Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5686
Vet ikke helt hvor jeg skal plassere tråden, burde vel kanskje vært under rørlegger forumet, men undergrunn får gå.

Når man har fyring inkludert i oslo-området har man jo noen varmeelementer på veggene som varmer opp leiligheten, hva er det inne i disse elementene?

La oss si varmtvann er inkludert i husleien din, men ikke fyring. (er da vannforbruk også inkludert automatisk?)
Skulle det da være mulig å bruke dette varmtvannet til å varme opp leiligheten i en form som radiator eller lignende?
Det er vann som går i radiatorene på veggen, ja.

Det går stort sett hånd i hånd, varmt tappevann og oppvarming, fordi gamle oljefyrer ofte er bygd sånn. Noen steder har de kuttet ut det varme tappevannet og plassert liten varmtvannsbereder i hver leilighet.

La oss si varmtvann er inkludert i husleien din, men ikke fyring.
Vis hele sitatet...
Det finner du nok ikke? Med mindre varmesystemet er koblet ut av en eller annen merkelig grunn.

Løsningen du foreslår er ikke en enkel løsning, vanligvis er dette helt tette systemer hvor varmt vann forlater en oljekjele, renner gjennom alle radiatorer og sirkulerer tilbake til oljekjelen for å bli varmet opp på nytt. Du vil i prinsippet la tappe varmtvann konstant ut av springen, bare la det renne gjennom en radiator og ut i sluket igjen? Ingen god ide...
Det man eventuelt kunne gjort, er å koble varmtvannet innom en radiator før krana, på den måten vil radiatoren bli varm hver gang man bruker varmtvann, men kan bli litt ugunstig om sommeren. Noe som enkelt kan løses med noen koblinger og ventiler, slik at man kobler vekk radiatoren om sommeren. Det vil sikkert ikke være nok til å holde leiligheten varm, men kan gjøre at man kan bruke mindre av annen oppvarming.

Og la varmtvannet stå å renne, er jeg enig med wanna-b i at er en dårlig ide'.
Sist endret av Veggen; 19. februar 2013 kl. 11:51.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det finner du nok ikke? Med mindre varmesystemet er koblet ut av en eller annen merkelig grunn.

Løsningen du foreslår er ikke en enkel løsning, vanligvis er dette helt tette systemer hvor varmt vann forlater en oljekjele, renner gjennom alle radiatorer og sirkulerer tilbake til oljekjelen for å bli varmet opp på nytt. Du vil i prinsippet la tappe varmtvann konstant ut av springen, bare la det renne gjennom en radiator og ut i sluket igjen? Ingen god ide...
Vis hele sitatet...
Det er overraskende vanlig at varmtvann er inkludert, mens leilighetene må varmes opp med egene strøm elementer.

Ja, det var noe i den duren jeg tenkte. men om det da finnes noe måte så man slipper å bruke så mye vann (med tanke på miljøet). om man kunne på noe mystisk vis fylt opp ett badekar/lignende, la det stå til det er blitt kald vann, også bytte det ut.
Der jeg bodde før var det ikke radiatorer, så all oppvarming bestod av panelovner og strømmen betalte vi selv. Varmtvann var inkludert, og det var veldig varmt. Jeg lekte med tanken på å ta en kveil med kobberrør (25m?), fjerne isolasjonen og bare strekke spiralen litt ut i dusjen. Da ville badet ha blitt varmet opp ganske så gratis, og siden vannet ville ha rent inn på toppen og ut i bunnen ville det ikka ha vært noen fare for oversvømmelse. Men jeg ville ikke snylte for mye, så jeg lot det være.
Det beste ville evt og lage en sirkulasjon på den ekstra sløyfen/radiatoren. Da ville ikke strømregningen og vannforbruket skutt til himmels. Ulempen vil kunne være at de over deg ville fått kanskje 5 grader kaldere varmtvann.
Om du hadde funnet på å gjøre noen av delene ville du fått et problem når vaktmesteren ringer etter rørlegger fordi de over deg ikke har vv, eller at regningen stiger til himmels.

Har sett flere steder at folk kobler vv til vaskemaskin og oppvaskmaskin slik at de skal spare strøm. Borettslaget blir sjelden fornøyd når de ser slike løsninger.
Sitat av gummiand Vis innlegg
Har sett flere steder at folk kobler vv til vaskemaskin og oppvaskmaskin slik at de skal spare strøm. Borettslaget blir sjelden fornøyd når de ser slike løsninger.
Vis hele sitatet...
Nuvell.. Med tanke på hvor sjeldent man bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin ser jeg ikke på dette som noe problem. Jeg bruker denne løsningen selv.

Det som derimot ikke er OK er å la varmtvann renne unødvendig. Det er ikke kult å hoppe inn i dusjen for så å finne ut at vannet er små-lunka fordi noen sprayer løs med varmtvann.
Sitat av Source Vis innlegg
Nuvell.. Med tanke på hvor sjeldent man bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin ser jeg ikke på dette som noe problem. Jeg bruker denne løsningen selv.

Det som derimot ikke er OK er å la varmtvann renne unødvendig. Det er ikke kult å hoppe inn i dusjen for så å finne ut at vannet er små-lunka fordi noen sprayer løs med varmtvann.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som rørlegger selv og ser dette ekstremt ofte. Når 10 stk gjør dette i en blokk sier det seg selv at deg går mye unødvendig vv ut fra anlegget. Er ganske sikker på at rørene som er montert på maskinene heller ikke er laget for temperaturer opp mot 80-90 grader. Dette tærer iallefall unødvendig mye på maskinene. Går også ut ifra at du da vasker alle klærne dine på over 60grader?
Sitat av gummiand Vis innlegg
Jeg jobber som rørlegger selv og ser dette ekstremt ofte. Når 10 stk gjør dette i en blokk sier det seg selv at deg går mye unødvendig vv ut fra anlegget. Er ganske sikker på at rørene som er montert på maskinene heller ikke er laget for temperaturer opp mot 80-90 grader. Dette tærer iallefall unødvendig mye på maskinene. Går også ut ifra at du da vasker alle klærne dine på over 60grader?
Vis hele sitatet...
Må rette opp litt i innlegget mitt. Bruker den kun til Oppvaskmaskin, ikke til klesvask. Oppvaskmaskinen går som regel på 45-65 grader.

Leste forresten i bruksannvisningen til oppvaskmaskinen nå. Den tåler varmtvannstilkoblinger på opptil 80 grader
Det var noe i den dur Myoxocephalus nevner jeg lurte på om skulle gå.
Er forøvrig hypotetisk sett snakk om øverste etc, så ingen over som får 5grader lavere temp på vannet sitt.
80-90 grader på varmt vann i springen? Da er det noe feil med anlegget. Det skal begrenses til 55 ut av krana for å hindre skoldnings-fare.
Jeg bodde i en leilighet som hadde varmtvann inkludert i prisen, men strømforbruket måtte jeg betale selv.
Skrudde bare på dusjen med kokende vann og varmet opp leiligheten slik jeg.

Det funket, til en viss grad.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
80-90 grader på varmt vann i springen? Da er det noe feil med anlegget. Det skal begrenses til 55 ut av krana for å hindre skoldnings-fare.
Vis hele sitatet...
Veldig sjeldent at dette skjer selv om det du sier er riktig. Har flere ganger sett at det er alt fra 60-90grader. De fleste vv beredere er forhåndsinnstilt på 75grader. Det er også vanlig at vaktmestere og andre idioter setter temperaturen på max da de er redd for legionella etc(uten at dette har noe hensikt) om du da kobler deg inn på anlegget uten noen form for regulering kan du komme opp i ganske høye temperaturer.
Nyere blandebatterier har temperaturregulering så det ikke stiger over 55grader.

Uansett, dette ble veldig offtopic.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg bodde i en leilighet som hadde varmtvann inkludert i prisen, men strømforbruket måtte jeg betale selv.
Skrudde bare på dusjen med kokende vann og varmet opp leiligheten slik jeg.

Det funket, til en viss grad.
Vis hele sitatet...
Hvor bra funket det egentlig er vel spørsmålet. også tenkte jeg at det er bedre å ha det i noe rørsystemet /oppholdssystemet, så alt det varme vannet ikke går rett ned og ut med en gang før det har gitt fra seg mest mulig varme.

(skulle da tro det fantes noen gjerrigknarker der ute som hadde laget noe slikt for produksjon?)
Hvis du skulle koblet på noe for å bruke det varme vannet fra springen til oppvarming, med minimalt forbruk av vann, bør du anvende noe som har stor kontaktflate mellom inneluften og det varme vannet. Slik at temperaturen ideelt sett var kommet ned til samme temperatur som ønsket i rommet, når det går i sluket.
Jo mer av energien en får tatt ut før sluk, jo mindre mengde vann kreves.

Så moralpreken! Dersom du finner på noe sånt, foruten økte utgifter til oppvarming av vann og forbruk av vann for sameiet/bygården, sliter du kanskje om systemet går lekk, kåken du leier pluss evt. etasjer under deg vannskades..

Edit, ha det i hvert fall inne på baderom eller annet rom med sluk i gulvet.

Som andre har nevnt over, radiatorer er fine til å ta ut energi over grei flate.
Å skru på varmtvann i dusjen for å varme opp leiligheten tror jeg ikke på, det er løgn. For da hadde du ødelagt mye av tekstiler og det leiligheten var bygd opp av i løpet av kort tid på grunn av damp.

Leste for lenge siden at man kan fylle beholdere (store flasker etc) med varmt vann og sette de rundt omkring, men det virker som mye jobb for lite gevinst.

Vannbåren varme i gulvet virker som den beste løsningen for alle hus.
Litt OT, men siden det faktisk har noe for seg og skyldes ganske kul fysikk, så velger jeg å ta det med.

Hvis du har en liten kjeller elns. der temperaturen ofte synker under 0 på vinteren, men du har noe du ikke vil at skal fryse i stykker - sett noen bøtter med kaldt vann rundt objektet (bruk kaldt vann for å unngå rim). Disse bruker laaaaang tid på å fryse helt til, særlig hvis temperaturen ikke er altfor mange minus, så det holder å bytte dem en gang i døgnet eller enda sjeldnere. I området rundt disse bøttene vil ikke temperaturen synke under 0 så lenge det er vann i dem. Årsak: faseovergangen fra vann til is er eksoterm siden is har lavere entropi enn vann. Altså vil bøttene avgi varme helt til de har blitt til is tvers igjennom, og først da vil temperaturen i isen (og således området runt) synke til samme temeperatur som omgivelsene forøvrig.

Her har man et vakkert eksempel på hvordan termodynamikkens nullte, første og andre lov samarbeider for å hindre ølflaskene dine fra å fryse i stykker i kjelleren på hytta.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg bodde i en leilighet som hadde varmtvann inkludert i prisen, men strømforbruket måtte jeg betale selv.
Skrudde bare på dusjen med kokende vann og varmet opp leiligheten slik jeg.

Det funket, til en viss grad.
Vis hele sitatet...
haha! not bad.
Når jeg bodde i Bodø så leide jeg en hybel i en kjeller ei stund. Kjelleren var delt i to så det var to hybler der. Varmvann var inkludert og begge hyblene fikk varmvann fra en felles bereder som stod i en felles bod. Varmvann var inkludert i husleien..

Jeg begynte å irritere meg noe jævlig over at det til stadighet var fritt for varmvann, så jeg stakk inn på boden for å sjekke om berederen var gåen, så hørte jeg at det "siler" litt varmvann ut av berederen. Tenkte at han duden som bodde i andre delen dusjet eller vasket kopper etc. Så tok jeg samme sjekken 3 timer etterpå, samme lyden i rørene som betydde at det ble brukt varmvann. Tok samme sjekk etpar timer etterpå og det er akkurat det samme..

Ringte på til han andre duden i kjelleren, og spurte om han hadde problemer med varmvannet. Han flira litt og ba meg inn i leiligheta. Der hadde han skrudd på en hageslangetilkobling som førte til 30 meter hageslange, som gikk i en slynge under madrassen på senga hans og litt her og der rundt i stua - tilbake til kjøkkenet og ut vasken. Han hadde forsket på dette lenge, og hadde snevret inn slangen før han slapp det ut i vasken. Før han fikk denne innsnevringen tømte han tanken på 40 minutter.

Vi ble etterhvert enig om at han fikk koble bort slangen, så dro vi heller skjøteledning ut fra boden og inn i leiligheta hans slik at han kunne fyre med en varmeovn.
Noe som kan hjelpe mye er å rive av isolasjonen på vv rør om dette ligger åpent. Om det ikke er så nøye med utseende ville jeg klistret alu folie i bakkant. Varmen stråler ganske bra og vil gi en grei effekt f.eks på badet.