Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 834
En kompis fikk tilsendt rundt 30g med tørket fleinsopp i gave fra en venn som har plukket og tørket disse selv. Han er imidlertid bekymret for potensiell giftighet, siden 30g tørket sopp lett kan inneholde andre giftige sopper i tilegg til flein og har forstått det slik at det er vanskelig/umulig å skille ekte flein fra noe som ikke er flein i tørket form.

Så til spørsmålet, hva kan han gjøre for å forsikre seg om at det han får i seg virkelig er flein og ikke noe giftig?

Er det mulig å rehydrere tørket sopp slik at man lettere kan se om det er flein eller noe annet?

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Han vil trippe, men han vil gjøre det uten bekymringer for liv og helse. Han ønsker også å unngå å kaste 30g flein pga sine bekymringer?

Innspill? Tips?
Han burde drite i risikoen og heller dyrke sin egen psilocybe-sopp. Det er relativt enkelt og rimelig å sette igang med.
Sitat av psilocybinladen Vis innlegg
Han burde drite i risikoen og heller dyrke sin egen psilocybe-sopp. Det er relativt enkelt og rimelig å sette igang med.
Vis hele sitatet...
Men krever ikke det at man har en psilocybe-sopp ifra før av da?
Sitat av carttown Vis innlegg
Men krever ikke det at man har en psilocybe-sopp ifra før av da?
Vis hele sitatet...
Trenger bare få tak i sporer! Litt utstyr, så er man igang.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du ikke stoler på at personen vet hva h*n driver med så sier det seg selv at du bare kaster soppen.
Sitat av psilocybinladen Vis innlegg
Trenger bare få tak i sporer! Litt utstyr, så er man igang.
Vis hele sitatet...
men er ikke det det vanskeligste? å få tak i sporer? må man ha flein til det eller? jeg ser ikke hvordan det kan være så enkelt, det er liksom hvor får man tak i sporer?
Sitat av carttown Vis innlegg
men er ikke det det vanskeligste? å få tak i sporer? må man ha flein til det eller? jeg ser ikke hvordan det kan være så enkelt, det er liksom hvor får man tak i sporer?
Vis hele sitatet...
Å dyrke flein er ikke så lett, tror han snakker om andre typer artig sopp, feks. golden teacher
Om han fikk det av en genuin kamerat så er det vel lite sannsynlighet for at det er masse giftig sopp.
Er vel ikke så mange der ute som sender kameraten sin 30g sopp for å drepe personen når man vanligvis tripper balls av 3-5g.
Trådstarter
2 0
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Om han fikk det av en genuin kamerat så er det vel lite sannsynlighet for at det er masse giftig sopp.
Er vel ikke så mange der ute som sender kameraten sin 30g sopp for å drepe personen når man vanligvis tripper balls av 3-5g.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel heller at personen han fikk det fra kan ha identifisert feil ved noen tilfeller. Personen som har plukket disse har erfaring med plukking tidligere, men stoler på egen vurderingsevne fra sopp til sopp. Dermed kan det (med tanke på mengden) forekomme at en giftig sopp som ligner på flein er med i samme pose. Dvs. ved en feil og ikke med hensikt. Uansett blir utfallet potensiellt giftig.

Undrer meg over at ikke flere (som ikke plukker selv og får hjelp til identifisering av nFF) har denne problemstillingen.
Sitat av Dragefall Vis innlegg
Problemet er vel heller at personen han fikk det fra kan ha identifisert feil ved noen tilfeller. Personen som har plukket disse har erfaring med plukking tidligere, men stoler på egen vurderingsevne fra sopp til sopp. Dermed kan det (med tanke på mengden) forekomme at en giftig sopp som ligner på flein er med i samme pose. Dvs. ved en feil og ikke med hensikt. Uansett blir utfallet potensiellt giftig.

Undrer meg over at ikke flere (som ikke plukker selv og får hjelp til identifisering av nFF) har denne problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Vel, før eller siden må man ta et valg:
Velger jeg å stole på denne personen og at han har klart å plukke riktig sopp, eller ikke?
Om du ikke klarer det så er det jo bare å la være å spise soppen.
Siden han har erfaring med å plukke så regner jeg med at han har plukket riktig sopp. Ja, det kan vel kanskje ha kommet med en eller 2 lignende sopp, men de er for det meste uspiselige, ikke giftige eller dødelige.
Stor forskjell på uspiselig og giftig.
Her er svaret du har ventet på. *Tryller mine trylletriks*.

Sånn. Soppen er fin. God tur.

Eller.

Kast det. Jeg ville spist det dersom jeg hadde fått det fra det jeg definerer som kamerat. Ellers ville jeg kastet det.
Sist endret av Superspurv; 13. oktober 2020 kl. 16:03.