Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1447
Hei

Noen som har erfaring med ruspoliklinikk? Hvordan jobber man der? Jeg har vært i aktiv avhengighet i årevis og blitt henvist, men er nykter akkurat nå, mye på grunn av NA (som jeg vet folk har litt ulike meninger om, men det er en annen debatt). Må man være i aktiv avhengighet for å gå i poliklinikk? Eller holder det med faren for å sprekke? Sant å si har jeg bare vært nykter noen dager, så det er vel ikke mye å skrive hjem om, men har jo et håp om at det holder.
Blomzterkasse
Det kan hjelpe med å finne årsaken til at man velger rusen. Så kan man utredes for andre psykiske lidelser. Itillegg kan du få hjelp til ulike ettervirkninger som du har påført seg i rusen. Nå brukes poliklinisk behandling mer enn klinikk så det må jo vere noe bra med det. Men for min del var klinikk redning. Uansett så må du ha lykke til, og håper du klarer deg. Det fortjener du virkelig
Trådstarter
Tusen takk! Og så bra at klinikk hjalp deg. Jeg var noen uker på rusakutt, det hjalp noen måneder, så var jeg på igjen. Har vært mye på institusjoner, (psykiatrisk) så håper poliklinikk holder. Ønsker deg en god sommer!
Det at du ikke har rørt noen stoffer over en tidsperiode på noen få dager trenger slettes ikke å bety at du er fri for avhengighet. Dessuten finner jeg ingen definisjoner på ''aktiv avhengighet'', så dette ser ut til å være en gråsone hvor hver enkelt behandler selv må definere begrepet. Forklar situasjonen din til ruspoliklinikken, og la de avgjøre. De vet nok selv hva de pleier å slippe inn. Jeg vil ikke anbefale å lyve, da du i det tilfellet vil ta plassen til en som trenger den mer enn deg. Personlig ville jeg ikke tatt opp spørsmålet angående min rett til plass, jeg ville latt de tatt styringen og svart ærlig på eventuelle spørsmål rettet mot meg. Å ta opp spørsmålet kan potensielt føre til oppmerksomhet slik at du i værste fall ikke kommer inn, selv om du normalt sett ville gjort det.
Trådstarter
Skjønner ikke helt hva du sikter til, men ok. Har ingen planer om å lyve, hvor har jeg gitt inntrykk av det? Selvfølgelig er jeg fortsatt avhengig, jeg er abstinent som faen, men akkurat nå bruker jeg ikke, det var poenget mitt.
Sitat av LadyO Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du sikter til, men ok. Har ingen planer om å lyve, hvor har jeg gitt inntrykk av det? Selvfølgelig er jeg fortsatt avhengig, jeg er abstinent som faen, men akkurat nå bruker jeg ikke, det var poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Han sier da bare at han anbefaler deg å ikke lyve, ikke at du gjør eller kommer til å gjøre det...
Sitat av LadyO Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du sikter til, men ok. Har ingen planer om å lyve, hvor har jeg gitt inntrykk av det? Selvfølgelig er jeg fortsatt avhengig, jeg er abstinent som faen, men akkurat nå bruker jeg ikke, det var poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg leste innledningen din litt feil. Jeg trodde du skrev at en måtte være i ''aktiv avhengighet'' for å få plass på ruspoliklinikken. Jeg synes ikke at du har gitt inntrykk av at du vil lyve. Jeg så kun en fremmed som var usikker på om de kunne komme inn på poliklinikk og jeg visste ingenting om dine hensikter eller holdninger. Det var derfor jeg snek inn en moraliserende kommentar. Det var ikke ment som noe angrep på deg.
Trådstarter
Relevant: Aha, lett å misforstå på internett, jeg misforsto nok deg også Sånn jeg har forstått det, vil de ta meg inn, så jeg var mer usikker på hvordan poliklinikk fungerer, og hvordan det fungerer hvis man har en nykter periode. Skal jeg være heelt realistisk har jeg vel hatt noen nyktre perioder før også som ikke har vart i en evighet, selv om jeg jo håper det. Ha en fin ettermiddag!
Sitat av LadyO Vis innlegg
Relevant: Aha, lett å misforstå på internett, jeg misforsto nok deg også Sånn jeg har forstått det, vil de ta meg inn, så jeg var mer usikker på hvordan poliklinikk fungerer, og hvordan det fungerer hvis man har en nykter periode. Skal jeg være heelt realistisk har jeg vel hatt noen nyktre perioder før også som ikke har vart i en evighet, selv om jeg jo håper det. Ha en fin ettermiddag!
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen aktiv periode for å gå i poliklinisk behandling. Du kan også gå om du er redd for tilbakefall eller har andre problemer du trenger hjelp med.

Gi det en sjanse, det har hjulpet meg og flere bekjente!
Trådstarter
Takk for info!
Går til ruspoliklinikk, har gjort det i over 2 år nå. Vanligvis drikker jeg mindre enn halvparten av dagene i en uke. Har inntil nylig aldri vært noe snakk om at jeg ikke hører hjemme der. Uansett hvor mye/lite jeg ruser meg. Tror kanskje alderen min har noe å si(begynte da jeg var 18), de vil gjerne "fikse" folk så tidlig som mulig. De vil fikse i de bakenforliggende problemene til rusingen, og det går som regel først når man har vært rusfri en liten stund. De kaster deg ikke ut om du ikke er "aktiv" i rusingen.
Trådstarter
Ok, så bra, takk. Og bra de er opptatt av underliggende årsakene, det er jo det som er viktig.