Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7572
Hei, jeg skulle gjerne hatt meninger rundt lovligheten og eventuelle muligheter for å starte en privat klubb. Teoretisk sett selvsagt. Teorien er at man tager en enebolig og dens kjeller, og innreder den til en funksjonell bar hvor det spilles Guns N' Roses, og serverer hjemmebrygget øl. Ideen er jo å ta en viss betaling for dette, enten ved en engangs inngangssum som gir en tilgang til å nyte det man måtte begjære, eller å betale stykkvis. Eller kanskje "frivillige donasjoner". Må man sette opp noe offisielt, en klubb med medlemmer, eller kan man gjøre det mer løssluppent som at "våre venners venner er våre venner"?

Hva er rammeverket? Er det ulovlig å innrede sin stue som en bar og ha folk på besøk en gang i blant? Hva er risikoene ved det hele? Vil myndighetene ønske å blande seg inn, og hva kan de eventuelt gjøre? Bråk er en faktor selvsagt, men hvis man eliminerer denne - hva er det da snakk om?

Ser frem til innspill.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sjenkebevilgning
Ser for meg at sjenkebevilgning, bedrift/organisasjonsnummer og skatt vil bli nøkkelord du burde sette deg inn i. Men har null peiling og eller erfaring rundt dette, så dette er kun spekulasjoner og logikkifiserte slutninger.
Det du ønsker å gjøre her, har mange prøvd i årevis. Alt fra billetter til betale stykkvis. Mye som spiller inn her, for at det ikke skal gå. Det går nok en stund, men så er det en som starter en krangel, du får han ut. Han tipser politiet, du får svi som det synger etter.
Første spørsmålet her er vel om du skal drive butikk eller om du bare skal ha venner på besøk som sponser på drikke.
Trådstarter
Utgangspunktet er ikke å drive butikk, men å kjøre det som et spleiselag. I så måte er det jo ikke så forskjellig fra en fest, i at alle bidrar med sitt og deretter har det gøy sammen.

Skjenkebevilling og orgnr er helt uaktuelt, det blir å starte en faktisk bar som er åpen for publikum og altså ikke det jeg er ute etter. Det jeg snakker om er et privat etablissement, hvor diskusjonen må gå på hvor åpent det kan være og hvordan finansieringen ordnes, uten å måtte forholde seg til alle mulige regler.

I korte trekk kan man jo se for seg at man bare kaller det stua si, har venner på besøk og alle spleiser på å ha det gøy - i så fall er vel neppe noen organisering nødvendig og det bør heller ikke være noe problem lovmessig så lenge man ikke forstyrrer andre. Poenget er jo hva som skjer dersom venner vil ha med seg venner og deres venner igjen, og hvordan man eventuelt kan ta seg betalt for dette uten at det oppfattes som en kommersiell drift. Om det blir noe overskudd er ideen å bruke dette til videre tilvirkning av øl, investering i ytterlige utstyr og sånt, heller enn å ta det direkte i egen lomme som en inntekt i tradisjonell forstand.

Jeg vet at mange har prøvd i årevis - jeg lar meg heller motivere enn demotivere av andres mislykkethet, siden det at andre ikke har klart det på ingen måte betyr at det trenger å være umulig...
Ordne en løsning med en evt "spleisekonto", hvorpå man etter avtale depositter X antall kroner som skal gå til anskaffelse av X (Mat, øl, annen drikke, w.e.), og evt en bekreftelse på kvittering for avtalte innkjøpte varer om folk er skeptiske/mangelfulle når det kommer til tillit. Dette krever selvfølgelig litt planlegging, og man burde evt også stadfeste en regel om senest mulige tidspunkt å "melde opp" flere (Venners venner etc). Spørs hvor mye profitt det er å hente i dette for din del, men for konseptet med spleiselag i stua skal dette gå stuerent. Forøvrig finnes det nok av ungdommer som allerede tar seg betalt i døra om de kicker i gang en fest av relativ størrelse uten at dette vekker all verden av interesse hos Onkel Schonkel, men det er vel et spørsmål om hvilke summer som er i omsetning. Overskudd til utbedring er vel den "normale" metoden enhver bedrift driver på (Se bort i fra lønnsutgifter i denne saken), så om man skal opp på et slikt nivå må man begynne å bli kreativ med både betalingsmetoder, organisering o.l. Mener forsåvidt å ha lest/hørt/formidlet noen regler om hvor høye summer man kan motta og fortsatt kalle det en "gave" eller noe lignende, og dermed slippe skatt og alt annet man måtte være redd for.
Sist endret av PairADice; 25. februar 2013 kl. 15:08.
Private utesteder / klubber er da ikke lov, og dette er typisk en sak politiet faktisk engasjerer seg i og bruker ressurser på. Ser ut som kapittel 10 i alkoholloven er relevant:

§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Ved overtredelse av §§ 2-1, 3-1, 8-1, 8-2 og 8-3 som gjelder et meget betydelig kvantum alkoholholdig drikk, kan fengsel inntil 6 år anvendes.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-014.html

Hvis du ønsker å ta sjansen på å måtte betale en stiv bot eller kanskje til og med blir slengt innenfor murene, så er det bare å sette i gang, men da tror jeg jeg ville vært særdeles forsiktig, og sørget for at jeg har ryggdekning på alt. Kanskje bare invitere gode venner, og sile folk ved inngangen? Tror uansett ikke at jeg ville tatt risken. Hvis du vil drive bar er det bedre å gå den lovlige ruten.
Trådstarter
Takk - jeg burde vel gjettet at jeg burde sette meg inn i alkoholloven. Skal kikke nærmere på den nå - er det andre lover eller regler som måtte være relevante?
Jeg vet av noen bikere i Oslo som har gjort dette i flere år. Der betaler man for bonger i døra, og så løser man inn bongene i baren. Så vidt jeg vet har de ikke fått store problemer, siden de holder på fortsatt.
Vet av flere bikerorganisasjoner som driver på samme måte; Men de driver med så mye annet rart at politiet gir litt beng i en og annen øl over disk uten lisens.
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Utgangspunktet er ikke å drive butikk, men å kjøre det som et spleiselag. I så måte er det jo ikke så forskjellig fra en fest, i at alle bidrar med sitt og deretter har det gøy sammen.


I korte trekk kan man jo se for seg at man bare kaller det stua si, har venner på besøk og alle spleiser på å ha det gøy - i så fall er vel neppe noen organisering nødvendig og det bør heller ikke være noe problem lovmessig så lenge man ikke forstyrrer andre. Poenget er jo hva som skjer dersom venner vil ha med seg venner og deres venner igjen, og hvordan man eventuelt kan ta seg betalt for dette uten at det oppfattes som en kommersiell drift. Om det blir noe overskudd er ideen å bruke dette til videre tilvirkning av øl, investering i ytterlige utstyr og sånt, heller enn å ta det direkte i egen lomme som en inntekt i tradisjonell forstand.
Vis hele sitatet...
Dette har jo MC-Kluber gjort i årevis. Kaller det venne fest, sammenkomst med gode venner, og masse annet. Så lenge det er en person, som står fast bak baren, og sjenker. Så vil politiet slå hardt ned på det, hvis de får nyss i det.

Eneste måten du kan ungå det på, er at du lar alle gå bak baren, og de betaler til deg. Men betalingen kan du ikke ha hjemme, den må være en annen plass. Det hjelper ikke å ha betalingen i garasjen, de sjekker jo over alt. Så eventuele penger du har hjemme, som de mistenker kan komme fra ulovlig salg av alkohol. Blir dratt inn til statskassen, som kammerset, sikkert vil bruke på julebordet sitt eller noe :P

Og en annen ting, hvis du skal selge hjemmebrygget øl, så vil de garantert lure. På hvorfor det er så mange flasker uten etikett, eller med din etikket. Jeg hadde heller ikke kjøpt en flaske av deg, der jeg må la en god slump være igjen i flasken, pga grumset som kommer fra brygget.

Hvis du ikke skal ha tappekran og alt det der da. Da ungår du det. Men det koster fort 10.000kr, med tanke på alt du trenger. Det nytter ikke med en 19L cornelius tank da, og en slik en, koster 1000kr. Så kommer all Co2'en du trenger utenom, Og en drøss med tank'er til det.

De raske pengene du er ute etter, er ikke så enkelt å få til som du ønsker.
Trådstarter
Dæng - takk for gode innspill, men la meg presisere: jeg er ikke ute etter raske penger. Jeg er ute etter gode fester med god drikke og gode folk, god musikk og god stemning. Derav diskusjonen rundt hvordan man får til det beste konseptet, og etter alles innspill hittil virker det som om det enkleste er å holde det så uformelt som mulig, og altså bare ha helt normale fester der alle bidrar på en eller annen måte. Politiet kommer jo av og til på besøk når naboene mener at nok får være nok, og det er sjelden mer problematisk enn at man sier unnskyld og sørger for at ting roer seg.

PairADice - Jeg ser poenget med hvordan du tolket meg angående bedriftsøkonomi, men jeg tenkte tydeligvis på det annerledes. Du har selvsagt helt rett, og noe sånt ville være ren profittutnyttelse, neppe noe skattemyndighetene hadde digget at foregikk bak deres rygg.

Alkoholloven er forøvrig ganske krystallklar virker det som, der uansett hva og hvordan man gir alkohol til en forbruker for en hvilken som helst type betaling skal foregå etter bevilling etter loven. Lite gråsoner ser det ut til, og det er jo kjedelig.

Men at det skal være forbudt for gode venner å lage et bryggelag for deretter å drikke seg fulle sammen kan jeg ikke tro, spesielt ikke om man oppfører seg pent.
Her på grendehuset har de ikke sjenkebevilgning, men det de gjør er å kjøpe inn noen bunker med lodd. Når noen kjøper en øl, river de av et lodd og slenger i en bøtte eller noe. Man må også rive av et par lodd fra noen av bunkene først, for å få en viss odds, i tilfelle sjenkekontroll. Er ikke ulovlig med øl/vin-lotteri. Er som regel det lokale politiet som står bak dette "lotteriet", hehe.
Det finnes dog noen løsninger for å komme rundt regelverket som blir mye brukt av studenter ved div. universiteter og høyskoler i Norge:

1. Du "lager" et lukket selskap ved at alle gjestene dine står på en liste med navn. Hvis onkel kommer innom har du papirer på at dette er en lukket fest, ofte greit at en edru person i døren har denne listen. Problemet her er at det kun bør være en 50 navn på listen maksimalt, og at personer som ikke står på listen ikke kan få adgang til lokalet..

2. Du selger bonger på forhånd som kan brukes i baren. På denne måten omgår du problematikken med betaling med cash som onkel ikke er glad i.. Du kan også dele ut bonger under festen og folk betaler deg tilbake senere.
Hvorfor ikke gjøre dette helt lovlig? For den nette sum av 250,- kan man søke om Ambulerende Skjenkebevilgning.

Alle kommuner har ett visst antall slike som kan deles ut til enhver tid. En lukket fest slik det beskrives i settingen her er jo soleklart i målgruppen for en slik bevilning. Får du bevilget denne for ett arrangement har du alt ditt på det tørre om noen skulle dukke opp å ha kontroll.

Anbefaler også at du ser på mulighetene for å stifte en forening sammen med ett par av kompisene dine. Da kan alle finansene gå igjennom denne og du vil slippe problemer med skattekontoret om det blir snakk om noen summer.
Trådstarter
Foreningsideen liker jeg, den skal jeg sjekke opp.

Ambulerende sjenkebevilling er sikkert fint, men litt av ideen er jo å ha et fristed der man kan gjøre som man vil så lenge man ikke plager andre - da blir det feil å skulle si fra til kommunen føler jeg...
Noen jeg kjenner bruker å gjøre dette, der betaler man for å komme inn så får man så mye drikke man vil under hele oppholdet.
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Foreningsideen liker jeg, den skal jeg sjekke opp.

Ambulerende sjenkebevilling er sikkert fint, men litt av ideen er jo å ha et fristed der man kan gjøre som man vil så lenge man ikke plager andre - da blir det feil å skulle si fra til kommunen føler jeg...
Vis hele sitatet...
Det kan man jo hjemme hos seg selv. Det er ingen registreringsplikt for å bygge om stua til en bar og arrangere fester for deg og venna dine hver helg.
Sist endret av Mith; 26. februar 2013 kl. 14:40.
hadde Jesus tillatelse fra byråkratene når han gjorde vann til vin?

lås døra, start feiringa, og slepp ikke byråkratene inn når dem kommer.
privat eiendom, føkk off. no victim no crime
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av bigvito Vis innlegg
hadde Jesus tillatelse fra byråkratene når han gjorde vann til vin?

lås døra, start feiringa, og slepp ikke byråkratene inn når dem kommer.
privat eiendom, føkk off. no victim no crime
Vis hele sitatet...
Jesus gjorde aldri vann om til vin.

Videre vil jeg ikke anbefale slike ulovligheter. Om det hadde spredd seg en ukultur hvor flere hadde private barer spredt i byen uten tilsyn, tror jeg også vi hadde sett en økning i voldskriminalitet og andre alkohol-relaterte lovbrudd. Det er ikke like lett å se ofrene av og til, fordi man tenker at det lille sprellet jeg skal ha skal gå fint. Når Stavanger skrenket inn på skjenketiden, sank også voldskriminaliteten i sentrum. Det er ingen tilfeldighet, dessverre.

Det går ikke alltid fint. Det er en grunn til at vi har strenge skjenkelover i landet. Og mens jeg liker å drikke, så forstår godt hvorfor vi har lovene. Det er jo enkelt, se hvilke idioter folk blir når dem tyller i seg alkohol.