Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1165
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tok noen linjer cola på fredag og det gikk bra men vært paranoid siden. Har tidligere hatt ruspsykoser av coke og ikke tatt det på mange måneder pga det.
Tidligere vært paranoid i mange måneder etter ruspsykosene så lurer på må jeg forvente mange måneder nå også eller er det stor sannsynlighet for at det går over innen kort tid en uke eller to?

Burde jeg snakke med lege å fortelle hvorfor eller ikke fortelle hvorfor men bare si jeg er paranoid, eller ikke si noe og satse på det går over? Vil helst ikke ha rus i mappa mi
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg mener ordentlig paranoid føler alle på bussen og gata ser rart på meg, snakker om meg, konspirerer men er ikke i psykose nå.
Er vanskelig å bedømme, ettersom vi ikke kjenner din personlighet eller historie, men ut i fra at du tidligere har hatt rusutløst psykose, så er det en større risiko for å utvikle en langvarig psykoselidelse. Jeg ville ikke ventet om jeg var deg for å "satse på at det går bra".
Snakk med en lege, fordi rusutløste psykoser må behandles.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du ikke ønsker å gå fysisk til legen din kan du ringe rus telefon eller andre slike tjenester.
Men anbefaler deg at du møter opp til legen din, forklarer hvordan du har det.
Lytt til rådene her og få taki en lege som kan skrive ut noe antipsykotika til deg. Like greit å kvele en evt psykose nå en å angre etterpå.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av livermorium Vis innlegg
Er vanskelig å bedømme, ettersom vi ikke kjenner din personlighet eller historie, men ut i fra at du tidligere har hatt rusutløst psykose, så er det en større risiko for å utvikle en langvarig psykoselidelse. Jeg ville ikke ventet om jeg var deg for å "satse på at det går bra".
Snakk med en lege, fordi rusutløste psykoser må behandles.
Vis hele sitatet...
Ja er fullt klar over det med psykose og tar psykose gravalvorlig men jeg er ikke i psykose nå. Bare veldi paranoid og skal ikke røre mere cola igjen.

Hva kan legen gjøre annet enn å si at jeg må holde meg unna, notere masse rus stempla dritt og kanskje gi noe antipsykotika? Jeg har antipsykotika til overs fra sist jeg var i psykose og har tatt en pille hver dag siden dagen etter cola men det hjelper ikke på noiaen nå. Jeg er ikke vrangforestilt eller i en sykose men mye noia sliter med blikk kontakt føler jeg oppfører meg rart og klarer ikke være normal

Går det over snart eller må det behandles? Noen med erfaring? Igjen må påpeke det er ikke psykose nå vet at det må behandles med en gang men dette er bare noia. Sånn jeg følte meg før jeg ble psykotisk på vårparten men da var det mere rus som utløste fra noia til psykose og jeg skal ikke røre mere coke nå noen gang
Som sagt, så er det stor sjanse for at den paranoiaen du opplever nå utvikler seg til en eventuell psykose. Ofte utvikler psykose seg gradvis fra paranoide vrangforestillinger. Det er bedre å være på den sikre siden og be om hjelp nå, det kan fort bli mye vanskeligere å gjøre når psykosen først inntreffer. Det å snakke med noen kan også dempe dine paranoide symptomer, det er ikke sikkert at du trenger antipsykotika nå, men da er det ihvertfall lettere tilgjengelig og lavere terskel for å be om det om du er føre var.
Sist endret av livermorium; 14. oktober 2020 kl. 16:05.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok jeg har snakket med naboen min / kompis og sagt at hvis jeg blir psykotisk skal han ta meg med til legevakta om jeg ikke skjønner det selv. Men foreløpig så håper jeg dette bare er en noia som kanskje ikke er uvanlig for flere å oppleve om man er litt skjør av rusbruk??? Har som sagt tatt antipsykotika som jeg hadde til overs men det hjelper ikke på noiaen bør jeg øke dose uten å snakke med lege? Skjønner at å snakke med lege er best men kan ikke få rus på papiret igjen står midt i barnevernsak og behandling som jeg mister om jeg innrømmer å ha brutt vilkåret som er å ikke ruse seg. Må jeg så må jeg for vil ikke ha det sånn her i mange uker eller måneder men kan noen med erfaring dele? Liksom kan det gå over om noen dager eller en uke eller to bare jeg holder meg unna cola?
Det er jo veldig individuelt.
Det kan godt hende det går over, samtidig som det godt kan hende at det ikke gjør det. Er det verdt å ta sjansen?
Har selv vært ekstremt paranoid og fått hallusinasjoner etter amfetamin, og det gikk over etter et par dager, men nå har jeg aldri vært i psykose før og jeg er ikke så "skjør" for det. Samtidig så har jeg hatt venner som har nærmet seg å være psykotisk etter samme mengde amfetamin.
Virker som du ikke klarer å finne ut av hva du skal gjøre selv, eller at du bare vil at noen av oss skal si at det "100% sikkert går over etter et par dager" - noe ingen vet helt sikkert. Det er bra du har sagt ifra til en kompis, er du med han nå? Eller er du alene?
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er alene nå og det går helt bra, det er bare kjipt å ha så noia for folk så fort jeg går ut av døra. Jobb i dag var krevende mildt sagt. Har masse tankekjør nå selvom jeg prøver å slappe av men føler meg på ingen måte i grenseland for psykose hvertfall ikke ennå. JJa håpte at non skulle si det pleide å skje de og og gå over etter noen dager men det har gått noen dager nå og er værre i dag enn i går men det kan hende fordi jeg også har slitt med å sove pga noiaen at det blitt værre fordi jeg er trøtt. Tror jeg skal prøve å chille så godt jeg klarer og håper ikke det plutselig bare bæm! fullpsykose! Faen har lært leksa nå at jeg ikke tåler cola noe mere burde ha lært før
New generation
colakork's Avatar
Ta det rolig, drikk litt brus, eller pils alt etter hva du slapper av med.

Bare prøv å hold pulsen nede og slapp av. La kroppen hente seg inn igjen stakkar.
Kanskje teite tips, men vil nå fortsatt komme med dem. Den ene er dype pust, ned i magen dypt. Dette roer ned kroppen ved å stimulere "vagus-nerven". Fikk tips av en indisk lege (i Norge), at man også kan svelge luften, og puste inn enda mer luft ned i magen, som man så svelger osv, helt til man så blåser ut luften. Bruker selv å tenke på at jeg "poker" denne nerven, og driver og tenker på om det er enda mer effektivt å puste i "burst-mode", mange små pust inn munnen med hodet litt bøyd oppover, men vet ikke om det er noe i det. Men dype pust fungerer for meg i all fall veldig godt om jeg er stresset.

Det andre er å bruke mantra for å blokkere ut uønskede tanker, dette gjennom å gjenta noe som ikke er ord i hodet ditt, slik at man tenker på denne støyen i stedet for å tenke tanker. Bruker selv å gjenta noe slikt som "ahlum-ba-de-dum ahlum-bar-de-dum" i hodet mitt om jeg får uønskede tanker i uønskede situasjoner.