Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1239
Anonym bruker
"Fri Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan er det egentlig å være avhengig av cola?

Blir bivirkningene svakere? Kan du feks ta noen lisser, også ta pause i noen timer uten å crave det helt jævlig?
Og kan man feks spise selvom man snaier same dagen?
Veldig individuelt åpenbart. Men de jeg kjenner har en utrettelig tørste etter cola hele tiden og vil ikke gå uten 30 min engang. Så er det grader av avhengighet, en vanlig en er alkoholrelatert avhengighet, der du får ustoppelig trang da du drikker. Men stimulanter gir god toleranse så mange klarer å spise og sove fint selv om de går på slikt, selv om også mange er våkne tre dager, sover to og sånn går dagene.
Anonym bruker
"Fri Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Shit bruh! Troller du?
Vis hele sitatet...
Troller ikke nei. Lurer bare på hvordan det er med de som er såpass avhengig at det er en del av hverdagen.

Jeg gjør det bare i fest/byn sammenheng, men får et så jævlig sug etter 30 minutter å bare føler jeg må ha mer, må jo være helt jævlig å gå rundt med et sånn sug konstant.,
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Troller ikke nei. Lurer bare på hvordan det er med de som er såpass avhengig at det er en del av hverdagen.

Jeg gjør det bare i fest/byn sammenheng, men får et så jævlig sug etter 30 minutter å bare føler jeg må ha mer, må jo være helt jævlig å gå rundt med et sånn sug konstant.,
Vis hele sitatet...
Man får nok større sug når man blander det med alkohol, fordi man blir hemningsløs. Ofte når man tar det edru, så blir nedturen også verre, slik enda en linje som bare vil forverre det, er lite fristende.
Enkelte teorier bygger på at jo mer du bruker, desto mer vil du ha behov for. Det handler mye om at du frigjør så mye dopamin og serotonin i hjernen når du inntar det at hjernen blir mer og mer sulten på å nå samme dose av frigjøring. Det er derfor det teoriseres at videospill, sukker og trening kan gi samme 'avhengighet' fordi dette også frigjør de samme stoffene i hjernen.

Enkelte er mer eller mindre mer utsatt for avhengighet - alt ettersom. Noen på grunn av arvelig disposisjon, og andre på grunn av for eksempel mangel på eksperimentering med eller bruk av kjemiske substanser, har man lite erfaring med den slags er det kanskje lettere å gjøre seg avhengig av ting som sukker eller videospill fordi det her når frigjøring av dopamin eller serotonin som for dem ikke ligner på mye annet de har foretatt seg.

En kan også dra en parallell med sexavhengighet, for eksempel.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personlig erfaring gjør at jeg ser på kokainavhengighet som det værste. Det har med de store opp og nedturene å gjøre, og veldig ofte oppførsel man ikke kan stå for etterpå som innebærer å ha vært dust mot andre mennesker enten med vold eller ord fordi man føler seg så jævlig mye bedre enn andre og on top av seg selv. Abstinensene og svingningene i humør rammer ikke bare den avhengige men går utover livskvaliteten til de rundt, og cravingen styrer faen meg all fornuft. Dropper begravelse fordi man må fikse coke, første bursdagen til lillesøstra si, julaften med familien, durer på og driter i alt og alle når det er cola cravings på gang, kjører i fylla for å hente mer og suger transekuk i desperasjon om man må. Ikke meg alle eksemplene men den styggedommen jeg har sett hos kokain avhengige.