Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2048
Hallo!

Jeg er en kar som har brukt amfetamin i en 5 år nå, og har for det meste sniffa det. Det siste året har jeg brukt ganske mye hver dag (rundt 4g), helt opp til for 4 månder siden når det rett og slett begynnte å gjøre for vondt. Så jeg har startet å droppe amfen.

Rundt samme tidspunkt la jeg pluteslig merke til at jeg ikke luktet ting lenger. Jeg skulle helle kolrin i et avløp i leiligheten, og da var vel da jeg først innså hvor redusert luktesansen min var blitt. Ingen ting luktet jeg! Jeg holdt flasken helt opp under nesa og merket ikke noe!

Sånn har det hvert en stund nå og jeg lukter fortsatt ingen ting. Jeg tenker at det utvilsomt er etter mange års "misshandling" av nesa, men jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme? Kom luktesansen tilbake isåfall? Eller kan det være noe jeg må til legen med? Har hvert borti mye rart med amf med ikke noe som dette, så alle svar blir satt pris på!

Cheers!
Har ingen erfaring overhode, men svarer siden du setter pris på alle svar.

Jeg vil tro at man ødelegger slimhinnen i nesen ved å sniffe, uavhengig av hva man sniffer. Du har nok garantert om ikke ødelagt, føkket nesen din totalt.

Jeg vet at mange som har vært avhengig av nesespray, lider litt av dårlig luktesans. Her er det bare operasjon som hjelper, så sjangsen for dette i ditt vedkommende, er nok garantert til stedet!

Jeg ville tatt en tur til doktoren, eventuelt besøkt nettdoktoren eller noe... google it

Lykke til med luktinga di, og bra at du slutta med amf. håper du ikke bruker stoffet mer i det hele tatt og "grow up"
Trådstarter
5 1
Kremt... Når sant skal sies har jeg ikke "droppa" amfen, som i at jeg har sluttet, men at jeg har begynnt å svelge den :P. Men men... Man gjør jo så godt man kan . Takk for svaret!

PS: Å slutte har vel strengt talt ingen ting med å "grow up" å gjøre.
Sist endret av Gonzo; 7. november 2007 kl. 05:30.
Gonzo: et kjapt google søk ga en haug resultater om tap av luktesans ved "snorting" av div substanser: http://www.google.com/search?hl=en&q...ne&btnG=Search

Jepp, snorting skader en masse nyttige funksjoner i nesen, og ved bruk over lengre tid fikser det seg ikke nødvendigvis selv. Kontakt en lege.

Hyys: les "Regler for rusmiddelforumet: Oppdatert: 27.10.2007", og da spesiellt delen under "Moralisering"
Gonzo: Hallo!

Jeg er en kar som har brukt amfetamin i en 5 år nå, og har for det meste sniffa det. Det siste året har jeg brukt ganske mye hver dag (rundt 4g), helt opp til for 4 månder siden når det rett og slett begynnte å gjøre for vondt. Så jeg har startet å droppe amfen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Du er gnien på detaljer her, Gonzo - så mange år med så høy dagsdose vil ødelegge luktesansen din en eller annen gang for en periode eller i verste fall helt. Men overgangen skal da ikke gjøre vondt???

Jeg har opplevd å miste luktesansen først på det ene neseboret, så det andre etter å ha fått igjen på den ene, eller totalt mistet luktesansen midlertidig, i verste tilfellet varte det i et år.

Det er mange årsaker til problemet ditt, jeg kunne skrivd side opp og side ned på dette feltet, for da jeg fikk de samme problemene som du, bestemte jeg meg for å forske litt på det - og det endte opp med at jeg fant ut av måter å oppgradere amfetamin-rusen for meg selv på:

- dropp
- drikk
- snort
- røyk
- injeksjon ( som dessverre er den siste instansen til faktisk å vite hva som skal være rett fra galt, inneholder liten feilmargin har jeg finni ut, og fått bekreftet fra enkelte personer, uten å gå i detalj - men total skivebom forekommer nokså ofte )

Ditt problem stanser seg på opplysningen din: // 4 måneder siden, begynte gjøre for vondt...//

Vil det si seg at du fikk vondt før juli, men fortsatte å snorte for det var ikke nådd noen smertegrense?? Eller skjedde alt på en gang???

Ikke forteller du hva slags type amf (utseende, farge, rus, konsistens, varighet o.s.v.) og for en som må ty til 4 gram daglig dose, er du pent nødt til å oppgi slike detaljer for i det hele tatt å finne ut av om en har mistet luktesansen, eller om det bare er bi-effekt av amfetamin-inntaket selv. Jeg har sikkert lukta søppeldynge og sittet på bussen, uten å ha lukta noen verdens ting, men en rask titt på medpassasjerene skjønner en at det kan være dunst i nærheten av deg de reagerer på (meg dette tilfellet).

En måte å virkelig sjekke om du har mistet luktesansen er delt inn i to deler, den typiske metamfetamin-schizet (fins flere måter da, men når det har gått 4 måneder, så hender typisk dette for noen):

1) Du begynner gradvis å plukke nesehår, for det føles ut som det stadig klør, svir, tett eller lignende, og siden luktesansen din er borte er du mer obs på sansene dine (de samarbeider, luktesansen din er der selvom hjernen ikke reagerer forenklet forklart).

Etterhvert kjennes det, gradvis ettersom du plukker nesehårene dine ut, som om du får tilbake luktesansen, og plutselig befinner du deg med stadig rennende nese - dette er egentlig ganske logisk, nesehårene beskytter mot støv og dritt, er de borte så kommer skitt inn i nesegangen og selvom du ikke har snortet, kjennes det ut som du nettopp har gjort det.

2) Etter en stund vokser nesehårene ut igjen, du er fristet til å fortsette men trekker du pusten dypt nå, så føles det som luktesansen har kommet tilbake - mest sannsynlig har du aldri mistet den, men det er antageligvis samlet seg bakterier i nesa di som fikset det problemet. Dessverre kan dette være vanskelig å slutte selv etter at luktesansen er tilbake...

Aberet her er at du risikerer å bli allergisk....
Og nysing, snørr og tett nese kan pågå i flere døgn i strekk....

edit på klorin-delen, siden jeg trudde det var gammel klorin du av en eller merkelig grunn hadde oppbevart, utblandet med vannn

Ammoniakk derimot er en sikker vinner, tror jeg - men ikke putt nesa di helt inntil, forsøk med å åpne korken i første omgang, det bør holde.... Lukter du fortsatt ikkeno, ikke sett nesa di inntil nå heller, men da er det på tide å vurdere et legebesøk for alvor....

Uansett er du bekymret, så besøk helsehus eller rusgård eller lignende, det er ikke mange her på forum som kan bidra mer enn de på det området - det er en sikker vinner...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Objective: Litt offtopic, men utsagnet "Grow Up" har ikke så mye med alder å gjøre men med opførsel og handlingsevne.
Sniffer (elles spiser) du amf har du desverre problemer uansett hvordan du ser det, og siden du hevder du gjør det såppas ofte vil jeg si du har et avhengighetsproblem og du bør få hjelp.
Luktesansen er ingen livsviktig sans i dag men om du fortsetter dette løpet er tap av luktesans det siste du trenger å uroe deg for...
Håper du "tar til vett" og skaffer hjelp eller slutter så fort som mulig.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ikke direkte objektivt hverken på holdning eller synspunkt, men istedet for ris vil jeg gi deg ros Gonzo, for ikke ha gått over til sprøyter etter at nesa ble fucka
Sist endret av paranoy; 7. november 2007 kl. 10:48. Grunn: retting
Ros fordi han ikke setter skudd
Det får da være måte på..

Uansett, det er ingen her, inkludert deg selv som vet hvor skada du har blitt. Skaff deg en lege. Det hadde ihvertfal jeg gjort om jeg hadde mistet en av sansene mine.