Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 8390

17 år gamle Magnus Handeland skrøt av sine hacker-evner på Internett, og trodde han nettpratet med en 22-åring fra Oslo. 22-åringen viste seg å være politispaner, og i forrige uke sto politiet på døra med siktelse for hacking.

- Et alvorlig overgrep, sier 17-åringens far.
- Riktig vurdert, sier Økokrim.
En utskrift av internettpraten var bevis nok for Økokrim, ifølge Stavanger Aftenblads internettutgave.
Magnus Handeland er nå siktet for hacking, og politiet har foretatt husundersøkelse og beslaglagt to datamaskiner fra 17-åringens hjem i Klepp på Jæren. Guttens far, Gunnar Handeland, er dypt rystet.
- Jeg har store problemer med å akseptere at en logg fra en nettprat er nok til å utføre et slikt overgrep. Jeg opplevde husundersøkelsen som veldig krenkende, sier Gunnar Handeland.
Han arbeider til daglig som leder for en IT-avdeling.
Den skjebnesvangre nettpraten dreide seg om hvorvidt 17-åringen hadde klart å bryte seg inn i andres datamaskiner og drevet med såkalt hacking.
Politispaneren kalte seg CyberWarior, og lot som om han fisket etter hacker-tips.
Han fikk Magnus Handeland til å fortelle om sine forsøk ved å stille spørsmål som: «Hvor flink er du?»
17-åringen kunne svare bekreftende på flere av hacker-spørsmålene.
I følge Gunnar Handeland har sønnen og kameratene hans gjort det til en sport å bryte seg inn i hverandres datamaskiner. Slik har de testet sikkerhetssystemene sine og egne hacker-ferdigheter.

Ifølge Handeland har sønnen Magnus aldri gjort ulovlige datainnbrudd.

- Godt nok bevis
Økokrim er ikke i tvil om at en IRC-logg (utskrift av en nett-prat) er et greit grunnlag for siktelse.
- I dette tilfellet ble IRC-loggen vurdert som tilstrekkelig, sier Einar Høgetveit, nestleder i Økokrim.
- Hvordan vurderer dere en slik logg i forhold til andre bevisgrunnlag, som for eksempel en samtale på et gatehjørne?
- Jeg vil ikke begi meg inn på sammenligninger.
- Er overvåking av IRC-kanaler vanlig praksis?
- Metodene våre sier vi ingenting om.
- Men har du forståelse for farens reaksjon?
- Jeg har generelt sett forståelse for at bruk av tvangmidler vekker reaksjoner. Det er opp til politiet å utvise varsomhet i slike saker, sier Høgetveit.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/07/09/124190.html

Noen andre som syns dette blir litt drøyt?

Skremmende at en irc logg skal være nok bevis til å dømme noen for lovbrudd.
Hmmm... Sist jeg hørte var ikke IRC-logger nok grunnlag til noen ting...
*skummelt*
True, men hvis politiet sjekka opp med IRC serverfolka (hvis mulig) og ba ISP'en bekrefte IP adressen blir det vel noe annet. (?)
irc communityen er jo helt forvridd da.. Hadde en tosk av en idiot kommet og spurt meg om jeg kunne hacke eller noe, og utgir seg som en forbaska newbie, så ville jeg ha skrøtet meg selv opp i skyene, og truet med og hacke han. Man kan ikke ta en irc-logg som bevis, finnes det ikke noen psykologiske undersøkelser hvordan den enkelte oppfører seg på mirc forhold til den daglige verden ? For det en stor forskjell..

Altså, irc-logg er ikke nok bevis, nekter jeg og tro !
Mulig det kermit-... Men alikevel... Hvor mye av det som blir sagt på IRC går det an å tro på?
Folk skryter noe jævligt...
Så sant så sant.
Jeg skal hacke deg når jeg kommer hjem btw for jeg er über1337 på sånt.
Jeg hacket kripos og FBI idag...
Come and get me
Litt enig i Hanzen. IRC chatting er 90% løgner og skryting. Uansett synes jeg ikke det kan brukes som bevis, og burde ikke vært lov for politiet heller. De ringer da ikke hjem til folk å spørr "Hei, er du god i hacking eller?". Er så jævlig lei av at politiet bare er ute etter å ta så mange som mulig, istedenfor å passe på at folk ikke gjør det "in the first place"(meg bedre i engelsk enn norsk ).

Jeg hacket forresten pentagon i dag. Kødder ikke.
Denne idioten snakket jo konkret om hva han faktisk hadde gjort, det var nok litt mer en "jeg er en überleet h4x0r". Det er likevel skremmende!
Vel, som sagt tidligere.. folk på irc skryter som oftest noe helt vanvittig
Denne saken framhever flere viktige pungter, også for oss som ikke driver å hacker:

1.
Blir du tatt for noe, og er skyldig, så ALDRI uttal deg før du får juridisk bistand. Ikke prøv og forklar saken. Bare les i avisen nor en politiman blir tatt for noe, de sier ingen ting før advokaten fra fagforeningen kommer.

Hva er det første politiet spør om hvis du blir tatt i fartskontroll? Jo "vet du du hvor fort du kjørte nå", "nei", "du kjørte i xx km/t". Datte da du ikke kan klage i ettertid, hvis du hadde holdt munn kunne man bestride måleinstrumentet, målemetoden, målerene opplæring på måleinstrumentet, værets påvirkning på måleren, osv... Men hvis du sa at du tror du kjørt i 100km/t timeen kan di sitte i retten å si "han innrømmet med engang at han hadde kjørt i 100km/t i 60 sonen, og viste ingen tegn til anger!"


2.
Dette nærmer seg provokasjon, men siden det kan regnes som en samtale er det vel lov.

Er men i tvil så spør om "er du en del av, affilert med, har nær tilknytning til eller er ansatt i politiet og/eller påtalemyndigheten eller noen av deres underorganisasjoner ?" da de må svare ja på dette, da politiet ikke kan drive og utgi seg for å være noen andre.

3.
At "17-åringen kunne svare bekreftende på flere av hacker-spørsmålene." beviser ikke mye, han kan jo være sysadmin, og derfor vite mye. Men antagelig fant de beviser hjemme hos han da de ransaket huset.

Man bør bruke pgp sin disk kryptering slik at det ikke ligger beviser rundt og flyter.

EDIT:

Bare se på fetteren til Birgitte Tengs, han begynte å snakke med politiet og de vridde og vrengte på alt han sa. Men nå blir han renvasket av DNS prøvene: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/12/356111.html
Sist endret av Kongen; 12. desember 2002 kl. 16:07.
Opprinnelig postet av Kongen

Bare se på fetteren til Birgitte Tengs, han begynte å snakke med politiet og de vridde og vrengte på alt han sa. Men nå blir han renvasket av DNS prøvene: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/12/356111.html
Vis hele sitatet...
DNS? Mener du ikke DNA?
obs, jo DNA ikke DNS :-)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av CoDEmASTeR
Jeg hacket kripos og FBI idag...
Come and get me
Vis hele sitatet...
*printe ut og rapportere*
Skal jeg komme på IRC og si det også eller?
Codemaster: ser i din profil at du er oppført med at du kjører slackware, samt at du har fått denne linux-pris greia. Utifra dette konkluderer jeg med at du sansynligvis har litt peiling på linux, som som kjent er det oset alle hackere bruker, og samtidig er alle linux-brukere hackere, og når du i tillegg inrømmer at du hacket kripos og FBI er det ikke lenger tvil, du er så godt som arrestert
uff... Like greit å bare stikke ned på politistasjonen med en gang
Opprinnelig postet av Kongen
Men nå blir han renvasket av DNS prøvene
Vis hele sitatet...
Ro ned IRC livet ditt da mann
*mobbe*

-

En logg burde i seg selv ikke være nok bevis for å felle dom. Vedder på at de fant flere bevis på datamaskina hans...
Mora mi er dommer, kan spørre hun...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det kan jo uansett ikke bevises at det var han som faktisk satt bak tastaturet, eller at han snakka sant. Man er vel ikke under ed på IRC?
Nei, men tror nok at i denne saken bbruker man loggen til å skaffe mer omfattende beviser videre...
dette var egentlig litt skremmende ja,
jeg synes ikke at de burde få lov til det, men det som undrer meg er, at økokrim tar hele maskina når alt de trenger er hard disken..
Det er helt idiotisk at noe slikt kan bli brukt som bevis i retten.. tenk f.eks om denne personen hadde en backdoor innstallert (setter det litt på spissen her )

og som ond sofa sa; tenk om det f.eks bare var broren som kødda seg eller noe slikt..
Tror nok at det er slik RipZ sier... Når de har en sånn logg har de også "skjellig grunn til mistanke". Da kan de hente pcen til fyren og hente sterkere/flere bevis. Selve loggen har nokså lite å si.
så moralen er drit i å lyve om ting du ikke vil at andre skal finne ut, spesielt når du snakker med folk som har fjortis-navn som CyberWarior ..hehe
Master debater
Dekilaz's Avatar
Fett nok det. Som hos alle andre dataeiere i Norge så ligger det nok endel piratstash der ja, og akkurat det er det vanskelig å sno seg unna... Kjipe greier...
Hvorfor hacke i det hele tatt?
gleden av og skrive et fett programm kan ikke slåes av noe (nesten..) dweep
CyberWarior med en 'r'.. sweet...

Uansett.. hvordan nett støtter navn over 9 tegn? Det må jo ha skjedd på et av dem.

Scha
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
DALnet støtter 30
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Trådstarter
Tror de fleste utenom efnet støtter mer enn 9?
undernet er like horete som efnet Zpeef :/

jeg begynnte karrieren min på dalnet for mange år siden og har hatt 11 boxtaver i nicket nesten like lenge.. (er ikke dalnet hore lenger, det ble jeg ferri med på ungdomsskolen) :>
Hadde vært kult og kunne litt da, men det tar jo sikkert årevis og lære seg det. menmen, stå på dere som kan det!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Økokrim bruker jo IRClogger mot Jon i rettsaken hans, så de kan nok brukes ja.
Er litt scary .. Ihvertfall naar man ser til bake til de gamle loggene man har liggender
Gusto: Joa, men Kripos har vel allerede sjekka IP adresse og slikt hos ISP i den saken ? Saken som denne tråden handler om er at en spaner plukket opp samtalen tilfeldig (?) og arresterte han på det. Det er vel litt mer håndfaste "bevis" i DVD-Jon saken. I denne andre saken så er det vel bare indisier(?).
LOL!!!

HAR DERE LEST LOGGEN!? OMFG SÅ LAME!!!!!

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/07/09/124369.html

17-åringen: kan du noe da?
Spaneren: hehe en fra norge jeg trenger litt hjelp, deter derfor jeg er her
17-åringen: med hva da?
Spaneren: ;-)))) (tegn som fremstiller et lurt smil sett fra siden)
17-åringen: ahhh
...
17-åringen: hva er 'målet'?
Spaneren: egentlig, bare for å lære...tenkte jeg skulle være med å starte en norsk 'hackergruppe'.. noe ala MOD ;-)
17-åringen: mod?
Spaneren: master of downloads starte noe slikt i norge MOD har brutt seg inn i pentagon satelitter etc etc
17-åringen: ahh
Spaneren: er du med hvor flink er du til å hacke ?
17-åringen: ikke på det nivået der i vert fall
Spaneren: ok har du hacket deg inn på noen siter eller..
17-åringen: er inne på en nå ;9
Spaneren: hvilken da...hvor i landet er du da
17-åringen: Stavanger
Spaneren: hvor har du brutt deg inn nå .. alder?
17-åringen: 17
Spaneren: ok, hvor har du brutt deg inn
17-åringen: du da? alder/bosted?
Spaneren: Oslo 22
17-åringen: k... hvorfor vil du vite det da?
Spaneren: så jeg kan teste eller bryte meg inn oxo ('oxo' er nett-slang for 'også') ...artig å teste vet du...har du brutt deg inn i norge...på norske siter mener jeg
17-åringen: den jeg holder på med nå er i norge
Spaneren: oii tøft...hvem er det da....så kan jeg prøve og bryte meg inn, så skal vi se om sammen greier det
17-åringen: heh
Spaneren: venter i spenning ...
17-åringen: prøv på min site heller du...
..........
Spaneren: jøss det må jeg si...jeg må lære meg linux
17-åringen: hehe...må nok det...blir ikke mye hacking uten
Spaneren: det skjønner jeg nå...ble du oppdaget...kom du langt
17-åringen: jeg kom et godt stykke...jeg er ikke oppdaget enda
Spaneren: tøft går du på skole eller kanskje du kunne lære meg
17-åringen:
Spaneren: hvilken skole går du på
17-åringen: kanskje det...men sånn offisielt så leser jeg til eksamen nå
Spaneren: hehe hvem gjør ikke det ... har du brutt deg inn i mange systemer
17-åringen: ikke så mange
.........
Spaneren: norske systemer mener jeg
17-åringen: det er ganske stress da
Spaneren: hva mener du?
17-åringen: mye arbeid... så kan du bli tatt
Spaneren: ååå i norge? har du blitt tatt da? bryt du ikke inn i et norsk system nå da
17-åringen: Har ikke blitt tatt til nå...bare telenor som maste litt en gang
Spaneren: telenor du telenor de er passe dumme spør du meg
.........
Spaneren: to spm. er lurer på, hva har du gjort på maskinen som du brøt deg inn på og hvem er det
.........
(17-åringen svarer ikke)
Vis hele sitatet...
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Trådstarter
Så han sa bare "jeg er inne på et sted nå", og det var nok grunn til at de kunne komme og hente pcen osv.?
(Idiot var han nå uansett, men alikvel)
han er jo dust deluxe! se på loggen! jeez
han der politi spaneren burde også ha lagt seg litt i selen for å lære seg de riktige begrepa..

men så fremstår jo han som en n00b.. og det er jo en regelrett OPPFORDRING til wannabe-script kiddies å skryte som faen om sine heroiske hackeraid mot telenor sine servere eller lignende (hørte jeg noen si pentagon? )...
LoL

Spaneren: oii tøft...hvem er det da....så kan jeg prøve og bryte meg inn, så skal vi se om sammen greier det
Vis hele sitatet...
Har de lov til å si slikt?
fyyyy faaaaaen, burn in hell purke faen, dumme satan
At han ikke tar et hint...
jeg er faen meg sikker på at eneste snuten finner på pcen til den stakkars jæveln er no freebie pr0n, en haug britney spears mp3s og litt warez.. (standard fjortis pc?)

og nå plutselig slo det meg.. lurer på hvor mange medlemmer på nFF er "undercover" spanere..?
Opprinnelig postet av mongob0ffel
og nå plutselig slo det meg.. lurer på hvor mange medlemmer på nFF er "undercover" spanere..?
Vis hele sitatet...
Har du ikke tengt på det før?

Uansett.. For majoriteten av oss tror jeg ikke det er så nøye om kripos er inne å titter her iblant.. Det jeg har fått inntrykk av er at dem er ute etter de værste (denne saken motbeviser dette/er untak).

Uansett, så lenge du ikke har tengt til å ødelegge noe, og da mener jeg ødelegge sånn som det hadde blitt framstilt i en rettsak (alså om du er ikke å titter på hemmelige ting du ikke har rett til å se på så "ødelegger du"), så tror jeg ikke du har noe å frykte..

Men det skal det jo litt idioti til å skryte over at du begår kriminelle handlinger, om det nå er real-life eller inet ting. Tror bare folk ikke skjønner helt at når de skryter over at de har hacket en server, på irc, så er det egentlig det samme som å fortelle en villt fremmed man møter på gata at man har gjort innbrudd dær og dær.

Scha
De har ikke trace'et Ipen hans da, og brukt loggen som tilståelse..
Spaneren: jøss det må jeg si...jeg må lære meg linux
17-åringen: hehe...må nok det...blir ikke mye hacking uten


Litt drøyt å taue inn ungen bare fordi han kan hacke. Så lenge an ikke har gjort noe ulovlig burde de ikke kunne gjøre noe.
vel.. han 'tilstod' jo til å holde på å hacke en norsk server og at han har hacket norske servere før..

det er (faktisk) skjellig grunn for snuten til å ransake huset og pcen..
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av mongob0ffel
vel.. han 'tilstod' jo til å holde på å hacke en norsk server og at han har hacket norske servere før..

det er (faktisk) skjellig grunn for snuten til å ransake huset og pcen..
Vis hele sitatet...
Greit nok, men han var jo ikke akkuratt under ed heller?