR, CT og tar blodprøver. Ingen tegn til noe alvorlig. Men likevel blir vedkommende sykemeldt på grunn av oppgitte smerter. Da har du et større forklaringsproblem i mine øyne.

Case 2. Utbrenthet
a)En arbeider klager over at det er så mye press på jobben. Han blir mobbet og føler seg utstøtt. Legen skriver ut en sykemelding.
b) En annen kollega klager over at han ikke har noe energi, føler seg nedfor og sier at grunnen er tap av et familiemedlem.

Svar slik jeg ser det: Tilfelle a bør snakke med folk på arbeidsplassen og sjefen sin for å forbedre forholdene. Tilfelle b syns jeg kvalifiserer til langtidssykemelding.

Problemet slik jeg ser det er at leger skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær uten å ta noen kritiske vurderinger. En som er deprimert på grunn av familieforhold bør henvises videre for å jobbe med familien sin og kanskje sykemeldes mens han jobber med dette, mens en som opplever mobbing på arbeidsplassen er tjent med å komme tilbake til jobb så fort som mulig for å møte de problemer som oppstår der.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Tydelig at du ikke vet helt hva du snakker om. Vet du hvor lang ventetid det er for en psykolog-time?
Vis hele sitatet...
Faktisk så vet jeg akkurat hva jeg snakker om. Ventetida kan kortes veldig mye ned med litt flere ressurser og ansatte i offentlig sektor. Det handler bare om prioritering.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Tydelig at du ikke vet helt hva du snakker om. Vet du hvor lang ventetid det er for en psykolog-time?
Vis hele sitatet...
Til opplysning er det ikke nødvendigvis så lang ventetid for psykolog dersom man søker seg innunder DPS. De har plikt til å ta imot deg innen en viss tid. Da jeg selv slet så tok det meg en stund før jeg skjønte dette, så jeg skrev til sikkert 30 psykologer på gulesider og fikk avslag. Men så fort jeg søkte til DPS så fikk jeg tilbud om time med en gang.
Sitat av CaCO3.Siri Vis innlegg
Faktisk så vet jeg akkurat hva jeg snakker om. Ventetida kan kortes veldig mye ned med litt flere ressurser og ansatte i offentlig sektor. Det handler bare om prioritering.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og det er nettopp derfor det kommer til og være uaktuelt. Prioritering innenfor den sektoren er enkel. Er det ikke fare for livet ditt, må du regne med lang ventetid.
Slik som systemet er i dag så er det ikke rart at mange slappinger utnytter det.

Det jeg ser som problemet i denne saken er at oppfølgingen etter den første sykemeldingen er for dårlig!
Jeg mener selvfølgelig at eventuelle andre sykemeldinger også bør ha bra oppfølging, men dersom oppfølgingen etter den første hadde løst problemet så hadde det forhåpentligvis ikke blitt noen neste.

Jeg vet om flere som har innrømt at de gjør seg til for å bli sykemeldt, men det rare er at alle de jeg vet om er personer som ikke trives i jobben sin.
Enten har de problemer med å omgås andre, eller så passer ikke arbeidsformen for dem.
Så om oppfølgingen hadde tatt tak i dette på skikkelig vis, så hadde alt blitt bedre mener jeg.

Men selv etter den forbedringen jeg håper på, så vil det uansett være mulig å utnytte systemet som før, men ettersom det blir store oppfølgingsordninger så vil jeg tro at flere ikke "orker" å gå gjennom slike prosesser bare for å få noen ekstra dager fri og/eller penger uten å arbeide for dem.

Jeg tror at sykemeldingssystemet aldri kan luke unna alle snylterne, men det kan i stor grad forbedres i forhold til hva som er i dag.


PS: Jeg har vært borte fra jobb/skole én dag på seks år (ikke medregnet begravelse og tannlege), og jeg anser meg som heldig som trives så godt der jeg er, samt at jeg er takknemlig for et bra immunforsvar. Det er ikke alle som har det slik, og de burde så klart få bruke retten sin til å være hjemme dersom de er for syke til å dra på jobb.
Jeg mener altså ikke at man burde være hjemme fra jobb om man mistrives på arbeidsplassen - for da bør man ta det opp med ledelsen/tillitsvalgt slik at en løsning kan bli funnet, og at man slipper å synke så lavt at man går inn i snylternes rekker.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Slik som systemet er i dag så er det ikke rart at mange slappinger utnytter det.

Det jeg ser som problemet i denne saken er at oppfølgingen etter den første sykemeldingen er for dårlig!
Jeg mener selvfølgelig at eventuelle andre sykemeldinger også bør ha bra oppfølging, men dersom oppfølgingen etter den første hadde løst problemet så hadde det forhåpentligvis ikke blitt noen neste.

Jeg vet om flere som har innrømt at de gjør seg til for å bli sykemeldt, men det rare er at alle de jeg vet om er personer som ikke trives i jobben sin.
Enten har de problemer med å omgås andre, eller så passer ikke arbeidsformen for dem.
Så om oppfølgingen hadde tatt tak i dette på skikkelig vis, så hadde alt blitt bedre mener jeg.

Men selv etter den forbedringen jeg håper på, så vil det uansett være mulig å utnytte systemet som før, men ettersom det blir store oppfølgingsordninger så vil jeg tro at flere ikke "orker" å gå gjennom slike prosesser bare for å få noen ekstra dager fri og/eller penger uten å arbeide for dem.

Jeg tror at sykemeldingssystemet aldri kan luke unna alle snylterne, men det kan i stor grad forbedres i forhold til hva som er i dag.


PS: Jeg har vært borte fra jobb/skole én dag på seks år (ikke medregnet begravelse og tannlege), og jeg anser meg som heldig som trives så godt der jeg er, samt at jeg er takknemlig for et bra immunforsvar. Det er ikke alle som har det slik, og de burde så klart få bruke retten sin til å være hjemme dersom de er for syke til å dra på jobb.
Jeg mener altså ikke at man burde være hjemme fra jobb om man mistrives på arbeidsplassen - for da bør man ta det opp med ledelsen/tillitsvalgt slik at en løsning kan bli funnet, og at man slipper å synke så lavt at man går inn i snylternes rekker.
Vis hele sitatet...
Så utrolig bra sagt! Problemet er at de som føler seg "mobbet" på en eller annen måte får en sykemelding -og DET er et problem. Samtidig tar du indirekte opp et annet problem: De som sjelden er syke selv pleier å snakke stygt om de som blir syke. Det gjør ikke du, og det syns jeg du skal ha honnør for! Det finnes ikke noe mer arrogant enn folk som skryter av at de aldri er syke og samtidig flagger at de ikke forstår de som faktisk er syke.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Nettopp, og det er nettopp derfor det kommer til og være uaktuelt. Prioritering innenfor den sektoren er enkel. Er det ikke fare for livet ditt, må du regne med lang ventetid.
Vis hele sitatet...
Det kommer ikke til å være uaktuelt hvis folk ikke vil det skal være det. Logisk nok kommer akutte forhold fremst i køen uansett, men om politikerne hadde gitt mer penger til å ha flere psykologer i kommunene, hadde køene blitt drastisk kortet ned, og man kunne bruke ressursene på ting som dette.
Sitat av CaCO3.Siri Vis innlegg
Det kommer ikke til å være uaktuelt hvis folk ikke vil det skal være det. Logisk nok kommer akutte forhold fremst i køen uansett, men om politikerne hadde gitt mer penger til å ha flere psykologer i kommunene, hadde køene blitt drastisk kortet ned, og man kunne bruke ressursene på ting som dette.
Vis hele sitatet...
Klart det, da ville jo det du kom med i første posten din være mulig. Poenget mitt var at slik som det er nå, er det klin umulig med en slik løsning. (Dette er en annen diskusjon, men psykiatrisk hjelp i Norge i dag, er en ren vits imo.)
Sitat av CaCO3.Siri Vis innlegg
Det kommer ikke til å være uaktuelt hvis folk ikke vil det skal være det. Logisk nok kommer akutte forhold fremst i køen uansett, men om politikerne hadde gitt mer penger til å ha flere psykologer i kommunene, hadde køene blitt drastisk kortet ned, og man kunne bruke ressursene på ting som dette.
Vis hele sitatet...

Bare synd det ikke er sånn nå. Til datanerdinne: det er ikke alltid at DPS kan stille opp på kort tid heller, du var heldig (bra for deg forresten, skal ikke være helt negativ). De har frister, men er det ikke kapasitet, så kan de ikke trylle frem ledige timer heller. Det offentlige gir altfor liten støtte til private psykologer synes jeg, men det er en annen diskusjon.

Dette blir litt som med alt annet... det er noen få som ødelegger for de som virkelig trenger det. Sykemeldte som gruppe blir jo mobbet eller misforstått, mens de fleste av dem allredet har det beintøft og skulle sikkert veldig gjerne ut i jobb igjen. Det blir jo umulig å kunne få ut ALLE som snyter på systemet, men det er tydelig at legen må bli hardere. Med legene har vi samme greia dessverre, noen ødelegger for alle, noen er altfor kjappe på blokka, mens andre igjen aldri skriver ut sykemelding. hva skal man gjøre?
Sist endret av Weili; 19. januar 2010 kl. 17:23.
Vi fikk svinepesten og alle ble oppfordret at vaksinere seg, samt sykemelde seg ved influensasymptomer. Samtidig får vi debatt om kostnadene med velferdsordningene. Vi snakker om klassisk hersketeknikk. Hensikten bak dette røre, tror jeg, er å ramme uføretrygden som fra 2012 vil bli behovsprøvd.
folk flest sykemelder seg ikke helt uten grunn, finnes selvfølgelig råtne egg i alle kurver.... men å angripe vanlige arbeidere er nærmest som å piske en død okse for å trekke plogen. hva med de som er uføretrygdet som er i helt fin form ?
Nå må du rulle inn filleren. Folk flest sykemelder seg da ikke og av de som gjør det så har de aller aller fleste god grunn. De fleste eksperter på området er også enige om at arbeidsmoralen er høy i Norge, men at det er en del å hente på å forandre på deler av sykelønnsordningen. Økt bruk av aktiv sykemelding og ett mer tilrettelagt arbeidsliv feks. Regelverket må også forandres slik at man ikke straffes økonomisk hvis man feks. føler seg frisk nok til å gå på jobben en dag i uken.
Korttidssykefraværet har ikke økt de siste 10årene, noe som er med på å backe opp påstanden om en høy arbeidsmoral, men det er veldig vanskelig å være langtidssykemeldt når man har valget mellom 100% jobb eller 100% sykemelding. Mange kunne feks. ha jobbet 20-30-40%, men har ikke muligheten enten fordi arbeidsgiver ikke tilpasser seg eller fordi man da mister betydelig økonomisk støtte fra NAV.

Ingen blir friske av å bli trekt i lønn.
Sist endret av Mith; 21. januar 2010 kl. 10:13.
Jeg skjønner faktisk ikke dem som sier at arbeidsmoralen er høy blant unge mennesker. Min egen personlig erfaring er at det er den faktisk ikke. Flesteparten av Norges beflolkning har samme oppfatning som meg - noe som tyder på at veldig mange vet om "snyltere" eller har selv en ganske slapp moral i dagens system. Min personlig oppfatning er at man trenger en debatt om moral når det gjelder å uføretrygde seg - eller å sykemelde seg i lengre perioder. Dette er viktig å snakke om - og ikke feie under teppe og hysje ned. Jeg kjenner personlig mennesker som er uføretrygdet og mottar uføretrygd, men som jobber svart på sida. Da jeg var yngre hendte det også at jeg og folk jeg kjente misbrukte egenmeldinger. Jeg tror flertallet av det norske folk kjenner til lignende eksempler.

Når dette er sagt er det mange som er sykemeldt eller uføretrygdet som ikke er "snyltere" og som absolutt fortjener hver krone man får i støtte.

Det man må huske på er at det ikke er disse man snakker om når man diskuterer moral i sykelønnsordningene. Man diskutere "snylterne" med slapp moral ikke valige lovlydige borgere.
At du ikke skjønner tallene forandrer dem ikke. Tallenes tale er ganske klar og den sier at korttidsfraværet er på samme nivå som for ti år siden, men antallet langtidssyke har økt.

Grunnen til at folk oppfatter arbeidsmoralen som lav kan være mange grunner. Politisk spill og media har nok mye av skylda. Høyresiden i norsk politikk og deres velgere er tjent med at norske arbeidsfolk får dårligere rettigheter. Det er arbeidsgiver som betaler de 14 første dagene av en sykemelding og hvis de kan spare inn en dag, så ønsker de selvfølgelig det. Det viser seg også at arbeidsgivere er veldig interessert i å få folk tilbake på jobb i løpet av de 14 dagene de betaler for, men når staten tar regningen (den 15. dagen) så minker presset fra arbeidsgiver betraktelig.

I dag kunne NRK melde at 2 av 3 høyrevelgere mener nordmenn har lav arbeidsmoral og når man ser det i sammenheng med hvem som stemmer høyre så er det lett å se at det er økonomisk motivert og ett taktisk spill fra arbeidsgiverne. FRP er forsåvidt de enste på tinget som mener at folk er late.

Det er heller ingen tilfeldighet at dette kommer opp nå, siden en ny IA avtale skal forhandles fram snart.
Jeg har nå selv gått sykmeldt siden starten av oktober 2009, på grunn av både psykiske å fysiske lidelser. Det tok de norske legene 8 måneder før de kunne diagnosere meg med astma, det har vært et helvetes til kjør med medisiner og lege regninger. Har også vært i kontakt med NAV for sykepenger, noe som den dag idag fortsatt ikke har kommet. Å etter noen måneder med venting, gikk jeg ned til de for å høre hva som er galt. Jo, min arbeidsgiver har ikke levert inn lønns papirer, å nav har verken kontaktet meg eller min arbeidsgiver å konstantert problemet. Jeg personlig synes det er for sløvt, noen mener kanskje det er min sak å kontakte og ordne opp med de. Men jeg synes de skulle ha vært mye flinkere til å veilede de virkelig trengende.

Psykolog time har jeg nå ventet 4 måneder på, lungespesialist måtte jeg vente 5 måneder på. Å jeg synes dette er alt for dårlig! Jeg vil tilbake i jobb!
Jeg vil bli frisk! Hva er vitsen med "Gratis" helse tjeneste om man ikke får den hjelpen man trenger. Personlig har jeg ikke penger nok til å dra til legen lengre. Medisiner kan jeg heller ikke betale for. Tull med legen har gjort at jeg nå også har mistet jobben min, hvorav legen min fortalte meg at maks vente tid for time var 10 dager, jeg måtte vente 4 uker.
DETTE HER ER FOR DÅRLIG!
Synes de som utnyter dette systemet ødelegger ALT for mye, for oss som virkelig trenger hjelp!
"Øko-Terrorist"
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Nettopp, og det er nettopp derfor det kommer til og være uaktuelt. Prioritering innenfor den sektoren er enkel. Er det ikke fare for livet ditt, må du regne med lang ventetid.
Vis hele sitatet...

Hei nå, fikk første time ca 1 måned etter at jeg søkte, og har ukentlige timer nå, og kan si 100% at insomnia ikke er noe fare for mitt liv. Har ikke opplevd noe unormal ventetid på noe som helst, har du egentlig undersøkt dette?
Sist endret av tr80r; 21. januar 2010 kl. 13:28.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nå må du rulle inn filleren. Folk flest sykemelder seg da ikke og av de som gjør det så har de aller aller fleste god grunn. De fleste eksperter på området er også enige om at arbeidsmoralen er høy i Norge, men at det er en del å hente på å forandre på deler av sykelønnsordningen. Økt bruk av aktiv sykemelding og ett mer tilrettelagt arbeidsliv feks. Regelverket må også forandres slik at man ikke straffes økonomisk hvis man feks. føler seg frisk nok til å gå på jobben en dag i uken.
Korttidssykefraværet har ikke økt de siste 10årene, noe som er med på å backe opp påstanden om en høy arbeidsmoral, men det er veldig vanskelig å være langtidssykemeldt når man har valget mellom 100% jobb eller 100% sykemelding. Mange kunne feks. ha jobbet 20-30-40%, men har ikke muligheten enten fordi arbeidsgiver ikke tilpasser seg eller fordi man da mister betydelig økonomisk støtte fra NAV.

Ingen blir friske av å bli trekt i lønn.
Vis hele sitatet...
Fail!

Arbeidsmoralen i Norge er ekstremt dårlig! Skjønner ikke hva som får deg til å tro den er bra. Har ikke sett noen resultater fra forskere som mener motsatt, men fra egne erfaringer så er arbeidsmoralen i Norge den desidert dårligste av alle land jeg har jobbet i(spania, sverige, danmark, norge, island og USA).

I Norge så kommer folk på jobb, gjør så lite som mulig uten å få tilsnakk og går ikke hjem et sekund etter arbeidstidens slutt. Er det snakk om en halvtimes overtid så skal det være tillegg i hue og ræva.

Ingen blir friske av å bli trekt i lønn, men kanskje man ikke skal gå til legen og få (1 uke!) sykemelding grunnet influensa, slik en kollega av meg gjorde for kort tid siden.

Har du alvorlige problemer, enten psykisk eller fysisk så såklart du trenger tid fra jobb, men terskelen for at folk holder seg borte fra jobb grunnet sykdom(vondt i hodet på en mandag.....) er ALTFOR lav.
MisterBob, sett deg inn i diskusjonen før du driter deg ut mer.
Hvis du ikke har sett tall som samsvarer med det jeg sier så har du ikke satt deg inn i dette.
Sist endret av Mith; 21. januar 2010 kl. 13:47.
Statistisk sentralbyrå har en fin oversikt over hvordan Norge ligger an i forhold til andre land når det kommer til arbeidsledighet:

http://www.ssb.no/arbeid/

Klikk på "internasjonalt".

Norge ser ikke ut til å ha lav arbeidsmoral/ledighet.
Sitat av Mith Vis innlegg
MisterBob, sett deg inn i diskusjonen før du driter deg ut mer.
Hvis du ikke har sett tall som samsvarer med det jeg sier så har du ikke satt deg inn i dette.
Vis hele sitatet...
"Har ikke sett noen resultater fra forskere som mener motsatt, men fra egne erfaringer så er arbeidsmoralen i Norge den desidert dårligste av alle land jeg har jobbet i(spania, sverige, danmark, norge, island og USA)."

Har du jobb i det hele tatt?
Sitat av Mith Vis innlegg
Nå må du rulle inn filleren. Folk flest sykemelder seg da ikke og av de som gjør det så har de aller aller fleste god grunn. De fleste eksperter på området er også enige om at arbeidsmoralen er høy i Norge, men at det er en del å hente på å forandre på deler av sykelønnsordningen. Økt bruk av aktiv sykemelding og ett mer tilrettelagt arbeidsliv feks. Regelverket må også forandres slik at man ikke straffes økonomisk hvis man feks. føler seg frisk nok til å gå på jobben en dag i uken.
Korttidssykefraværet har ikke økt de siste 10årene, noe som er med på å backe opp påstanden om en høy arbeidsmoral, men det er veldig vanskelig å være langtidssykemeldt når man har valget mellom 100% jobb eller 100% sykemelding. Mange kunne feks. ha jobbet 20-30-40%, men har ikke muligheten enten fordi arbeidsgiver ikke tilpasser seg eller fordi man da mister betydelig økonomisk støtte fra NAV.

Ingen blir friske av å bli trekt i lønn.
Vis hele sitatet...
jeg mener ikke at folk sykemelder seg uten grunn.
det er derfor jeg mener å forandre på sykelønnsordningen og da "straffe" de som er syke vil virke på samme måten som å piske en død okse.... nemmelig ikke i det hele tatt...
Sitat av MisterBob Vis innlegg
"Har ikke sett noen resultater fra forskere som mener motsatt, men fra egne erfaringer så er arbeidsmoralen i Norge den desidert dårligste av alle land jeg har jobbet i(spania, sverige, danmark, norge, island og USA)."

Har du jobb i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Meget saklig du.

Din erfaring holder liksom ikke mål når det kommer til å dømme hele norges generelle arbeidsmoral.. Om du skal påstå noe sånt må du nesten komme med kilder som bygger under.. Vi tar deg ikke på ordet.
Sitat av MisterBob Vis innlegg
"Har ikke sett noen resultater fra forskere som mener motsatt, men fra egne erfaringer så er arbeidsmoralen i Norge den desidert dårligste av alle land jeg har jobbet i(spania, sverige, danmark, norge, island og USA)."

Har du jobb i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Jeg driter da vel i hva du mener å ha opplevd når tall og forskning peker i andre retningen. Om jeg har jobb har da heller ingenting med saken å gjøre, men jeg har det.
Det er utrolig arrogant å komme med slike utspill om at nordmenn er late og forsøker å gjøre minst mulig, når de aller fleste av oss arbeider minst like hardt og effektiv som både svensker, spanjoler og amerikanere. Dette har vi tall og forskning på, men hey, hvis dine "erfaringer" sier noe annet så har du sikkert rett.
Mith:

Flertallet av det norske folk mener at arbeidsmoralen er lavere enn den var før. Spesielt blant unge.

Enten er flertallet av det norske folk helt på jordet. Eller så har dem catcha opp på en trend i samfunnet. Når flertallet av det norske folk peker på at det er noe galt med arbeidsmoralen i samfunnet vårt - skal vi lukke ørene for dette?

Noe som også er fakta er at Norge har det høyeste sykefraværet i Europa. HVorfor det? Når den generelle helsen i Norge faktisk er høy? FAktisk er den generelle helsen langt bedre enn den var før i tida.

Å peke på at kortidsfraværet var like høyt for ti år siden - utelukker ikke at arbeidsmoralen til nordmenn kan være lavere enn ellers i Europa. Det kan tenkes at det var "snyltere" for ti år siden også. Det kan tenkes at den nedadgående trenden i arbeidsmoral som flertallet av det norske folk mener foregår - startet tidligere enn for ti år siden

Problemet med debatten slik jeg ser det er at noen føler seg truffet og uglesett selv om kritikken ikke er rettet mot dem. Kritikken er rettet mot "snyltere". En "snylter" er en som misbruker samfunnets system. Om du er reelt syk og ute av stand til å gå på arbeid - så er du ingen "snylter"!

Og selvsagt er det store flertallet av det norske folk flittige mennesker med en god arbeidsmoral. Det er heller ikke dem denne debatten handler om.

Har forresten ikke sett noe til at media eller politisk spill har engasjert seg mye i arbeidsmoral de siste 10 årene. Det er noe som er kommet på overflaten akkurat i det siste - grunnet undersøkelser gjort blant det norske folk.

At flertallet av det norske folk mener at arbeidsmoralen er lav skyldes nok at flertallet av det norske folk - som meg - kjenner til mange eksempler der "snylting" foregår.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mith:

Flertallet av det norske folk mener at arbeidsmoralen er lavere enn den var før. Spesielt blant unge.

Enten er flertallet av det norske folk helt på jordet. Eller så har dem catcha opp på en trend i samfunnet. Når flertallet av det norske folk peker på at det er noe galt med arbeidsmoralen i samfunnet vårt - skal vi lukke ørene for dette?

Noe som også er fakta er at Norge har det høyeste sykefraværet i Europa. HVorfor det? Når den generelle helsen i Norge faktisk er høy? FAktisk er den generelle helsen langt bedre enn den var før i tida.

Å peke på at kortidsfraværet var like høyt for ti år siden - utelukker ikke at arbeidsmoralen til nordmenn kan være lavere enn ellers i Europa. Det kan tenkes at det var "snyltere" for ti år siden også. Det kan tenkes at den nedadgående trenden i arbeidsmoral som flertallet av det norske folk mener foregår - startet tidligere enn for ti år siden

Problemet med debatten slik jeg ser det er at noen føler seg truffet og uglesett selv om kritikken ikke er rettet mot dem. Kritikken er rettet mot "snyltere". En "snylter" er en som misbruker samfunnets system. Om du er reelt syk og ute av stand til å gå på arbeid - så er du ingen "snylter"!

Og selvsagt er det store flertallet av det norske folk flittige mennesker med en god arbeidsmoral. Det er heller ikke dem denne debatten handler om.

Har forresten ikke sett noe til at media eller politisk spill har engasjert seg mye i arbeidsmoral de siste 10 årene. Det er noe som er kommet på overflaten akkurat i det siste - grunnet undersøkelser gjort blant det norske folk.

At flertallet av det norske folk mener at arbeidsmoralen er lav skyldes nok at flertallet av det norske folk - som meg - kjenner til mange eksempler der "snylting" foregår.
Vis hele sitatet...
Du nevner hele tiden "flertallet av det norske folk", ser jeg.
Hvor har du disse tallene fra? Kan jeg få se kilden din? Om ikke, så er du like useriøs som MisterBob, som Mith snakket om.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mith:

Flertallet av det norske folk mener at arbeidsmoralen er lavere enn den var før. Spesielt blant unge.

Enten er flertallet av det norske folk helt på jordet. Eller så har dem catcha opp på en trend i samfunnet. Når flertallet av det norske folk peker på at det er noe galt med arbeidsmoralen i samfunnet vårt - skal vi lukke ørene for dette?

Noe som også er fakta er at Norge har det høyeste sykefraværet i Europa. HVorfor det? Når den generelle helsen i Norge faktisk er høy? FAktisk er den generelle helsen langt bedre enn den var før i tida.

Å peke på at kortidsfraværet var like høyt for ti år siden - utelukker ikke at arbeidsmoralen til nordmenn kan være lavere enn ellers i Europa. Det kan tenkes at det var "snyltere" for ti år siden også. Det kan tenkes at den nedadgående trenden i arbeidsmoral som flertallet av det norske folk mener foregår - startet tidligere enn for ti år siden

Problemet med debatten slik jeg ser det er at noen føler seg truffet og uglesett selv om kritikken ikke er rettet mot dem. Kritikken er rettet mot "snyltere". En "snylter" er en som misbruker samfunnets system. Om du er reelt syk og ute av stand til å gå på arbeid - så er du ingen "snylter"!

Og selvsagt er det store flertallet av det norske folk flittige mennesker med en god arbeidsmoral. Det er heller ikke dem denne debatten handler om.

Har forresten ikke sett noe til at media eller politisk spill har engasjert seg mye i arbeidsmoral de siste 10 årene. Det er noe som er kommet på overflaten akkurat i det siste - grunnet undersøkelser gjort blant det norske folk.

At flertallet av det norske folk mener at arbeidsmoralen er lav skyldes nok at flertallet av det norske folk - som meg - kjenner til mange eksempler der "snylting" foregår.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser dette innlegget så ser du mulige grunner til at folk mener arbeidsmoralen er dårlig. Hadde du sett på aktuelt (nrk2 for ca. 50 minutter siden) så hadde du fått med deg en liten debatt som tar opp nøyaktig det jeg sier. Nordmenn = dårlig moral, er kun en påstand slengt ut i luften av politikere og media og den er kun backet opp med at "alle kjenner noen som har tatt en tredagers."
Ser man på feks. hvor mye hver enkelt nordmann produserer per. hode ligger Norge godt plassert mot toppen. Det samme gjelder ratioen arbeidere/innbyggere.

Tallene stemmer altså ikke overens med folkets oppfatting. Vi ser ikke denne trenden om late nordmenn når vi ser tallene, men vi ser den på avstemninger på dagbladet.no, leserbrevene i vg og debattene på tv2. Selvfølgelig vil folk tro at moralen er lav.
Sist endret av Mith; 21. januar 2010 kl. 21:04.
Jeg har andre erfaringer enn Mr. Bob for eksempel. Alle de plassene jeg har jobbet har det ikke vært 'unnasluntrere', men folk som har stått på og gitt alt. Har hatt flere jobber og det har ikke spilt noen rolle om det var et ungt arbeidsmiljø eller med eldre folk. Så hvem har rett? Jeg kan jo ikke på dette grunnlaget si at FLERTALLET i den norske befolkning er gode og arbeidsomme, akkurat som dere andre som bruker deres egen erfaring som 'bevis' ikke kan si at norske folk er late.... logikk. I følge dere har jo jeg like rett og dermed er vi like langt eller?
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du leser dette innlegget så ser du mulige grunner til at folk mener arbeidsmoralen er dårlig. Hadde du sett på aktuelt (nrk2 for ca. 50 minutter siden) så hadde du fått med deg en liten debatt som tar opp nøyaktig det jeg sier. Nordmenn = dårlig moral, er kun en påstand slengt ut i luften av politikere og media og den er kun backet opp med at "alle kjenner noen som har tatt en tredagers."
Ser man på feks. hvor mye hver enkelt nordmann produserer per. hode ligger Norge godt plassert mot toppen. Det samme gjelder ratioen arbeidere/innbyggere.

Tallene stemmer altså ikke overens med folkets oppfatting. Vi ser ikke denne trenden om late nordmenn når vi ser tallene, men vi ser den på avstemninger på dagbladet.no, leserbrevene i vg og debattene på tv2. Selvfølgelig vil folk tro at moralen er lav.
Vis hele sitatet...

Her er et par linker til avisartikler som tar for seg undersøkelser om hva folk mener om den norske arbeidsmoralen:

http://www.online-pl.no/nyheter/0911...yt-sykefravaer

http://e24.no/makro-og-politikk/article3466073.ece

høyest sykefravær i Europa: http://www.nhoservice.no/article.php...8&categoryID=6

Jeg leste inlegget ditt Mith. I mitt inlegg stiller jeg meg spørrende til at folk flest mener arbeidsmoralen er blitt lavere som en utelukkende konsekvens av mediadekning og politikk. Dette synes jeg blir for enkelt forklart. Videre sier du: "Selvsagt mener folk at arbeidsmoralen er lav?"
-Hva slags argument er det? Hvorfor vil man ønske å mene at arbeidsmoralen er lav? Det kan jeg ikke skjønne.

At produktiviteten er stor per hode osv. (nå har ikke jeg TV og kan ikke sjekke opp hvor disse tallene kom fra) forandrer ikke det faktum at sykefraværet er det høyeste i Europa. Og nok en gang. HVa er det vi diskuterer? Vi diskuterer sykefraværet og om dårligere arbeidsmoral - mere "lettvinte" sykemeldinger osv. må ta sin del av skylda for det paradoksale i at høyere helse - likevel har ført til større sykefravær.

Kan også klargjøre nok en gang at jeg tror de fleste i Norge er flittige mennesker med en god moral. Om du skulle være i tvil

Det synes svært åpenbart for meg at problemet med debatten er at mennesker som debatten ikke gjelder føler seg truffet.

Sitat av Weili Vis innlegg
Jeg har andre erfaringer enn Mr. Bob for eksempel. Alle de plassene jeg har jobbet har det ikke vært 'unnasluntrere', men folk som har stått på og gitt alt. Har hatt flere jobber og det har ikke spilt noen rolle om det var et ungt arbeidsmiljø eller med eldre folk. Så hvem har rett? Jeg kan jo ikke på dette grunnlaget si at FLERTALLET i den norske befolkning er gode og arbeidsomme, akkurat som dere andre som bruker deres egen erfaring som 'bevis' ikke kan si at norske folk er late.... logikk. I følge dere har jo jeg like rett og dermed er vi like langt eller?
Vis hele sitatet...
Flertallet i den norske befolkning er gode og arbeidsomme!

men det er ikke hva vi diskuterer
Sitat av Bearass Vis innlegg
Flertallet i den norske befolkning er gode og arbeidsomme!

men det er ikke hva vi diskuterer
Vis hele sitatet...
I følge Mr. Bobs stereotyper er det det men fair enough. Du har nok dessverre rett i at de det gjelder ikke føler seg truffet og ikke føler noen dårlig samvittighet over å snylte (jeg har også 'kjent' folk som skrøt av hvordan de slapp å jobbe, men fortsatt fikk 'lønn'). Det er vel der mye av drittet ligger, fordi de som virkelig trenger den sykelønnslappen (men som er arbeidsomme) føler at de er mindre verdt enn andre på grunn av stigmatiseringen....
Sitat av Bearass Vis innlegg
Her er et par linker til avisartikler som tar for seg undersøkelser om hva folk mener om den norske arbeidsmoralen:

http://www.online-pl.no/nyheter/0911...yt-sykefravaer

http://e24.no/makro-og-politikk/article3466073.ece

høyest sykefravær i Europa: http://www.nhoservice.no/article.php...8&categoryID=6
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over at over 50% av befolkningen mener vi har en dårligere arbeidsmoral enn før, men på lik linje med spesielt LO, men også AP, så mener jeg at dette først og fremst er medieskapt. Om det er arbeidsgiverne og høyresiden som står bak dette kan vi selvfølgelig diskutere, men tallenes tale er rimelig klar. Arbeidsmoralen er ikke dårligere.
Du ser jo argumentene Roar Flåthen bruker, de ligner veldig på de jeg har kommet med i denne tråden.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg leste inlegget ditt Mith. I mitt inlegg stiller jeg meg spørrende til at folk flest mener arbeidsmoralen er blitt lavere som en utelukkende konsekvens av mediadekning og politikk. Dette synes jeg blir for enkelt forklart. Videre sier du: "Selvsagt mener folk at arbeidsmoralen er lav?"
-Hva slags argument er det? Hvorfor vil man ønske å mene at arbeidsmoralen er lav? Det kan jeg ikke skjønne.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke plukke en setning ut av innlegget mitt for så å drite i det som står i setningen før.
Selvsagt mener folk at arbeidsmoralen er lav, nå de tabloide mediene velger å portrettere det slik. Folk flest leser vg/db, ser på nyhetene og følger sånn passe godt med. Da vil det framstå som om folk har lav moral og det kan de dra paralleller til sitt eget liv siden "alle" kjenner en som har tatt ut en fridag uten å være syk. Det er ikke spesielt vanskelig å se den koblingen og folk flest godtar det som ett godt argument med nødvendige kilder, men tallene bak forteller oss at det er feil.

Når man spør politikerne og fagforeningene, som tross alt jobber hele året med spørsmål om arbeidsliv, HMS og skal bestemme lønnen til arbeidstakerne utifra dette, så får man ett helt annet svar. Da tyder det på at noen forsøker å skape ett urealistisk bilde av situasjonen. Motivet kan vi godt diskutere, men jeg velger å legge vekt på det de folkevalgte og de som skal representere arbeiderne her i landet sier, ikke de som skal selge aviser fra Akersgata.
Sitat av Bearass Vis innlegg
At produktiviteten er stor per hode osv. (nå har ikke jeg TV og kan ikke sjekke opp hvor disse tallene kom fra) forandrer ikke det faktum at sykefraværet er det høyeste i Europa. Og nok en gang. HVa er det vi diskuterer?
Vis hele sitatet...
Sendingen ligger sikkert ute på nrk.no hvis du vil se den.
At sykefraværet er høyest i Europa kan komme av flere ting enn at nordmenn er arbeidssky. Vi har feks. en veldig høy andel av befolkningen i arbeid. Godt over halvparten av alle her i landet er i jobb, det er veldig veldig bra, men blant disse så er det mange langtidssykemeldte og det er jeg enig i at vi må gjøre noe med.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Vi diskuterer sykefraværet og om dårligere arbeidsmoral - mere "lettvinte" sykemeldinger osv. må ta sin del av skylda for det paradoksale i at høyere helse - likevel har ført til større sykefravær.
Vis hele sitatet...
Ja, vi diskuterer arbeidsmoral, men det er egentlig ikke en nødvendig diskusjon. Vi kan ganske greit si at en evt. dårlig arbeidsmoral ikke har skylden for økt sykefravær, nettopp fordi vi ser at det er antallet langtidssyke som øker. Greit, det finnes kanskje noen som tar ut en tredagers når de er slitene og kanskje kunne presset seg til å jobbe, men de er enten veldig få eller ikke noen alvorlig trussel for sykefraværet siden vi ikke ser noen økning i korttidsfraværet.

På en annen side så vet vi jo det at flere og flere møter veggen og stresser alt for mye og for de kan en tredagers i noen tilfeller være preventivt. Vi vet også at utslitte folk har ett dårligere immunforsvar enn friske. Så selv om man kanskje ikke ligger med feber og oppkast i 3 dager, så kan noen dager fri i noen tilfeller hindre at man senere blir syk. Jeg sier ikke at man skal kunne ta seg tre dager fri uten grunn, jeg bare påpeker at det kan virke preventivt i noen tilfeller.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Kan også klargjøre nok en gang at jeg tror de fleste i Norge er flittige mennesker med en god moral. Om du skulle være i tvil
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke i tvil om.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det synes svært åpenbart for meg at problemet med debatten er at mennesker som debatten ikke gjelder føler seg truffet.
Vis hele sitatet...
Nei, problemet med debatten slik den er nå, er politikken som skal planlegges og det som avtales i den nye IA avtalen. Det er nemlig slik at de som har folket med seg lettere får gjennomslag for sine krav. Hvis folk mener at vi har lav moral, selv om vi ikke har det, så går de lettere med på evt. kutt i sykelønnsordningen eller på andre måter godtar at man selv mister rettigheter fordi man ønsker å ta de som sniker seg unna. Derfor er det utrolig viktig at ikke arbeidsgiverne kan bruke falske argumenter om lav moral og unnasluntrere ved forhandlingsbordet og derfor er det viktig at folk er inneforstått med den faktiske situasjonen.
Derfor rammer denne debatten de aller fleste her i landet og spesielt vi som er stolte og glad for det regelverket arbeiderne har jobbet fram. Jeg finner meg ikke i at vi skal gå rundt å tro at kollegaene våre er late og giddalause og i verste fall ødelegge rettighetene for de som faktisk er syke.
Sist endret av Mith; 21. januar 2010 kl. 23:49.
For å snu litt på flisa så er det selvsagt at LO velger å tro at dette bildet er medieskapt. Fagforeningenes jobb er bl.a å lage gode sykeordninger for arbeiderne. Når det er snakk om at noe av sykefraværet skyldes dårlig moral så ønsker selvsagt fagforeningene å benekte dette så godt de kan.

Om Arbeidsmoralen ikke er dårliger enn for 5 eller 10 år siden har ikke så veldig mye med saken å gjøre spør du meg - et femtiårsperspektiv synes jeg gir et bedre bilde. Da sammenligner man med en og to generasjoner tidligere - ikke med noenlunde samme generasjon.. Jeg skjønner heller ikke at man automatisk kan utelukke at noe av økningen i langtidssykemeldinger kan komme av at moralen kan være litt slappere. Personlig jobbet jeg med en kollega som langtidssykemeldte seg i protest mot forandringer på jobben - da hun likevel skulle pensjoneres iløpet av et års tid. De fleste, også jeg, hadde forståelse for at hun ikke gadd en omstillingsprosess rett før hun skulle i pensjon. Men hun var jo ikke syk. Er det riktig at folk kan sykemelde seg i protest mot omstillinger? Kan noe av økningen i langtidssykefraværet skyldes lignende eksempler? Noen leger har gått ut i media og ment at det har skjedd en forandring på dette punktet.. At flere pasienter enn før nå kommer og "krever" sykemelding av mere "lettvinne" grunner enn hva som var tilfellet før.

Jeg ser at du er opptatt av de politiske konsekvensene det kan få om politikere eller arbeidsgivere får gjennomslag for at noe av sykefraværet skyldes dårlig moral.

Personlig er jeg ikke interresert i dette. Min agenda er å undersøke om noe av sykefraværet faktisk skyldes dårlig arbeidsmoral. Jeg kjenner personlig til flere tilfeller av slapp arbeidsmoral så selvsagt vet jeg at det finnes. Det gjør vi alle. Jeg er også overbevist om at om vi sammenligner min generasjon med f.eks min fars og bestefars - så er den generelle arbeidsmoralen lavere enn den var.

Vi er desertgenerasjonen som er vokst opp med "whats in it for me" holdninger. Selvsagt ikke alle. Men større elementer enn det det var før.
Sitat av Bearass Vis innlegg
For å snu litt på flisa så er det selvsagt at LO velger å tro at dette bildet er medieskapt. Fagforeningenes jobb er bl.a å lage gode sykeordninger for arbeiderne. Når det er snakk om at noe av sykefraværet skyldes dårlig moral så ønsker selvsagt fagforeningene å benekte dette så godt de kan.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er bare at arbeidstakersiden har tall og undersøkelser å vise til, det har ikke de som mener det motsatte. Både arbeidsgiverne og arbeidstakerne er inneforstått med at sykefraværet skal ned. Det er derfor man reforhandler IA avtalen. Poenget er at hvis man går til forhandlingsbordet i den tro at nordmenn er late så blir forhandlingsgrunnlaget feil og vi risikerer enda en avtale som ikke fungerer, nettopp fordi den er laget på feil grunnlag. At man da forsøker å skape en holdning ute blant folk som ikke er reel er skadelig, både for de syke og de som ikke er det.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om Arbeidsmoralen ikke er dårliger enn for 5 eller 10 år siden har ikke så veldig mye med saken å gjøre spør du meg - et femtiårsperspektiv synes jeg gir et bedre bilde. Da sammenligner man med en og to generasjoner tidligere - ikke med noenlunde samme generasjon..
Vis hele sitatet...
Du forstår vel selv at 50år er totalt meningsløst. For det første er arbeidsmoral veldig vanskelig å måle og for det andre så er ikke situasjonen sammenlignbar overhodet. Det finnes heller ikke tall som går så langt tilbake i tid. Man må nesten ta for seg realitetene og se på de faktiske forholdene, ikke at bestefar jobba 12timer i skauen hver dag for å få råd til salt i grøten.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg skjønner heller ikke at man automatisk kan utelukke at noe av økningen i langtidssykemeldinger kan komme av at moralen kan være litt slappere.
Vis hele sitatet...
Grunnen er ganske enkel og det er at man har tiltro til helsevesenet. Vi kan godt diskutere dette, men tror du virkelig at man blir langtidssykemeldt bare man møter opp på legekontoret med litt feber?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Personlig jobbet jeg med en kollega som langtidssykemeldte seg i protest mot forandringer på jobben - da hun likevel skulle pensjoneres iløpet av et års tid. De fleste, også jeg, hadde forståelse for at hun ikke gadd en omstillingsprosess rett før hun skulle i pensjon. Men hun var jo ikke syk.
Vis hele sitatet...
Dette er nøyaktig det jeg snakker om når jeg mener elendige argumenter. Personlige anekdoter er ikke interessant og beviser ingenting. Slutt med det å kom heller med tall.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg ser at du er opptatt av de politiske konsekvensene det kan få om politikere eller arbeidsgivere får gjennomslag for at noe av sykefraværet skyldes dårlig moral.
Personlig er jeg ikke interresert i dette.
Vis hele sitatet...
Du er jo helt nødt til å se helheten i situasjonen. Hvorfor dukker debatten opp nå? Hvorfor ikke for ett eller to år siden? Hvilke konsekvenser får det om vi skal lage ett regelverk på bakgrunn av holdninger som at nå skal snylterne tas? Dette er spørsmål man er nødt til å ta stilling til før man starter å diskutere. Du diskutere jo tydeligvis utifra egne erfaringer og andres anekdoter og det holder ikke. Tall, statistikk og målbar data er det som teller. Om bilopphuggeren på ÅS eller rørleggeren i Tromsø tar seg fri en mandag er da totalt uinteressant. Om så er tilfellet så burde jo statistikken vise en trend der.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er også overbevist om at om vi sammenligner min generasjon med f.eks min fars og bestefars - så er den generelle arbeidsmoralen lavere enn den var.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så sikker på det? Fordi man var nødt til å arbeide for å overleve?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Vi er desertgenerasjonen som er vokst opp med "whats in it for me" holdninger. Selvsagt ikke alle. Men større elementer enn det det var før.
Vis hele sitatet...
Som om det på noen som helst måte er noe negativt. "Whats in it for me" er da så jævlig mye bedre enn "whats in it for the man". Din bestefar var helt nødt til å jobbe så mye som han gjorde fordi han ikke hadde noe valg. Hvem var det som kjempet fram rettigheten til 8timers dag, betalt sykefravær og lovfestet rett til ferie? Jo nettopp, din bestefar! Han var med andre ord veldig missfornøyd med situasjonen og forandret på den. Nå sitter du her, 50år senere, og argumenterer på samme måte som arbeidsgiverne gjorde dengang. Late arbeidsfolk som misbruker de avtalene som er inngått.

Vi vil ikke leve fra hånd til munn, vi vil ikke måtte velge mellom skolegang og jobb og vi vil ikke måtte jobbe til vi stryker med på fabrikkgulvet. Det har absolutt ikke noe med noen dessertgenerasjon å gjøre.

EDIT: Vi vet at det finnes folk som snylter på fellesgoder som feks. skyelønnsavtalen. Det man må tenke på er hvor mye koster dette samfunnet kontra. hvor mye gavner det samfunnet. Skal man få ned sykefraværet må man altså se på de faktiske forhold og drite i om Ola og Kari tror at Bjørn og Mari er late. Derfor burde man droppe hele arbeidsmoral-debatten og heller se på hvorfor langtidssykefraværet øker og hva man kan gjøre for å løse det problemet.

En edit til: Settningen "Det man må tenke på er hvor mye koster dette samfunnet kontra. hvor mye gavner det samfunnet." burde vært "kontra. hvor mye gavner regelverket samfunnet". At noen utnytter regelverket gavner selvfølgelig ingen.
Sist endret av Mith; 22. januar 2010 kl. 07:55.
Mens vi først er inne på dette med sykefravær og slikt, så kommer det et ganske bra forslag fra Kristin Halvorsen. Det handler om å gi mer utdanning til lavere utdannede i arbeidslivet, fordi de som ikke har fullført VGS har mye større sjanse for å ende opp som uføretrygdede:
http://www.dagbladet.no/2010/01/23/n...rsen/10058880/

Liker slikt, for det handler om å ta problemet ved rota. Å stramme inn på sykelønnsordninger og slikt vil egentlig kurere symptomer fremfor årsaker. Og uansett hvor urettferdig det er at enkelte får full lønn under uberettighet sykdom, så har man ingen garanti for at man ikke selv blir _legitimt_ syk en gang og gjerne skulle hatt full lønn istedenfor 80%.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Mens vi først er inne på dette med sykefravær og slikt, så kommer det et ganske bra forslag fra Kristin Halvorsen. Det handler om å gi mer utdanning til lavere utdannede i arbeidslivet, fordi de som ikke har fullført VGS har mye større sjanse for å ende opp som uføretrygdede:
http://www.dagbladet.no/2010/01/23/n...rsen/10058880/

Liker slikt, for det handler om å ta problemet ved rota. Å stramme inn på sykelønnsordninger og slikt vil egentlig kurere symptomer fremfor årsaker. Og uansett hvor urettferdig det er at enkelte får full lønn under uberettighet sykdom, så har man ingen garanti for at man ikke selv blir _legitimt_ syk en gang og gjerne skulle hatt full lønn istedenfor 80%.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje videreutdanning er smart i noen tilfeller, men selv hvor høyt utdannet noen er så er det noen som må ta de fysisk tunge jobbene i samfunnet, og disse jobbene skaper høyt sykefravær uansett. En hjelpepleier med sju års høyskoleutdanning får like vondt i ryggen som en hjelpepleier som er leid inn fra NAV.
Sitat av Mith Vis innlegg
Forskjellen er bare at arbeidstakersiden har tall og undersøkelser å vise til, det har ikke de som mener det motsatte. Både arbeidsgiverne og arbeidstakerne er inneforstått med at sykefraværet skal ned. Det er derfor man reforhandler IA avtalen. Poenget er at hvis man går til forhandlingsbordet i den tro at nordmenn er late så blir forhandlingsgrunnlaget feil og vi risikerer enda en avtale som ikke fungerer, nettopp fordi den er laget på feil grunnlag. At man da forsøker å skape en holdning ute blant folk som ikke er reel er skadelig, både for de syke og de som ikke er det.

Du forstår vel selv at 50år er totalt meningsløst. For det første er arbeidsmoral veldig vanskelig å måle og for det andre så er ikke situasjonen sammenlignbar overhodet. Det finnes heller ikke tall som går så langt tilbake i tid. Man må nesten ta for seg realitetene og se på de faktiske forholdene, ikke at bestefar jobba 12timer i skauen hver dag for å få råd til salt i grøten.

Grunnen er ganske enkel og det er at man har tiltro til helsevesenet. Vi kan godt diskutere dette, men tror du virkelig at man blir langtidssykemeldt bare man møter opp på legekontoret med litt feber? Dette er nøyaktig det jeg snakker om når jeg mener elendige argumenter. Personlige anekdoter er ikke interessant og beviser ingenting. Slutt med det å kom heller med tall.

Du er jo helt nødt til å se helheten i situasjonen. Hvorfor dukker debatten opp nå? Hvorfor ikke for ett eller to år siden? Hvilke konsekvenser får det om vi skal lage ett regelverk på bakgrunn av holdninger som at nå skal snylterne tas? Dette er spørsmål man er nødt til å ta stilling til før man starter å diskutere. Du diskutere jo tydeligvis utifra egne erfaringer og andres anekdoter og det holder ikke. Tall, statistikk og målbar data er det som teller. Om bilopphuggeren på ÅS eller rørleggeren i Tromsø tar seg fri en mandag er da totalt uinteressant. Om så er tilfellet så burde jo statistikken vise en trend der.

Hvorfor er du så sikker på det? Fordi man var nødt til å arbeide for å overleve?

Som om det på noen som helst måte er noe negativt. "Whats in it for me" er da så jævlig mye bedre enn "whats in it for the man". Din bestefar var helt nødt til å jobbe så mye som han gjorde fordi han ikke hadde noe valg. Hvem var det som kjempet fram rettigheten til 8timers dag, betalt sykefravær og lovfestet rett til ferie? Jo nettopp, din bestefar! Han var med andre ord veldig missfornøyd med situasjonen og forandret på den. Nå sitter du her, 50år senere, og argumenterer på samme måte som arbeidsgiverne gjorde dengang. Late arbeidsfolk som misbruker de avtalene som er inngått.

Vi vil ikke leve fra hånd til munn, vi vil ikke måtte velge mellom skolegang og jobb og vi vil ikke måtte jobbe til vi stryker med på fabrikkgulvet. Det har absolutt ikke noe med noen dessertgenerasjon å gjøre.

EDIT: Vi vet at det finnes folk som snylter på fellesgoder som feks. skyelønnsavtalen. Det man må tenke på er hvor mye koster dette samfunnet kontra. hvor mye gavner det samfunnet. Skal man få ned sykefraværet må man altså se på de faktiske forhold og drite i om Ola og Kari tror at Bjørn og Mari er late. Derfor burde man droppe hele arbeidsmoral-debatten og heller se på hvorfor langtidssykefraværet øker og hva man kan gjøre for å løse det problemet.

En edit til: Settningen "Det man må tenke på er hvor mye koster dette samfunnet kontra. hvor mye gavner det samfunnet." burde vært "kontra. hvor mye gavner regelverket samfunnet". At noen utnytter regelverket gavner selvfølgelig ingen.
Vis hele sitatet...
Saken er vel den at det ikke finnes gode statistikker for å måle arbeidsmoral. Den eneste statistikken vi har er hva folk synes og tror. Og folk synes at arbeidsmoralen er lavere. LO har ingen tall som skal tilsi at arbeidsmoralen er helt på topp og like god som i andre europeiske land. De synser og mener. Og sammenligner med hvordan det var for 5-10 år siden. Men kan ikke komme med noen konkrete tall om hvor mange som "snylter" på systemet.

Jeg kommer med et konkret eksempel på en "billig" langtidssykemelding. Nettop for å vise deg at "billige" langtidssykemeldinger kan forekomme. Selvsagt er dette er relevant argument. Argumentet ditt var at samtlige langtidssykemeldinger ikke er "snylting". Mitt eksempel stiler spørsmål med dette.

Det er da intet nytt at folk har spurt seg om dessertgenerasjons moral på flere punkter. Ungdommen selv synes også å mene at de har slappere moral enn generasjonen før og før der igjen (av de undersøkelser jeg har sett). Om du føler at debatten har kommet opp fra intet - vil jeg våge å påstå at du ikke har mye kontakt med hva som rører seg i folkesjela.

Begge mine bestefedre har høy utdanning og jobbet aldri for å nok til salt i grøten. Når jeg snakker om to generasjoner tilbake i tid snakker jeg ikke om fyrstikkfabrikker og leilendinger. JEg snakker 50-60-70 tallet. Anyways. "Whats in it for the man" er absolutt ikke hva jeg ønsket å framheve. Kan heller dra det berømte Kennedy sitatet her for å peke på hva jeg sier "Ask not what the state can do for you - ask what you can do for the state" (eller noe i den duren). Det er en ganske annerledes holdning enn "whats in it for me" holdning.

Jeg synes det kan virke litt snodig å "vifte med det røde flagget" mens du samtidig løfter fram "whats in it for me" holdningen.

Jeg skjønner det slik at du ønsker å lukke øynene for eventuell dårlig arbeidsmoral i samfunnet utifra politiske motiver og konsekvenser det kan ha. At man ikke bør diskutere moral fordi det er en ubehagelig debatt som kanskje noen kan dra politisk gevinst på (og som kan føre til dårligere sykelønnsordninger) Det er forsåvidt helt greit..

OG jeg innser at vi debatterer utifra forskjellige utganspunkt. Det jeg reagerer litt på er at argumentasjonen din virker som en fornektelse av at dårlig arbeidsmoral finnes. Det kan virke på meg som at du mener om dårlig arbeidsmoral finnes - så er det ikke et problem eller en u-ting som samfunnet bør prøve å bekjempe og gjøre noe med. Eller så er det noe som bør hysjes ned og ikke snakkes høyt om (da det kan skade sykelønnsordningen å snakke høyt om).