Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5234
Driver å diskuterer litt med en kompis om vekteryrket, etter å ha lest div. stillingsutlysninger og på lovdata finner jeg ikke noe spesifikt, så er ute etter noen personlige erfaringer.

Ifølge loven skal vektere kunne legge frem politiattest osv for å vise at de ikke er dømt for noe som kan gjøre de uskikket for jobben, jeg finner uansett ingen spesifikk informasjon på hvilke dommer som gjør en person uskikket.

Ran o.l. sier seg selv, men vil en overfallsdom føre til "utestengelse" fra dette yrket?
Jeg mener dette ikke er direkte relevant for stillingen, den hypotetiske søkeren har ikke overfalt noen og utøvd vold av noe slag, men har en overfallsdom.

Noen her som har erfaringer med denne problemstillingen?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Min erfaring er at de er veldig strenge.

Det var ihvertfall ikke mulig for en kamerat av meg med røyking på rullebladet å få jobb som vekter.
På spotify reklamen for securitas eller noe legger de vekt på at rullebladet er rent...
Alle hos Securitas skal ha plettfri vandel.
Har inside-information.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Tror rent-a-cop'sa må ha rent rulleblad ja.!
Sitat av olaPola Vis innlegg
Alle hos Securitas skal ha plettfri vandel.
Har inside-information.
Vis hele sitatet...
Neida. Mulig det er sånn i din avdeling, men Sec sentralt sier man skal ha skal man ha tilfredstillende vandel, som tilsier ikke vold, vinning eller nark på rullebladet. Mao du kan ha fått forelegg for å ikke overholde naboloven etc.
Det er opp til den enkelte avdelingsleder og sette hvor grensa går, selv om å miste lappen iogforseg ikke går under nevnte sjanger, så er det flere avdelingsledere som sier at det påviser uansvarlighet og derfor ikke ansetter personen.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Driver å diskuterer litt med en kompis om vekteryrket, etter å ha lest div. stillingsutlysninger og på lovdata finner jeg ikke noe spesifikt, så er ute etter noen personlige erfaringer.

Ifølge loven skal vektere kunne legge frem politiattest osv for å vise at de ikke er dømt for noe som kan gjøre de uskikket for jobben, jeg finner uansett ingen spesifikk informasjon på hvilke dommer som gjør en person uskikket.

Ran o.l. sier seg selv, men vil en overfallsdom føre til "utestengelse" fra dette yrket?
Jeg mener dette ikke er direkte relevant for stillingen, den hypotetiske søkeren har ikke overfalt noen og utøvd vold av noe slag, men har en overfallsdom.

Noen her som har erfaringer med denne problemstillingen?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man ha en overfallsdom uten å ha utøvet noen form for vold? Jeg vil mene overfall i aller høyeste grad er relevant for stillingen. Hva er du faktisk dømt for?
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Tror rent-a-cop'sa må ha rent rulleblad ja.!
Vis hele sitatet...
er ikke i nærheten å være rent a cop... vektere er bare almindelige borgere med kostyme !
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er ikke i nærheten å være rent a cop... vektere er bare almindelige borgere med kostyme !
Vis hele sitatet...
Ja okei! my bad
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er ikke i nærheten å være rent a cop... vektere er bare almindelige borgere med kostyme !
Vis hele sitatet...
Går rundt å stopper barn som leker i rulletrapper? Vil heller kalle de lekepoliti på kjøpesenteret.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ran o.l. sier seg selv, men vil en overfallsdom føre til "utestengelse" fra dette yrket?
Vis hele sitatet...
Det håper jeg virkelig!
kjedelig streiting
Sitat av Broiler Vis innlegg
Går rundt å stopper barn som leker i rulletrapper? Vil heller kalle de lekepoliti på kjøpesenteret.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg er noe tyttebærpoliti selv, så ville det ihvertfall hatt en viss betryggende effekt hvis jeg visste at han som frakta de 30 millionene mine ikke var en kleptoman, eller hadde narkogjeld på 1 mill.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan kan man ha en overfallsdom uten å ha utøvet noen form for vold? Jeg vil mene overfall i aller høyeste grad er relevant for stillingen. Hva er du faktisk dømt for?
Vis hele sitatet...
Overfall/sedelighet, er ikke jeg som er dømt.

Ja, så i teorien kan man søke avhengig av hvilken dom man har, om det er bortkastet tid vil jo vise seg.
Voldsdommer / narkotika er automatisk no go. Overfall/sedelighet ligger nok i samme liga.


Når de sier tilfredstillende vandel så går det på noe annet. Jeg kjenner flere vektere som har vært i fyllearesten pga at de har vært for fulle / vektere med fartsbøter o.l

Men de er veldig strenge på Vold og narkotika o.l
Sist endret av Haagens; 24. april 2012 kl. 13:00.
Må le litt når jeg jeg leser meningene folk har gjort som opp som vektere og at vektere kun er folk som loker på sentere og stopper kidsa. For å legge litt fordommer til side så er vekterbransjen så mye mer enn bare senter. Vektere er omtrent å finne overalt. Flyplasser, banker, togstasjoner, næringsbygg, sentere, ute i gata, havna og til og med hos politiet.

Vektere har vanlige rettigheter som alle borgere pluss da noe som heter eiersrett. Dette får de fordi de jobber for kunden og er en representant for h*n eller firmaet. Dette er hva som er standard, om du møter vektere på en flyplass eller havna så har du ofte flere rettigheter enn vektere du møter andre steder. Dette fordi de er underlagt OSL eller ISPS. Har selv vært vekter på forskellige steder for staten og privat. Har ved flere objekter hatt begrenset politimyndighet, blandt annet da jeg jobbet for politiet hos PU.

Vektere er også de som håndterer omtrent alle kontantene vi har her i landet. De er vekterne som fyller på minibanker og kjører penger rundt om i landet. Uten vektere så hadde blant annet minibanker stått tomme og du kunne ha risikert at den lokalebanken gikk tom for kontanter. En annen ting er at man kan bare glemme å reise, ingen flyplasser ville ha vært i drift uten vektere da sikkerhetskontrollen hadde vært nede.

Vekter i utlandet er noe helt annet igjen. Har gode minner ifra da jeg var vakt/leiesoldat og jobba i et nabolag hvor vi gikk rundt med AK og Spas hengende over skulderen. Eller i Guatemnala da jeg stod inne på McDonalds med MP5... Hehe, good times. Trenger ikke å legner enn til Sverige for å finne vektere med .357 i belte.

Jeg er ingen vekter fanatiker, menneh den tiden hvor vektere kun var på sentre er over for lenge siden. Vektere er ikke lenger bare menn som ikke kom inn på PHS. Følte bare jeg måtte si litt ifra.

Når det gjelder hva TS faktisk spør om så kan jeg si det at du ikke får jobbe hos de store selskapene dersom du har overfall på rullebladet ditt. Det stilles svært streng vandel til de som skal jobbe som vektere i Norge.

Vold, sedelighet, økonomisk vinning og narkotika er uaktuelt. Ellers så er det egentlig litt opp til firmaet om du får jobb eller ikke.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Overfall/sedelighet, er ikke jeg som er dømt.

Ja, så i teorien kan man søke avhengig av hvilken dom man har, om det er bortkastet tid vil jo vise seg.
Vis hele sitatet...

I hvilken verden er overfall / sedelighet ikke ikke vold? Du får garantert ikke jobb i et seriøst vekterselskap med sedelighetsdom over deg. Heldigvis.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
I hvilken verden er overfall / sedelighet ikke ikke vold? Du får garantert ikke jobb i et seriøst vekterselskap med sedelighetsdom over deg. Heldigvis.
Vis hele sitatet...
Takker for svar, har vell fått den informasjonen jeg ville ha.


Det har kanskje ikke gått opp for deg, Cikey, men systemet er ikke perfekt.
Personen det er snakk om her fikk ikke dommen pga et faktisk overfall i den tradisjonelle forstand vi tenker på overfall.
Heller en misforståelse mtp alderen til den andre parten og da noen meget sinte foreldre/foresatte som ville ha noen å skylde på, fordi deres gullunge ikke er den gullungen de trodde de hadde oppdratt. Men det norske rettssystemet/lover/foreldres ignorans er et helt annet tema.

Hvorvidt den eldre personen burde skjønt dette er en annen sak, men det er uansett sånn det ble.
Sist endret av OnklD; 24. april 2012 kl. 19:09.
Kan jeg komme inn i vekter-yrket med Grovt væpna ran og heleri på bladet?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Hvis du har lest litt i denne tråden, så sier det seg vel selv at det kan bli vanskelig.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Det har kanskje ikke gått opp for deg, Cikey, men systemet er ikke perfekt.
Personen det er snakk om her fikk ikke dommen pga et faktisk overfall i den tradisjonelle forstand vi tenker på overfall.
Heller en misforståelse mtp alderen til den andre parten og da noen meget sinte foreldre/foresatte som ville ha noen å skylde på, fordi deres gullunge ikke er den gullungen de trodde de hadde oppdratt. Men det norske rettssystemet/lover/foreldres ignorans er et helt annet tema.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg driter i hvordan du rasjonaliserer dommen din.

Er du dømt for sedelighet har du utøvet vold mot et annet menneske. At du ikke anser seksuelle overgrep / utnyttelse for vold hvor en sterk part har utnyttet en svak part betyr at du ikke er egnet til å jobbe som vekter. Da kan du hverken beskytte materielle eller menneskelige ressurser.
Et spørsmål.
Hvis jeg som 17 åring for eksempel blir tatt for brudd på narkotikum loven, da kan vel ikke jeg 10 år etterpå søke innenfor vekter yrket, eller?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Et spørsmål.
Hvis jeg som 17 åring for eksempel blir tatt for brudd på narkotikum loven, da kan vel ikke jeg 10 år etterpå søke innenfor vekter yrket, eller?
Vis hele sitatet...
Alle kan søke.

Muligens relevant: jeg fikk utsendt kjøreseddel av politiet - noe som også krever "normal edruelighet". Dette på tross av at jeg har bruk av illegale rusmidler på rullebladet (ca. 5 år siden siste sak).
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Altså, jeg driter i hvordan du rasjonaliserer dommen din.

Er du dømt for sedelighet har du utøvet vold mot et annet menneske. At du ikke anser seksuelle overgrep / utnyttelse for vold hvor en sterk part har utnyttet en svak part betyr at du ikke er egnet til å jobbe som vekter. Da kan du hverken beskytte materielle eller menneskelige ressurser.
Vis hele sitatet...
Må du lese innleggene mine før du begynner å anklage her.
Som sagt har jeg aldri blitt dømt for noe, eller utført en kriminell handling som kunne ført til en slik dom.

I tilfellet jeg snakket om var det helt klart fra begge parter at handlingen var grei, ok, kommer ikke på ordet i farten. Det var ingen utnytting fra hverken part a eller part b i dette tilfellet. Men pga omstendighetene ble det slik.

Du har kanskje ikke hørt den vitsen, om en mann stiller seg naken i et vindu og en kvinne ser det er mannen en blotter, er det omvendt er mannen en kikker.

Poenget er uansett at det er direkte usmakelig av deg å kommentere på en sak, utover deg jeg spurte om, hvor du har null kunnskap om omstendighetene.
Selvfølgelig kunne du hatt noe kunnskap om det viss du hadde lest mine innlegg før du svarte, noe du tydeligvis ikke gjorde ettersom du tydeligvis ikke har fått med deg at det ikke er jeg som har denne dommen.
Husker at vi hadde en vekter innom på VG2 hvor vi kunne spørre spørsmål om yrket etc og det var det første som ble spurt, svaret vi fikk var at man måtte ha helt rent rulleblad for å bli ansatt.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Det har kanskje ikke gått opp for deg, Cikey, men systemet er ikke perfekt.
Personen det er snakk om her fikk ikke dommen pga et faktisk overfall i den tradisjonelle forstand vi tenker på overfall.
Heller en misforståelse mtp alderen til den andre parten og da noen meget sinte foreldre/foresatte som ville ha noen å skylde på, fordi deres gullunge ikke er den gullungen de trodde de hadde oppdratt. Men det norske rettssystemet/lover/foreldres ignorans er et helt annet tema.

Hvorvidt den eldre personen burde skjønt dette er en annen sak, men det er uansett sånn det ble.
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan saken var i virkeligheten, så er overfall en voldsdom. Voldsdommer innen vekteryrket = så og si automatisk diskvalifisering.
Personen som det er snakk om her kan, med mindre han møter en veldig forståelsesfull intervjuer (og sannsynligvis hans overordnede/personalavd også), kan skyte et helt kogger med hvite piler etter en jobb i noen av de større vekterselskapene, uansett stilling det er snakk om.
Sist endret av Sjanten; 24. april 2012 kl. 22:47.
OnklD: jeg har lest alle innleggene dine. La oss si det er kammeraten din som er dømt. Poenget er det samme. Er man dømt for overfall så er man dømt for voldsutøvelse. Omstendighetene er helt uvesentlig. At gjerningsmannen (altså kammeraten din) sier "Hun var helt med på det" spiller ingen rolle. Er man dømt for vold kan man ikke (naturlig vis) være vekter.

Det kan vel ikke sies mye enklere enn det?
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
OnklD: jeg har lest alle innleggene dine. La oss si det er kammeraten din som er dømt. Poenget er det samme. Er man dømt for overfall så er man dømt for voldsutøvelse. Omstendighetene er helt uvesentlig. At gjerningsmannen (altså kammeraten din) sier "Hun var helt med på det" spiller ingen rolle. Er man dømt for vold kan man ikke (naturlig vis) være vekter.

Det kan vel ikke sies mye enklere enn det?
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri motsagt det, jeg godtok det svaret tidligere.
Grunnen til at jeg forsvarer kompisen min på dette er fordi du kommer spydig og frekk og kaller personen en overfalls/voldsmann. Uten å vite noe om de faktiske omstendighetene.
Når begge parter sier det er greit og foreldre mener det ikke er greit mener jeg det er en feil, når du er nesten 16 har du (med normal oppdragelse etter min mening), vett nok i skallen til å vite hva sex er, hvilke konsekvenser det kan ha, og spesielt når man føler seg gammel nok til å innta alkohol i samme setting.

Men som sagt, det er en annen diskusjon, at han ikke kan få seg jobb som vekter var godtatt før denne diskusjonen begynte.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Et spørsmål.
Hvis jeg som 17 åring for eksempel blir tatt for brudd på narkotikum loven, da kan vel ikke jeg 10 år etterpå søke innenfor vekter yrket, eller?
Vis hele sitatet...
Du kan forsatt søke, men at du får jobben så kan jeg meget trygt si nei med en gang. Det kreves en uttømmende vandelsattest. Det vil si alt som politiet har lagret om deg på din vandel. Det vil gjelde alle saker, også saker fra du var under 15 år.

Det er mange som bommer på en vanlig vandel og uttømmende. En vanlig vandel så blir mindre saker fjernet etter 5 år. En vanlig vandel viser også kun det arbeidsgiver krever eller spør etter. La oss si at du skal jobbe i barnehage. Da vil det kun bli søkt om vanlig vandel og den vil kun vise ting som har med barn å gjøre. For eksempel pedofili, vold mot barn og lignende saker.

Med en uttømmende vandelsattest så blir alt som er lagret på eller om deg vist frem. Det er også verdt å nevne at man kan ikke få den utenvidere. Det må søkes og det kreves også en grunn til at du skal få den.

Og til TS. Som jeg har nevnt her før... Samma om det er deg, vennen din eller andre som har en domm ligende så spiller det en negativ rolle. Sjansen for at du da får den jobben blir svært liten.

Det skal dog nevnes at det gjelder andre regler dersom du er vekter og blir tatt for vold eller narkotika (kommer ann på omfanget og saken), da mister du ikke jobben. Det samma gjelder for politiet. Finnes flere tjenestemenn som har blitt straffet for blant annet unødvendig makt og mindre narkotika saker som forsatt går rundt og "passer" på folket.