Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6518
Jeg ble invitert på maletur i Oslo sammen med OJ og Cappy for å lage en timelapse av en piece for å promotere freakfesten i Juni!

http://i.imgur.com/HSsfzYh.png
https://www.youtube.com/watch?v=w2TTSab4KC8

Mens jeg hang med OJ og Cappy, snakket vi om finnvegg.no som er en idé jeg har luftet tidligere her på bruket.

Jeg og OJ diskuterete hvordan en nettside som finnvegg for lovlige grafittivegger og kjøp og salg av grafitiikunst kan påvirke samfunnets syn på graffitikunst...

Cappy har lagt ut rablinga vår i en podcast her: mixcloud.com/skraablikk/finnveggno-freakfest-graffiti/

Og Cappy har snakket om graffiti før på podcast’n sin: mixcloud.com/skraablikk/skraablikk-graffitigatekunst/

Temaet i denne sendingen er graffiti og gatekunst. Vi får besøk av to ulovlige graffitikunstnerne Patl og OJ. De vil gi oss et innblikk i en verden du har sett resultatet av, men aldri visst noe om. Doktorgradstipendiat Emma Arnold blir også intervjuet om psykogeografi, evnen til å se kunsten i en urban verden.
Vis hele sitatet...
Nå som jeg har litt mer tid til å eksperimentere i sommer, tenkte jeg å restarte finnvegg.no og prøve igjen.

Så jeg starter denne tråden for å spørre dere om hva en nettside for lovlige vegger + kjøp/salg av grafittikunst kan gjøre med samfunnet. Jeg ønsker konstruktive tips og råd fra grafittikunstnere for å bygge denne nettsiden.

Har forresten begynt å kontakte diverse kommuner for å skaffe en oversikt over dokumenterte lovligvegger i Norge, har kommet så langt: Lovlige vegger i Norge - Oversiktskart med kilder

Tromsø kommune kunne f.eks. si at selv om de vedtok en kunstplan i 2013 som skulle inneholde lovligvegger, har de ikke klart å få oversikt over behovet eller funnet ut hvem som kan være ansvarlig for veggene osv.
Det er tydelig at noen kommuner trenger litt veiledning når det gjelder lovligvegger.
Til sammenligning har Bergen egne byrådssaker hvor de vedtar flere lovligvegger.

Tanker?
Ja lovlig vegger før er til mer kvalitet. Min hjemby kongsberg var ett oppkomme av gode piece på slutten av 9 tallet. Men det førte og til en del mer ulovlig bombing.

For når veggen er full, hvor skal du da male.
Da maler du over igjen
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ja lovlig vegger før er til mer kvalitet. Min hjemby kongsberg var ett oppkomme av gode piece på slutten av 9 tallet.
Vis hele sitatet...
Finnes det fortsatt lovligvegger i kongsberg?

Sitat av 6udxd Vis innlegg
Da maler du over igjen
Vis hele sitatet...
Dette er helt standard på lovligveggene på Oslo sport og fritid.

Men du må velge hva du maler over med omhu, ikke mal over noe du ikke kan erstatte med noe like bra eller bedre.

Var en kid på Oslo sport og fritid som fikk kjeft av "vaktmesteren" fordi han malte over en piece på "burner wall" da vi filma timelapsen...
Sist endret av Turbolego; 27. mai 2014 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mener at veggen mot elva på svømmehallen fremdeles er lovlig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Kan ikke problemet løses ved å ha en stor vegg som er "pro-veggen" også ha en annen som er "noob-veggen"?

På "noob-veggen" så tegner du og maler over hva du vil, men på "pro-veggen" så burde man tenke litt før man maler over noe?
Hobby Filosof
^ Slik fungerer det igrunn i Bergen, på Sentralbadet.
Veggen mot Scorpius (Stonersjappa) er for pro's og den nedover mot sjøen er lavere kvalitet- dette er bare blitt sånn, ingen som har sagt noe. Som jeg vet om vertfall.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
^ Slik fungerer det igrunn i Bergen, på Sentralbadet.
Veggen mot Scorpius (Stonersjappa) er for pro's og den nedover mot sjøen er lavere kvalitet- dette er bare blitt sånn, ingen som har sagt noe. Som jeg vet om vertfall.
Vis hele sitatet...
Yup, på Oslo Sport og Fritid har man omtrent samma system.

På veggene oppe langs skateparken er det "burner wall" hvor folk står/sitter i dagevis og maler... her må du være pro for å kunne male.

Under brua, har du "n00b" -veggene.

Her kan du se veggene: http://www.gamlebyen.no/
Sist endret av Turbolego; 28. mai 2014 kl. 19:21.