Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3669
Jeg ønsker å endre IP-adressen min og at den ikke skal endre seg igjen. Så hvordan gjør jeg det? Er det mulig?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Tenker du på din lokale IP adresse (mellom PCer i huset ditt)? eller din eksterne (ut til alle i verden) ?

Begge lar seg gjøre
Sitat av Bea Vis innlegg
Tenker du på din lokale IP adresse (mellom PCer i huset ditt)? eller din eksterne (ut til alle i verden) ?

Begge lar seg gjøre
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om du har statisk eller dynamisk.
De fleste isp'er har dynamisk men om det praktiseres er noe annet.
Har hatt samme ip siden 2003. (altibox)
Sist endret av wtf1337; 29. november 2012 kl. 18:38.
Jeg skriver "cmd" i startmenyen, kommer opp windows32 og jeg skriver inn ipconfig og der står IPv4 adressen, men den endrer seg, kan den være fast?
det er i huset ikke ut. da må du inn i ruteren og endre.
åssen ruter har du?
Sitat av Kablablabla5 Vis innlegg
Jeg skriver "cmd" i startmenyen, kommer opp windows32 og jeg skriver inn ipconfig og der står IPv4 adressen, men den endrer seg, kan den være fast?
Vis hele sitatet...
Ja du kan fint sette den fast
altibox, hvordan setter jeg den fast?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Hvilket OS kjører du på din PC? Windows/Linux/OSX?
Sitat av Kablablabla5 Vis innlegg
altibox, hvordan setter jeg den fast?
Vis hele sitatet...
Du må forklare hva du vil ha fast?
Har du feks en servere. men ip adressen endres av og til slik at man må oppgi feks ny ip hver gang? For slik bruker man no-ip.
Windows 7, jeg skal sette opp minecraft bukkit server, og da kan ikke ip'en heile tiden skiftes
Er ikke så lett og forklare hvordan man skal sette det opp men her er iallefall en video:
http://www.youtube.com/watch?v=1EdBzoWRlGs
Jamen når jeg skal port forwarde port 25565 på altibox, skal jeg bruke IPv4-adressen som jeg finner i cmd eller Ip-adressen som jeg finner på whatsmyip.org?
Sitat av Kablablabla5 Vis innlegg
Jamen når jeg skal port forwarde port 25565 på altibox, skal jeg bruke IPv4-adressen som jeg finner i cmd eller Ip-adressen som jeg finner på whatsmyip.org?
Vis hele sitatet...
IPv4-adressen som jeg finner i cmd
Vis hele sitatet...
[COLOR="White"]Titegntiih[/COLOR]
Sist endret av wtf1337; 30. november 2012 kl. 15:38.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av Kablablabla5 Vis innlegg
Jamen når jeg skal port forwarde port 25565 på altibox, skal jeg bruke IPv4-adressen som jeg finner i cmd eller Ip-adressen som jeg finner på whatsmyip.org?
Vis hele sitatet...
Den eksterne (den du finner på whatsmyip.org) er den ip som ruteren, eller alle i huset ditt har ut i den store verden.

Den du finner på cmd, er den som ruteren kjenner som deg. Så når du driver og for eksempel chatter med noen, vet ruteren hvem den skal sende informasjonen den får inn på den eksterne ipen videre til.

Det vil også si at når du vil at noen skal koble seg til en serverr du har satt opp, skal de ha den eksterne ipen din, og du må, som du sier, port forwarde porten til din lokale ip adresse, altså den du finner i cmd
Gjør det enkelt; kontakt leverandøren din, bare ring dem så fikser de det over telefonen. Her jeg jobber har vi fast IP som en tilleggstjeneste.
såå, hvis jeg sjønner deg/dere rett, så skal jeg port forwarde IPv4 adressen min til porten 25565, og så skal de ute i verden bruke (whatsmyip.org) for å logge seg på serveren, men det er enkelt å port forwarde altibox, men IPv4 min skifter hele tiden, så går det an å sette IPv4 adressen min fast?
Sitat av Kablablabla5 Vis innlegg
såå, hvis jeg sjønner deg/dere rett, så skal jeg port forwarde IPv4 adressen min til porten 25565, og så skal de ute i verden bruke (whatsmyip.org) for å logge seg på serveren, men det er enkelt å port forwarde altibox, men IPv4 min skifter hele tiden, så går det an å sette IPv4 adressen min fast?
Vis hele sitatet...
Ja det er fullt mulig værsågod
Må sies det å portforwarde minecraft server fra altibox/lyse er utrolig vansklig, jeg endte med å bridge.
Sist endret av SanderKulen; 30. november 2012 kl. 16:56.
og det er?
Sitat av Kablablabla5 Vis innlegg
og det er?
Vis hele sitatet...
Det vil da si at du ringer til din Altibox-leverandør og sier du vil ha boksen deres i "Bridge"-modus.
Da kan du koble egen router på innsiden. Disse er som regel mye lettere og mer fleksible i forhold til konfigurasjon.

Det som da skjer, er at Altiboxen videresender alle forespørsler til routeren som står på innsiden.

Jeg er usikker på om deres boks støtter fast IP basert på Mac-adresse, isåfall kan du kontakte leverandøren for å finne ut av dette. Hvis ikke må du sette fast IP-adresse på din egen maskin, men dette kan komme i konflikt med andre maskiner på nettverket og vil ikke være 100% stabilt.
kan jeg sette en fast IP-adresse ved å gjøre slikt som er vist i videoen? www.youtube.com/watch?v=4Ri2LGbeWI4
Den første delen er som jeg nevnte ikke sikkert du kan gjøre rett på altiboxen. Dette må du høre med din leverandør om er mulig å gjøre.
- Dersom dette ikke er en mulighet, må du sette opp en egen router på innsiden av nettverket og be din leverandør sette altibox-routeren i "bridge"-modus. Da foregår all konfigurasjon på routeren, og du kan gjøre som han forklarer først i filmen du linket til.

Den andre delen @4:50 gjør at maskinen din krever å få utlevert den IP-adressen du fyller inn. Ulempen med å kun utføre sistnevnte, er at dersom noen andre kobler seg opp på ditt nettverk får denne IP-adressen (som er tilfeldig tildelt), vil det bli konflikter når du skrur på din maskin og kan gjøre at en eller begge mister internett-tilgang.
Hvis du normalt har adresse 192.168.1.2 , så velger du et høyt tall som siste adresse til den du setter fast. På et lite hjemmenettverk uten skikkelig ruter er det helt uproblematisk.. jeg regner med du ikke kommer til å ha flere 100 maskiner innen iløpet av noen dager med det nettverksutstyret du har nå uansett.

Så:

192.168.1.245 <- ip-adresse
255.255.255.0 <- subnet-mask

192.168.1.1 <- gateway

8.8.8.8 <- google's dns-servere. du kan også bruke dem du vanligvis bruker
8.8.4.4 <- secondary dns

Gir ruteren din vanligvis uten andre adresser som 10.x.x.x , 172.16.x.x bruker du åpenbart disse isteden.
Sist endret av DumDiDum; 3. desember 2012 kl. 01:38.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis du normalt har adresse 192.168.1.2 , så velger du et høyt tall som siste adresse til den du setter fast. På et lite hjemmenettverk uten skikkelig ruter er det helt uproblematisk.. jeg regner med du ikke kommer til å ha flere 100 maskiner innen iløpet av noen dager med det nettverksutstyret du har nå uansett.

Så:

192.168.1.245 <- ip-adresse
255.255.255.0 <- subnet-mask

192.168.1.1 <- gateway

8.8.8.8 <- google's dns-servere. du kan også bruke dem du vanligvis bruker
8.8.4.4 <- secondary dns

Gir ruteren din vanligvis uten andre adresser som 10.x.x.x , 172.16.x.x bruker du åpenbart disse isteden.
Vis hele sitatet...
Altibox har dhcp scope på 192.168.10.100->
så da bør du heller ta siste oktet i ipadressen lavere enn 100