Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4964
Hei.

Skal vi se, på skolen våres har vi ca en kilometer med en bakke å gå fra bussholdeplassen og opp til skolen. Så derfor har jeg og noen kamerater bestilt drosje opp til skolen fra bussholdeplassen i dette kalde været. (Ganske late, men koster bare 20kr pr. person.

Men idag, så nektet drosja å kjøre oss til skolen fordi en elev hadde kalt ei drosjesjåfør for hore. Vet ikke hvorfor han sa det, men hadde sikkert sin grunn. Det førte til at drosjen i dette området nektet å kjøre en eneste elev til skolen. Men kan de nekte oss det?

Min mening:
Siden vi prøvde å bestille drosje før 08.30(skolen begynner 08.30) så er jo ikke vi på skolen, men på våres fritid. De er jo pålagt å kjøre oss på våres fritid, hvis vi bestiller. Tror jeg da. Og får å unngå det med skolen, så kan vi jo bestille drosje til en av kamerata mine sitt hus. altså ikke på skolens eiendom. Klokka er fortsatt før 08.30. Hvis de nekter det ville det blitt det samme som å nekte å kjøre oss hjem fra fest f.eks.

Har jeg, eller drosj'n rett? eller er det eventuelt andre lover og regler som hjelper oss elever med å få drosje til skolen?

Håper på hjelp.
Drosjesjåføren og andre som jobber som sjåfører kan nekte hvem som helst er jeg sikker på, men jeg skal ikke si det helt sikkert, for jeg er ikke sikker selv.

Mener at de kan det.
De fleste drosjeselskap i norge er privateid såvidt jeg vet, så de kan vel egentlig gjøre stort sett hva de vil. Hvis en kvinnelig drosjesjåfør er blitt kalt for hore, kan det hende hun har snakka med sjefen sin, og alle har blitt enige om å ikke kjøre late drittunger til og fra skolen.
Taxivirksomhet er jo en service, og som en serviceyter har du full rett til å nekte eventuelle kunder å benytte seg av dine tjenester.
Det blir jo det samme som å nekte å servere mat til en full / frekk kunde.
De taper penger ja, men de setter også et eksempel på at folk må ha folkeskikk for å benytte seg av tjenesten de tilbyr.
Hmm. Jaja, da er det nok sikkert sånn da : (

Men takker for svar folkens! Jeg skjønner jo at de vil nekte det, men bare om de hadde loven på sin side : P
Sitat av ballestank Vis innlegg
Hmm. Jaja, da er det nok sikkert sånn da : (

Men takker for svar folkens! Jeg skjønner jo at de vil nekte det, men bare om de hadde loven på sin side : P
Vis hele sitatet...
Hadde du begynt og komme med regler skal jeg love deg dem aldri hadde kjørt en elev igjen!
De som går glipp av relativt lettjente penger da. Samtidig forstår jeg hvorfor mange blir feite her i landet.
Jo, men trådstarter.
Skolen er jo pliktet til og gi dere gratis skolebuss som skal gå helt til skolen!

Får dere ikke dette?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jo, men trådstarter.
Skolen er jo pliktet til og gi dere gratis skolebuss som skal gå helt til skolen!

Får dere ikke dette?
Vis hele sitatet...
Da må de bo 4 km unna.
Sist endret av VinumSabbathi; 11. januar 2010 kl. 11:41.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jo, men trådstarter.
Skolen er jo pliktet til og gi dere gratis skolebuss som skal gå helt til skolen!

Får dere ikke dette?
Vis hele sitatet...
Ikke når det bare er en kilometer til skolen.
Jeg forstår det som at trådstarter bor ved bussholdeplassen som nevnes.
Eller er det slik at siste stopp før skola er 1 km unna skola?
Sist endret av Grimdoc; 11. januar 2010 kl. 11:39.
Jeg oppfattet tråden slik at han tok buss til et sted, så var det 1 KM unna skolen, så han måtte gå / ta taxi der bussen stopper.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jeg oppfattet tråden slik at han tok buss til et sted, så var det 1 KM unna skolen, så han måtte gå / ta taxi der bussen stopper.
Vis hele sitatet...
Ser det nå. Tror du har rett.
Jeg regner vel med at og ta drosje er et privigelium, ikke en rett. Dvs at hvis drosjefirmaet ikke vil kjøre dere til skolen, ja da har personen som kalt sjåføren ei hore ødelagt for dere alle
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
De som går glipp av relativt lettjente penger da. Samtidig forstår jeg hvorfor mange blir feite her i landet.
Vis hele sitatet...
En drosjetur på 1km? Sjåføren sitter ikke akkurat igjen med så veldig mye for det :P
ey! sande vgs eller?
:P
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Drosjesjåføren og andre som jobber som sjåfører kan nekte hvem som helst er jeg sikker på, men jeg skal ikke si det helt sikkert, for jeg er ikke sikker selv.
Vis hele sitatet...
Hehe - Den setningen var hærlig. "Jeg er sikker!" - "Vent, jeg er ikke fullt så sikker" - "Nei, jeg aner ikke"

OT: Som det har blitt sagt av alle andre her så kan de nekte deg/dere skyss.
På lik linje med at en butikk selv kan velge hvem de vil selge sine varer til kan en drosjesjåfør velge hvem han vil selge sine tjenester til. Har faktisk selv nektet en kunde å kjøpe en vare av meg i butikken jeg jobbet i fordi jeg visste at det bare ville bli problemer med denne varen om kunden fikk kjøpe denne. Kunden skulle jo selvsagt dra inn forbrukerombudet, tv2hjelperdeg og Jesus. Jeg har ikke sett noe til noen av dem.
Hmm, mange bra svar her : )
Jeg går på Dokka vgs. Vi må gå 1km. ca. fra der bussen stopper. (har jo ikke målt selv men, sånn ca.)
Har selv kjørt drosje, og ja en kan nekte hvem som helst heeelt uten grunn

men 20,- per pers hørtes lite ut. Minste takst på bare 80(20x4) om dere ikke er flere da
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Har selv kjørt drosje, og ja en kan nekte hvem som helst heeelt uten grunn

men 20,- per pers hørtes lite ut. Minste takst på bare 80(20x4) om dere ikke er flere da
Vis hele sitatet...
jepp, vi var fler.

100kr/5pers = 20kr : )
Når det gjelder privateeide servicerelaterte yrker er man faktisk svært få rettigheter. Som nevnt før har de en tjeneste å tilby, som de selv bestemmer hvem de vil tilby til. Man kan benytte seg av slike tilbud, så lenge vedkommende som utøver tjeneste syntes det er greit. Hadde jeg vært dere ville jeg ikke sett etter regler å slå tilbake med, da de sannsynligvis hadde gjort som de vil uansett. Jeg ville heller funnet vedkommende som ikke klarer å oppføre seg på en voksen måte, og få den personen til å unnskylde seg ovenfor kvinne. Tror heller dette er en løsning som kan virke. Å kjøre dere 1 km for 20 kr per person anser jeg mer som en tjeneste ovenfor dere, enn en viktig inntektskilde for dem.

Litt off topic, men jeg jobber selv i et serviceyrke, og jeg er ganske lei alle som tror de har krav på alt og rett til alt til tross for at de oppfører seg som en dritt. Man har krav på veldig lite som ikke er offentlig. Kunder på kiwi f.eks, som nærmest krever gratis poser fordi det er reklame på dem.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Å kjøre dere 1 km for 20 kr per person anser jeg mer som en tjeneste ovenfor dere, enn en viktig inntektskilde for dem.
Vis hele sitatet...
La oss si at taxien er i nærheten(nærmeste blir jo tilkallt), kan tenke meg 10 min på oppdraget og å kjøre dit. 600 i timen det. Så vidt jeg husker klarer du ikke tjene så utrolig mye mer på en lang kjøring
Vi har fått tak i han sm kalte henne hore og fått han til å beklage for seg. Nå kjører drosjen sos igjen. Saken er i orden.

Men jeg syntes jo også det at å nekte 229 andre elever er litt å ta i når bare 1 person ikke har oppført seg og da. Vi andre som har kjørt med drosjen har jo oppført oss så ;P
Så de venter 229 stykker på drosje vær dag der?
Kan jeg få den addressen så leier jeg meg en mini buss og sover der en uke?
Må man ikke ha konsesjon for å kjøre drosje i Norge da? I denne konsesjonen ligger det vel et krav fra myndighetene som har utstedt konsesjonen om at drosje-eier plikter til å kjøre kunder innenfor rimelighetens grenser?
Hadde lett nektet å kjøre videre om en drittunge av en skole elev hadde kalt meg ei hore..
Vel, for å si det sånn, én kilometer er ikke mye, hver dag når jeg skal til skolen må jeg gå 1,8km til nærmeste bussholdeplass, nyt luksusen ved å bare gå 1km sier nå jeg, de fleste klarer å _gå_ én kilometer på ganske kort tid.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Veien er altså 1000m og vanlig gå-fart er ca 1.5m/s. Dette tar i følge simpel matematikk omtrent elleve minutter. Går det an å bli så lat? Jeg er ingen mosjonsfreak selv, men dette tar jo faen meg kaka...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hadde lett nektet å kjøre videre om en drittunge av en skole elev hadde kalt meg ei hore..
Vis hele sitatet...
Da passer ikke du inn i service yrket.
Du skal kjøre 1 KM, mener noen du er hore i 1 KM ( 1 - 2min ) for 200kr.
Dette skulle jeg lett overlevd. Men nå er jeg noe innen service yrket.

Kunden har alltid rett er du hore er du hore.
Sist endret av Rallo Tubbs; 12. januar 2010 kl. 21:35.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Cartman Jr: Man må absolutt ikke finne seg i å bli trakassert på jobb for å passe inn i et serviceyrke. Det er misforstått service med mindre du er SM-prostituert. At du tar imot det meste for penger får bli din sak.
Sitat av luni Vis innlegg
Cartman Jr: Man må absolutt ikke finne seg i å bli trakassert på jobb for å passe inn i et serviceyrke. Det er misforstått service med mindre du er SM-prostituert. At du tar imot det meste for penger får bli din sak.
Vis hele sitatet...
Tar du deg nær av at en drittunge kaller deg hore er noe virkelig galt.
Kaller du meg hore så trykker jeg på ransalarmen, sier at jeg ble slått til og gir dem beskrivelsen av deg. Og jeg så selvsagt ikke om du var bevæpnet, men det var noe som lignet på det. Alle på hele senteret ville backet opp den historien. Så nei, du trenger ikke å finne deg i å bli trakassert
Sitat av Deezire Vis innlegg
Kaller du meg hore så trykker jeg på ransalarmen, sier at jeg ble slått til og gir dem beskrivelsen av deg. Og jeg så selvsagt ikke om du var bevæpnet, men det var noe som lignet på det. Alle på hele senteret ville backet opp den historien. Så nei, du trenger ikke å finne deg i å bli trakassert
Vis hele sitatet...
Også er det så fint at alle drosjer er utstyrt med kamera da!
Det var ikke poenget mitt. Poenget var at du trenger ikke å bli trakassert i service yrket. Hvis jeg føler meg urettferdig behandlet av en kunde så lar jeg han pent og pyntelig vite det, i samme ordlag som kunden benytter seg av. Og hvis de fortsetter så ber jeg dem enkelt og greit om å forlate butikken og aldri komme tilbake. Det er en misforståelse at folk i service yrker er sosiale dumpstere hvor man bare kan tømme alt sinnet sitt, og det er hvertfall ikke noe jeg finner meg i.

Hvis de da ikke gir seg vet alle som har jobbet lenge i service yrker alle små huller de kan benytte seg av for at service gangen (f.eks) skal ta lengst mulig tid samtidig som at butikken ikke kan holdes ansvarlig for det. Hørt historien om smilekurset på SAS? Alle skulle på kurs for å smile, noe de også gjorde, så kursholder trodde at han var hyret for feil jobb. Viste seg bare at de ansatte reroutet bagasjen til en liten svipptur innom Kina. Ikke vanskelig å smile til en sint kunde da. Feil skjer jo, så SAS kan ikke belastes for slikt. Det finnes uendelige måter å være jævlig tilbake.
Man skal ikke godta å bli trakkasert i ett service yrke. Like lite som man vil godta og bli trakkasert til daglig. Det er bare en jobb og jobben betaler definitivt ikke bra nok til å få dritt slengt etter seg. Så jeg forstår drosje sjåførens reaksjon.

Det er tross alt ett menneske med følelser som kjører og det som noen ikke bryr seg om er noe en annen person tar seg nær av.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
La oss si at taxien er i nærheten(nærmeste blir jo tilkallt), kan tenke meg 10 min på oppdraget og å kjøre dit. 600 i timen det. Så vidt jeg husker klarer du ikke tjene så utrolig mye mer på en lang kjøring
Vis hele sitatet...
600,- for en time i drosje? Høre vel noe optimistisk ut, selv på dagtid.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
600,- for en time i drosje? Høre vel noe optimistisk ut, selv på dagtid.
Vis hele sitatet...
jeg kjørte drosje en gang i 10min og måtte betale 200kr...

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Så de venter 229 stykker på drosje vær dag der?
Kan jeg få den addressen så leier jeg meg en mini buss og sover der en uke?
Vis hele sitatet...
haha, bare å komme til verdens høl dæ..

Men, neida, det er ikke alle som tar drosje xD

Sitat av robhol Vis innlegg
Veien er altså 1000m og vanlig gå-fart er ca 1.5m/s. Dette tar i følge simpel matematikk omtrent elleve minutter. Går det an å bli så lat? Jeg er ingen mosjonsfreak selv, men dette tar jo faen meg kaka...
Vis hele sitatet...
det er ikke noe stress å gå den bakka, men det er fortsatt ganske billig å slippe unna 1km med bakke og -30 grader om morran : P

Og husk: ingen er like her i verden.
Ja, en drosjesjåfør kan nekte å kjøre deg så mye han vil igrunn, men i noen tilfeller så kan det hende drosjeselskapet reagerer. Hatt flere episoder hvor på en lørdag, taxisjpfører nektet å kjøre 1 person hjem som lå litt avsides, fordi de tjente mer på å heller ta nestemann. Han fikk en rimlig dask av taxiselskapet.
Alle som har jobbet i serviceyrker vet at kunden definitivt ikke alltid har rett. Normal høflighet gjelder her som alle andre steder. De fleste butikker i diverse utland har skiltet: "We reserve the right to refuse service to anyone"