Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2169
http://www.dagbladet.no/2010/01/12/n...oning/9884320/

Professor Espen Schaanning går ut i Dagbladet og legger fram pisking som et godt alternativ til fengsel, og han presterer og kalle det en mer human løsning. Han for også støtte fra Knut Erik Rønningen, informasjonsansvarlig i Oslo Fengsel.

Personelig synes jeg det hele høres ut som en dårlig spøk, men det er det da altså ikke. Om det utelukkende hjelper å stenge folk inne kan diskuteres, men når har fysisk avstraffelse noen gang hjulpet? Det virker som en enkel løsning, uten tanke på konsekvenser.

Hva synes dere?
Sist endret av Detached; 14. januar 2010 kl. 13:19.
Det er ikke ett forslag, det er ett utspill i debatten om fengselstraffer og soning her i landet.
Han er "bare" en professor og har selvfølgelig ikke noe han skulle sagt, bortsett fra å delta i diskusjonen.

Slik jeg har forstått det så er poenget han prøver å få frem at det å være isolert fra samfunnet over en lengre periode er veldig uheldig for både individet og samfunnet forøvrig. Det har en liten rehabiliterende effekt, man havner i ett veldig kriminelt belastet miljø og det er koster utrolig mye skattepenger.
Sist endret av Mith; 14. januar 2010 kl. 13:46.
Med pisking ville jo kriminaliteten i SM-miljøene kanskje steget kraftig, det ville vært uheldig.

Han har et godt poeng, og når folk ser forbi den PR-skaffende uttalelsen hans vil folk kanskje få det med seg også.
fra ramaskrik om snikislamisering til seriøse forslag om innføring av sharialover..

hva blir det neste?
Sitat av ErikH Vis innlegg
fra ramaskrik om snikislamisering til seriøse forslag om innføring av sharialover..

hva blir det neste?
Vis hele sitatet...
Igjen: det har aldri vært snakk om noe forslag, men snarere et utspill, som Mith skriver.
Sitat av ErikH Vis innlegg
fra ramaskrik om snikislamisering til seriøse forslag om innføring av sharialover..

hva blir det neste?
Vis hele sitatet...
Har du hørt om å lese artikkelen før du uttaler deg? Som Mith har påpekt, er ikke det et forslag. Professoren har uttalt at slik fengsling fungerer i dag, hadde vi fått bedre resultater av pisking. Men hey, jeg skylder på tabloidene for at dette utsagnet nå blir frontet som noe absurd og useriøst.

Jeg kan skjønne argumentasjonen hans veldig godt. Fengsel er en del av problemet, når det gjelder kriminalitet. Det er for all del mange folk som fortjener å sitte bak murene. Samtidig er det en del folk som absolutt burde vært materiale for helsevesenet. Ta typisk gjengangere for eksempel, som skal sone for tiende gang for tyveri eller annen vinningskriminalitet. Her må den onde spiralen brytes på et eller annet nivå, for slik det er i dag bytter disse menneskene mellom å ha kost og losji på statens regning i fangenskap (fengsel) og å ha kost og losji på statens regning i frihet (NAV). Det høres kanskje litt urettferdig ut for lovlydige borgere å høre at noen vil ta på silkehanskene for slike lømler, men et argument er at målrettet rehabilitering vil koste oss mindre enn fengsel og trygd til disse menneskene.
Sitat av serfix Vis innlegg
Om det utelukkende hjelper å stenge folk inne kan diskuteres, men når har fysisk avstraffelse noen gang hjulpet? Det virker som en enkel løsning, uten tanke på konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig så tror jeg, der det blir praktisert, at fysisk avstraffelse funger. Det er jo såklart ikke særlig "humant", men jeg tror uten tvil at det fungerer. Om fengsel faktisk fungerer er jo en egen diskusjon

Dessuten mente vel denne godeste professoren at det i utgangspunktet skal være fysisk avstraffelse, deretter diverse former for oppfølging osv? Mulig jeg leste feil i går.

Personlig tror jeg heller at god oppfølging og arbeid rundt mennesker som gjør kriminelle handlinger er veien å gå. Ikke å stue de vekk for å så slippe de ut igjen.
Sist endret av tafsern; 14. januar 2010 kl. 14:19.
Schaaning er da prinsipielt motstander av straff (å bevisst påføre et annet menneske lidelse), men mener pisking ville fungert vel så bra som fengsel. Med pisking blir selve straffen fort unnagjort og man kan begynne med reell rehabilitering med en gang i stedet for å bryte mennesket ned i fengsel først.
Sitat av serfix Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2010/01/12/n...oning/9884320/

Professor Espen Schaanning går ut i Dagbladet og legger fram pisking som et godt alternativ til fengsel, og han presterer og kalle det en mer human løsning. Han for også støtte fra Knut Erik Rønningen, informasjonsansvarlig i Oslo Fengsel.

Personelig synes jeg det hele høres ut som en dårlig spøk, men det er det da altså ikke. Om det utelukkende hjelper å stenge folk inne kan diskuteres, men når har fysisk avstraffelse noen gang hjulpet? Det virker som en enkel løsning, uten tanke på konsekvenser.

Hva synes dere?
Vis hele sitatet...


Gi deg a!

Det er faren til en veldig god venn, og dagbladet siterer jo helt feil!

Tenkte det var bare greit å si ifra inni diskusjonen, at han er Imot fengsel, men bruker piskingen mer som en "metafor" om du vil..
Sist endret av Jazzin; 14. januar 2010 kl. 14:37.
Vet ikke om det er noen som har fått med seg reality-conceptet om amerikanske fengsler som av og til går på discovery om kveldene.

Her går fangene rundt med konstant noia for å bli rundjult eller voldtatt. Den minste fortredelse fører til en tur til "hullet" - total isolasjon som varer i måneder til år.

Slik det ser ut for meg er et sharia system å foretrekke fremfor det amerikanske fengsel. DET er i allefall inhumant.
Selv om dette høres helt latterlig ut, nå jeg innrømme, om jeg hadde fått valget som dagbladet fremstiller det;

(Dagbladet): Se for deg følgende: Retten har funnet deg skyldig i en kriminell handling. De neste seks åra må du sone en fengselsstraff.

Eller: Du kan gjøre opp saken her og nå med 20 piskeslag. Hva velger du?
Vis hele sitatet...
Så hadde jeg faktisk vurdert det..
Trådstarter
23 7
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Gi deg a!

Det er faren til en veldig god venn, og dagbladet siterer jo helt feil!

Tenkte det var bare greit å si ifra inni diskusjonen, at han er Imot fengsel, men bruker piskingen mer som en "metafor" om du vil..
Vis hele sitatet...
Ser at jeg kunne skrevet førsteposten med en annerledes vinkling, men skylder litt på dagbladet og deres fremstilling av saken. Burde vell nesten tenkt meg det, men..

@tafsern

Tror du sannsyneligheten for at du oppdrar unga dine med vold øker, om du selv ble oppdratt med vold? Lever i den troen at det godhet skaper det gode, og motsatt.
Sist endret av Detached; 14. januar 2010 kl. 16:36.
Jeg ble slått med belte som barn. Har ikke lyst til å bli pisket igjen nei. Ikke under noen omstendigheter. Da bør vi heller finne nye måter å drive fengsel på.
Alltid sunt med litt debatt! Utrolig komplisert tema. Såvidt jeg har forstått vil den ene siden at de kriminelle skal ha det vondt og lide på "go gammel tortur dags vis", mens den andre siden ser annerledes på det med sentrale ord som rehabilitering og forebyggende frihetsberøvelse. Nå er politikerne "desverre" ikke annet enn et speil som skal reflektere folkets meninger til enhver tid, så blir en vanskelig og vrien prosses å endre dette (ikke for diktatur, bare påpeker det åpenlyse).
Professor Espen Schaanning og info ansvarlig i oslo fengsel er to fagfolk, som vet hva de snakker om. De mener altså at det er mer humant med pisking? det sier litt om hvor ille det er i fengslet i dag. De snakker jo bare utfra fakta, de har jo rett i at det ikke går så bra, tror vi kan legge den del av debatten død.

Hva virker da? Målet er jo å "konvertere" disse kriminelle til snille adlydende borgere, som kan vær med å dra lasset ikke sant? så hvorfor ikke fokusere mer på det? istedenfor å "piske" dem.
Jeg tror ikke pisking er veien å gå. Men jeg tror heller det kunne vært bra å få straffedømte til å gjøre flere oppgaver for samfunnet! Det vil si samfunnstjeneste. Jeg har selv vært gjennom en samfunnstjeneste, og det jeg gjorde skulle tilsi at jeg egentlig skulle hatt fengselsstraff. Men jeg snakket bra for meg i retten og viste at jeg kunne bidra. Og fikk dermed samfunnstjeneste. Og det er ingen "lett" løsning. Det hadde sikkert vært lettere for meg om jeg kunne dratt inn i en institusjon, blitt der noen dager og gjort unna straffen min på den måten. Men ved å jobbe for samfunnet oppnådde jeg veldig mye positivt: Jeg følte jeg tok straffen min på en skikkelig måte, jeg ble kjent med mange herlige folk -i stedet for å bli kjent med folk som var negative og satt inne. Og mens jeg utførte mine arbeidsoppgaver så tenkte jeg hele tiden på det jeg hadde gjort. Det var ikke noen morsomme oppgaver, men mer dagligdagse og kjedelige -og de oppgavene gjorde at jeg fikk reflektert over det dårlige jeg hadde gjort. Jeg kommer garantert ikke til å gjenta mine handlinger.
Dette er lukter PR-stunt lang vei.

Espen Schaanning har bare lyst til å komme på en forside.
Sitat av crEpi Vis innlegg
Dette er lukter PR-stunt lang vei.

Espen Schaanning har bare lyst til å komme på en forside.
Vis hele sitatet...
Hah!

Ja, det kan du jo tro..
Tror ikke dette er veien å gå. Har en fyr voldtatt datteren din, så ønsker man ikke å ha fyren på gata igjen etter 30 piskeslag, og klar for din andre datter. Fengselstraff har jo også den virkningen at man holder en farlig person borte fra samfunnet i en periode, så han/hun ikke skal ha muligheten til å fortsette med sine kriminelle handlinger.
Jeg lurer på hvor omfattende skadene av pisken vil være, hva slags pisk osv.

Tittelen på tråden avviker fra det faktiske temaet i tråden, derfor velger jeg å svare litt på begge punkter.

Selv har jeg vært over et år i buret og vet hvordan de forskjellige fengslene fungerer med tanke på disiplinering.

En disiplineringsmetode er å sende innsatte som ikke oppfører seg bra mens de er på vanlig avdeling ned på varetektsavdelingen.
Der blir de fratatt TV, bøker og retten til å møte andre innsatte.
Lufting foregår kun i et slags betongrom med armeringsjern som tak.

Når jeg satt inne i Stavanger fengsel for et par år siden satt de en 19 år gammel gutt med alvorlige rusproblemer på refs i 30-40 dager.
Når han slapp ut igjen var han ikke seg selv for å si det pent.

Jeg ville heller blitt pisket enn å blitt isolert slik.

Grunnlaget jeg har for å si dette er at jeg har blitt innelåst på glattcelle i 3 dager som 19 åring og syns det var mer enn nok.

Betjentene i arresten ville ikke gi meg toalettpapir når jeg bad om det en gang! " Neh.. Du kan bruke klærne dine! "
Det første døgnet hadde jeg ikke lys på cella heller.

Etter dette ble jeg overført til varetekt på en normal avdeling ved Stavanger fengsel.
Her var 5 av 20 personer bestialske mordere, noen var seksualforbrytere og noen var NOKAS-ranere.
Er dette et sted bra å plassere en 19 år gammel gutt?

Som sagt er jeg opptatt av skadepotensialet på den aktuelle pisken før jeg kan ta stilling til om jeg ville valgt pisk eller frihetsberøvelse.

Og jeg mener også at norske fengsler må ordnes opp i innbyrdes før man kan begynne å snakke om andre straffealternativer, derfor kom jeg med eksemplene ovenfor.


Edit: Glemte å nevne at jeg satt isolert på varetekt i 1 måned mellom glattcelleoppholdet og overføring til vanlig avdeling.
Der var jeg innelåst i 23 timer i døgnet.

Når jeg tenker meg om så virker pisken litt fristende likevel.
Sist endret av Knask; 15. januar 2010 kl. 23:57.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg lurer på hvor omfattende skadene av pisken vil være, hva slags pisk osv.

Tittelen på tråden avviker fra det faktiske temaet i tråden, derfor velger jeg å svare litt på begge punkter.

Selv har jeg vært over et år i buret og vet hvordan de forskjellige fengslene fungerer med tanke på disiplinering.

En disiplineringsmetode er å sende innsatte som ikke oppfører seg bra mens de er på vanlig avdeling ned på varetektsavdelingen.
Der blir de fratatt TV, bøker og retten til å møte andre innsatte.
Lufting foregår kun i et slags betongrom med armeringsjern som tak.

Når jeg satt inne i Stavanger fengsel for et par år siden satt de en 19 år gammel gutt med alvorlige rusproblemer på refs i 30-40 dager.
Når han slapp ut igjen var han ikke seg selv for å si det pent.

Jeg ville heller blitt pisket enn å blitt isolert slik.

Grunnlaget jeg har for å si dette er at jeg har blitt innelåst på glattcelle i 3 dager som 19 åring og syns det var mer enn nok.

Betjentene i arresten ville ikke gi meg toalettpapir når jeg bad om det en gang! " Neh.. Du kan bruke klærne dine! "
Det første døgnet hadde jeg ikke lys på cella heller.

Etter dette ble jeg overført til varetekt på en normal avdeling ved Stavanger fengsel.
Her var 5 av 20 personer bestialske mordere, noen var seksualforbrytere og noen var NOKAS-ranere.
Er dette et sted bra å plassere en 19 år gammel gutt?

Som sagt er jeg opptatt av skadepotensialet på den aktuelle pisken før jeg kan ta stilling til om jeg ville valgt pisk eller frihetsberøvelse.

Og jeg mener også at norske fengsler må ordnes opp i innbyrdes før man kan begynne å snakke om andre straffealternativer, derfor kom jeg med eksemplene ovenfor.


Edit: Glemte å nevne at jeg satt isolert på varetekt i 1 måned mellom glattcelleoppholdet og overføring til vanlig avdeling.
Der var jeg innelåst i 23 timer i døgnet.

Når jeg tenker meg om så virker pisken litt fristende likevel.
Vis hele sitatet...
Så bra. Det er akkurat tilfeller som dine som gjør at jeg har mine synspunkter. Noen har sikkert godt av å bli buret inne, bli straffet på den måten som er gjengs, mens veldig mange samfunnskriminelle blir bare mer psyko i hodet sitt av å sitte sammen med "tunge" kriminelle. Pisking er ett forslag, jeg ville heller foreslått samfunnsarbeid. Få de kriminelle ut i samfuinnet, la de bli kjent med normer og regler. Og om de ikke takler det -da er murene det neste.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg er ikke noen fan av fysisk avstraffelse, men jeg liker tanken.
Altså, jeg liker at det takket være dette sitatet (som er satt på spissen?) blir en debatt rundt alternativer til fengselsstraff, for jeg mener at man ikke bare skal ha fokus på selve straffen, men også på formålet.
Man ønsker jo å oppnå en rehabiliteringseffekt, noe som fører til færre lovbrudd, ikke motsatt.

Fengsel med kun fokus på selve straffen kan fort bli en uheldig ting. Men jeg er usikker på om pisking er så mye bedre.
En debatt rundt alternativer er jeg helt og holdent for!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det er forsåvidt ikke noe poeng å diskutere selve piskingen, som mange allerede har nevnt. Det er sannsynligvis ment som et retorisk grep, og et godt sådan imo. Statistikk etter statistikk (samt logikk?) forteller oss at den formen for avstraffelse vi ofte benytter nå, som i stor grad er oppbevaring, ikke fungerer spesielt godt mot kriminalitet, og nå må fysisk avstraffelse og frihetsberøvelse kunne sies å være godt utprøvd. Jeg lurer veldig på hva som hindrer oss i å satse på rehabiliteringstiltak som virker langt mer lovende i få lovbrytere til å fungere tilfredsstillende i samfunnet, fremfor å sperre dem inne.

Hva som ligger bak de politiske avgjørelsene kan jeg ikke svare på, men jeg begynner å se meg temmelig lei av skriking om lengre straffer og at norske fengsler er som hotell. Mener folk virkelig at et par år lengre innesperret og avskaffelse av "luksusgoder" som et lite fritidsrom og bibliotek er det som skal til? Utfra "folk flest" (les: Dagbladets kommentarfelt osv.) virker det som mange er mer lystne på å straffe kriminelle hardt enn at de ikke gjentar ugjerningen. Det er klart folk blir emosjonelle når lovbrudd rammer dem selv eller noen de har medfølelse for, men jeg synes ikke subjektive følelser og hevntanker skal få styre rettssystemet vårt når det kan medføre at flere rammes på sikt. Kanskje føles det ikke rettferdig å tilby en voldtektsmann utdannelse og terapi, men hvis det hindrer ham i å voldta flere, så får noen heller være bitre, synes nå jeg.
Sitat av datanerdinne Vis innlegg
Jeg tror ikke pisking er veien å gå. Men jeg tror heller det kunne vært bra å få straffedømte til å gjøre flere oppgaver for samfunnet! Det vil si samfunnstjeneste. Jeg har selv vært gjennom en samfunnstjeneste, og det jeg gjorde skulle tilsi at jeg egentlig skulle hatt fengselsstraff. Men jeg snakket bra for meg i retten og viste at jeg kunne bidra. Og fikk dermed samfunnstjeneste. Og det er ingen "lett" løsning. Det hadde sikkert vært lettere for meg om jeg kunne dratt inn i en institusjon, blitt der noen dager og gjort unna straffen min på den måten. Men ved å jobbe for samfunnet oppnådde jeg veldig mye positivt: Jeg følte jeg tok straffen min på en skikkelig måte, jeg ble kjent med mange herlige folk -i stedet for å bli kjent med folk som var negative og satt inne. Og mens jeg utførte mine arbeidsoppgaver så tenkte jeg hele tiden på det jeg hadde gjort. Det var ikke noen morsomme oppgaver, men mer dagligdagse og kjedelige -og de oppgavene gjorde at jeg fikk reflektert over det dårlige jeg hadde gjort. Jeg kommer garantert ikke til å gjenta mine handlinger.
Vis hele sitatet...
Dette kommer nok garantert som et sjokk for deg, men det er faktisk arbeidsplikt i norske fengsler..