Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1041
Jeg gjentar: Kan man få hepatitt av eget blod i tidligere brukt nål og/eller pumpe? Altså, uten å DELE sprøyter med noen. Takk for svar, håper dette er noe å le av... Takk.
Dette minnet meg om en tråd eg leste får ikke så lenge siden.
https://freak.no/forum/showthread.ph...t=Gammelt+mekk
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja dette er direkte farlig, potensielt livsfarlig. Ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Dette lagg vell og merke i mekket og ikke i sprøyta, men går utifra at det blir omtrent samme problemstilling.
BRAND ∞ STRONG
Spørsmålet ditt gir bare mening hvis dette er tilfelle:

Du har tidligere hatt hepatitt men er nå kvitt det,
og lurer nå på om du kan smitte deg selv igjen med (ditt eget) gamle hepatitt infiserte blod.


Svaret er i så fall att mann ikke er immun mot hepatitt C hvis man blitt kvitt det.
Så ja du kan i teorien smitte deg selv igjen.
trdsin
Trådstarter
24 2
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Spørsmålet ditt gir bare mening hvis dette er tilfelle:

Du har tidligere hatt hepatitt men er nå kvitt det,
og lurer nå på om du kan smitte deg selv igjen med (ditt eget) gamle hepatitt infiserte blod.


Svaret er i så fall att mann ikke er immun mot hepatitt C hvis man blitt kvitt det.
Så ja du kan i teorien smitte deg selv igjen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, jeg skal prøve å gjøre det tydelig.
Jeg lurte på om gammelt blod i seg selv skaper hepatitt. Jeg har såvidt holdt på, og har aldri slått ut på hepatitt. Testet meg flere ganger. For å spørre på en annen måte: Kan gammelt eget blod gjøre meg syk? Og hvor gammelt "må" blodet være før det kan bli farlig? Etter en stund sprakk jeg en liten rett før jeg skreiv innlegget, og tenkte å muligens bruke samme sprøyte som nå har ligget i noen timer slik at blodet har størknet. Også har jeg ei nål fra noen uker/mnder siden som jeg også har prøvd å IVe med, men det kom bare luftbobler så jeg snorta det heller da, for en god stund siden. Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt på dette før, og er vant med skikkelig hygiene på nåler og pumper. Igjen, takk for svar, det var litt kronglete og upresist formulert...
Har du ikke råd til å kjøpe nye nåler?? Da synes jeg faktisk synd på deg. Jeg hadde prioritert nye nåler for helsas skyld.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Et virus kan ikke bare på magisk vis oppstå fordi noe blod ligger en stund, det må komme fra et sted, og hepatitt er ikke noe som overlever utenfor kroppen noe særlig lenge. Det er heller andre bakterier som kommer fra nærliggende kilder som muligens kan befinne seg i nåla som kan føre til en infeksjon.

Virus består av RNA sekvenser som er ganske spesifikke, og slik informasjon kan som sagt ikke bare oppstå ut av friskt blod.

Men, blod koagulerer, og andre urenheter kan befinne seg i sprøyta, så det kan som sagt føre til en infeksjon om du bruker samme sprøyte flere ganger.
Sist endret av Dodecha; 11. januar 2021 kl. 08:19.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener å ha hørt at du kan pådra deg hepatitt C bare av å skyte og bruke egne nåler. At man ikke trenger å bli smittet av noen men at man får det av seg selv.

Jeg syns selv det høres helt merkelig ut så trenger ikke bøttevis med negative tilbakemeldinger her

Men mener jeg hørte dette av en lege for veldig mange år siden
BRAND ∞ STRONG
Som Dodecha sa "Et virus kan ikke bare på magisk vis oppstå "
Så befinner du deg på en øde øy går du klar.

Eksempelet jeg bruker lengre opp handler om at mann ikke blir immun mot hepatitt
selv man har hatt det. Jeg nevnte det mest fordi mann i andre tilfeller kan oppnå immunitet.
Og la til "i teorien"

En behandling mot hepatitt c tar mange mnd.
Det ville i så fall vært andre ting med den sprøyta som ikke var så kule etter 5-6 mnd.
Og noe virus ville ikke overlevd (under normale forhold) så lenge utenfor kroppen.