Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 23564
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg linket deg inn til legemiddelverket, hvor det står så ned til pinlig detalj hva som er lov eller ikke. Jeg skjønner at noen ikke klarer å tolke lovene på lovdata, det er dog som regel ingen unnskyldning om du har tolket de feil. Lovdata ber deg til å med ta kontakt med legemiddelverket siden de regulerer, eller gå inn på siden dems. Så problemet du blåser opp koker ned til mennesker som ikke er villig til å bruke 1sekund på å sjekke opp noe. (Lite trolig at person har sjekket opp lovdata i det heletatt...)

Du fattet poenget mitt med kodeingreiene selv om muligens kodein er lovlig, det kanselerer ut det du iallefall mener, kjøpe noe som er lovlig uten resept i utlandet, for så å ta det med til Norge hvor det er reseptbelagt.

Kanskje valium var et dårlig eksempel, spørr du meg var det et perfekt eksempel. Det står ikke noe på lovdata om det er kvalifisert som narkotika eller legemiddel. Spørr hele norges befolkning og de vil nok tro at et stoff legen skriver ut regelmessig ikke er narkotikum. Og uansett, problemene du snakker om som gjør norge til rettstat har oppstått etter ei dame ikke gadd å finne ut noe som helst, hun bare trykte bestill. Hvorfor skal jeg sitere noe som helst fra Lovdata? Lovdata er en privatstiftelse og selvfinanisert med formål om å informere om lover elektronisk, og endringer i lovene. Brukt mye som oppslagsverk av advokater bla. Det er på ingen måte. Legemiddelverket er du og alle andre skal sjekke opp hva som er lov eller ikke lov, der står det pinlig enkelt forklart. Det står til og med hos lovdata, at du må sjekke det opp. Eller for å sitere dem selv;

"Lovdata kan dessverre ikke svare på spørsmål angående juridiske problemer. Lovdata kan heller ikke bidra med å tolke regelverket eller finne frem til rettsregler som passer i et bestemt tilfelle. Kontakt den offentlige etaten spørsmålet gjelder eller juridisk bistand."

Noen skriveleifer- "Det er på ingen måte et fasitsvar på hvordan du skal tolke loven, noe de og informerer at de ikke er. Legemiddelverket er det du og alle andre skal sjekke opp hva som er lov eller ikke. . Du kan ikke gå inn på den siden med en annen oppfatning enn hva hu dama gjorde er ulovlig.

Selv om jeg i utgangspunktet er enig med deg, så er det her gjeldende for mange lover. Om du har vært i en rettsak så hører du som regel flere parter med juridisk bakgrunn tolke lover på forskjellige måter - Og det er alltid rom for tolkning av loven. Men det tilfellet du gjør til en kjernesak er opplyst såpass bra om man er interessert, at det burde ikke være et problem.

...
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe poeng i å diskutere egentlig... det blir meningsløst med en juridisk diskusjon om du ikke klarer å vise til lovtekstene du legger til grunn.

Virkestoffet i Valium er diazepam, som jeg også skrev over, og det står faktisk på narkotikalisten:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199

Her står det oppført som "Diazepamum" men det er altså det samme, og det står på narkotikalisten og er dermed et veldig dårlig eksempel... hva du mener om akkurat det er mindre relevant

Ellers er resten av innlegget ditt interessant nok, men ikke så veldig relevant i denne sammenhengen, så jeg lar være å spinne videre på det i denne tråden
Eneste som er relevant i den tråden her imo, er det innlegget her, når jeg tenker meg om er jeg sjokkert og muligens rystet over at noen kan hevde/tro at det finst folk som har gjort 5sekunders research og bestilt reseptbelagte medisiner fra eøs-land for de trodde det var lovlig. Here goes:

Jeg kan godt vise til lovteksten jeg, selv om du har valgt og ikke gjøre det. Loven er ikke belastet med å opplyse navn på medisiner som er reseptpliktige, de oppgir kriterier - Så du fattet at du måtte til legemiddelverket til å finne ut om det var reseptbelagt.(Bare der starter jo morroa/ironien i mine øyner)

Så til lovteksten, du sier du går til lovverket, men du klipper og limer fra toll.no - Jeg forstår hvorfor, umulig å finne de sitatetene der i lovdata, og legemiddelloven er svær som en jungel. Men det du klipper fra toll.no er en tolkning, noe de forsåvidt og gjør deg obs på. Jeg liker spesielt de avsnittet du valgte og ikke legge ved, "Det er mulig å handle legemidler og kosttilskudd fra utlandet for eksempel på internett, men du må sette deg godt inn i regelverket. Det kan være forbud og restriksjoner på slike varer."

legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.
Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket
. - Hvordan kan du/noen lese det her og påstå at det vil komme som et sjokk at å kjøpe et legemiddel du må ha resept for i Norge, kan være lovlig i et annet EØS-land ?!? ?!? Og hvorfor, når det står overalt, på toll.no, på lovdata, at legemiddelverket er de du må sjekke med, så er det ingen som gjør det? Du har jo til og med sjekket med de ang. om stoffet var reseptpliktig. Når du først var innpå siden dems, siden du er så glad i å klippe og lime, hvorfor klippet du ikke ut dette som omhandler bestilling av medisin over internett fra EØS-land
Viktig å vite:

Resepten du har fått må være gyldig i landet der kjøpet skjer.
Resepten må være forskrevet på en måte som er lovlig i det aktuelle landet. Hvis resept-
forskrivning fra for eksempel
"nettdoktorer" ikke er tillatt, vil
forskrivningen være ulovlig.

Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er kjøpt på lovlig måte.
Dokumentasjonen må ligge vedlagt i forsendelsen med legemidlene.
Ikke alle «nettdoktorer» følger loven, og mange nettapotek er ulovlige.
Forstår du ikke lovdata er svarene _1_ googlesøk unna, "reseptbelagt medisin fra eøs-land", de 2 første treffa er legemiddelverket som forteller deg, no you cant.


Og jo, Valium var igrunn det perfekte eksempel. Jeg vet det er på narkotikalista, hvorfor vet jeg det, for jeg var kriminell før. Fattern har ikke peiling på hva valium er, annet enn at det er noe man kan få hos legen, så i hans hode er det et legemiddel. Mtp. hvor lite research du mener bør legges ned før man bestiller noe fra et EØS-land, så er jo fattern good2go for å bestille seg inn valium og legge seg med god samvittighet.


Jeg skumleste litt på lovdata og fant et par sitat, som iallefall hadde gjort meg obs på at det mest sansynlig ikke bare var å kjøre på og bestille ting uten og undersøke mer, som f.eks sjekke legemiddelverket.
"Kongen gir alminnelige forskrifter om innførsel og omsetning av legemidler, herunder om deklarasjon, om erklæringer eller attester som skal gis eller skaffes ved kjøp eller innførsel, og om forsiktighetsregler som skal iakttas ved utlevering."

"Departementet kan gi privatpersoner rett til import av legemidler til eget bruk, uten at det kreves godkjenning etter første eller tredje ledd. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik import."


Den røde tråd her er iallefall ærkleringer, attester ved bruk av reseptpliktig-medisin. Ingenting jeg har lest har gitt meg inntrykket av at jeg kan bestille noe som helst som krever tillatelse/resept her i norge, uten å ha det, fra et eøs-land. Og om du ikke skjønner hvem departementet som går igjen over hele legemiddelloven er; Statens legemiddelverk er et forvaltningsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet"
Sitat av hideout Vis innlegg
...
Jeg kan godt vise til lovteksten jeg, selv om du har valgt og ikke gjøre det. Loven er ikke belastet med å opplyse navn på medisiner som er reseptpliktige, de oppgir kriterier - Så du fattet at du måtte til legemiddelverket til å finne ut om det var reseptbelagt.(Bare der starter jo morroa/ironien i mine øyner)
...
Vis hele sitatet...
Igjen så ser det ikke helt ut til at du har forstått hvordan det juridiske systemet fungerer (eller skal fungere) her til lands. Legemiddelverket er rådgivende organ og er i praksis de som bestemmer hva som skal stå i legemiddelloven. På samme måte er f.eks. helsedirektoratet ansvarlig for lover som har med helse å gjøre osv.

Det betyr ikke noe hva legemiddelverket skriver på sine sider, det er den store røde boken som heter "Norges lover" som er norges lover...verken mer eller mindre. Du har enda ikke vist til paragrafer her, men fortsetter å sitere legemiddelverket sine sider.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-02-1441

§ 3-2.Personlig import
Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS-området
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland
c) ved forsendelse fra EØS-området, i løpet av en tremåneders periode, legemidler som samlet utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet.

Import ved forsendelse fra tredjeland er ikke tillatt.
Statens legemiddelverk kan gjøre unntak fra forbudet mot import ved forsendelse fra tredjeland når særlige grunner knyttet til menneskers eller dyrs liv eller helse taler for det.
Egne bestemmelser gjelder for import av narkotika og legemidler som omfattes av forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler.
Vis hele sitatet...
Dette er hva som står i den røde boka, verken mer eller mindre.

Om du har funnet noe annet så ber jeg deg igjen om å legge ved en lenke... løse sitater tatt fra ymse kilder er ikke så veldig relevant for hva lovteksten sier...
Sist endret av phish; 11. september 2014 kl. 01:05.
Det betyr selvsagt noe hva de skriver på sin side, er du morsom? Om det stod der at du ikke trengte resept så hadde du blitt frifunnet. Men tilbake til den røde bok.

Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet
. - Er man oppegående forstår man at dette betyr at man må ha resept i Norge, eller av en lege med lisens i landet det kjøpes i Uten dette får man ikke kjøpt reseptbelagt medisin.....
Sitat av hideout Vis innlegg
Det betyr selvsagt noe hva de skriver på sin side, er du morsom? Om det stod der at du ikke trengte resept så hadde du blitt frifunnet. Men tilbake til den røde bok.

Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet
. - Er man oppegående forstår man at dette betyr at man må ha resept i Norge, eller av en lege med lisens i landet det kjøpes i Uten dette får man ikke kjøpt reseptbelagt medisin.....
Vis hele sitatet...
Nå ser det ut til at du forstår det med den røde boken

Så la oss ta det morsomme eksempelet med melatonin igjen, som selges som kosttilskudd stort sett over alt innen EØS, men som er et reseptbelagt legemiddel i Norge (Cirkadin).

Hva tror du skjer om jeg bestiller dette reseptbelagte legemiddelet fra utlandet?

Dette er et eksempel på noe som er et reseptbelagt legemiddel i Norge, men ikke i andre land i EØS-området. Hvorfor blir ikke dette stoppet i tollen om man bestiller det som kosttilskudd fra utlandet? Rent juridisk stiller det helt likt med f.eks etizolam...eller?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det gjort noen endringer på lovverket i det siste?

Jeg vil importere et legemiddel som er regulert som "Pharmacy only" fra U.K. Dvs så må en apoteker drøfte med kunden om en medisin er rett for vedkommende.

Er det fritt frem å importere slike legemidler så lenge det ikke dreier seg om narkotiske/sentralstimulerende eller dopingmidler?

Holder det at det står mitt navn på og i forsendelensen og en kvittering der apotekets navn og ID-nummer står? Eller er tollen så vrange at det må skrives et "brev" der det står at medisinen er for meg med signatur og stempel?? En vanlig kvittering bør vel holde?

Slik jeg forstår det er det slik at selv om medisinen er et C-preparat i Norge trenger jeg ikke resept fra en norsk eller britisk lege da preparatet er "Pharmacy only" i UK. Medfører det korrekthet?

Juristen din tar feil. Jeg gidder ikke saumfare lovtekster og siterer derfor en artikkel hvor Martin Bjerke, seksjonssjef i Statens legemiddelverk uttaler seg:

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Legemiddelverket forklarer at det er tillatt å ha med seg reseptbelagte legemidler hjem til Norge, så lenge du enten har med resepten eller du har en etikett med ditt navn og doseringen på originalemballasjen.

Det du kjøper reseptfritt på apoteket er det verre med.

– To eksempler på dette er kodein og efedrin. Kodein har en smertestillende og hostedempende effekt og står på narkotikalista. Efedrin er slimhinneavsvellende og står på dopinglista. Begge stoffene er det ulovlig å ta med hjem, så sant det ikke kan dokumenteres at det er forskrevet til vedkommende persons medisinske bruk, sier Martin Bjerke, seksjonssjef i Statens legemiddelverk til NRK.no.

Medisiner som inneholder stoffene er vanlig på apoteket i utlandet, særlig i land utenfor Europa.

– Det er ikke ulovlig for nordmenn å kjøpe det, du kan følge de reglene som gjelder i landet. Men du kan ikke ta dem med tilbake til Norge uten legeattest, legger han til.





Man kan importere legemidler som er reseptfrie i Norge uten å behøve resept. Man må riktignok, ved forespørsel, kunne dokumentere at det er til eget forbruk, og dette er vel helst aktuelt for de som importerer massive mengder og hvor det er mistanke om at det er ment for videresalg. Når det gjelder legemidler som er reseptbelagte her i Norge, så kreves det en legeerklæring eller resept fra en lege enten i Norge eller landet du kjøpte legemidlene i. Se eksemplene fra Martin Bjerke som jeg siterte over.

[/quote]



Hva med legemidler i utlandet som ikke er narkotika eller dopingmidler? Hva med f.eks melatonin? På resept i Norge, men ikke det i mange europeiske land.
Sist endret av zelder; 14. april 2015 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.