Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3023
Har Quetiapine Teva 25mg tabletter men prøvde en her om dagen og ble ikke noe trøtt og jeg fikk ikke sove lettere. Må jeg ta 2-3 for at det skal fungere?
Sist endret av SawSonex; 10. januar 2021 kl. 23:50.
nei, skal holde med 25mg. Men viktig at du faktisk går å legger deg, ikke bare sitter å venter på at du skal bli trøtt.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
25 mg holder når du ikke har toleranse! Men viktig at det er minst to timer siden du har spist mat før du tar de! Hvis ikke så vil de bare blande seg med maten i magesekken og virke mye saktere og svakere.
Jeg går på quietapin fast og tar 25-50 mg 1,5 time før jeg skal legge meg, og legger meg i senga da senest en time etter inntak. Jeg har høy toleranse og gått på det et år. I begynnelsen slukna jeg etter ca 40 minutter var så trøtt at jeg mista mobilen når jeg lå i senga på mobilen å venta på funk.
Ikke sitt oppe å game eller no.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
25 mg holder når du ikke har toleranse! Men viktig at det er minst to timer siden du har spist mat før du tar de! Hvis ikke så vil de bare blande seg med maten i magesekken og virke mye saktere og svakere.
Jeg går på quietapin fast og tar 25-50 mg 1,5 time før jeg skal legge meg, og legger meg i senga da senest en time etter inntak. Jeg har høy toleranse og gått på det et år. I begynnelsen slukna jeg etter ca 40 minutter var så trøtt at jeg mista mobilen når jeg lå i senga på mobilen å venta på funk.
Ikke sitt oppe å game eller no.
Vis hele sitatet...
Ikke spise to timer før du tar de altså? Så tar det jo tid før kroppen tar de opp så enda en time uten å spise da? Det er bare ubehagelig og man blir kvalm. Ja, snakker av erfaring. Lurt å ha litt i magen
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke spise to timer før du tar de altså? Så tar det jo tid før kroppen tar de opp så enda en time uten å spise da? Det er bare ubehagelig og man blir kvalm. Ja, snakker av erfaring. Lurt å ha litt i magen
Vis hele sitatet...
Man skal ikke bli kvalm av quietapin. Ja for meg kan jeg spise 100 mg uten virkning hvis jeg tar de samtidig til maten eller har full mage når jeg inntar de. Har magen derimot ikke nettopp spist så blir jeg slått ut av bare 25mg. På institusjonen jeg har vært innlagt på sa de inntak to timer etter mat så det er der og egen erfaring jeg har det fra.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
25 mg holder når du ikke har toleranse! Men viktig at det er minst to timer siden du har spist mat før du tar de! Hvis ikke så vil de bare blande seg med maten i magesekken og virke mye saktere og svakere.
Jeg går på quietapin fast og tar 25-50 mg 1,5 time før jeg skal legge meg, og legger meg i senga da senest en time etter inntak. Jeg har høy toleranse og gått på det et år. I begynnelsen slukna jeg etter ca 40 minutter var så trøtt at jeg mista mobilen når jeg lå i senga på mobilen å venta på funk.
Ikke sitt oppe å game eller no.
Vis hele sitatet...
«Quetiapine Teva kan tas med eller uten mat» står det på felleskatalogen, så slutt å skriv tull
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man skal ikke bli kvalm av quietapin. Ja for meg kan jeg spise 100 mg uten virkning hvis jeg tar de samtidig til maten eller har full mage når jeg inntar de. Har magen derimot ikke nettopp spist så blir jeg slått ut av bare 25mg. På institusjonen jeg har vært innlagt på sa de inntak to timer etter mat så det er der og egen erfaring jeg har det fra.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært sånn for alle hadde det stått på felleskatalogen og bedre info om det fra leger og psykiatere.
Gå og oppsøk lege. nFf er ikke kvalifisert helsepersonell

����x♂️
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Quetiapin funker ikke på alle.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tar 3x25 mg umiddelbart før leggetid, noe som utgjør 52,5 mg pga. interaksjoner med Lamictal. Sovner innen 15-30 min. Jeg hadde ingen toleranse og doseringen er satt av lege. Fungerer bra. Anbefaler at du prøver 2x25 mg når du legger deg til å sove, skjønt det skjer ikke noe farlig om du tar 3 tabletter, du sover bare lengre.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
«Quetiapine Teva kan tas med eller uten mat» står det på felleskatalogen, så slutt å skriv tull
Vis hele sitatet...
Hva faen? Selvfølgelig KAN man ta det med eller uten mat, ingen dauer av det! Men det er som hvis du har spist rett før du drikker alkohol så vil det ta lenger tid før du blir full og når topp-punktet. MIN ERFARING er at sånn er det med Quietapine også! Jeg kan ta 100 mg og ikke merke en dritt når jeg inntar de rett etter mat, fortsatt sitte lys våken etter to timer og må ta enda mer da. Men når jeg følger instruksene jeg ble gitt på sykehus innleggelse hvor jeg først startet med disse medisinene, om å ta de tidligst to timer etter maten, så funker de som fjell ganske raskt.
Kveruler så mye du vil men jeg må få lov å dele min erfaring etter å ha stått på medisinen fast i flere år, og hva helsepersonell har sagt.
Det skader da for faen ingen at jeg sier ikke ta de på full mage, trådstarter forteller at han tok de og ikke fikk virkning og da må man utelukke faktorer som kan spille inn på virkningen for å sørge for å få virkning!
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis det hadde vært sånn for alle hadde det stått på felleskatalogen og bedre info om det fra leger og psykiatere.
Vis hele sitatet...
Nei - fordi quietapin er ikke en sovemedisin. Hadde det vært det så hadde det stått og vært mer info og kunnskap rundt. Men quietapin er et antipsykotisk legemiddel og instruksene i felles katalogen er etter den antipsykotiske hensikten!
Å bli trøtt er bare en _bivirkning av medisinen_ og det er stor uenighet i legemiljøet om man skal skrive ut quietapin kun for søvn.
Lurer på noe med de som tar quetapin fast; i pakningsvedlegget står det f.eks at en vanlig bivirkning (1 av 10) er at brystene hos menn vokser, og kan begynne å produsere melk. Skjedde med en jeg kjenner, er dette noe problem for dere som tar fast 25-75mg for søvn, eller snakker vi mere 400-800mg i døgnet?
Sist endret av Bobben79; 11. januar 2021 kl. 10:41. Grunn: Skriveleif
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei - fordi quietapin er ikke en sovemedisin. Hadde det vært det så hadde det stått og vært mer info og kunnskap rundt. Men quietapin er et antipsykotisk legemiddel og instruksene i felles katalogen er etter den antipsykotiske hensikten!
Å bli trøtt er bare en _bivirkning av medisinen_ og det er stor uenighet i legemiljøet om man skal skrive ut quietapin kun for søvn.
Vis hele sitatet...
Ok. Bare syntes det er rart jeg ikke har hørt noe om det da jeg har gått på opptil 600 mg i flere år nå. Mot uro står det
Joa, men det er antipsykotisk medisin. Teite legen min skrev det ut som beroligende/søvn. Ble heller urolig, kjipt med kiling/kribling i armer og ben.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk på det før og startet på 25mg med god effekt. Etter noen måneder måtte jeg øke doseringen for samme effekten
Det er riktig det at effekten er svakere eller hvertfall kommer mye seinere om man tar tabletten(e) på full mage.. Jeg brukte å ta de samtidig som kveldsmaten i 22 tida og klaga til legen på at de ikke fungerte men når jeg endret spisevanene til tidligere måltider så var virkningen fra tabletten mer effektiv.

Jeg slutta etter ca 5-6 år fordi jeg gikk opp i vekt og slet med tørr munn og gule tenner som følge av medisinen, føler at det ikke kan være så bra å ta antipsykotika når man ikke er psykotisk.. Men de hjalp med søvproblemene jeg hadde
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok. Bare syntes det er rart jeg ikke har hørt noe om det da jeg har gått på opptil 600 mg i flere år nå. Mot uro står det
Vis hele sitatet...
Kan godt være det står "mot uro" på etiketten legen din lager og skriver ut medisinene for, men medisinene er skapt for og tiltenkt psykoselidelser, schizofreni og bipolar mani. På mine står det også for søvn og uro men det er bare en bivirkning av den tiltenkte virkningen.

Tror ikke det er vanlig å nevne for alle pasienter alle eventualiteter for bruk og siden medisinen faktisk er frarådet som sovemedisin pga manglende kunnskap har ikke legene heller nok kunnskap til å si det ene eller andre. Dette med matinntak er som sagt selverfart og sykehusansatte som bekreftet for meg, de har nok mer kunnskap og erfaringer rundt det som overvåker hele avdelinger som tar medisinen hver kveld enn en fastlege som ikke vet mye om åssen pasientene er hjemme. Samme opplegget med alkohol på full mage eller bare paracet også merker jeg det på, en funker på tom mage mens må ta to for hodepine om jeg har spist rett før.
Det meste av instrukser for bruk og mulige bivirkninger som er ramset opp i pakningsforelegget gjelder for medisinens tiltenkte bruk dvs i høy dose mot psykoselidelser. Tror ikke det er noen risiko å få melkepupper i lav dose for søvn selvom det er sjeldent bivirkning av høy dose som en annen her spurte om..

Men for deg som går på 600 mg som er like høyt som psykoselidelser er eneste jeg har hørt om som bruker så høy dose kun mot søvn og uro uten psykoselidelse men vet at man må opp i dose jo flere år man bruker det.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det står "mot uro" på etiketten her også, men det er altså for søvn jeg mottar den. Sier seg selv at dersom man skal ta det for søvn, så tar man det ikke i forbindelse med mat...

Hvis jeg måtte gått opp i doseringer som brukes som antipsykotika, så hadde jeg heller byttet til et annet legemiddel. Har vansker med å tro at jeg vil komme til det nivået. Har stått på 50mg, mer eller mindre daglig, siden jeg startet å bruke dem for ca. 3 måneder siden. Fungerer veldig bra på den dosen ennå...Har ikke merket andre effekter enn på søvn.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bør absolutt tas på tom mage når det kommer til søvn. Det fikk jeg beskjed av lege om. Generelt er jo dette tilfellet med de fleste legemidler.

Kan forresten også tas under tungen (25mg). Mye raskere virkning. Smaker dritt.
25-100mg burde være nok, og mer enn det hvis du ikke har brukt det før. Bruker du andre stoffer, stimulanter for eksempel, kan du forvente å måtte ta noe mer.