Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1130
Hei freaks

Jeg vurderer å bytte ut CD-romen i min MBP 13" 2012 (ikke retina), med en MCE OptiBay. I denne "rammen" er det plass til en 2.5" SATA SSD.
Det eneste jeg finner av krav til denne SSDen er at den ikke kan være høyere enn 9,5 mm. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke hvilken som helst 2,5" SSD? Man kan bestille SSD fra MCE tech sin nettbutikk, men disse er ganske mye dyrere enn andre jeg finner på nettet. Jeg har funnet noen andre disker som er billigere og som har mer plass, men disse er f.eks SATA III, osv.
Hva vil egentlig SATA I, SATA II og SATA III si?
Er det noen grense med tanke på strømforbruk på disse diskene?

Her er artikkelen der jeg hørte om OptiBay (+howto), og her er en av diskene jeg vurderer.
Hadde heller satset på å bytte ut den originale disken om du ikke trenger allverdens med plass.
1: Ja. Alle SSD-disker, ihvertfall 2.5" er like høye så vidt jeg vet. (Lavere enn 9.5mm ihvertfall!)

2: SATA-standarden trenger i utgangspunktet du ikke bry deg om, den eneste vesentlige forskjellen er hastigheten på SATA-kontrolleren, dvs, hvor raskt du kan skrive / lese til disken.

3: Strømforbruket vil være svært lavt og noe du ikke trenger å tenke på
Sist endret av Rusmisbrukeren; 24. november 2012 kl. 11:43.
Ibux's Avatar
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
1: Ja. Alle SSD-disker, ihvertfall 2.5" er like høye så vidt jeg vet. (Lavere enn 9.5mm ihvertfall!)

2: SATA-standarden trenger i utgangspunktet du ikke bry deg om, den eneste vesentlige forskjellen er hastigheten på SATA-kontrolleren, dvs, hvor raskt du kan skrive / lese til disken.

3: Strømforbruket vil være svært lavt og noe du ikke trenger å tenke på
Vis hele sitatet...
Takk! Akkurat det jeg var ute etter