Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5513
Unlicensed Surgeon
Nå som jeg har 99 innlegg er det på tide og komme med nr 100

Dette er en ganske komplett guide på hvordan man skal leve mest mulig paranoid, med størst mulig sikkerhet på alle kanter. Jeg garanterer ikke at all informasjon her er 100% korrekt, jeg garanterer derimot at det finnes mange flere ting jeg ikke har tenkt på. Forhåpentligvis har jeg tenkt på det meste. Mesteparten av det som står er personlig erfaring. Hvorfor noen skulle ha behov for dette legger ikke jeg meg oppi. Tanken på å bli overvåket kan være ganske skummel i seg selv, så kan være greit å vite hvilke alternativer man har. Anbefaler ingen å benytte noe av denne informasjonen til kriminalitet!

Innholdet er som følger:
  • Datasikkerhet.
  • Kommunikasjon
  • Oppbevaring av fysiske gjenstander
  • Økonomisk anonymitet
  • Transport
  • Diverse


Datasikkerhet.
Alle vet at på datamaskinen din, der finnes det som oftest mange hemmeligheter. Så hvordan beskytter man disse godt nok?

Svaret er TrueCrypt. Den mest paranoide beskyttelsen man kan benytte seg av da er ”hidden operating system”. En ufordel er at man får litt under 50% av disken tilgjengelig, derimot er sikkerheten svært høy. Hidden operating system går for å si det enkelt ut på å dele opp harddisken i 2. For så å ha 2 operativsystem, når man starter pcen må man taste et passord. Hvilket operativsystem (”hidden” eller ”vanlig”) som starter kommer helt an på hvilket passord som blir tastet inn. Fordelen med dette er hvis politiet, eller andre uønskede personer tvinger deg til å skrive inn passordet for å starte pcen. Så skriver du selvsagt passordet for å starte det ”vanlige” operativsystemet, mens alt av interesse ligger på det andre.

Mer informasjon http://www.truecrypt.org/docs/?s=hid...erating-system
Hvordan man setter det opp http://www.shortinfosec.net/2009/02/...stem-with.html

Kommunikasjon
Med kommunikasjon, tenker jeg selvsagt på Internett, og telefon. Kommunikasjon fra datamaskin burde for sikkerhets skyld sendes via en VPN. Man kan enten leie en server i utlandet, og sette opp VPN selv. Eller man kan kjøpe tjenester fra allerede etablerte aktører. En aktør man kan kjøpe VPN tjenester fra er host1.no. Det gjør at all trafikk til, og fra pcen er kryptert helt frem til VPN serveren. Dette er ingen garanti for sikkerhet, men gjør det meget vanskelig og benytte ”man in the middle” avlyttning mellom leverandør, og deg som kunde.

Når det gjelder mobiltelefon, så er det som alle vet registeringsplikt i Norge. Derimot tror jeg at man kan kjøpe kontantkort i Sverige, uten krav om registrering. Et land jeg vet dette går i derimot, er England. Skaffer man seg et slikt sim kort, fyller man på kontantkortet via internett fra en Spendon VISA kjøpt på Narvesen. Så lenge ingen offentlige instanser har dette nummeret, er det svært vanskelig og spore dette til deg. Det sikreste er selvsagt og ikke ha mobiltelefon, men uregistrert kontantkort fra utlandet fylt på via internett er relativt sikkert.

Oppbevaring av gjenstander
Ofte har man gjenstander som man absolutt ikke vil at skal havne i feil hender. Hvis det for eksempel er en razia av huset, eller innbrudd er det dumt om alt er der. Så hva gjør man med dette? Svaret er like enkelt, som det er oppbrukt! Du har garantert sett det på film, en container! Det ligger veldig ofte containere til utleie på finn fra 500kr og oppover pr mnd. Det kan være litt dyrt, men det kommer helt an på hva man ønsker å gjemme. Fordelen med disse er at som oftest er svært lite papirarbeid involvert, og betaling kontant. Gjør man dette med falskt navn er det så godt som umulig å finne ut at akkurat du har akkurat den containeren. Det er svært viktig at man ikke oppevarer noe med personalia på i containeren.

Økonomisk anonymitet
Denne er vanskelig, veldig vanskelig! Man kan jo bruke kontanter, men de fleste reagerer om man går rundt med en stor bunke tusenlapper. Så hvordan gjør man dette best? Det her er bare en av mange muligheter, men det er en mulighet som er selvprøvd, og som jeg derfor kan garantere at virker. Stikkordet er ”Neteller”. Registrering på Neteller er en del arbeid. De krever kopi av legitimasjon, bekreftelse på adresse (kopi av offentlig brev), og en telefonsamtale. Når dette er gjennomført derimot, er det genialt! Fra Neteller får man et eget Mastercard (Net+) som er knyttet opp mot Neteller, og dette kan man benytte til å ta ut penger i minibank, og betale for varer alle steder som godtar Mastercard.

Nå er garantert spørsmålet, man kan jo ikke putte penger inn på Neteller uten at den Norske Stat får vite om dette? Jo det kan man. For å fylle på Neteller kontoen benytter man Ukash kuponger man kjøper på Narvesen, eller 7/11 for kontanter. Grensen er opp til ca 3000kr pr dag maksimalt, som burde holde for de fleste. En annen genial funksjon på Neteller er mulighet for virtuelt Mastercard. Fordelen med dette er at man kan få nytt kortnummer akkurat så ofte man vil. Så hver gang man har betalt på en mystisk, mistenksom side, så kan man med å trykke på 2 knapper, få nytt gyldig Mastercard nummer til neste internett side, og sperre det første. Den norske stat kan selvsagt få informasjon om de tar kontakt med Neteller, men jeg tror det skal ganske mye til før de gjør det.

Transport
Et kritisk tema. Hvordan drar man rundt, og kun etterlater seg minimalt med spor? Når det gjelder overvåkning på bensinstasjoner, butikker, og alle andre steder skal disse opptakene kun lagres i 7 dager. Så om du ikke gjør noe dumt forsvinner all lagret video av deg etter 7 dager. Når det gjelder buss, tog, og trikk. Betal kontant. Bruker man kort, eller elektronisk månedskort blir det registrert. Når det gjelder bil, hold deg unna automatiske bomstasjoner! Alle passeringer der blir registrert i 10 år, så lenge man ikke har autopass. Hvis man må mellom bomstasjoner anbefales autopass. Da har man en funksjon der man kan be om at detaljer om passeringer blir slettet etter 24 timer.

Diverse
En ting som er viktig er og aldri kaste brev med personlig informasjon. Disse brenner man i peisen, eller lignende. En annen viktig ting er og alltid slette informasjon fra mobiltelefon, og andre steder det kan leses. Uansett hvor uviktig informasjonen er for deg, kan det være svært nyttig for andre. Kviteringer, og betalte regninger bør arkiveres et sikkert sted. Man vet aldri når man kan få bruk for det. Når det gjelder post, anbefales på det sterkeste å få all post tilsendt til en postboks, og ikke ha noe postkasse ved huset. Dette gjør deg ikke umulig og spore, men hvis du ikke har registrert adresse der du bor blir det vesentlig vanskeligere.

Selvsagt, skal du følge alt som står i den guiden her blir det veldig drøyt! Derimot er det nok et triks, eller 2 som kan være greit å få med seg. Hvis noen andre her også har noen tips, eller noe jeg ikke har tenkt på tas dette i mot med glere!
Flott topic, her er mitt bidrag:

Økonomisk anonymitet
Bitcoin er en p2p currency som i dag er verdt ca 60 millioner dollar totalt. For å opprette en konto på bitcoin kreves ingen personlige detaljer og penger kan sendes og mottas umiddelbart og helt anonymt, samt svært billig. Det finnes en rekke steder hvor man kan sende cash/eller motta cash i posten og dermed konvertere til bitcoin. Det er dessutten veldig vanskelig å bevise at du har penger i bitcoin så lenge du krypterer din bitcoin lommebok og gjemmer den i nettskyen. Ikke nok med det, du kan lage så mange kontoer du bare vil, bare trykk på en knapp og ny konto er generert.

Siden bitcoin er basert på p2p vil det si at bitcoin er desentralisert, dette betyr i praksis at myndigheter/banker (eller andre) vil ikke kunne fryse/stjele dine penger. På toppen av dette er bitcoin en deflatorisk valuta noe som gjør den veldig egnet som lagring av penger i lengere perioder.

Hvis man får flere til å bruke valutaen lokalt (eller der man driver business) slik at man slipper å konvertere tilbake til kroner kan man gjøre trades kun ved å benytte seg av bitcoin noe som vil gjøre det nærmest umulig for noen å ha oversikt over.
Om noen føler for å være noe mer paranoid, på en utfyllende måte, kan jeg anbefale "Anonymous - The Über-Secret Handbook" Den får meg ikke bare til å trekke på smilebåndet, men inneholder også info om hvilke vpntjenester som ikke logger, tar for seg Tor, portabel software, nyttige addons (mozilla) og litt sikkerhet på *Nix.
Gidd ikke oppsummere mer, men OP kan jo ekstrahere den ut i posten her om h*n vil
Sist endret av pidget; 31. mai 2011 kl. 15:47. Grunn: *
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis man har behov for denne typen anonymitet, driver man gjerne med ting som gjør at norsk politi faktisk gidder å undersøke ting som netteller. det er ikke slik at norske politi må kontakte en og en bank, de kontakter myndighetene i forskjellige land som så sjekker hos sine banker (inkludert netteller).
så om man faktisk skal være anonym, så er det bedre med nummerert konto i et skatteparadis.(altså ikke bruke en tjeneste som krever kopi av ekte legitimasjon osv..)

når det gjelder kamera så funker det bra med en caps med innebygget UV lys i capsen. Den lager ikke noe lys som kan sees av det blotte øyet, men det lyser så skarpt opp på et overvåkningskamera at man ikke kan se fjeset til vedkommende.
slike caps selges på internett et sted. har ikke leitet selv.

en annen ting er at man bør ikke ha noen mobil telefon, hverken uregistrert eller ikke. og om man absolutt må ha en, så _aldri_ ring en venn, familie, bekjente, banken, whatever, med den. mao kan like godt la være å ha den ? ;P
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd.. Menmen..

Dette var mye nyttig for en paranoid person! Som paranoid klarer man å tenke ut mye av dette selv, å kombinert med litt research så kan man lære mye kult!

Jeg ønsker å starte et helt nytt liv, ny adresse, ny data, nytt mobil nr osv. Noen som har noen tips for å klare dette med et mest mulig anonymt liv? Hemmelig nummer/adresse? Det er mangen som trenger et nytt forsøk på livet noen ganger.. Så ville vært awesome om noen har noen tips å dele!
Skal du ''liksom-dø'' og svikte familie å foreldre da eller?

Anbefaler deg ikke å gjennomføre med mindre du ikke har familie...
Sitat av MetKoY Vis innlegg
Skal du ''liksom-dø'' og svikte familie å foreldre da eller?

Anbefaler deg ikke å gjennomføre med mindre du ikke har familie...
Vis hele sitatet...
Hadde den tanken tidligere, men tenker mer på en mulighet at kun de jeg vil ha kontakt med kontakter meg.
Men hvis du har noen tips ang. Det du nevnte selv så lytter jeg gjerne!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det noen som har anbefalinger når det kommer til VPN leverandører?
I disse piratjakt tider regner jeg nesten med det er en del som er på leit etter en god leverandør.
Noen som har tips leverandører som er kjent for å ikke dele ut info, ha gode hastigheter og overkommelige priser?
http://strongvpn.com/ skal være bra, har aldri brukt det selv da.
Du får lese på siden deres om det er noe for deg.
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Er det noen som har anbefalinger når det kommer til VPN leverandører?
I disse piratjakt tider regner jeg nesten med det er en del som er på leit etter en god leverandør.
Noen som har tips leverandører som er kjent for å ikke dele ut info, ha gode hastigheter og overkommelige priser?
Vis hele sitatet...
https://mullvad.net

Du kan betale med bitcoin, trenger ikke oppgi navn eller noe... man kan aldri være 100% sikker på at noen ikke gir ut info, men dersom de bare vet IPen din har du et ekstra layer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Laude Vis innlegg
Hadde den tanken tidligere, men tenker mer på en mulighet at kun de jeg vil ha kontakt med kontakter meg.
Men hvis du har noen tips ang. Det du nevnte selv så lytter jeg gjerne!
Vis hele sitatet...
Det er ikke verre enn at du drar langt vekk, uten at du forteller det til noen utenom dine nærmeste. Da kan du fortelle dem at du ikke vil at det skal fortelles videre, og at de kan kontakte deg på mail/telefon. Lag ny facebook-konto med et nytt etternavn (et kødde-etternavn) og start et nytt liv.

Tror ikke du trenger å være redd for at folk skal oppsøke deg. Hvis du drar langt bort uten forvarsel vil folk undre seg litt i starten, men etterhvert vil de nok gi faen, for det er det folk gjør, de gir faen. Jeg husker vi hadde ei jente i klassen, som bare plutselig slutta. Den andre uka etter at hun var borte, ble det litt oppstyr. Men etter en liten stund glemte vi henne, for folk gir faen!