Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1466
Var en tur inne på rutern da jeg så ''QoS Engine''
Ble fryktelig interessert i dette da jeg så du kunne prioritisere forskjellige ting, osv..
Men, jeg kan ikke i hele tatt å sette den opp, så kan jeg få litt hjelp med det?
Har en D-Link DIR-635
Bilde av QoS Engine: http://gyazo.com/d87dcee2053a3bd876508b8aa4ab13d1
Trenger en detaljert guide ettersom jeg er ganske ny til dette.
Skal ha 50Mb Download + Upload speed.
Sist endret av Icec0ld; 18. oktober 2013 kl. 15:38.
Du har virkelig ikke bruk for så mye båndbredde til League of Legends, 5/10 dedikert holder i massevis.
Noob
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du har virkelig ikke bruk for så mye båndbredde til League of Legends, 5/10 dedikert holder i massevis.
Vis hele sitatet...
Du tar feil, ville ikke spurt om dette hvis jeg ikke trengte det. Av en eller annen grunn så trenger jeg det.
Edit: Spiller ikke bare league of legends
Av en eller annen grunn så trenger jeg QoS Engine*
Sist endret av Icec0ld; 18. oktober 2013 kl. 15:42.
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Du tar feil, ville ikke spurt om dette hvis jeg ikke trengte det. Av en eller annen grunn så trenger jeg det.
Vis hele sitatet...

Av en eller annen grunn? Hvorfor trenger man 50 Mb nedlasting for LoL? med 5/2 f.eks holder jo i MASSEVIS.
Hvis du mener du trenger mere for å spille LoL så trur jeg problemene dine ligger en annen plass enn akkurat der.
Noob
Trådstarter
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Av en eller annen grunn? Hvorfor trenger man 50 Mb nedlasting for LoL? med 5/2 f.eks holder jo i MASSEVIS.
Hvis du mener du trenger mere for å spille LoL så trur jeg problemene dine ligger en annen plass enn akkurat der.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde han skrev at jeg ikke trengte QoS Engine, ro ned
Etter å ha googlet litt ser jeg at LoL bruker virkelig ikke mye båndbredde. Så hvis du mener du trenger 50Mbit/s dedikert til LoL så tror jeg problemet ligger andre steder.

5v5 Game: Bandwidth Usage at the end of a 44:27 5v5 game:
League of Legends skinned.launcher
Quote:
Download: 44.38KB
Upload: 12.39KB

Adobe Air Debug Launcher (Out-Of-Game Client):
Quote:
Download: 2349.53KB
Upload: 491.71KB

League of Legends Client:
Quote:
Download: 24.29MB
Upload: 13.41MB

That should be approximately what you're getting - I ran these tests a few months ago to see what the bandwidth usage was.

totals
Download: 27266.87KB = 26.63MB
Upload: 14235.94KB = 13.9MB

44:27=2667 seconds

/sec
Down: .01MB/sec
UP: .005MB/sec
Vis hele sitatet...
Noob
Trådstarter
Grunnen til at jeg vil sette opp QoS Engine er fordi nettet er ustabilt når jeg spiller lol. Vet ikke grunnen til dette, men det er plagsomt. Port Forwarded Lol i går, men bestemte meg for å lære meg QoS for å være på den sikre siden. Slutt å klag på at jeg har bra nett, og hjelp istedet. Og forresten, hvis du har mye annet oppe å går, og du bestemmer deg for å ville ta ett game.. Vil ikke du at nettet skal prioritere det?
Sist endret av Icec0ld; 18. oktober 2013 kl. 15:54.
Sikker på at du har D-Link DIR-635? For jeg leser i manualen nå og det ser ikke likt ut som bildet du la ut.

Her er bildet av QoS delen til DIR-635:


Og jo, kjekt det, men med min 100/10 linje trenger jeg ikke å aktivere QoS fordi jeg har nok båndbredde til å ha oppe mye annet så lenge det ikke er en aktiv torrentklient (DL/UL) inni bildet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
QoS på ruteren din fungerer ikkje ved å dedikere båndbredde, men ved å prioritere ulike typer trafikk ulikt om all båndbredda er i bruk. Det er mykje meir fornuftig enn dedikering.

Uansett så er eg einig med andre i at problemet ditt neppe er det du trur det er.
Noob
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Sikker på at du har D-Link DIR-635? For jeg leser i manualen nå og det ser ikke likt ut som bildet du la ut.
Vis hele sitatet...
Jeg scrollet nedover, det er ''rules'' du kan legge til for å sette prioritet på ting.
her er en post fra et annet forum som diskuterer dette..

http://forums.na.leagueoflegends.com....php?t=1237759
Noob
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uansett så er eg einig med andre i at problemet ditt neppe er det du trur det er.
Vis hele sitatet...
Kan godt være, men vet aldri uten å prøve. Sant?

Sitat av knutazz Vis innlegg
her er en post fra et annet forum som diskuterer dette..

http://forums.na.leagueoflegends.com....php?t=1237759
Vis hele sitatet...
Skulle virkelig ønske det var det..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Kan godt være, men vet aldri uten å prøve. Sant?
Vis hele sitatet...
Joda, men meir logisk måte å sjekke det på er å ta i bruk verkty for å overvåke nettlinja di, t.d. har vel netlimiter funksjon for å vise båndbreddebruk på pcen din. Om den er under 50% av tilgjengeleg båndbredde er problemet garantert andre plasser.
Noob
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Joda, men meir logisk måte å sjekke det på er å ta i bruk verkty for å overvåke nettlinja di, t.d. har vel netlimiter funksjon for å vise båndbreddebruk på pcen din. Om den er under 50% av tilgjengeleg båndbredde er problemet garantert andre plasser.
Vis hele sitatet...
Skal gjøre det, men tilbake til QoS engine
Noob
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
les litt om qos og trafic shapping her:

https://www.google.no/#q=pfsense+qos+tutorial&safe=off
Vis hele sitatet...
Takk gleder meg til å lære om det.