Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1984
jeg har nå fått tilbud av en bekjent av meg, som er innblandet i et noe lugubert miljø, om å kjøpe en usansynnlig billig macbook pro, helt ny, i eske, aldri brukt.

lurer på om det er noe usikkerhet i dette, mtp sporing fra leverandør/apple osv?
og evt om jeg kjøper den, risikerer jeg noe straff for å ha kjøpt det som sannsynligvis er tyvegods?
http://snl.no/heleri

Om maskinen kan spores kan sikkert andre fortelle deg mer om, men kjøp og salg av tyvgods går under heleri.
Sist endret av Duffoff; 9. januar 2013 kl. 16:58.
Jeg ville ha kjøpt uten å ha nølt
Multitalent!
Trådstarter
var det første jeg tenkte også, men så ramlet det inn en tanke om konsekvenser...
om jeg plutselig ender opp med en bot som er større enn prisen på en ny mac i butikk så...

but you´ve got to risk it to get the bisquit..
Sitat av xpl0rer Vis innlegg
var det første jeg tenkte også, men så ramlet det inn en tanke om konsekvenser...
om jeg plutselig ender opp med en bot som er større enn prisen på en ny mac i butikk så...

but you´ve got to risk it to get the bisquit..
Vis hele sitatet...
Er jo bare å nekte for at du visste det, og bare trodde det var kompispris eller lignende
Si at du vil ha med kvittering
Bare kjøp!

Men! Stikk og skaff den en osx -dvd eller minnepinne og start den opp første gang fra denne og slett alt på den
hvis du kjøper tyvgods kalles det heleri og det er lik straff som om du har stjelt den selv. men er den er ny i eske og du kjøpte den i god tro kan det ikke bevises at du har kjennskap til noe, bare si at du kjøpte den på finn.no. kjøper du noe på finn er sjansen for at det er tyvgods stor uansett. det verste som skjer er at den blir beslaglakt. slå på macen å sjekk om det er opprettet noen brukerprofil på den, hvis ikke er den ny og kan ikke spores.. det er sansynligvis snakk om postordre svindel hvis esken følger med. har kjøpt lignende produkt sjøl å produktet har vært sjekket av politiet - ikke registrert stjålet
Sist endret av teamstukaudi; 11. januar 2013 kl. 20:41.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bare kjøp, politiet kan vel ikke sikte deg for noe du ikke vet noe om
Er den usannsynlig billig så skal det ringe en bjelle og du kan bli straffet om du/han blir tatt.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Er den usannsynlig billig så skal det ringe en bjelle og du kan bli straffet om du/han blir tatt.
Vis hele sitatet...
Eller man kan spille litt idiot. Politiet kan ikke anklage deg for idioti ^^
Jo, det kan de.. om du har brutt loven!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av piGGtraadX Vis innlegg
Jo, det kan de.. om du har brutt loven!
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at om du ikke tror det er tyvegods, og du er for dum til og skjønne det blir det bare idiotisk og anklage deg.

Det er bare og gi dem maskina om de banker på døra og si du trodde det var lovlig.
Hvordan vet du at den er stjelt, kanskje de bare trenger raske penger?
Det er forskjell på 1K i avslag og 10K i avslag, trenger noen kjappe penger så får de solgt en mac raskt med et ganske moderat avslag.

Å være dum fritar deg ikke fra lovbrudd, akkurat som det å være beruset ikke gjør det.
Hva menes med usannsynlig billig? Koster den 500 kr, eller koster den 7000 kr??
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Poenget mitt er at om du ikke tror det er tyvegods, og du er for dum til og skjønne det blir det bare idiotisk og anklage deg.

Det er bare og gi dem maskina om de banker på døra og si du trodde det var lovlig.
Vis hele sitatet...
Man tar lite hensyn til blåøyde idioter i det norske rettsystem. Om PCen er helt ny i eske til en usannsynlig pris skal det ringe en bjelle hos de fleste. Om man er helt pult og ikke forstår at den er buffa ligger du tynt an.
Sist endret av McLovin; 12. januar 2013 kl. 18:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Multitalent!
Trådstarter
usannsynlig billig betyr i dette tilfellet 4k for en mac som koster 15k i butikk
Om den blir sporet opp kan du jo alltids si at du kjøpte den under broa på grønland.