Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1923
Heisann

Denne saken her kan faktisk gjøre slik den lover?

Jeg har bare usb 2 i stasjonær pc, og har nå fått 500/500 linje (altibox) så nå lurte jeg på om denne usb saken kan brukes slik att jeg får utnyttet hastigheten?

Ja vet det er mulig å skifte nettverks kort i pc

D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Med USB2 vil du ikkje få gigabit, ettersom bussen er på 480Mb/s. Du vil antakeleg få ein plass rundt 2-300Mb/s.

Har du ikkje gigabit nettverkskort i PCen er det antakeleg på tide å bytte PC uansett - eg har ikkje sett reine 100Mb NIC siste ti åra, og du får gigabitkort til en hundrelapp.
Jeg kan vel da kjøpe gigabbit nettverks kort, må bare finne ut hva som passer i denne gamle kassen

Har dette HK'et

http://www.msi.com/product/motherboa...#hero-overview

Håp for gigabit kort i dette? Evt hvilket? Den slot'n over de to små er opptatt
Sist endret av DrD.O.C; 12. desember 2015 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.komplett.no/product/6182...igabit-adapter
https://www.komplett.no/product/6182...igabit-adapter

Eventuelt et av hundre tilsvarande kort. Begge dei to over er basert på standard Realtek-chipper.

Forøvrig har hovedkortet to innebygde gigabit-snitt, så kvifor du vil ha ekstra nettverkskort er eit lite mysterium.
Sist endret av vidarlo; 12. desember 2015 kl. 21:34.
Jeg ville ha gigabit kort pga jeg trodde virkelig ikke att det var gigabit, men ser det er 2 nettverkskontakter bak. Hvilken hastighet burde jeg da få på tester, har gigabit switch, cat6 kabel og koblet til en av de rj45 kontaktene bak.

Har som sagt 500/500 linje
Tja det står jo:
LAN
• Dual LAN jacks
- Supports Dual LAN 10/100/1000 Fast Ethernet by Vitesse VSC8601
Crimea River
Alec's Avatar
Del hastigheten din på 8, så får du den reelle nedlastingshastigheten du ser om du laster ned ting fra nett.
Med en 500Mbit linje så har du en teoretisk hastighet på 62,5mb/s.

Da starter du å komme i området hvor du trenger SSD eller disker i RAID for å klare å utnytte båndbredden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alec Vis innlegg
Del hastigheten din på 8, så får du den reelle nedlastingshastigheten du ser om du laster ned ting fra nett.
Med en 500Mbit linje så har du en teoretisk hastighet på 62,5mb/s.

Da starter du å komme i området hvor du trenger SSD eller disker i RAID for å klare å utnytte båndbredden.
Vis hele sitatet...
For det første må du skilje mellom bit og byte. Linjehastighet er gitt i bit, mens disk etc er målt i byte. Ein byte er åtte bit. Det er ingen skilnad på 500Mb/s og 62.5MB/s - det er det samme sagt på to ulike måter.

For det andre er det uproblematisk å ta det til ein disk. Ein billegg 2.5" seagate ekstern USB-disk greier 80-110MB/s heilt utmerka, og ein 7200rpm disk vil nok takle ein del meir enn det.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første må du skilje mellom bit og byte. Linjehastighet er gitt i bit, mens disk etc er målt i byte. Ein byte er åtte bit. Det er ingen skilnad på 500Mb/s og 62.5MB/s - det er det samme sagt på to ulike måter.

For det andre er det uproblematisk å ta det til ein disk. Ein billegg 2.5" seagate ekstern USB-disk greier 80-110MB/s heilt utmerka, og ein 7200rpm disk vil nok takle ein del meir enn det.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt (og som er en vanlig misforståelse for mange) var at man ikke kan forvente å laste ned i 500MB/s.
Han har muligens allerede testet de nettverkskortene som følger med og klarer ikke å få de hastighetene.
Sitat av Alec Vis innlegg
Del hastigheten din på 8, så får du den reelle nedlastingshastigheten du ser om du laster ned ting fra nett.
Med en 500Mbit linje så har du en teoretisk hastighet på 62,5mb/s.

Da starter du å komme i området hvor du trenger SSD eller disker i RAID for å klare å utnytte båndbredden.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alec Vis innlegg
Poenget mitt (og som er en vanlig misforståelse for mange) var at man ikke kan forvente å laste ned i 500MB/s.
Han har muligens allerede testet de nettverkskortene som følger med og klarer ikke å få de hastighetene.
Vis hele sitatet...
Er ikke rart det oppstår missforståelse, når du ikke klarer å bruke riktig bokstav, for riktig måleenhet.
  • b = bit (liten 'b')
  • B = byte (stor 'B')

Og det er også forskjell på stor 'M' og liten 'm'.
  • m = milli
  • M = Mega

Wikipedia.org - Milli

Så dine 62.5mb (millibytes) tilsvarer ikke 500 Mbit (Megabits), og 500Mb eller 500Mbit, er ikke lik 500MB (Megabyte).