Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 651
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...18/498111.html

likte spesielt:

" Norsk ungdom er veldig kunnskapsløse når det gjelder rusbruk, og ofte er det utbredt med vrangforestillinger. De unge tror for eksempel at narkotika tar flere liv enn alkohol. Ungdom har også sterkt overdrevne forestillinger om hvor mange som bruker stoff. Det er også relativt vanlig å tro at de fleste som prøver cannabis går videre til hardere stoffer, noe som er feil, sier Pape."

noe som er helt riktig, merket det godt når jeg fortalte kompisene at jeg røyka litt bønne av og til!! "AH NARKOTIKA?!"

Er jo ikke så rart det da, som vi har diskutert her mange ganger før også, skolen lærer barna at "all narko er farlig aldri rør du dør bare av å se på det!" uten noe mer grundig forklaring.
Hadde man gått litt mer i detalj, fortalt at nei man dør ikke av et trekk hasj osv. Tror ungdommer sysn det er gøy å prøve ting som "alle" nekter dem å prøve.

Men forteller man heller objektiv fakta, hva ulike stoffer kan føre til (at noen stoffer kan føre til psykoser, noen stoffer ofte blandes med så mye annet rart at bare blandingene i seg selv er farlige osv), og ikke kommet med pekefingeren og sagt "fy" til alt, så tror jeg mange ville tenkt over ting litt mer.

Voksne skal alltid si "nei du får ikke lov fordi jeg sier det" og det ender alltid med at ungdommene gjør det likevel, pga de ser ingen grunn til å gjøre det bare fordi noen sa "fordi jeg sa det". Men får de høre fakta, historier fra mennesker osv, så gjør de opp sin egen mening.

Om noen da fortsatt vil prøve et stoff de har lært er veldig usikkert, vel da får de gjøre det.
Jeg stenger denne da emnet er
1) selvsagt.
2) diskutert i det uendelige før.