Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 23524
Denne tråden er basert på en annen tråd, men den har dreid seg såpass langt fra den originale posten (som i stor grad er besvart) og trådtittelen er ikke lenger så relevant, så jeg tenkte jeg skulle lage en ny post der vi diskuterer det juridiske rundt legemiddelloven

Jeg oppsummerer kort:

Tråden dreide seg etter hvert over til legemiddelloven og etizolam ble nevnt som eksempel.

Jeg ringte til legemiddelverket som er ansvarlig for innholdet i legemiddelloven (men ikke å utøve/tolke den, det er det politiet som gjør).

Jeg fikk snakke med en veldig hyggelig dame som har doktorgrad i farmakologi, og som hjalp meg med å forstå en del uklare punkter i loven. Hun innrømte også at narkotikaforskriften var vanskelig å forstå for en uten sterk faglig kompetanse (se de 10 gruppene som er lagt til nederst, februar 2013).

Uansett; hun forklarte meg at etizolam ikke regnes som narkotika, men som reseptpliktig legemiddel. Jeg spurte om hvordan man avgjorde om noe er reseptpliktig, men det var mange kriterier her, så jeg siterer Dodecha fra den andre tråden:

§ 7-2.Kriterier for reseptplikt
Ved avgjørelsen av om et legemiddel skal være reseptpliktig legges det særlig vekt på om legemidlet:
a) trenger leges, tannleges, veterinærs eller fiskehelsebiologs medvirkning for å brukes, eller for å kontrollere virkning og/eller bivirkning,
b) direkte eller indirekte kan medføre helsefare ved feilbruk,
c) ikke er ferdig utredet med hensyn til virkninger eller bivirkninger,
d) er beregnet til parenteral bruk,
e) er et nytt legemiddel til dyr som inneholder virkestoff som har vært godkjent til bruk på dyr i mindre enn fem år.
0 Endret ved forskrift 14 okt 2010 nr. 1352.

§ 7-3.Kriterier for plassering i reseptgruppe
Reseptpliktig legemiddel plasseres i reseptgruppe A, B eller C.
Ved avgjørelsen av hvilken reseptgruppe legemidlet skal plasseres i, tas særlig hensyn til om legemidlet:
a) inneholder en ikke-fritatt mengde av et stoff som er klassifisert som narkotisk eller psykotrop i henhold til internasjonale konvensjoner,
b) dersom det ikke brukes på anbefalt måte, kan være forbundet med alvorlig risiko for legemiddelmisbruk, for avhengighet eller for at det benyttes til ulovlige formål,
c) inneholder et stoff som fordi det er nytt eller har visse egenskaper, som et forsiktighetstiltak kan regnes under denne gruppe.
Legemidlet kan plasseres i reseptgruppe A hvis ett eller flere av kriteriene eller hensynene i andre ledd anses oppfylt eller særlig tungtveiende.
Vis hele sitatet...
Som man kan se her er det rimelig vagt beskrevet når det gjelder om noe er reseptpliktig, og ikke minst hvilken reseptgruppe det skal plasseres i. Det er ingen klare definisjoner uten rom for tolkning her.

Uansett forholder jeg meg herfra til informasjon fra legemiddelverket:

Etizolam er klassifisert som et reseptpliktig legemiddel.
Vis hele sitatet...
Dette kommer altså direkte fra den instansen som forvalter legemiddelloven og klassifiserer stoffer.

------------

Videre til lovlighet av import til eget forbruk:

Her kan vi gå til lovverket, men det er ganske greit oppsummert på toll.no så får de som eventuelt er uenige i det de skriver kommentere det...

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt
  • du må være fylt 18 år
  • legemidlet må være til eget personlig bruk
  • mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
  • legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
  • Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

[COLOR="Gray"]Se hvilke land som er i EØS-området

Følgende legemidler er ikke tillatt å innføre
  • legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler
  • legemidler til dyr.
[/COLOR]

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket.

[COLOR="gray"]Før du handler legemidler på en nettbutikk eller -apotek, bør du være oppmerksom på risikoen for at du kjøper falske eller ulovlige legemidler.

Det er ikke toll på legemidler og merverdiavgiften er på 25 prosent[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Med andre ord, du har lov til å importere legemidler (uavhengig av reseptgruppe) for inntil 3 måneder til eget forbruk innen EØS.

Tollvesenet har lov til å be om dokumentasjon på at legemidlene er til eget forbruk, og at de er lovlig erværvet før de utleverer dem. Dette er forsåvidt helt greit og uproblematisk. De har ikke myndighet til å gjøre noe mer enn dette så langt jeg kan se fra gjeldende lovgivning.

------------

Så til problemet:

Bøtelagt for ulovlig pilleimport

I august i år bestilte kvinnen i 20-årene 10 tabletter som inneholder legemiddelet Etizolam fra et firma i Storbritannia. Pillene ble sendt i posten, men ble stoppet av Tollvesenet.

Deretter tok politiet over saken, og de har nå ilagt kvinnen en bot på 5.000 kroner for ulovlig import av legemidler.

Etizolam bedøver sentralnervesystemet, og brukes blant annet til å behandle søvnløshet og for lindring av angst og panikkanfall.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan hun ilagt en bot av politet når hun ikke har brutt noen lov? Det er ikke tvil om at politiet vet å (mis)bruke sine midler, men her kan jeg virkelig ikke se at det finnes noen lovhjemmel som kan brukes for å gi kvinnen bot.

--------------

Litt om en rettstat: (sakset fra wikipedia)

En rettsstat er en stat som både er bundet og begrenset av rettsregler; en rettsstat kan ikke handle slik den selv finner for godt eller på alle områder de synes den kunne handle.
...
Et av de viktigste prinsipper i rettssystemet er det om legalitet. Det sier at den utøvende makt aldri kan gripe inn overfor eller dømme landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler. Dette kalles «negativ avgrensning». Folket nyter derimot «positiv avgrensning», det vil si at det kan gjøre alt hva det måtte ønske, så lenge det ikke bryter med de gjeldende rettsregler.
...
Det viktigste vernet den enkelte borger har, er rettssikkerheten. Denne skal ikke bare beskytte borgeren, men også sikre han/ henne de rettigheter han/ hun har krav på etter loven. Legalitetsprinsippet er med på å sikre borgeren en stor grad av forutsigbarhet, idet borgeren aldri behøver å være på vakt mot overgrep eller avgjørelser som hun, ettersom det ikke finnes grunnlag for dem i rettsreglene, ikke forventer.
...
Ved dom beskyttes vedkommende også av den materielle rettssikkerhet, som sier at de beslutninger som retten treffer, ikke kan stride mot Grunnloven, andre lover, eventuelle internasjonale konvensjoner som landet er forpliktet av, eller andre ulovfestede prinsipper.
...
For at rettssystemet skal kunne fungere best mulig, er det nødvendig at det opprettholder sin rettslige legitimitet blant borgerne. Det vil si at rettssystemet må være noe som er allment akseptert og respektert, og som nyter tillit hos befolkningen. Dets avgjørelser må oppfattes som rettmessige, og de må alltid kunne rettferdiggjøres med hensyn til rettsreglene.
...
Rettssikkerhet er et begrep innenfor Rettsstaten som innebærer blant annet at den offentlige makt blir utøvd med hjemmel i lov og at det finnes konstitusjonelle garantier som setter grenser for statens maktbruk. Et viktig prinsipp er at ingen kan fengsles uten lovlig grunn og at ingen heller kan straffes uten først ha fått prøvd saken sin for en domstol. Ingen lover kan gis tilbakevirkende kraft.
Vis hele sitatet...
...og til sammenligning, litt om en politistat:

Politistat er en stat (land) der politiet og eller militærvesenet kan gripe inn mot statens innbyggere med anholdelser, ransakinger og avhør uten bestemt lovhjemmel, og hvor myndighetene kan fengsle personer i ubegrenset tid uten rettergang eller dom.
...
Politistat er det motsatte av rettsstat, og er vanlig i diktaturer.
Vis hele sitatet...
I den andre tråden har jeg spurt om hvordan det er mulig at denne kvinnen fikk bot, og minst én av deltakerne i den tråden har også fått bot for "brudd på legemiddelloven" uten at det er spesifisert noe ytterligere.


Er det noen som kan argumentere for (med hjemmel i lovverket) at import av legemidler til eget forbruk innen EØS kan straffes?

På dette området minner foreløpig Norge mer om en politistat enn en rettstat, og ingen i den andre tråden har klart å frembringe noen aktuell paragraf i lovverket. Som sagt er et viktig og vesentlig prinsipp i en rettstat forutsigbarhet, og jeg kan virkelig ikke se at det prinsippet er ivaretatt her. Jeg har også kontaktet politiet, både ved å møte opp på politistasjonen og ved å ringe 02880 for å forhøre meg om jeg står i fare for å bli straffet for å importere etizolam til eget forbruk (innen EØS, selvfølgelig) på politistasjonen ble jeg bestemt bedt om å forsvinne, og politijuristen bare la på og sa at hun ikke var interessert i å diskutere dette med meg.

Jeg regner med at flere her inne har historier å dele, og jo mer detaljer om hvilke paragrafer dere ble tiltalt (og eventuelt straffet) for, jo bedre er det.

Jeg takker på forhånd for alle innspill som kan bidra til å belyse dette, og vil med det samme takke de som har bidratt med nyttig informasjon i den andre tråden.

(jeg har lett lenge uten å finne noe, pluss ringt alle etater som har noe med dette å gjøre, med andre ord, jeg har gjort alt som står i min makt for å få svar på om dette er en mulig straffbar handling FØR jeg eventuelt utfører den)

Kjør debatt!

  • Hører dette hjemme i en "rettstat"?
  • Har politiet lov til å gjøre som de vil uten hjemmel (nei?)?
  • Finnes det en hjemmel en plass som ingen av oss har klart å finne?
  • Hvordan henger dette sammen?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En ting som danner grunnlaget for hele diskusjonen er hva etizolam faktisk skal betraktes som juridisk.

Var i ferd med å sende en ny PM i vår diskusjon om det, men la oss fortsette her for å få debatten i gang.

Det blir sagt av Phish med medhold i den personen han har snakket med fra legemiddelverket er at etizolam er et thienodazepin, og ikke et benzodiazepin.

Første stopp var Wiki, som begynner med å si at Etizolam er en benzodiazepin-analog og så forsetter med å si at en kjemisk forskjell gjør at det er et thienodazepin.

Da spør jeg: kan det betraktes å være både et benzodiazepin-analogt stoff OG et thienodazepin?

For i det tilfelle at det kan ses på som å være begge deler, så er det den egenskapen at det er en benzodiapin-analog, derivat eller MEDLEM AV GRUPPEN som gjør at det er ulovlig. Er stoffet å betrakte som en del av benzodiazepin-gruppen så må det være klinkende klart at det ikke er lovlig å erverve eller oppbevare uten resept, på lik linje med stesolid, valium rivtril og en haug med andre benzoer.

Så er det LH-2012-33267 fra Rogaland der vi ikke vet om det ble innført fra utenfor EØS/EU - der en person straffes for overtredelse av legemiddeloven blandt annet. Der står det svart på hvitt:

"Fredag 23. desember 2011 i Z innførte han til Norge 250 tabletter Etilaam inneholdende benzodiazepinderivatet etizolam (tiltalen post II b)."

Kjemkunnskapene til påtalemyndighetene trenger ikke være bunnsolide i ethvert tilfelle. I denne saken blir det ikke prosedert på at etizolam er et thienodiazepin, det blir kalt et benzodiazepin. Det blir ikke problemtisert i dommen, og sakkyndige har ikke vært kalt inn. Det er dessuten ikke en høyesterettsdom, så jeg syns den har begrenset vekt.

Ellers kan man vise til alle de dommene som rammer benzodiazepingruppen, derivater og analoger. Og dem er det veldig mange av. Følgende benzodiazepinstoffer rammes av straffebudet mot narkotika i 162:

Alprazolam (Xanor)
Diazepam (Valium, Vival, Stesolid)
Klonazepam (Rivotril)
Midazolam (Dormicum)
Nitrazepam (Apodorm, Mogadon)
Oxazepam (Alopam, Sobril)

Hvis loven oppfatter etizolam som å være en del av benzodiazepingruppen så faller all den andre argumentasjonen sammen. Og det er det etter min mening belegg for å hevde.

Dersom lovens oppfatning er at i utgangspunktet så er alt som kan sorteres under benzodiazepingruppen er reseptpliktig eller narkotika så hjelper det ikke at en faglig autoritet på legemiddelverket mener at det ikke er det. Da er det i såfall et syn som på sikt kan gjøre at det ikke oppføres eller gjøres et unntak for det. Litt som et forarbeid eller ene meningsutveksling som finner sted før en bestemmelse kommer.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2014 kl. 16:52.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
...
For i det tilfelle at det kan ses på som å være begge deler, så er det den egenskapen at det er en benzodiapin-analog, derivat eller MEDLEM AV GRUPPEN som gjør at det er ulovlig. Er stoffet å betrakte som en del av benzodiazepin-gruppen så må det være klinkende klart at det ikke er lovlig å erverve eller oppbevare uten resept, på lik linje med stesolid, valium rivtril og en haug med andre benzoer.
...

Så er det LH-2012-33267 fra Rogaland der vi ikke vet om det ble innført fra utenfor EØS/EU - der en person straffes for overtredelse av legemiddeloven blandt annet. Der står det svart på hvitt:

"Fredag 23. desember 2011 i Z innførte han til Norge 250 tabletter Etilaam inneholdende benzodiazepinderivatet etizolam (tiltalen post II b)."

Kjemkunnskapene til påtalemyndighetene trenger ikke være bunnsolide i ethvert tilfelle. I denne saken blir det ikke prosedert på at etizolam er et thienodiazepin, det blir kalt et benzodiazepin. Det blir ikke problemtisert i dommen, og sakkyndige har ikke vært kalt inn. Det er dessuten ikke en høyesterettsdom, så jeg syns den har begrenset vekt.

Ellers kan man vise til alle de dommene som rammer benzodiazepingruppen, derivater og analoger. Og dem er det veldig mange av. Følgende benzodiazepinstoffer rammes av straffebudet mot narkotika i 162:

Alprazolam (Xanor)
Diazepam (Valium, Vival, Stesolid)
Klonazepam (Rivotril)
Midazolam (Dormicum)
Nitrazepam (Apodorm, Mogadon)
Oxazepam (Alopam, Sobril)

Hvis loven oppfatter etizolam som å være en del av benzodiazepingruppen så faller all den andre argumentasjonen sammen. Og det er det etter min mening belegg for å hevde.

Dersom lovens oppfatning er at i utgangspunktet så er alt som kan sorteres under benzodiazepingruppen er reseptpliktig eller narkotika så hjelper det ikke at en faglig autoritet på legemiddelverket mener at det ikke er det. Da er det i såfall et syn som på sikt kan gjøre at det ikke oppføres eller gjøres et unntak for det. Litt som et forarbeid eller ene meningsutveksling som finner sted før en bestemmelse kommer.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner med den første problemstillingen. Det faller ikke under noen av de bestemmelsene, for da hadde det blitt klassifisert som "narkotika" og ikke som "reseptpliktig legemidddel".

Jeg kan sitere deler av e-posten jeg fikk som svar som bekrefter dette:

Verken etizolam eller flubromazepam omfattes av narkotikadefinisjonen. De er vurdert til å være reseptpliktige legemidler.


Med vennlig hilsen | Best regards
Anne Cathrine Vestrheim, PhD, cand.pharm.
Rådgiver | Adviser
Avdeling for tilsyn | Department for Inspection and Narcotic Drugs Control
Statens legemiddelverk | Norwegian Medicines Agency
Vis hele sitatet...
Så til det jeg har uthevet med fet skrift. Hva blir det prosedert på her? Kan du komme med litt flere detaljer?

Videre så må jeg igjen få understreke at de du kaller "en faglig autoritet på legemiddelverket" faktisk er de som er ansvarlige for både legemiddelloven og narkotikaforskriften. Et svar derfra er egentlig ikke noe å diskutere.

De benzodiazepinene er så vidt jeg vet alle spesifikt oppført som narkotiske stoffer og faller inn under narkotikaforskriften, og dermed straffelovens § 162.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
meaculpaUIO: Du er klar over at benzodiazepin gruppen ikke er definert i Narkotikalisten?
phish's Avatar
Trådstarter
Dodecha:

Jeg diskuterte dette akkurat med en jurist og fikk slengt dette tilbake:

Du har som utgangspunkt at import er lovlig. Dette er feil. Import av reseptbelagte legemidler er i utgangspunktet forbudt for privatpersoner, se legemiddelloven § 13. Det er bare lovlig hvis vilkårene i importforskriften er oppfylt.

Når du redegjør for vilkårene i forskriften er det en ting du ganske glatt hopper over: for at importen skal være lovlig må du kunne dokumentere overfor Tollvesenet at legemiddelet er lovlig anskaffet i kjøpslandet, se importforskriften § 3-2 annet ledd. Kan du ikke gjøre dette har du brutt legemiddellovens forskrifter, og det er straffbart etter legemiddelloven § 31 første ledd.

Hvis stoffet er reseptfritt i kjøpslandet må du kunne dokumentere dette.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke jurist og synes lovverket er svært vagt og vanskelig å forstå, men jeg svarte så godt jeg kunne og har ikke fått noe motsvar enda...

Hvordan ville du svart på det?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
[u]Så er det LH-2012-33267 fra Rogaland der vi ikke vet om det ble innført fra utenfor EØS/EU
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å finne denne dommen, men jeg får beskjed om at jeg må ha "Lovdata PRO".

Toppers, man må betale for å lese domsavsigelser her i landet

Lovdata er en allmennyttig stiftelse som har som formål å opprette, vedlikeholde og drive systemer for rettslig informasjon. Driften skal være selvfinansierende. Lovdata ble opprettet i 1981 av Justisdepartementet og Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at domsavsigelser burde være offentlige, slik at "normale" mennesker kunne få se hvordan det prosederes i slike saker, men det blir en annen sak...

Uansett får jeg ikke sagt noe mer om den dommen, men den er tydeligvis ikke blitt anket?
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Phish: Helt klart et poeng mange ikke har skjønt, at import av legemidler er ulovlig, med unntaket som er forklart i importforskriften.

Det eneste jeg understrekte var at benzodiazepiner ikke er en definert gruppe i Narkotikaforskriften, men omfattes av legemiddelloven.
Sist endret av Dodecha; 3. april 2014 kl. 19:50.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Så er det LH-2012-33267 fra Rogaland ...
Vis hele sitatet...
Hålogaland er ikke Rogaland


"Fredag 23. desember 2011 i Z innførte han til Norge 250 tabletter Etilaam inneholdende benzodiazepinderivatet etizolam (tiltalen post II b)."
Vis hele sitatet...
Det er en del av tiltalen som det står, dommen gjelder en hel haug med narkotikalovbrudd så akkurat det tiltalepunktet alene har nok ikke mye å si. Retten la vekt på følgende:

"Tyngst ved straffutmålingen veier domfellelsen for befatning med blåvalium inneholdende det narkotiske virkestoffet diazepam. Ved straffutmålingen skal det særlig legges vekt på type narkotika saken gjelder, kvantum og tiltaltes rolle. "


Jeg ringte til legemiddelverket som er ansvarlig for innholdet i legemiddelloven (men ikke å utøve/tolke den, det er det politiet som gjør).
Vis hele sitatet...
Det er til syvende og sist Helse- og omsorgsdepartementet som er ansvarlig for forskriften, de har nok en egen juridisk avdeling som også er innvolvert i forskriften.


Sitat av phish Vis innlegg
Dodecha:
Jeg synes at domsavsigelser burde være offentlige, slik at "normale" mennesker kunne få se hvordan det prosederes i slike saker, men det blir en annen sak...
Vis hele sitatet...
Som du ser er Lovdata en privat stiftelse, så med andre ord må Staten betale om de vil at alt skal bli helt åpent. Om du *må* ha en sak kan du også kontakte domstolene direkte og be om å få en sak utlevert.

Det er mye om og men med tanke på personvernhensyn som må vurderes, så det er ikke alltid bare bare. I sverige er det mye mer åpent, men vi så desverre hvordan det gikk her om dagen.

(Jeg jobber forøvrig hos Lovdata så jeg er ikke helt upartisk, men merk at jeg ikke er en jurist.)

Uansett får jeg ikke sagt noe mer om den dommen, men den er tydeligvis ikke blitt anket?
Vis hele sitatet...
Den er ikke anket nei.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Phish: Helt klart et poeng mange ikke har skjønt, at import av legemidler er ulovlig, med unntaket som er forklart i importforskriften.

Det eneste jeg understrekte var at benzodiazepiner ikke er en definert gruppe i Narkotikaforskriften, men omfattes av legemiddelloven.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det svaret jeg forventet å få, for her er jeg uenig med deg

§ 13:

Import av legemidler fra stater utenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet må ikke skje uten godkjenning fra departementet med mindre annet følger av denne lov.
Godkjenningen kan gis tidsbegrenset og kan kalles tilbake dersom betingelsene for tillatelsen ikke oppfylles.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om import etter første ledd.
Import av legemidler fra stater innenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet kan bare foretas av den som har godkjenning til engrosomsetning etter § 14, med mindre annet følger av denne lov.
Tilvirkere av legemidler, som har godkjenning etter § 12, kan importere de råvarer m.v. som er nødvendig for den produksjon som omfattes av tilvirkergodkjenningen.
Departementet kan gi privatpersoner rett til import av legemidler til eget bruk, uten at det kreves godkjenning etter første eller tredje ledd. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik import.
Vis hele sitatet...
Her er min tolkning:

Slik jeg leser § 13 sier den at det er forbudt å importere legemidler fra utenfor EØS, med mindre man fyller et av tilleggskriteriene.

Altså er det ikke eksplisitt forbudt å importere legemidler innen EØS, dermed er det implisitt lovlig. Det er i legemiddelloven det står at man kan straffes, i § 31.

---

Importforskriften beskriver hvordan jeg skal gå frem for å lovlig importere f.eks cannabis til medisinsk bruk fra Nederland, eller å importere f.eks etizolam fra Italia (der det blir markedsført og solgt på apotek som "Depas"). Denne tolkningen støttes forsåvidt (etter min tolkning) av privat mailutveksling med legemiddelverket, uten at jeg skal si at de eksplisitt har sagt noe om at denne tolkningen er riktig.

Importforskriften nevner ikke noe om at jeg kan straffes, men sier at dersom jeg ikke kan dokumentere at det er lovlig og til eget bruk, så har tollvesenet rett til å holde pakken tilbake (konfiskere den), noe som forsåvidt er helt greit.

---

Det jeg synes er hårreisende er at en dame får 5000,- i bot for å importere ti piller. Dette er en helt sinnsyk straffeutmåling for noe som hadde vært en fillesak om det hadde vært et lovbrudd, noe jeg ikke kan se at det er (men jeg er ikke jurist).

Uansett viser det seg gang på gang at alle tolker lovverket forskjellig, og når det er så mye rom for tolkning så kan umulig lovverket være godt nok... jeg har også som sagt kontaktet alle instanser for å få svar, men ingen vil svare eksplisitt. Det er med andre ord helt umulig for meg å vite om jeg gjør noe straffbart før jeg eventuelt blir anmeldt for forholdet og saken blir prøvd for domstolene. Dette synes jeg er ytterst problematisk, og gir en veldig liten grad av forutsigbarhet.

Ellers har vi legalitetsprinsippet, som kan være greit å gjenta:

Legalitetsprinsippet innebærer i offentlig rett at forvaltningen må ha hjemmel i lov for å innskrenke borgernes rettigheter. Typisk kan forvaltningen bare gripe inn i borgernes eiendomsrett eller alminnelige handlefrihet ved forbud, påbud eller avslag på et rettsgode, når forvaltningen kan forankre vedtaket direkte eller indirekte i en lov. Hvis forvaltningen bare gir fordeler uten å pålegge plikter er det ikke nødvendig med hjemmel i lov. Det er begrensninger i innbyggernes frihet som krever hjemmel i lov.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ueland Vis innlegg
Det er til syvende og sist Helse- og omsorgsdepartementet som er ansvarlig for forskriften, de har nok en egen juridisk avdeling som også er innvolvert i forskriften.
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg ikke si for mye her, men jeg har .. nære relasjoner .. til en som er ansatt i juridisk avdeling i dette departementet, så det du sier her kan jeg bekrefte. Det jeg kan tilføye her er at denne avdelingen "har siste ordet" når det gjelder å akseptere forslag fra legemiddelverket, men i praksis er det legemiddelverket som bestemmer og utformer legemiddelloven og narkotikaforskriften.

Det blir ikke vedtatt noe uten at departementet godkjenner det, men i praksis er det legemiddelverket som f.eks forvalter narkotikaforskriften.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Som du ser er Lovdata en privat stiftelse, så med andre ord må Staten betale om de vil at alt skal bli helt åpent. Om du *må* ha en sak kan du også kontakte domstolene direkte og be om å få en sak utlevert.

....

Den er ikke anket nei.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaring om anking, og googlet litt om "Lovdata" før jeg postet, for å se om det var offentlig...

Lovdata er en allmennyttig stiftelse som har som formål å opprette, vedlikeholde og drive systemer for rettslig informasjon. Driften skal være selvfinansierende. Lovdata ble opprettet i 1981 av Justisdepartementet og Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.
Vis hele sitatet...
Uansett synes jeg staten kunne spandert på seg å offentliggjøre domsavsigelser, men det er bra at det er flere som har tilgang til denne databasen.

Det var også oppklarende det du skrev om dommen, og at det gjaldt en haug med narkotikalovbrudd. Da er litt mer forståelig at det ikke ble anket, og at det ble en rettsak i første omgang...

Tillegg:

Den lave interessen for dette her på forumet overrasker meg litt, i og med at jeg vet at veldig mange her enten har blitt rammet av denne loven eller står i fare for å rammes av denne loven.

I tillegg er det et meget viktig spørsmål som i alle fall jeg synes fortjener mer oppmerksomhet, fordi det så vidt jeg kan se er helt åpent for å bruke "skjønn og sunn fornuft".

Siden ingen andre svarer her så kommer dette som ett tillegg og det blir fort en "wall of text" men jeg vil likevel legge frem et eksempel som understreker det (med mindre jeg har misforstått noe):

[COLOR="Red"]Hva er et legemiddel?[/COLOR]

Jeg tar nå utgangspunkt i legemiddelverkets definisjon av legemiddel og korter ned definisjonen ved å fjerne alle "eller" og absolutte krav, til vi kommer ned til den videste definisjonen

Definisjon på legemiddel er ethvert stoff som kan påvirke fysiologiske funksjoner [COLOR="Gray"][gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning][/COLOR]

I så fall er f.eks "sjokolade" strengt tatt (ikke fornuftig sett) juridisk et legemiddel, og stiller juridisk sett på lik linje med f.eks "etizolam". En eventuell straffereaksjon går da utelukkende på synsing og "sunn fornuft".

Er det noen innvendinger her?
Sist endret av phish; 4. april 2014 kl. 10:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
eg fikk snakke med en veldig hyggelig dame som har doktorgrad i farmakologi, og som hjalp meg med å forstå en del uklare punkter i loven. Hun innrømte også at narkotikaforskriften var vanskelig å forstå for en uten sterk faglig kompetanse (se de 10 gruppene som er lagt til nederst, februar 2013).

Uansett; hun forklarte meg at etizolam ikke regnes som narkotika, men som reseptpliktig legemiddel. Jeg spurte om hvordan man avgjorde om noe er reseptpliktig, men det var mange kriterier her, så jeg siterer Dodecha fra den andre tråden:
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se stoffet på noen av listene, og siden det er en analog av benzo, og ikke et derivat, er det vanskelig å straffe noen ut i fra legemiddelloven eller §162

Det foreligger en høyesterettsdom på dette med analoger, så frem til stoffene er på listen, eller vi får en lovendring, kan ingen straffes.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forman313 Vis innlegg
Jeg kan ikke se stoffet på noen av listene, og siden det er en analog av benzo, og ikke et derivat, er det vanskelig å straffe noen ut i fra legemiddelloven eller §162

Det foreligger en høyesterettsdom på dette med analoger, så frem til stoffene er på listen, eller vi får en lovendring, kan ingen straffes.
Vis hele sitatet...
Lovverket er endret

Denne lovendringen er i narkotikaforskriften, så nå kan hele grupper av stoffer forbys.

Dette ble diskutert i den tråden som denne er basert på, men det er uansett ikke så relevant.

Etizolam er fortsatt ikke "narkotika" men et legemiddel.

§ 2 i legemiddelloven beskriver hva et "legemiddel" er:

Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke straffet for brudd på narkotikalovgivningen dersom man bestiller etizolam, men likevel kan man straffes. Spørsmålet er egentlig... hvorfor?

Fra legemiddelverket kan man lese:

Til personlig bruk kan du med postforsendelse innføre lovlig kjøpte legemidler fra et annet EØS-land, tilsvarende maks tre måneders forbruk. Det er ikke tillatt å innføre stoffer eller legemidler som regnes som narkotika eller dopingmidler. Innførsel ved forsendelse fra land utenom EØS-området er ikke tillatt.
Vis hele sitatet...
Det står også en del om resepter der, men det er naturlig å tolke (ut fra kontekst) at dette gjelder "legemidler" som har reseptplikt i landet der det anskaffes.

Etizolam kan f.eks kjøpes lovlig fra Storbritannia der det fremdeles er uklassifisert, og det faller på sin egen urimelighet at man skal måtte legge ved en resept på et legemiddel kjøpt fra et land der dette legemiddelet kan kjøpes lovlig uten resept. Hvor skal man i så fall få denne resepten fra (i avsenderlandet)? Det er jo ikke reseptpliktig...

Hele lovverket er uhyre vagt, og det eneste som er sikkert er at noen tilfeldige folk straffes for import av legemidler til eget bruk, selv om de ikke går under narkotika.

Det naturlige for vanlige mennesker vil være å sjekke regelverket på toll.no, som er en offentlig instans:

Legemidler
Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt
  • du må være fylt 18 år
  • legemidlet må være til eget personlig bruk
  • mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
  • legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
  • Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

[COLOR="Gray"]Se hvilke land som er i EØS-området

Følgende legemidler er ikke tillatt å innføre

legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler
legemidler til dyr.[/COLOR]

[COLOR="RoyalBlue"]Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.[/COLOR]

Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket.
Vis hele sitatet...
Den normale måten å tolke dette på er at det i utgangspunktet er lov å importere legemidler til eget bruk. Det står også eksplisitt på siden:

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt:
Vis hele sitatet...
Og så kommer noen betingelser, og helt til slutt:

[COLOR="RoyalBlue"]Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Som jeg ville tolket som at Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Det er egentlig akkurat slik ordlyden er, og det er vanskelig å tolke teksten annerledes.

Det folk ikke er klar over (og som ikke er endret siden 1996) er dette:

§ 13 i Legemiddelloven:

Import av legemidler fra stater utenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet må ikke skje uten godkjenning fra departementet med mindre annet følger av denne lov.
Godkjenningen kan gis tidsbegrenset og kan kalles tilbake dersom betingelsene for tillatelsen ikke oppfylles.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om import etter første ledd.
Import av legemidler fra stater innenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet kan bare foretas av den som har godkjenning til engrosomsetning etter § 14, med mindre annet følger av denne lov.
Tilvirkere av legemidler, som har godkjenning etter § 12, kan importere de råvarer m.v. som er nødvendig for den produksjon som omfattes av tilvirkergodkjenningen.
Departementet kan gi privatpersoner rett til import av legemidler til eget bruk, uten at det kreves godkjenning etter første eller tredje ledd. [COLOR="Blue"]Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik import.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Så all import innen EØS av alt som kan tolkes som "legemidler" er i utgangspunktet straffbart. Du kan i teorien straffes for å bestille tannkrem på ebay, eller 5-htp, og det meste annet som kan gå inn under kategorien "legemidler" som beskrevet over. Dette var jeg ikke klar over selv før nylig.

Men hva er disse forskriftene som nevnes til slutt her?

Det som er så utrolig problematisk her er at Legemiddelloven har en rekke vage paragrafer som omtrent alle bryter

§ 29:

Den som har legemidler i sin besittelse plikter å oppbevare dem forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Med andre ord; har du kjøpt en pakke paracet og har barn, så kan man tolke det som uforsvarlig å oppbevare dem på en måte som gjør at barnet kan nå dem og spise dem. Eksempelvis er det "uforsvarlig" å ha paracet liggende i en skuff på badet.

Etter § 31 i samme lov kan du dermed straffes med inntil 3 måneder i fengsel.

Jeg kan i teorien anmeldes av noen som ikke liker meg for noe slikt, og så få et forelegg på 5.000,-

Legemiddelloven starter med å gjøre stort sett alle til kriminelle, og så er det opp til politi og tollvesen å anmelde og dømme etter ren synsing. Bestiller du vitaminbjørner fra utlandet kan du få tre måneders fengsel om politiet "synser" det.

Hele loven er helt krise og så vag at alt går på synsing, så lenge noe kan dreie seg om noe som kan tolkes som et "legemiddel", uavhengig om det er reseptplikt eller ikke.

Etter at jeg begynte å sette meg litt inn i loven ble jeg helt sjokkert over å finne ut hvor vagt ting er.

Hele loven er basert på ren synsing, og 90% av norges befolkning er kriminelle og kan straffes med bøter og fengsel i tre måneder. Selvsagt blir man rent fornuftig ikke dømt for å kjøpe vitaminbjørner på ebay, men tolket i ytterste konsekvens må forsendelsen inneholde dokumentasjon på at de er lovlig ervervet og en resept. Hele loven er så tullete og vag at jeg har mistet helt troen på Norge som rettstat...
Sist endret av phish; 4. april 2014 kl. 23:10.
Du skal ha kudos for omstendelig arbeid, TS. Det virker som du har jobbet hardt for å komme til bunns i denne saken. Jeg må allikevel si at du maler fanden på veggen.

For det første er det merkelig at du baserer førsteposten din på én enkelt sak med svært få opplysninger, når du sier du vil ha en generell diskusjon rundt det juridiske i lovteksten. Du har fått klarhet i at etizolam er et reseptpliktig legemiddel, og at det derfor er lovlig å importere i tråd med importforskriften §3-2.
Ergo er det to mulige scenarier i denne saken:
  1. Kvinnen hadde ikke oppfylt kravene for import, og fikk en straffereaksjon deretter.
  2. Kvinnen hadde sitt på det tørre, og politiet har begått et feilgrep eller misbrukt sin makt.
Om alternativ 2 er det riktige, kan man muligens begynne å snakke om forhold lignende de i en politistat. Problemet er at det eneste vi vet om denne saken, er at en kvinne i 20-årene ble bøtelagt for innføring av etizolam. Derfor er det umulig å svare på hvorvidt dette bryter med sentrale rettsprinsipper eller ikke. Allikevel farer du opp og hyler ut om politistat og maktmisbruk. Det du bedriver er ren synsing, som er akkurat det samme som du kritiserer politiet for å holde på med.

Så for å svare på kulepunktene dine:
Sitat av phish Vis innlegg
Hører dette hjemme i en "rettstat"?
Vis hele sitatet...
Umulig å si uten å vite om politiet har brutt loven.

Sitat av phish Vis innlegg
Har politiet lov til å gjøre som de vil uten hjemmel (nei?)?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av phish Vis innlegg
Finnes det en hjemmel en plass som ingen av oss har klart å finne?
Vis hele sitatet...
Om kvinnen ikke har brutt importforskriften, kan det jo hende at det forelå andre forhold som omfattes av en annen lov. Det er som sagt umulig å vite uten å kjenne til de faktiske forholdene i saken.

Sitat av phish Vis innlegg
Hvordan henger dette sammen?
Vis hele sitatet...
Igjen, så er det umulig å si ut ifra det lille vi vet.


Så til et par punkter hvor jeg mener du tar feil:
Sitat av phish Vis innlegg
Definisjon på legemiddel er ethvert stoff som kan påvirke fysiologiske funksjoner [COLOR="Gray"][gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning][/COLOR]

I så fall er f.eks "sjokolade" strengt tatt (ikke fornuftig sett) juridisk et legemiddel, og stiller juridisk sett på lik linje med f.eks "etizolam". En eventuell straffereaksjon går da utelukkende på synsing og "sunn fornuft".

Er det noen innvendinger her?
Vis hele sitatet...
Jeg har endret litt syn på definisjonen av legemidler etter det jeg skrev i den andre tråden her om dagen.

Så vidt jeg kan forstå, bl.a. ut ifra denne proposisjonen fra Helse- og omsorgsdepartementet, er det slik at det at et stoff påvirker fysiologiske funksjoner ikke alene er nok til å klassifisere det som et legemiddel. Hvert enkelt produkt må vurderes og oppføres på legemiddellisten før det er å anse som et legemiddel. Det samme gjelder kosttilskudd, som reguleres av forskrift om kosttilskudd. Du kan med andre ord ikke straffes etter legemiddelloven for innførsel av vitaminbjørner, all den tid vitaminbjørner ikke er klassifisert som et legemiddel.

Dette kunne med fordel vært tilføyd i lovteksten for å klargjøre, men bortsett fra det ser jeg få andre problemer med lovteksten slik den står i dag.


Sitat av phish Vis innlegg
Det står også en del om resepter der, men det er naturlig å tolke (ut fra kontekst) at dette gjelder "legemidler" som har reseptplikt i landet der det anskaffes.

Etizolam kan f.eks kjøpes lovlig fra Storbritannia der det fremdeles er uklassifisert, og det faller på sin egen urimelighet at man skal måtte legge ved en resept på et legemiddel kjøpt fra et land der dette legemiddelet kan kjøpes lovlig uten resept. Hvor skal man i så fall få denne resepten fra (i avsenderlandet)? Det er jo ikke reseptpliktig...
Vis hele sitatet...
Resept får man av legen sin.


Sitat av phish Vis innlegg
Så all import innen EØS av alt som kan tolkes som "legemidler" er i utgangspunktet straffbart. Du kan i teorien straffes for å bestille tannkrem på ebay, eller 5-htp, og det meste annet som kan gå inn under kategorien "legemidler" som beskrevet over. Dette var jeg ikke klar over selv før nylig.

Men hva er disse forskriftene som nevnes til slutt her?
Vis hele sitatet...
Disse forskriftene er egen forskrift om tilvirkning og import av legemidler, som bringer oss tilbake til § 3-2 om personlig import. Verken tannkrem eller 5-htp er legemidler, men om de hadde vært det, kunne du fortsatt ha importert dem fullt lovlig med importforskriften i hånd.


Sitat av phish Vis innlegg
Det som er så utrolig problematisk her er at Legemiddelloven har en rekke vage paragrafer som omtrent alle bryter

§ 29: Den som har legemidler i sin besittelse plikter å oppbevare dem forsvarlig.

Med andre ord; har du kjøpt en pakke paracet og har barn, så kan man tolke det som uforsvarlig å oppbevare dem på en måte som gjør at barnet kan nå dem og spise dem. Eksempelvis er det "uforsvarlig" å ha paracet liggende i en skuff på badet.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du synes deler av loven er tullete, men nå må du evne å skjelne mellom hva som er tåpelig og hva som faktisk er fornuftig. Du kommer selvsagt ikke til å få tre måneders fengsel for å oppbevare paracet i en skuff, men konsekvensene av å ha legemidler liggende på steder barn kan nå dem kan være alvorlige:

I 2011 sto forgiftning hos barn under fem år for 41 % av de nesten 40 000 henvendelsene til Giftinformasjonen, inntak av paracet har vært den hyppigste årsaken til fare for alvorlig legemiddelforgiftning hos småbarn, og paracetamoloverdose fører hvert år til 1000 sykehusinnleggelser og fem dødsfall.
Kilder her, her og her.

Så selvsagt skal paracet, som alle andre legemidler, oppbevares utilgjengelig for barn.


Sitat av phish Vis innlegg
Legemiddelloven starter med å gjøre stort sett alle til kriminelle, og så er det opp til politi og tollvesen å anmelde og dømme etter ren synsing. Bestiller du vitaminbjørner fra utlandet kan du få tre måneders fengsel om politiet "synser" det.

Hele loven er helt krise og så vag at alt går på synsing, så lenge noe kan dreie seg om noe som kan tolkes som et "legemiddel", uavhengig om det er reseptplikt eller ikke.

Etter at jeg begynte å sette meg litt inn i loven ble jeg helt sjokkert over å finne ut hvor vagt ting er.

Hele loven er basert på ren synsing, og 90% av norges befolkning er kriminelle og kan straffes med bøter og fengsel i tre måneder. Selvsagt blir man rent fornuftig ikke dømt for å kjøpe vitaminbjørner på ebay, men tolket i ytterste konsekvens må forsendelsen inneholde dokumentasjon på at de er lovlig ervervet og en resept. Hele loven er så tullete og vag at jeg har mistet helt troen på Norge som rettstat...
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har nevnt, så kan du ikke bli dømt for å kjøpe vitaminbjørner på ebay. For ordens skyld: Her er litt nærmere info om forskjellen på legemidler og kosttilskudd.

Jeg forstår ideen din om sentrale rettsprinsipp og forutsigbarhet, men jeg føler du har misforstått litt av konseptet med rettssystemet vårt.
Du synes tydeligvis det nærmest er en skandale at loven i det hele tatt er åpen for tolkning, og det virker som du helst vil ha et fullstendig rigid lovverk helt uten mulighet for utøving av skjønn.

Dette er nok verken hensiktsmessig, ønskelig eller praktisk gjennomførbart.
Å tolke lovverket er en høyst sentral del av jobben til en jurist, og utøving av skjønn er en viktig del av rettssystemet. Det finnes til og men en lov som tar for seg utøving av skjønn, se skjønnsprosessloven.

Om du skummer gjennom noen andre lover, ser du at de er fulle av lignende, om ikke verre formuleringer enn de du fremhever i legemiddelloven:

Fra straffeloven:
§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar.
Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 4 Aar anvendes […]
Vis hele sitatet...
Om man skal tolke dette ordrett er alle leger, sykepleiere og andre helsearbeidere notorisk kriminelle, og risikerer nesten daglig opptil fire års fengsel.

§ 232. Er nogen i §§ 228-231 nævnt Forbrydelse forsætlig udført […] ved Kniv eller andet særlig farlig Redskab, […] blir altid Fængsel at idømme, og kan for Forbrydelsen mod § 231 Fængsel inntil 21 år i ethvert Tilfælde anvendes samt ellers Straffen forhøies med indtil 3 Aar. Ved avgjørelsen av om andre særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, skal det særlig legges vekt på om overtredelsen er begått mot en forsvarsløs person, om den er motivert av fornærmedes […] nedsatte funksjonsevne, om den er skjedd uprovosert, om den er begått av flere i fellesskap, og om den har karakter av mishandling.
Vis hele sitatet...
Kirurger sitter enda verre i det, og skulle man være så uheldig at en pasient dør på operasjonsbordet; kan man i verste fall få 21 år i kasjotten.

§ 229.Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 4 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 10 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.
Vis hele sitatet...
Anestesisykepleiere har visst heller ikke helt rent mel i posen, og risikerer potensielt 10 år bak murene.


Fra dyrevelferdsloven:
§ 2.Virkeområde
Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier.
[…]
Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme.
[…]
Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd.
Vis hele sitatet...
Siden mennesker er pattedyr, må både aktiv dødshjelp og menneskehandel etter din tankegang være fullt lovlig.


Fra veitrafikkloven:
Den som skal få førerkort må være edruelig […]
Vis hele sitatet...
Fra bokmålsordboka:
edruelig
  1. avholdende fra alkohol
  2. måteholden, nøktern
Om man tolker edruelig i snevreste forstand, vil det si at alle som innehar førerkort bryter loven hver gang de tar seg en pils.


Fra opplæringsloven:
Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Offentleg påtale blir ikkje reist utan når kommunen set fram krav om slik påtale.
Vis hele sitatet...
Det kan med andre ord bli dyrt om avkommet ditt skulker mattetimen.


Det finnes sikkert en haug med flere eksempler, men jeg tror jeg har fått frem poenget.

Loven er i tillegg stappfull av diffuse begreper, oppfordringer som «kan» og «bør» og setninger som med fullt overlegg er utformet på en slik måte at skjønnsmessige vurderinger er helt nødvendige.

Noen vil kanskje mene det er en trussel mot rettssikkerheten, og at man bør etterstrebe et lovverk med minst mulig rom for tolkning. Igjen, jeg er ingen jusekspert, men det ville vel blitt praktisk talt umulig å utforme et funksjonelt lovverk hvor alle mulige scenarier, omstendigheter og forhold skulle stå svart på hvitt.

Jeg vet heller ikke om det er ønskelig. Utvising av skjønn går tross alt begge veier, så når du farer opp over at du i teorien kan få tre måneders fengsel for å oppbevare paracet uforsvarlig, bør du egentlig være sjeleglad for at vi har et lovverk som rommer skjønnsmessige vurderinger. Takket være det vil du nemlig mest sannsynlig gå fri eller få sterkt redusert straff ut i fra sakens faktiske forhold.
Sist endret av Samleieobjekt; 6. april 2014 kl. 11:32. Grunn: Skriveleif
Veldig fin post av Samleobjekt! Phish du bør lese denne grundig.
Ellers er jeg ganske fornøyd med legemiddelloven, den hindre bl.a. hemningsløs import av stoffer, den gemene hop ikke har godt av. Også det som står på narkotikalisten. Og den personen som TS begynner med, så er det mye som tyder på spekulering i å smugle inn stoffer, som kan bruker i narkotikaøyemed. Og jeg håper denne personen blir stoppet!
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Noen vil kanskje mene det er en trussel mot rettssikkerheten, og at man bør etterstrebe et lovverk med minst mulig rom for tolkning. Igjen, jeg er ingen jusekspert, men det ville vel blitt praktisk talt umulig å utforme et funksjonelt lovverk hvor alle mulige scenarier, omstendigheter og forhold skulle stå svart på hvitt.

Jeg vet heller ikke om det er ønskelig. Utvising av skjønn går tross alt begge veier, så når du farer opp over at du i teorien kan få tre måneders fengsel for å oppbevare paracet uforsvarlig, bør du egentlig være sjeleglad for at vi har et lovverk som rommer skjønnsmessige vurderinger. Takket være det vil du nemlig mest sannsynlig gå fri eller få sterkt redusert straff ut i fra sakens faktiske forhold.
Vis hele sitatet...
Takk for et langt og godt svar, og det er bra at noen er uenige med meg slik at vi får en diskusjon rundt dette For å unngå at dette innlegget blir evig langt må jeg dessverre begrense svarene noe.

Jeg er enig i at det i praksis er umulig med et lovverk som dekker alle scenarier 100%, men likevel synes jeg det bør være en viss grad av forutsigbarhet ved at loven ikke tolkes forskjellig fra dag til dag og ut fra humøret til tolleren. 5000,- i forelegg for import av ti (!) piller er helt på trynet, og opplagt for å statuere et eksempel. Det finnes mange eksempler (jeg vet om i alle fall ett) der en fikk åpnet en forsendelse med 100 slike piller og fikk det sendt hjem uten problemer.



Når det gjelder definisjon av legemidler, så er det ganske klart definert i legemiddelloven § 2 første ledd

Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
...
Vis hele sitatet...
Denne er ganske konkret og grei å forholde seg til, og tar med blant annet vitaminbjørner, men det er noen "unntak" som er litt vagere (i alle fall for privatpersoner) å skjønne nøyaktig hva er:

...
Kongen gir nærmere forskrifter om hva som skal regnes som legemidler. I forskriftene kan det fastsettes at visse stoffer, droger eller preparater alltid skal regnes som legemidler uansett om de også har annen anvendelse, og at visse stoffer, droger eller preparater som kommer inn under bestemmelsen i første ledd, likevel ikke skal regnes som legemidler.
Departementet avgjør i tvilstilfeller om en vare etter loven og forskriftene skal regnes som legemiddel.
Kongen gir alminnelige forskrifter om innførsel og omsetning av legemidler, herunder om deklarasjon, om erklæringer eller attester som skal gis eller skaffes ved kjøp eller innførsel, og om forsiktighetsregler som skal iakttas ved utlevering
Vis hele sitatet...
At et stoff også omfattes av en annen lov gjør så vidt meg bekjent ikke at det ikke omfattes av legemiddelloven...? Det står riktig nok en konkret liste over stoffer som er unntatt å være omfattet av definisjonen i legemiddellovens § 2 (slik jeg leser det):

Fra Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten), § 3

1) Desinfeksjonsmidler til teknisk bruk.
2) Håndhygienemidler som kun inneholder etanol eller isopropanol.
3) Heft- og sårplaster med innhold av sinkoksyd.
4) Salvestrømper med innhold av sinkoksyd.
5) Jodoforpreparater med innhold av inntil 2% aktivt jod til vask av dyr.
6) Liktornplaster.
7) Preparater til tilberedning av medisinske bad som gytjebad, svovelbad.
8) Spermicide midler.
9) Tran.
Vis hele sitatet...
Ellers ser jeg du nevner en veldig konkret versjon av legemiddel, nemlig at de står på "legemiddellisten". Dette er et tiltak jeg hadde applaudert (eventuelt felleskatalogen), men som du ser står verken tannkrem, etizolam eller vitaminbjørner på den listen eller i felleskatalogen. Hvorfor får man forelegg for det ene men ikke det andre? Hvis tolkningen om at legemidler er det som står på legemiddellisten er riktig, så kunne man ikke blitt anmeldt for brudd på legemiddelloven om man bestiller noe som ikke står der, eller på narkotikalisten?


Jeg er ikke jurist men privatperson, og har som de fleste alle i alle år trodd at legemidler til eget bruk kjøpt innen EØS var lovlig. I de tilfeller hvor det er tvil om dette er lov eller ikke har jeg trodd at tollvesenet kan be om dokumentasjon, og at de har rett til å ikke utlevere pakker før slik dokumentasjon foreligger. Det er tross alt det man får opplyst om på toll.no hvis man prøver å finne informasjon, og det var aldri snakk om noen strengere straff enn et brev om resept (som man selvsagt ikke hadde, men dette er også opplyst om på toll.no, at de kan be om resept) og påfølgende returnering til selger i tiden rett etter at derivatloven ble opphevet. Det med å straffe folk for brudd på legemiddelloven, for stoffer som ikke står på noen offentlige lister er så vidt meg bekjent noe det tok en stund før et eller annet smart hode fant en måte å tolke regelverket på slik at dette ble mulig.

Legemiddelverket om import til eget bruk

Er dette riktig informasjon?

Her kan man lese at både resept og dokumentasjon på at det er lovlig ervervet (?) ligge vedlagt forsendelsen, men også her kan man lese at "Godkjent dokumentasjon må foreligge for at toll eller postkontor kan utlevere pakken til deg."


De sier også at tollvesenet kan holde tilbake pakker som ikke oppfyller kravene.


Jeg kan innrømme å selv ha brutt denne loven da jeg for noen år tilbake fikk resept på circadin (melatonin) som var helt vanvittig dyrt å kjøpe på apotek her (man får ikke blå resept av en eller annen grunn) og det kan kjøpes fra utlandet som kosttilskudd, der det ikke er klassifisert som reseptbelagt legemiddel. Pakken ble åpnet av tollen og så videresendt til meg, til tross for at verken resept eller "dokumentasjon på at det var lovlig ervervet" lå vedlagt.

Dette var som forventet egentlig, i verste fall hadde jeg sett for meg at dette (reseptpliktig legemiddel i Norge) ville bli stoppet, jeg ville få et spørsmål om resept (noe jeg hadde, men ikke for den mengden som jeg hadde bestilt, dog kunne jeg sikkert fått det), og så enten sendt videre til meg om jeg kunne fikset resept eller returnert til avsender om jeg ikke kunne vise en resept.

I etterkant ser jeg at dette lovbruddet er minst like ille som det kvinnen fikk 5000,- i forelegg for. Jeg bestilte et reseptpliktig (i norge) legemiddel på internett. Dette er i motsetning til etizolam oppført i felleskatalogen, og opplagt regnet som "legemiddel" i Norge.

Det er så mange problemstillinger her, og vi kan godt se bort fra § 29 (og jeg er enig i at det er et "dumt" eksempel, men det er i alle fall vagt.

Det vi først kan prøve å bli enige om er definisjonen på "et legemiddel". Det står at noen ting er unntatt å være klassifisert som legemiddel til tross for at de oppfyller første punkt i § 2 første ledd i legemiddelloven, og da er det naturlig (ikke nødvendigvis rett) å anta at det er forskriften om klassifisering av legemidler som er "forskriften" de snakker om her. § 3, "unntakslisten" er sitert over, hvor blant annet "tran" er unntatt å være et legemiddel.


En annnen detalj som er verdt å merke seg er ordlyden i § 31 første ledd som hun i eksempelet etter alt å dømme ble straffet etter:

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov, eller forskrifter, forbud eller påbud som er gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder, eller med begge deler.
Vis hele sitatet...
Så det kreves også at hun "forsettlig eller uaktsomt" har brutt loven. Hvordan man avgjør det vet jeg ikke, men jeg har i alle fall brutt loven selv uten å vite det, og det tror jeg veldig mange andre har gjort og. Da jeg kjøpte circadin fra UK trodde jeg at jeg gjorde noe lovlig, og et spørsmål er da om jeg kunne sagt at jeg ikke forsettlig gjorde lovbrudd (noe jeg ikke gjorde) og at jeg heller ikke opptrådde "uaktsomt" (noe jeg etter min mening heller ikke gjorde, jeg hadde tross alt sjekket opp den offentlige instansen toll.no der det står retningslinjer for import til eget bruk, og alle jeg har snakket med tror (i sin villfarelse) at de kan bestille f.eks circadin på nettet til tross for at det er et reseptbelagt legemiddel i Norge).

Hvis jeg svarer inngående på alt du har skrevet så blir dette en "wall of text" uten sidestykke, men alt er tatt i betraktning

Jeg foreslår at vi først blir enige om hvordan vi lekmenn skal forholde oss til f.eks hva som gjør etizolam til "et legemiddel". Du mener at vitaminbjørner er unntatt fordi det går under en annen forskrift, og det vet jeg ikke siden jeg ikke er jurist, men jeg synes i så fall det er rart at de ikke nevner denne forskriften sammen med "tran"

Jeg kan veldig godt forstå at en normal person kan "gå i fellen" og bestille etizolam eller circadin (som jeg gjorde) på internett uten å handle med overlegg eller å utvise uaktsomhet (det blir etter skjønn, men jeg ble sjokkert da jeg så at noen hadde fått straff for det, og jeg har lest om import på toll.no, pluss at jeg selv har fått stoppet og videresendt reseptbelagte legemidler (circadin) før).

Etizolam står ikke på noen offentlige lister som jeg kan finne.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Veldig fin post av Samleobjekt! Phish du bør lese denne grundig.
Ellers er jeg ganske fornøyd med legemiddelloven, den hindre bl.a. hemningsløs import av stoffer, den gemene hop ikke har godt av. Også det som står på narkotikalisten. Og den personen som TS begynner med, så er det mye som tyder på spekulering i å smugle inn stoffer, som kan bruker i narkotikaøyemed. Og jeg håper denne personen blir stoppet!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig. Det var et veldig godt innlegg, og jeg er glad for å klare å engasjere noen

Spørsmålet er ikke om man håper noen blir stoppet.

Det er en smakssak, men det finnes helt legitime grunner til å importere etizolam óg, blant annet er det mindre toleransebyggende og mindre avhengighetsskapende enn tradisjonelle benzodiazepiner ifølge forskning. Det kan godt hende at jenta allerede har resept på f.eks xanor men heller vil bruke dette av helsemessige årsaker. Vi vet ikke noe særlig om detaljene i denne saken, dessverre.

Spørsmålet er om lovverket:

a) i praksis åpner for å straffe alle som importerer noe som kan tolkes som et legemiddel, alt etter skjønn og dagsform og uten å engang be om resept (i den forrige tråden var det et eksempel der det hadde skjedd).

b) misbrukes av tollvesenet for å stoppe stoffer de "synes" bør stoffes. Det bør ikke skje. Jeg prøver å få klarhet i dette, og om f.eks etizolam eller methy
lone (som jeg tror saken i den andre tråden dreide seg om, uten å vite helt sikkert). Kan f.eks methylone regnes som legemiddel ut fra gjeldende lovverk? Hva du eller jeg synes om at noen importerer det for å ruse seg er irrelevant. Spørsmålet er om man kan bruke legemiddelloven for å stoppe noe som ikke utgir seg for å være "et legemiddel" (og som opplagt ikke er det, men et rusmiddel).

Du står fritt til å være glad for at f.eks forsendelsen med methylone ble stoppet og kjøper straffet, og det er opplagt at methylone ikke ble anskaffet (eller noen gang utga seg for å være) et legemiddel, og spørsmålet er da om man kan bruke legemiddelloven lovlig for å straffe folk.

Methylone er ikke et legemiddel, og ikke definert som narkotika (i alle fall var det det ikke det da). Du må gjerne mene at det er topp at det ble stoppet, og det her helt greit å mene, men er det juridisk holdbart?

Tillegg:

Jeg får ikke endret posten nå. Når to poster blir slått sammen mister man i praksis all mulighet til å redigere om man bruker mer enn 5 minutter på å skrive innlegg #2, men det har sneket seg inn et linjeskift og en liten feil:

Du står fritt til å være glad for at f.eks forsendelsen med methylone ble stoppet og kjøper straffet, men det er opplagt at methylone ikke ble anskaffet (eller noen gang utga seg for å være) et legemiddel, og spørsmålet er da om man kan bruke legemiddelloven lovlig for å straffe folk.
Vis hele sitatet...
Ellers er dette som nevnt en diskusjon om det juridiske, og ikke folks meninger angående rusbruk
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg foreslår at vi først blir enige om hvordan vi lekmenn skal forholde oss til f.eks hva som gjør etizolam til "et legemiddel". Du mener at vitaminbjørner er unntatt fordi det går under en annen forskrift, og det vet jeg ikke siden jeg ikke er jurist, men jeg synes i så fall det er rart at de ikke nevner denne forskriften sammen med "tran"
Vis hele sitatet...
Definisjon av legemiddel:
Et legemiddel er ethvert stoff, droge eller preparat som

1. utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr; eller
2. kan anvendes eller gis til mennesker eller dyr for å gjenopprette, endre, eller påvirke fysiologiske funksjoner gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning, eller for å påvise sykdom.


Dersom jeg hadde vært en toller, så hadde jeg ikke trengt å gå lengre enn til Wikipedia for å forstå at dette er ett reseptpliktig stoff:

Etizolam (marketed under the brand name Etilaam, Etizest, Etizola, Sedekopan, Pasaden or Depas) is a benzodiazepine analog.[1] The etizolam molecule differs from a benzodiazepine in that the benzene ring has been replaced by a thiophene ring, making the drug a thienodiazepine.[2] It possesses amnesic, anxiolytic, anticonvulsant, hypnotic, sedative and skeletal muscle relaxant properties.

Joda, innførsel av gummibjørner med vitamintilsetninger og kosttilskudd kan også være reseptpliktig dersom de inneholder større verdier av vitaminer eller stoffer enn hva som er tillatt.

Jeg kan veldig godt forstå at en normal person kan "gå i fellen" og bestille etizolam eller circadin (som jeg gjorde) på internett uten å handle med overlegg eller å utvise uaktsomhet [i](det blir etter skjønn, men jeg ble sjokkert da jeg så at noen hadde fått straff for det, og jeg har lest om import på toll.no, pluss at jeg selv har fått stoppet og videresendt reseptbelagte legemidler (circadin) før).

Etizolam står ikke på noen offentlige lister som jeg kan finne.
Vis hele sitatet...
Tollere gjør også feil, og det er nok årsaken til at du fikk utlevert Circadinen. Selv så syntes jeg ikke lovverket er vanskelig å forstå ettersom loven klart definerer hva som kan betraktes som ett legemiddel. Legemiddelet trenger slik jeg forstår det ikke å stå på noen lister, og det spiller heller ingen rolle om det ikke er reseptbelagt i landet du bestilte det fra. Dersom produktet har egenskaper som nevnt i definisjonen jeg siterte, så betraktes det som ett legemiddel, og det kreves derfor resept. Det samme gjelder vitaminer og kosttilskudd dersom det inneholder stoffer hvor innholdet overstiger maksgrensene som er satt av myndighetene. Methylone er selvsagt reseptpliktig ettersom det har lindrende og/eller forebyggende egenskaper på diverse lidelser.
Sist endret av caperno; 6. april 2014 kl. 13:48.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Så vidt jeg kan forstå, bl.a. ut ifra denne proposisjonen fra Helse- og omsorgsdepartementet, er det slik at det at et stoff påvirker fysiologiske funksjoner ikke alene er nok til å klassifisere det som et legemiddel. Hvert enkelt produkt må vurderes og oppføres på legemiddellisten før det er å anse som et legemiddel. Det samme gjelder kosttilskudd, som reguleres av forskrift om kosttilskudd. Du kan med andre ord ikke straffes etter legemiddelloven for innførsel av vitaminbjørner, all den tid vitaminbjørner ikke er klassifisert som et legemiddel.
Vis hele sitatet...
Om du har rett her (umulig å vite for en normal person, men jeg skulle ønske du hadde det) så kan man ikke straffes for brudd på legemiddelloven med mindre noe eksplisitt er nevnt som legemiddellisten. Dette hadde gitt en stor grad av forutsigbarhet. Toppers

Men, som jeg kom med et annet eksempel på var det i den andre tråden en som hadde blitt straffet for import av methylone som definitivt ikke er et legemiddel, men et rusmiddel. Methylone burde selvsagt stått på "narkotikalisten", da det ikke er et legemiddel, men det gjør det ikke. Han som ble straffet ble straffet for brudd på legemiddelloven, og ikke narkotikalovbrudd (som hadde vært umulig). Det er kanskje et bedre eksempel på "synsing" slik sett, for det han bestilte kan umulig sies å være et "legemidddel" i fornuftig forstand. Det er et rusmiddel, og det burde stått på narkotikalisten.

Sitat av caperno Vis innlegg
...

Methylone er selvsagt reseptpliktig ettersom det har lindrende og/eller forebyggende egenskaper på diverse lidelser.
Vis hele sitatet...
Så noe er selvsagt reseptpliktig dersom det har lindrende og/eller forebyggende egenskaper på diverse lidelser. Nå beveger vi oss over i vaghetens land igjen. I så fall er vitaminbjørner selvsagt reseptpliktig, paracet selvsagt resepliktig etc.

Jeg siterer Samleieobjekt som tydeligvis er uenig med deg:

Hvert enkelt produkt må vurderes og oppføres på legemiddellisten før det er å anse som et legemiddel. Det samme gjelder kosttilskudd, som reguleres av forskrift om kosttilskudd. Du kan med andre ord ikke straffes etter legemiddelloven for innførsel av vitaminbjørner, all den tid vitaminbjørner ikke er klassifisert som et legemiddel.
Vis hele sitatet...
Methylone ikke bestilt som et legemiddel, og han som bestilte det fikk aldri forespørsel om resept.

Samleieobjekt sier forresten også at du ikke kan straffes for innførsel av vitaminbjørner.

Det er veldig få som er enige i hvordan man skal tolke regelverket her...

Tillegg:

Her er et forslag til en lovendring som vil gjøre det mye klarere hva som er lov og ikke lov å importere. Den har ikke tredt i kraft enda.

Dette er noe man kan forholde seg til og er konkret. Hadde paragrafen sett slik ut hadde jeg ikke hatt noen problemer med at folk ble straffet for overtredelse.

Og ellers kan det være verdt å nevne at dagens lovverk ikke skiller mellom resptpliktige og reseptfrie legemidler ved import. Hvis man leser på toll.no KAN tollvesenet i alle tilfeller spørre om resept, og hvis man leser på legemiddelverket.no SKAL resept og dokumentasjon på at det er lovlig anskaffet legges ved forsendelsen.
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 14:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg er enig i at det i praksis er umulig med et lovverk som dekker alle scenarier 100%, men likevel synes jeg det bør være en viss grad av forutsigbarhet ved at loven ikke tolkes forskjellig fra dag til dag og ut fra humøret til tolleren. 5000,- i forelegg for import av ti (!) piller er helt på trynet, og opplagt for å statuere et eksempel. Det finnes mange eksempler (jeg vet om i alle fall ett) der en fikk åpnet en forsendelse med 100 slike piller og fikk det sendt hjem uten problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig i dette, problemet er at du bruker denne ene hendelsen til å underbygge dine egne ideer om at offentlige tjenestemenn tolker loven etter eget forgodtbefinnende og at vi lever i et land nærmest strippet for rettssikkerhet.

Anekdoter hjelper også lite, og så lenge vi vet så lite om denne saken, er det fullstendig meningsløst å bruke den som utgangspunkt i en diskusjon om hvorvidt legemiddelloven fungerer.

Sitat av phish Vis innlegg
Ellers ser jeg du nevner en veldig konkret versjon av legemiddel, nemlig at de står på "legemiddellisten". Dette er et tiltak jeg hadde applaudert (eventuelt felleskatalogen), men som du ser står verken tannkrem, etizolam eller vitaminbjørner på den listen eller i felleskatalogen. Hvorfor får man forelegg for det ene men ikke det andre? Hvis tolkningen om at legemidler er det som står på legemiddellisten er riktig, så kunne man ikke blitt anmeldt for brudd på legemiddelloven om man bestiller noe som ikke står der, eller på narkotikalisten?
Vis hele sitatet...
En substans kan regnes som et legemiddel selv om det ikke står på legemiddellisten jf. § 5.Klassifisering av vare i tvilstilfelle:
Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.
Vis hele sitatet...
Fant for øvrig denne i den offentlige journalen til Mattilsynet:
Periode 04.02.2013 - 10.02.2013
2013/29521-001 I Datert: 06.02.2013 Arkiv: 510 Saksans: 104002/SIBSV
Fra: Statens legemiddelverk
Sak: Statens legemiddelverk - Klassifisering av Etizolam
Dok: Kopi - Klassifisering av Etizolam
Lnr: 49291/2013 Forrige lnr:
Vis hele sitatet...
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg foreslår at vi først blir enige om hvordan vi lekmenn skal forholde oss til f.eks hva som gjør etizolam til "et legemiddel". Du mener at vitaminbjørner er unntatt fordi det går under en annen forskrift, og det vet jeg ikke siden jeg ikke er jurist, men jeg synes i så fall det er rart at de ikke nevner denne forskriften sammen med "tran"
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det ikke gjør det, litt på samme måte som en kirurg ikke anses å være en knivdesperado. I mine øyne vil det ikke være stort verre enn å tilføye "som står oppført på legemiddellisten" under definisjonen av legemidler, slik det står i definisjonen av narkotika i narkotikaloven, og jeg synes i grunn du lager en fryktelig storm i et vannglass.

Om du nå skal lage en svær sak ut av dette, så må du først bestemme deg for hvem som er den store synderen:
Er det et diffust regelverk som gjør oss alle til kriminelle eller inkompetente og/eller maktkåte tjenestemenn som lar humøret styre størrelsen på boten?

Sitat av phish Vis innlegg
Og ellers kan det være verdt å nevne at dagens lovverk ikke skiller mellom resptpliktige og reseptfrie legemidler ved import. Hvis man leser på toll.no KAN tollvesenet i alle tilfeller spørre om resept, og hvis man leser på legemiddelverket.no SKAL resept og dokumentasjon på at det er lovlig anskaffet legges ved forsendelsen.
Vis hele sitatet...
Det står ingen steder at resept skal kunne fremvises, enkelt og greit fordi man ikke får resept på reseptfrie legemidler. Legeerklæring gjelder også som godkjent dokumentasjon.
Sist endret av Samleieobjekt; 6. april 2014 kl. 14:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Så noe er selvsagt reseptpliktig dersom det har lindrende og/eller forebyggende egenskaper på diverse lidelser. Nå beveger vi oss over i vaghetens land igjen. I så fall er vitaminbjørner selvsagt reseptpliktig, paracet selvsagt resepliktig etc.

Jeg siterer Samleieobjekt som tydeligvis er uenig med deg:
Vis hele sitatet...
Det Samleieobjekt siterer er det som tidligere var praksis. Nå er det annerledes, og man foretar en vurdering av hvert enkelt produkt (dersom det ikke allerede står på legemiddellisten, og man er i tvil om det kan klassifiseres som ett legemiddel) for å se om det oppfyller noen av definisjonene av ett legemiddel, eller som kosttilskudd inneholder stoffer som overstiger maksverdiene. Import av ett produkt som kommer innenfor definisjonen av hva som er ett legemiddel kan derfor utløse krav om resept, selv om det ikke skulle være oppført på legemiddellisten. Les mer her.

Sitat av phish
Methylone ikke bestilt som et legemiddel, og han som bestilte det fikk aldri forespørsel om resept.

Samleieobjekt sier forresten også at du ikke kan straffes for innførsel av vitaminbjørner.
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle om produktet er bestilt som ett legemiddel eller ei. Dersom produktet har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper, så kan det kreves resept. Dersom vitaminbjørnene inneholder større verdier av ett stoff enn det som er tillatt, så ansees det som ett legemiddel og vil utløse reseptplikt. Jeg siterer Mattilsynet:

Sitat av Mattilsynet
For høye inntak av vitaminer og mineraler kan være helseskadelig. Det er derfor nødvendig
med øvre grenser for innhold i kosttilskudd. De grensene som har vært gjeldende for vitamin-
og mineraltilskudd i Norge er videreført, og vil gjelde til det er fastsatt felles grenseverdier i
EU.

Gjeldende grenseverdier for maksimumsinnhold per døgndose finnes i vedlegg 1. Produkter
med et høyere innhold av vitaminer og mineraler vil være å anse som legemidler, og må ha
markedsføringstillatelse fra Statens legemiddelverk for å kunne omsettes.
Vis hele sitatet...
Sitat av phish
Og ellers kan det være verdt å nevne at dagens lovverk ikke skiller mellom resptpliktige og reseptfrie legemidler ved import. Hvis man leser på toll.no KAN tollvesenet i alle tilfeller spørre om resept, og hvis man leser på legemiddelverket.no SKAL resept og dokumentasjon på at det er lovlig anskaffet legges ved forsendelsen.
Vis hele sitatet...
Det Samleieobjekt sa.
Sist endret av caperno; 6. april 2014 kl. 15:14.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Jeg er fullstendig enig i dette, problemet er at du bruker denne ene hendelsen til å underbygge dine egne ideer om at offentlige tjenestemenn tolker loven etter eget forgodtbefinnende og at vi lever i et land nærmest strippet for rettssikkerhet.

...

Om du nå skal lage en svær sak ut av dette, så må du først bestemme deg for hvem som er den store synderen:
Er det et diffust regelverk som gjør oss alle til kriminelle eller inkompetente og/eller maktkåte tjenestemenn som lar humøret styre størrelsen på boten?

...

Det står ingen steder at resept skal kunne fremvises, enkelt og greit fordi man ikke får resept på reseptfrie legemidler. Legeerklæring gjelder også som godkjent dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Joda, det er klart at denne ene enkelthendelsen ikke alene kan brukes, da vi ikke vet detaljene. Jeg har imidlertid forsøkt å finne flere detaljer om det, men politijuristen jeg snakket med bare la på når jeg spurte om hva som gjorde at hun fikk bot (de som har vært behjelpelige er legemiddelverket). I den andre tråden som jeg linket til var det brukere herfra som hadde opplevd noe lignende med methylone, og h*n hadde aldri fått noe brev om resept.

Dette handler ikke om dette enkelttilfellet, men om hvordan utøvende makt bruker et vagt og svakt lovverk til å straffe det de synes skal straffes. Vi kan godt bytte til eksempelet med methylone i stedet, da dette er et bedre eksempel på noe som vanskelig kan defineres som "legemiddel". Det burde (og står nå, som gruppe) selvsagt stått på narkotikalisten, men det gjorde det ikke da.

Når det gjelder hvem synderen er er det en kombinasjon av et vagt/svakt regelverk rundt dette, og "inkompetente og/eller maktkåte tjenestemenn som lar humøret styre størrelsen på boten".

Jeg vil ha et forutsigbart lovverk, og selv om jeg aldri har blitt rammet av dette personlig er det haugevis av historier om RC som har blitt stoppet og videresendt her på forumet, samt noen som har fått bot. De gjør akkurat det samme, noen får et forelegg på 5000,- mens andre slipper unna.

Og så fra legemiddelloven § 13:

Departementet kan gi privatpersoner rett til import av legemidler til eget bruk, uten at det kreves godkjenning etter første eller tredje ledd. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik import.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan finne gjelder dette Forskrift om tilvirkning og import av legemidler
.

Her kan vi se at det eksplisitt sies at de bruker Legemiddellovens § 2 som definisjon av legemidler.

Definisjoner:

a) Legemiddel: stoffer, droger eller preparater mv. som nevnt i lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v. § 2;
Vis hele sitatet...
Og § 2:

Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
§ 3-2.Personlig import
Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
[COLOR="DimGray"]a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS-området
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland[/COLOR]
c) ved forsendelse fra EØS-området, i løpet av en tremåneders periode, legemidler som samlet utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet.
Import ved forsendelse fra tredjeland er ikke tillatt.
Statens legemiddelverk kan gjøre unntak fra forbudet mot import ved forsendelse fra tredjeland når særlige grunner knyttet til menneskers eller dyrs liv eller helse taler for det.
Egne bestemmelser gjelder for import av narkotika og legemidler som omfattes av forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler.
Vis hele sitatet...
Dette er egentlig alt lovverket har å si om saken. Jeg må kunne dokumentere at det er til personlig bruk og at legemidlene er lovlig ervervet i opprinnelseslandet. Vi kan anta at det er lovlig ervervet i opprinnelseslandet, så da gjenstår det å dokumentere at det er til personlig bruk.

Det er ikke spesifisert hva som er godkjent dokumentasjon, og det skal bare dokumenteres at det er til personlig bruk. Merk at det ikke skilles på "legemidler" (reseptpliktige eller ikke, og for å se hva som er et "legemiddel" i denne loven, se § 2).



For å ta et konkret eksempel:

(Nå tar jeg det den andre brukeren sier som god fisk, men han skrev i den andre tråden)

Han hadde bestilt methylone (rusmiddel) fra utlandet og fikk ikke forespørsel om å dokumentere at det var til personlig bruk, bare en anmeldelse og et avhør og så et forelegg som han aksepterte. Kravet er at det skal være til personlig bruk, og det er det all grunn til å tro at det var, men hvordan i alle dager skal man dokumentere det, spesielt med tanke på at det ikke er et legemiddel, men et rusmiddel ("narkotika") som loven har somlet med å forby.

Igjen, definisjonen av et "legemiddel" her:

§ 2

Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
Methylone var i dette tilfellet (etter all sannsynlighet) ikke "bestemt til eller utgitt for" å brukes som legemiddel, og ble etter all sannsynlighet solgt som "badesalt" eller noe annet for å omgå lovverket. Man skal være svært kreativ for å kalle "methylone" for et legemiddel, og det kommer trolig aldri til å bli utgitt som et legemiddel i noen land, da det er et rusmiddel.

Loven er klar her. Det stoffet som importeres er ikke et legemiddel med mindre det er "bestemt til eller utgis for" å være et legemiddel.

Det er åpenbart at dette er i en juridisk gråsone, men da burde man tette loven (slik man har gjort nå) i stedet for å tolke loven svært kreativt og å definere noe som opplagt er et rusmiddel og som mest sannsynlig hadde "not for human consumption" på pakken som et legemiddel.

Om vedkommende hadde planer om å putte dette i vann for å se om det endret farge, eller om han hadde tenkt å innta det som et rusmiddel (høyst trolig) er underordnet, da det ikke oppfyller dette kravet i lovverket.

Men, som du sier:

Departementet avgjør i tvilstilfeller om en vare etter loven og forskriftene skal regnes som legemiddel.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, "departementet" (ganske sikker på at de ikke har vært innblandet her) avgjør.

Et viktig spørsmål er da: kan departementet avgjøre når som helst hva som skal være et legemiddel og ikke? Burde de ikke i det minste ha hatt en liste over "legemidler" (tvilstilfeller) som man kunne forholde seg til?

Hvordan skal jeg som bestiller noe på nett forholde meg til det, når "departementet" f.eks kan åpne esken jeg har bestilt, finne superlim og så "definere" dette som et legemiddel siden jeg KAN finne på å sniffe det?

Det er null forutsigbarhet her. Det er selvsagt veldig usannsynlig at jeg skal straffes for å kjøpe superlim fordi det er et legemiddel, men poenget er at det er like mye et legemiddel som methylone.

Litt av poenget er:
  1. Jeg begår en handling som da ikke er ulovlig
  2. Pakken kommer til Norge og åpnes, og det blir "definert" at dette likevel er ulovlig
  3. Jeg straffes for "lovbruddet"

Grunnlovens § 97:

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.
Vis hele sitatet...
Dette er nok spesifisert bedre i lovverket, men innholdet er i alle fall at handlingen man utfører må være kriminell når man utfører den. Slik jeg ser hendelsesforløpet her blir ikke handlingen kriminell før etter at tollen har åpnet pakken og definert dette som et legemiddel, altså etter at handlingen er utført...

UK har lignende problemer med RC'er, men der endrer de lovverket og eksplisitt forbyr stoffer og grupper av stoffer for å ordne opp i problemet. Her definerer vi rusmidler som legemidler og straffer folk for noe de ikke hadde mulighet til å vite da de begikk handlingen...
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 15:47.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det Samleieobjekt siterer er det som tidligere var praksis. Nå er det annerledes, og man foretar en vurdering av hvert enkelt produkt (dersom det ikke allerede står på legemiddellisten, og man er i tvil om det kan klassifiseres som ett legemiddel) for å se om det oppfyller noen av definisjonene av ett legemiddel, eller som kosttilskudd inneholder stoffer som overstiger maksverdiene. Import av ett produkt som kommer innenfor definisjonen av hva som er ett legemiddel kan derfor utløse krav om resept, selv om det ikke skulle være oppført på legemiddellisten. Les mer her.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Ser nå at jeg til og med har greid å motsi meg selv fullstendig i to etterfølgende innlegg.

Sitat av caperno Vis innlegg
Det spiller ingen rolle om produktet er bestilt som ett legemiddel eller ei. Dersom produktet har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper, så kan det kreves resept. Dersom vitaminbjørnene inneholder større verdier av ett stoff enn det som er tillatt, så ansees det som ett legemiddel og vil utløse reseptplikt.
Vis hele sitatet...
Jeg var visst litt uvøren med definisjonene: Det er selvfølgelig fysisk mulig at vitaminbjørner kan klassifiseres som legemiddel. De fleste vitaminbjørner vil nok gå under kosttilskudd, men du har selvsagt helt rett.

Takk for korreks. Dette ble visst litt i meste laget på en søndag.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Caperno
Det spiller ingen rolle om produktet er bestilt som ett legemiddel eller ei. Dersom produktet har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper, så kan det kreves resept. Dersom vitaminbjørnene inneholder større verdier av ett stoff enn det som er tillatt, så ansees det som ett legemiddel og vil utløse reseptplikt. Jeg siterer Mattilsynet:
.
Vis hele sitatet...
Mattilsynet er vel ikke akkurat noen kilde å bruke. La oss heller sitere lovteksten som det i forskriften sies at skal brukes. Den sier at § 2 i legemiddelloven skal gjelde:

Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell fra din "har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper". Dette står det ingen plass i loven.

Ellers står det ingen ting i loven om reseptplikt heller, bare at man må kunne dokumentere at det er til personlig bruk og at det er lovlig anskaffet. Dokumentasjon er så vidt jeg kan se ikke spesifisert ytterligere...

Fra § 3-2 i forskriften:

Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet.
Vis hele sitatet...
Tillegg:

Og forøvrig: å definere methylone (bk-MDMA) som legemiddel når det er en analog og nært beslektet farmakologisk med MDMA, som aldri har vært definert som legemiddel men havnet rett på narkotikalisten, er helt på trynet ulogisk, og jeg forstår veldig godt at en privatperson reagerer når narkotika plutselig har blitt definert som legemiddel kun for å kunne straffe med en vag paragraf. Dersom methylone er et legemiddel burde definitivt MDMA omklassifiseres til et legemiddel i samme slengen. Det er jo ingen fornuft i at MDMA ikke skal være et legemiddel, men alle analoger er det...

Hadde derimot MDMA vært klassifisert som legemiddel hadde det vært naturlig å anta at analoger også var legemidler...
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 17:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Mattilsynet er vel ikke akkurat noen kilde å bruke. La oss heller sitere lovteksten som det i forskriften sies at skal brukes. Den sier at § 2 i legemiddelloven skal gjelde:
Vis hele sitatet...
Det er Statens legemiddelverk som klassifiserer produktet som et legemiddel eller et ikke-legemiddel. Ved vurdering av produktet ser de bl.a. på hva det inneholder, dosering, hvordan produktet presenteres, om det fremstilles som et legemiddel eller kosttilskudd, og på hvordan det brukes. Dersom produktet etter vurdering av Statens legemiddelverk ikke blir klassifisert som ett legemiddel, så er det altså ett næringsmiddel. Det er Mattilsynet som fører tilsyn med at regelverket blir fulgt når det gjelder næringsmidler. Methylone er ikke ett næringsmiddel, men det er derimot Vitaminbjørner, med mindre de inneholder for høye verdier av vitaminer slik at det blir klassifisert som ett legemiddel.

Det er en vesentlig forskjell fra din "har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper". Dette står det ingen plass i loven.
Vis hele sitatet...
"har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper" er vel ikke så langt i fra: "bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom" ?

Ellers står det ingen ting i loven om reseptplikt heller, bare at man må kunne dokumentere at det er til personlig bruk og at det er lovlig anskaffet. Dokumentasjon er så vidt jeg kan se ikke spesifisert ytterligere...
Vis hele sitatet...
Godkjent dokumentasjon på at legemidlet er kjøpt på lovlig vis:
  • kvittering med stempel og underskrift fra apotek/utsalgssted
    eller
  • resept fra lege i landet der medisinen er kjøpt, med stempel og underskrift fra apoteket som dokumenterer utleveringen og at resepten er gyldig
    eller
  • resept eller legeerklæring fra lege i Norge.
Godkjent dokumentasjon må foreligge for at toll eller postkontor kan utlevere pakken til deg.

Legemidler som er reseptpliktige i Norge er selvsagt fremdeles reseptpliktig i Norge selv om du bestiller det fra ett land hvor det ikke er reseptpliktig. Dersom du på lovlig måte skal få innføre legemidler til Norge, så trenger du derfor en resept eller legeerklæring. Resept nevnes ikke direkte i loven, nei, men det står at det kreves dokumentasjon, og da er resept eller legeerklæring det eneste av dokumentasjon som kan vise at du har lov til å importere legemiddelet inn til landet. Det holder ikke med en kvittering fra nettdoktoren for å si det slik...

Tillegg:

Og forøvrig: å definere methylone (bk-MDMA) som legemiddel når det er en analog og nært beslektet farmakologisk med MDMA, som aldri har vært definert som legemiddel men havnet rett på narkotikalisten, er helt på trynet ulogisk, og jeg forstår veldig godt at en privatperson reagerer når narkotika plutselig har blitt definert som legemiddel kun for å kunne straffe med en vag paragraf. Dersom methylone er et legemiddel burde definitivt MDMA omklassifiseres til et legemiddel i samme slengen. Det er jo ingen fornuft i at MDMA ikke skal være et legemiddel, men alle analoger er det...

Hadde derimot MDMA vært klassifisert som legemiddel hadde det vært naturlig å anta at analoger også var legemidler...
Vis hele sitatet...
Narkotikaforskriften reguleres også via legemiddellovens § 2. Av §1 i narkotikaforskriften fremkommer det: "Lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v., og forskrifter gitt med hjemmel i denne, gjelder for narkotika". Legemiddellovens §1 sier også følgende:
"Denne lov gjelder legemidler og visse andre varer til medisinsk bruk. Uavhengig av § 2 første ledd gjelder denne loven også for de stoffer, droger, planter, sopper og blandinger som Kongen etter § 22 har fastsatt som narkotika."
Sist endret av caperno; 6. april 2014 kl. 17:54.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
"har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper" er vel ikke så langt i fra: "bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom" ?
Vis hele sitatet...
Jo, det er en vesentlig forskjell. Ordlyden i lovteksten sier at det skal være "bestemt til eller utgis for" .. [å være et legemiddel] for å rammes av legemiddelloven. Det betyr at man ikke kan bruke legemiddelloven for noe som ikke er "bestemt til eller utgis for" [å være et legemiddel].

Sitat av caperno Vis innlegg
Legemidler som er reseptpliktige i Norge er selvsagt fremdeles reseptpliktig i Norge selv om du bestiller det fra ett land hvor det ikke er reseptpliktig. Dersom du på lovlig måte skal få innføre legemidler til Norge, så trenger du derfor en resept eller legeerklæring. Resept nevnes ikke direkte i loven, nei, men det står at det kreves dokumentasjon, og da er resept eller legeerklæring det eneste av dokumentasjon som kan vise at du har lov til å importere legemiddelet inn til landet. Det holder ikke med en kvittering fra nettdoktoren for å si det slik...
Vis hele sitatet...
Dette er feil, i alle fall om jeg skal høre på det en jurist har fortalt meg. Selv om et legemidddel er reseptpliktig i Norge, så holder det visst å bevise at legemiddelet er reseptfritt i det landet du kjøper fra. Dette kan visstnok gjøres ved f.eks å få en ærklæring fra legemiddelverket i det landet. Uansett spiller det ikke noen juridisk rolle om det er reseptpliktig eller ikke, det som juridisk betyr noe er at det er et "legemiddel". Du er pliktig til å kunne dokumentere at det er til eget bruk selv om det er reseptfritt...

Legemiddelverket er heller ikke loven, og er en rådgivende instans. Vi må forholde oss til loven her, og selv om det er legemiddelverket som f.eks er rådgivende instans for departementet når det gjelder legemidler (i praksis bestemmer de mye av lovverket her) så er det det som står i loven som er gjeldende. Det du leser på legemiddelverket.no er "rådgivende", men med mindre det står i lovverket kan det ikke brukes mot deg i norsk rett.

Du misforstår det med resept. For det første skilles det ikke på reseptpliktige legemidler og andre "legemidler" i lovverket. Begge kan importeres uten resept, men kravet til begge er at man kan "dokumentere at det er til personlig bruk". For det andre er det ikke et krav at man har resept på legemiddelet. Igjen, les lovverket Det som kreves er at man kan dokumentere at det er til personlig bruk, eller sagt med andre ord, at man ikke skal selge det eller overdra det til andre.


Sitat av caperno Vis innlegg
Narkotikaforskriften reguleres også via legemiddellovens § 2. Av §1 i narkotikaforskriften fremkommer det: "Lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v., og forskrifter gitt med hjemmel i denne, gjelder for narkotika". Legemiddellovens §1 sier også følgende:
"Denne lov gjelder legemidler og visse andre varer til medisinsk bruk. Uavhengig av § 2 første ledd gjelder denne loven også for de stoffer, droger, planter, sopper og blandinger som Kongen etter § 22 har fastsatt som narkotika."
Vis hele sitatet...
Du misforstår poenget med narkotika her. MDMA er ikke et legemiddel i noen land i verden, tvert imot er det klassifisert som et narkotisk stoff uten noen helsegivende effekt i de landene som skiller på slikt, f.eks USA og UK. Man kan så vidt meg bekjent ikke få MDMA på resept noen plasser i verden. Når MDMA i seg selv aldri har vært definert som et legemiddel, så er det helt opplagt at den eneste grunnen til at analoger defineres som legemidler (og ikke narkotika, som er det naturlige, samme klassen som det stoffet som etterlignes) for å finne et smutthull i loven slik at man kan straffe folk for brudd på legemiddelloven.

Det er i mine øyne å misbruke lovverket. Du må jo være enig i at det er komplett ulogisk å putte MDMA på narkotikalisten og ikke klassifisere det som et legemiddel, og samtidig klassifisere alle analoger som legemidler?

Det er forståelig, for de har bare en måte å straffe folk på og det er ved å utnytte smutthull i loven (de må tross alt forholde seg til loven de og), men det er jo HELT ulogisk da MDMA i seg selv aldri har blitt brukt som "legemiddel" i Norge. Leger har ikke adgang til å skrive ut resept på det, nettopp fordi det ikke anses som et legemiddel, men et helseskadelig narkotisk stoff uten noen form for terapeutisk virkning.

Ser du ikke mangelen på logikk her? Nå er det ført opp som "narkotika", men ikke som legemiddel. Før det ble ført opp som "narkotika" var det et "legemiddel" sånn at man kunne straffe folk.
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 18:26.
Sitat av phish Vis innlegg
Jo, det er en vesentlig forskjell. Ordlyden i lovteksten sier at det skal være "bestemt til eller utgis for" .. [å være et legemiddel] for å rammes av legemiddelloven. Det betyr at man ikke kan bruke legemiddelloven for noe som ikke er "bestemt til eller utgis for" [å være et legemiddel].
Vis hele sitatet...
Bestemt til / har
utgis for / påstås å inneha
medisinske egenskaper / forebygge, lege eller lindre sykdom

Dette er ikke særlig vanskelig, så her legger du virkelig vrangviljen til. Men greit, la meg omformulere mitt opprinnelige innlegg slik at det blir ordrett etter loven:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
"Det spiller ingen rolle om produktet er bestilt som ett legemiddel eller ei. Dersom produktet er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom, så kan det kreves resept."


Da håper jeg det er enklere for deg å forstå hva jeg mener, selv om betydningen er akkurat den samme.

Dette er feil, i alle fall om jeg skal høre på det en jurist har fortalt meg. Selv om et legemidddel er reseptpliktig i Norge, så holder det visst å bevise at legemiddelet er reseptfritt i det landet du kjøper fra. Dette kan visstnok gjøres ved f.eks å få en ærklæring fra legemiddelverket i det landet. Uansett spiller det ikke noen juridisk rolle om det er reseptpliktig eller ikke, det som juridisk betyr noe er at det er et "legemiddel". Du er pliktig til å kunne dokumentere at det er til eget bruk selv om det er reseptfritt...
Vis hele sitatet...
Juristen din tar feil. Jeg gidder ikke saumfare lovtekster og siterer derfor en artikkel hvor Martin Bjerke, seksjonssjef i Statens legemiddelverk uttaler seg:

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Legemiddelverket forklarer at det er tillatt å ha med seg reseptbelagte legemidler hjem til Norge, så lenge du enten har med resepten eller du har en etikett med ditt navn og doseringen på originalemballasjen.

Det du kjøper reseptfritt på apoteket er det verre med.

– To eksempler på dette er kodein og efedrin. Kodein har en smertestillende og hostedempende effekt og står på narkotikalista. Efedrin er slimhinneavsvellende og står på dopinglista. Begge stoffene er det ulovlig å ta med hjem, så sant det ikke kan dokumenteres at det er forskrevet til vedkommende persons medisinske bruk, sier Martin Bjerke, seksjonssjef i Statens legemiddelverk til NRK.no.

Medisiner som inneholder stoffene er vanlig på apoteket i utlandet, særlig i land utenfor Europa.

– Det er ikke ulovlig for nordmenn å kjøpe det, du kan følge de reglene som gjelder i landet. Men du kan ikke ta dem med tilbake til Norge uten legeattest, legger han til.


Legemiddelverket er heller ikke loven, og er en rådgivende instans. Vi må forholde oss til loven her, og selv om det er legemiddelverket som f.eks er rådgivende instans for departementet når det gjelder legemidler (i praksis bestemmer de mye av lovverket her) så er det det som står i loven som er gjeldende. Det du leser på legemiddelverket.no er "rådgivende", men med mindre det står i lovverket kan det ikke brukes mot deg i norsk rett.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at legemiddelverket er loven, men de har faktisk ansvaret for klassifisering i henhold til legemiddelloven. De kommer selvsagt ikke med motstridende informasjon ift. lovverket, men informerer om loven på en måte som gjør at den blir enklere å forstå for lekmannen. Igjen; det de sier er ikke feil ift. lovverket.

Du misforstår det med resept. For det første skilles det ikke på reseptpliktige legemidler og andre "legemidler" i lovverket. Begge kan importeres uten resept, men kravet til begge er at man kan "dokumentere at det er til personlig bruk". For det andre er det ikke et krav at man har resept på legemiddelet. Igjen, les lovverket Det som kreves er at man kan dokumentere at det er til personlig bruk, eller sagt med andre ord, at man ikke skal selge det eller overdra det til andre.
Vis hele sitatet...
Man kan importere legemidler som er reseptfrie i Norge uten å behøve resept. Man må riktignok, ved forespørsel, kunne dokumentere at det er til eget forbruk, og dette er vel helst aktuelt for de som importerer massive mengder og hvor det er mistanke om at det er ment for videresalg. Når det gjelder legemidler som er reseptbelagte her i Norge, så kreves det en legeerklæring eller resept fra en lege enten i Norge eller landet du kjøpte legemidlene i. Se eksemplene fra Martin Bjerke som jeg siterte over.

(...)de har bare en måte å straffe folk på og det er ved å utnytte smutthull i loven (de må tross alt forholde seg til loven de og), men det er jo HELT ulogisk da MDMA i seg selv aldri har blitt brukt som "legemiddel" i Norge. Leger har ikke adgang til å skrive ut resept på det, nettopp fordi det ikke anses som et legemiddel, men et helseskadelig narkotisk stoff uten noen form for terapeutisk virkning.
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at det ikke kun er legemidler som går inn under legemiddelloven. Legemiddelloven gjelder også når det gjelder bruk av narkotika, og straffeloven er gjeldende når det kommer til import av både narkotika og legemidler. Legemiddelloven og narkotikaforskriften definerer hva som ansees som narkotika og hva som ansees som legemidler. Det er forøvrig ikke noe krav til at legemiddelet eller stoffene står oppført på noen liste for at de skal kunne nekte deg innførsel av det, da myndighetene kan klassifisere det ut i fra effekter, eller påståtte effekter, og tilogmed forpakning, dersom de er i tvil om det er reseptpliktig, eller ei, eller om det er ett forbudt narkotisk stoff, eller ei.

Ser du ikke mangelen på logikk her? Nå er det ført opp som "narkotika", men ikke som legemiddel. Før det ble ført opp som "narkotika" var det et "legemiddel" sånn at man kunne straffe folk.
Vis hele sitatet...
Narkotika / Legemiddel. Same shit, different story. Man har alltid i nyere tid kunne straffet folk for import og bruk av ulovlig narkotika og ulovlige legemidler. Man har også i lang tid hatt muligheten til å straffe folk for import og bruk av lovlige narkotiske midler og legemidler (som er reseptpliktige i Norge) dersom man ikke har resept på disse.

Jeg mener at lovverket er rimelig klart på området, men du får ha lykke til. Jeg gidder iallefall ikke diskutere dette noe mer.
Sist endret av caperno; 6. april 2014 kl. 19:18.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Bestemt til / har
utgis for / påstås å inneha
medisinske egenskaper / forebygge, lege eller lindre sykdom

Dette er ikke særlig vanskelig, så her legger du virkelig vrangviljen til. Men greit, la meg omformulere mitt opprinnelige innlegg slik at det blir ordrett etter loven:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
"Det spiller ingen rolle om produktet er bestilt som ett legemiddel eller ei. Dersom produktet er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom, så kan det kreves resept."


Da håper jeg det er enklere for deg å forstå hva jeg mener, selv om betydningen er akkurat den samme.
Vis hele sitatet...
Det er en forskjell, og det er at om et stoff f.eks kalles "badesalt" og er merket med "not for human consumption" så er det ikke "bestemt til eller utgitt for" å være et legemiddel. Ja, det er en måte å omgå lovverket på, men jeg tipper UK har en lignende lovgivning, og der respekteres det.


Sitat av caperno Vis innlegg

Juristen din tar feil. Jeg gidder ikke saumfare lovtekster og siterer derfor en artikkel hvor Martin Bjerke, seksjonssjef i Statens legemiddelverk uttaler seg:

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Legemiddelverket forklarer at det er tillatt å ha med seg reseptbelagte legemidler hjem til Norge, så lenge du enten har med resepten eller du har en etikett med ditt navn og doseringen på originalemballasjen.

Det du kjøper reseptfritt på apoteket er det verre med.

– To eksempler på dette er kodein og efedrin. Kodein har en smertestillende og hostedempende effekt og står på narkotikalista. Efedrin er slimhinneavsvellende og står på dopinglista. Begge stoffene er det ulovlig å ta med hjem, så sant det ikke kan dokumenteres at det er forskrevet til vedkommende persons medisinske bruk, sier Martin Bjerke, seksjonssjef i Statens legemiddelverk til NRK.no.

Medisiner som inneholder stoffene er vanlig på apoteket i utlandet, særlig i land utenfor Europa.

– Det er ikke ulovlig for nordmenn å kjøpe det, du kan følge de reglene som gjelder i landet. Men du kan ikke ta dem med tilbake til Norge uten legeattest, legger han til.
Vis hele sitatet...
Dette er stoffer som enten står på narkotikalisten eller på listen over dopingmidler... Det kan godt hende juristen tar feil, men dette er i alle fall ikke relevant.

§ 3-2 i forskrift om import av legemidler:

Egne bestemmelser gjelder for import av narkotika og legemidler som omfattes av forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at legemiddelverket er loven, men de har faktisk ansvaret for klassifisering i henhold til legemiddelloven. De kommer selvsagt ikke med motstridende informasjon ift. lovverket, men informerer om loven på en måte som gjør at den blir enklere å forstå for lekmannen. Igjen; det de sier er ikke feil ift. lovverket.
Vis hele sitatet...
Jeg har skrevet (i førstepost?) at legemiddelverket forvalter legemiddelloven, men det er i bunn og grunn loven vi skal forholde oss til her, og det de sier om f.eks. resept har ingen forankring i lovverket som jeg kan finne...

I så fall måtte samtlige pakker med noe som går som "legemiddel" etter § 2 i loven hatt a) medfølgende dokumentasjon på at de er lovlig anskaffet i opprinnelseslandet og b) hatt medfølgende resept. Det vil si, du bryter loven om du bestiller 20 paracet fra UK uten å få dette dokumentert og vedlagt. Jeg har tidligere lagt ut et forslag til lovendring som er spesifikk, nevner resepter og er helt i tråd med det man finner på legemiddelverket.no. Jeg siterer hele den "nye" lovteksten her (og det er all grunn til å tro at dette vil bli gjeldende snart, men det er ikke gjeldende enda):

§ 3-2. Personlig import
Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS,
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland.
Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd ved forsendelse fra EØS, i løpet av en tremåneders periode, importere et rimelig kvantum reseptfrie legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import forutsetter at
a) importøren kan dokumenteres overfor myndighetene at legemidlene er til personlig bruk og lovlig ervervet i innkjøpslandet,
b) forsendelsen er vedlagt dokumentasjon som viser at selger lovlig kan selge og eksportere de aktuelle legemidlene,
c) legemidlene har markedsføringstillatelse i Norge, og
d) importøren er over 18 år.
Importøren kan ikke i ettertid fremlegge dokumentasjon som nevnt i forrige ledd bokstav b).
Import ved forsendelse av legemidler fra tredjeland er ikke tillatt.
Import ved forsendelse av reseptpliktige legemidler er ikke tillatt. Der legemidlet har ulik reseptstatus i eksportlandet og i Norge, er det reseptstatusen i Norge som skal legges til grunn for vurderingen av om legemidlet kan importeres etter denne bestemmelse.
Produkter som inneholder stoffer eller urter som i henhold til forskrift 27. desember 1999 nr. 1565 om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten) er ansett som legemidler, skal produktet ved import etter denne bestemmelse anses for å være et legemiddel. Statens legemiddelverk kan, basert på dokumentasjon fremlagt av importøren, likevel bestemme at produktet ikke er å anse som et legemiddel.
Statens legemiddelverk kan gjøre unntak fra forbudet mot import ved forsendelse når særlige grunner knyttet til menneskers eller dyrs liv eller helse taler for det.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for legemidler som omfattes av forskrift 14. februar 2013 nr. 199 om narkotika (narkotikaforskriften), eller forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå er det slik at det ikke kun er legemidler som går inn under legemiddelloven. Legemiddelloven gjelder også når det gjelder bruk av narkotika, og straffeloven er gjeldende når det kommer til import av både narkotika og legemidler. Legemiddelloven og narkotikaforskriften definerer hva som ansees som narkotika og hva som ansees som legemidler. Det er forøvrig ikke noe krav til at legemiddelet eller stoffene står oppført på noen liste for at de skal kunne nekte deg innførsel av det, da myndighetene kan klassifisere det ut i fra effekter, eller påståtte effekter, og tilogmed forpakning, dersom de er i tvil om det er reseptpliktig, eller ei, eller om det er ett forbudt narkotisk stoff, eller ei.

Narkotika / Legemiddel. Same shit, different story. Man har alltid i nyere tid kunne straffet folk for import og bruk av ulovlig narkotika og ulovlige legemidler. Man har også i lang tid hatt muligheten til å straffe folk for import og bruk av lovlige narkotiske midler og legemidler (som er reseptpliktige i Norge) dersom man ikke har resept på disse.

Jeg mener at lovverket er rimelig klart på området, men du får ha lykke til. Jeg gidder iallefall ikke diskutere dette noe mer.
Vis hele sitatet...
Takk for gode ønsker Jeg er enig i mye av det du skriver her, men hvis du ser på praksisen fra like etter derivatloven ble opphevet og det begynte å strømme inn "lovlige" RCs, så ser du at det i starten faktisk "var lovlig" og at man ikke ble straffet. Veldig mye kom gjennom og man ble ikke straffet for ting som ikke var oppført som legemidler eller narkotika. I verste fall fikk man brev om en resept og sendingen ble returnert. Hvis man ser på RC-delen av forumet er det ganske tydelig at det var gjeldende praksis, og at selv om tollerne og politiet ønsket å stoppe alt, så fant de ikke hjemmel i loven for det.

Etter hvert utviklet praksisen seg til å stoppe det som ble oppdaget, og en gang (vet ikke helt nøyaktig når) ganske nylig begynte de å gi folk forelegg for import av legemidler til eget bruk, men det er så vidt jeg kan se relativt nytt.

Uansett, med den nye lovendringen vil tollerne ha et godt og klart regelverk å forholde seg til.

Man kan mene hva man vil om import av stoffer som i realiteten er narkotika, men dagens regelverk skiller ikke på paracet og f.eks methylone og i praksis er alle pakker som inneholder "legemidler" (altså nesten hva som helst som kan puttes i munnen) "ulovlige" dersom en toller bestemmer seg for det.

Å bevise/dokumentere at du ikke har tenkt å selge/overdra det du bestiller er så å si umulig, og like vanskelig som å bevise/dokumentere at du aldri kommer til å bryte fartsgrensen. En resept dokumenterer egentlig ikke noe annet enn at du har fått det utskrevet lovlig av en lege, ikke at det er til eget bruk.

Det blir litt som om politiet skulle kunne stoppe alle bilister, for så å be noen av dem om å bevise at de aldri kommer til å bryte fartsgrensen...

Tillegg:

Jeg vil bare utdype det som gjør loven slik den står i dag vag og uforutsigbar (i mine øyne)

§ 3-2, Forskrift om tilvirkning og import av legemidler

§ 3-2.Personlig import
Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
[COLOR="Silver"]a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS-området
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland[/COLOR]
c) ved forsendelse fra EØS-området, i løpet av en tremåneders periode, legemidler som samlet utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
Det kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet.
[COLOR="silver"]Import ved forsendelse fra tredjeland er ikke tillatt.
Statens legemiddelverk kan gjøre unntak fra forbudet mot import ved forsendelse fra tredjeland når særlige grunner knyttet til menneskers eller dyrs liv eller helse taler for det.
Egne bestemmelser gjelder for import av narkotika og legemidler som omfattes av forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Jeg har "grået ut" det som ikke er relevant i denne diskusjonen.

1) Det er ikke noen forskjell på paracetamol og f.eks etizolam, rent juridisk. Reseptlikt er ikke nevnt noe sted. Det er ingen forskjell på legemidler, og "alt" kan defineres som legemidler.

2) Det kunne dokumenteres at det er til "eget bruk" og at det er "lovlig ervervet" (i motsetning til salg eller overdragelse til andre) uten at det spesifiseres ytterligere. Dette gjelder også f.eks paracet.



I praksis betyr dette at de krever en resept, eventuelt bare anmelder deg direkte (som vi har eksempler på) selv om de er pliktige (i følge en jurist) til å spørre etter resept før de foretar seg noe. En resept dokumenterer ikke at man ikke kommer til å videreselge/overdra det (motsatt av "personlig bruk"). Det er så vidt jeg kan se helt umulig å dokumentere/bevise at man ikke kommer til å utføre en handling i fremtiden. Den normale bevisbyrden blir her snudd på hodet, og man må bevise at man ikke kommer til å utføre en handling før den utføres.

Som nevnt tidligere har det kommet et nytt forslag om lovverk som strammer veldig inn på mulighetene, men som samtidig er tydelig. Jeg applauderer det nye regelverket, selv om det innskrenker mulighetene mine, men det minsker betraktelig sjansen for å "gå i fella" og å tro at noe er lovlig (som man lett kan få inntrykk av om man bare ser på f.eks toll.no)

Det som er ganske klart er at du aldri kan være 100% trygg dersom du bestiller noe som kan tolkes som "legemiddel", uansett om det er innen EØS. I praksis blir du nok aldri straffet for de lovbruddene du gjør om du holder deg til "legemidler" som tollerne synes er greit, men om noen ønsker å straffe deg, så har de all mulighet til å gjøre det om de stiller seg på bakbeina og tolker regelverket strengest mulig.

Jeg skal innrømme at jeg trodde selv at så lenge jeg holdt meg innen EØS og ikke bestilte ting som regnes som narkotika eller dopingmidler, så kunne jeg trygt bestille til eget (medisinske) bruk i inntil tre måneder (som sagt, det finnes legitime grunner til å ønske å bruke f.eks etizolam som alternativ til clonazepam som jeg får på resept nå). Jeg har vært klar over at tollerne kan be om resept, men ikke at jeg kan få f.eks 5000,- i forelegg for 10 tabletter.

Jeg håper at dette kan hjelpe andre som tror lignende ting

Ikke bestill noe som noen kan "synes" bør straffes, uten å være helt sikker på at du får resept (i praksis det som blir godkjent) og at du kan dokumentere at det er "lovlig anskaffet". Jeg bestilte melatonin en gang (selges som kosttilskudd i de fleste andre land), fordi det er helt sinnsykt dyrt i Norge, men da hadde jeg resept, dog i et lavere kvanta (30 stykk). Jeg trodde at jeg hadde mitt på det tørre, men det var vel egentlig bare flaks at jeg ikke ble tatt...
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Orker ikke å pløye meg gjennom hele denne tråden for å sjekke om spørsmålet mitt er besvart s¨lurte på om noen kunne komme med et svar på dette.

Hvis man ikke oppfyller alle kravene når det gjelder innførsel av legemiddel er det ulovlig og man får ikke varene, men får man straff og kommer det på rullebladet?
Har gjort litt research selv, snakket med tollvesenet, og det eneste jeg får beskjed om er at det er ulovlig, ikke om jeg får det på rullebladet.

Forresten, punktet "lovlig ervervet" vil vel si at e kan be etter dokumentasjon på at det er kjøpt på godkjent apoetek, tviler på at det funker å linke til benzostore.com da liksom?

EDIT: Leste gjennom innlegget over meg, ut fra det konkluderer jeg med at man kan få forelegg å få det på rullebladet, men at det er opp til tollvesenet om de "gidder"(sikkert basert på type legemiddel) å anmelde.
Sist endret av pkk1990; 6. april 2014 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Orker ikke å pløye meg gjennom hele denne tråden for å sjekke om spørsmålet mitt er besvart s¨lurte på om noen kunne komme med et svar på dette.

Hvis man ikke oppfyller alle kravene når det gjelder innførsel av legemiddel er det ulovlig og man får ikke varene, men får man straff og kommer det på rullebladet?
Har gjort litt research selv, snakket med tollvesenet, og det eneste jeg får beskjed om er at det er ulovlig, ikke om jeg får det på rullebladet.

Forresten, punktet "lovlig ervervet" vil vel si at e kan be etter dokumentasjon på at det er kjøpt på godkjent apoetek, tviler på at det funker å linke til benzostore.com da liksom?
Vis hele sitatet...
Ja, får du forelegg kommer dette på rullebladet og det blir værende i to år. Å spørre tollvesen eller politi er i mine øyne bortkastet, de er ikke interessert i å hjelpe deg

"lovlig ervervet" er utrolig vagt. At du har kjøpt og betalt varene i et land der det omsettes lovlig er tydeligvis ikke nok...

Hva er det tollvesenet sier ikke er ulovlig forresten?
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 23:34. Grunn: omformulering
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg sendte et spørsmål til legemiddelverket selv. Mulig at det overlapper med ting som er sagt, men jeg poster korrespondansen her allikevel. Har kuttet ut litt som identifiserer partene.

Sitat av min mail


I en lagmannsrettdom fra 2012 (LH-2012-33267)blir Etizolam kalt et benzodiazepin-derivat.

Etter narkotikaforskriftens §3 rammes alle grupper av et narkotisk stoff. Formuleringen i denne ble endret etter den såkalte Fenazepam-dommen fra derivat til grupper.

Jeg er ingen kjemiker og sliter litt med å forstå hvordan kjemisk gruppetilhørighet skal forståes. I følge wikipedia (dårlig kilde, jeg vet) så er Etizolam en benzodiazepin-analog, men følges opp med:

"The etizolam molecule differs from a benzodiazepine in that the benzene ring has been replaced by a thiophene ring, making the drug a thienodiazepine"

Hva er egentlig klassifikasjonen på Etizolam? Er det et benzodiazepin-derivat - er det medlem av gruppen av benzodiazepiner - eller er det et thienodazepin?

Kan også være at det både er et medlem av gruppen benzodiazepiner og samtidig et thienodazepin?

Medlemskap i gruppen benzodiazepiner vil vel da gjøre et at faller under narkotikalovgivningen eller i det minste under et resepliktige legemiddel?

Håper jeg kan få svar på dette,

Takk for din tid og ha en fin helg!
Vis hele sitatet...
Sitat av svaret
Etizolam kan anses både som et benzodiazepin-lignende stoff og et såkalt tienodiazepin. På narkotikalisten er det oppført en rekke stoffgrupper som alle anses som narkotika, og dersom et stoff omfattes av en av disse stoffgruppene er stoffet et narkotikum og dermed regulert av narkotikaforskriften. Etizolam omfattes ikke per dags dato av noen stoffgruppe på narkotikalisten, men på bakgrunn av dens effekter omfattes stoffet av legemiddeldefinisjonen og anses som et reseptpliktig legemiddel. Etizolam er dermed regulert av legemiddellovgivningen.



For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at etizolam vurderes oppført på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...
Jeg konkluderer med at måten å gå frem på FØR det havner på listen er å kontakte en lege i et EØS-land der det selges Etizolam. Tenker videre at dette bør være en lege som er kjent med stoffet og det generelle rundt behandling med denne typen remedier.

Legg ved resept i pakken (be om en kopi selv på mail eller separat brev) og en kvittering fra et apotek/lovlig utsalgssted så kan jeg ikke tenke meg at du kan bli straffet for det og man skulle helst tro at det ville kunne innføres knirkefritt uten innblanding fra tollgutta. Jeg kan ikke se at man kan kreve noe mer for å oppfylle kravet om lovlig ervervelse og respekt.

For meg blir da spørsmålet videre hvor lett det generelt er å få leger til å skrive ut et medikament som ikke er tatt inn i den farmakologiske "varmen". Legen tar jo på seg et behandleransvar for deg og legemidlet når han gjør dette. Dersom du ruser deg på preparatet, bruker det uansvarlig eller tar skade av det vil jo dette reflektere dårlig på legen. Videre er det sikkert ikke enkeltpersoner men store studier på mange personer og lang saksbehandling som driver en godkjenning av et nytt legemiddel frem, så det er kanskje ikke så mye å "vinne" for legen og disproporsjonalt mye risiko. Jeg hadde i hvert fall ikke forventet at en lege gjorde dette.
Sist endret av meaculpaUIO; 7. april 2014 kl. 13:40.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg sendte et spørsmål til legemiddelverket selv. Mulig at det overlapper med ting som er sagt, men jeg poster korrespondansen her allikevel. Har kuttet ut litt som identifiserer partene.

Jeg konkluderer med at måten å gå frem på FØR det havner på listen er å kontakte en lege i et EØS-land der det selges Etizolam. Tenker videre at dette bør være en lege som er kjent med stoffet og det generelle rundt behandling med denne typen remedier.

Legg ved resept i pakken (be om en kopi selv på mail eller separat brev) og en kvittering fra et apotek/lovlig utsalgssted så kan jeg ikke tenke meg at du kan bli straffet for det og man skulle helst tro at det ville kunne innføres knirkefritt uten innblanding fra tollgutta. Jeg kan ikke se at man kan kreve noe mer for å oppfylle kravet om lovlig ervervelse og respekt.

For meg blir da spørsmålet videre hvor lett det generelt er å få leger til å skrive ut et medikament som ikke er tatt inn i den farmakologiske "varmen". Legen tar jo på seg et behandleransvar for deg og legemidlet når han gjør dette. Dersom du ruser deg på preparatet, bruker det uansvarlig eller tar skade av det vil jo dette reflektere dårlig på legen. Videre er det sikkert ikke enkeltpersoner men store studier på mange personer og lang saksbehandling som driver en godkjenning av et nytt legemiddel frem, så det er kanskje ikke så mye å "vinne" for legen og disproporsjonalt mye risiko. Jeg hadde i hvert fall ikke forventet at en lege gjorde dette.
Vis hele sitatet...
Nå blir dette veldig spesifikt for etizolam, men takk for at du tok deg bryet likevel

Det eneste EØS-landet der dette "omsettes lovlig" (slik, det tolkes i praksis, altså at det selges som legemiddel) er i Italia (Depas). Det er ikke noe problem å få tak i det "lovlig" selv om det oppføres på narkotikalisten (jeg får f.eks resept på "narkotika" (clonazepam) i dag og er i besittelse av store mengder "narkotika"). Det eneste som kreves er at legen søker om godkjenningsfritak (med andre ord, tar på seg ansvaret) men det krever at man har en litt utradisjonell lege. Det er ingen logisk grunn til at jeg ikke skal få lov til å bytte fra clonazepam til etizolam, men siden det ikke står i felleskatalogen vil de fleste leger være skeptiske.

Tvert imot viser forskning at dette trolig er mindre avhengighetsskapende og toleranseoppbyggende enn tradisjonelle benzodiazepiner.

En annen mulighet er å dra til italia og få utskrevet et års forbruk for så å gni det inn til tollerne når man ankommer gardermoen Igjen krever det nok en litt utradisjonell lege og det kan bli enda vanskeligere i Italia. Dette er før det havner på narkotikalisten, etter vil det bare være tre måneder.

Jeg har uansett gitt opp, vil de straffe deg så klarer de det nok.

Hadde jeg fortsatt hatt psykiateren min på laget så hadde jeg nok spurt, men han nye legen skriver bare ut det som jeg har dokumentert anbefalt fra psykiater. Han er veldig hjelpsom og grei, men jeg kan ikke se for meg at han skriver ut en resept på noe som ikke er et reelt "legemiddel" i Norge. Jeg har ikke hatt han legen her så veldig lenge, og det krever nok litt mer tillitt enn jeg har rukket å opparbeide...

Ellers tror jeg at det ikke holder med bare respekt
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ja skulle stå resept.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Om man tolker edruelig i snevreste forstand, vil det si at alle som innehar førerkort bryter loven hver gang de tar seg en pils.
Vis hele sitatet...
"Edruelig" blir ofte tolket i snevreste forstand, så lenge rusmiddelet ikke er alkohol Jeg har hørt om flere som har mistet førerkortet uten å noen gang ha kjørt i påvirket tilstand, men som har blitt tatt for å ha brukt cannabis
Sitat av caperno Vis innlegg
"har, eller påstås å inneha, medisinske egenskaper" er vel ikke så langt i fra: "bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom" ?
Vis hele sitatet...
Her må jeg si meg enig med phish i at det kan være en ganske vesentlig forskjell. Både gurkemeie og cannabis påstås å inneha medisinske egenskaper, allikevel er ingen av dem bestemt til eller utgitt i det øyemed å forebygge, lege eller lindre sykdom.

Sitat av phish Vis innlegg
Det vil si, du bryter loven om du bestiller 20 paracet fra UK uten å få dette dokumentert og vedlagt.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig at du blir nødt til å dokumentere et kjøpt av 20 paracet, da med kvittering med stempel og underskrift fra apotek/utsalgssted.

Et lite apropos, og kanskje litt off topic, men jeg legger merke til at du konsekvent bruker paracet i eksemplene på hva du mener er tåpelige konsekvenser av loven, noe man må tolke som at du mener paracet er ufarlig. Selv om paracet selges reseptfritt over disk i matbutikker og finnes i skuffer og skap i de fleste hjem, er det like fullt et legemiddel. Paracetamol tar, som jeg allerede har påpekt, livet av fem mennesker hvert år. Så at det skal behandles og kontrolleres på samme måte som andre legemidler, og at det skal sørges for at det ikke kjøpes og importeres i massive kvanta eller fra tvilsomme produsenter, ser jeg virkelig ikke problemet med.

Om man da i verste fall blir nødt til å fremvise kvittering for kjøp 20 paracet (noe som sannsynligvis ikke vil skje, siden dette vel er mest aktuelt ved import av store mengder), kan det umulig være verdens undergang, hvis det kan bidra til å minske importen av falske og potensielt farlige legemidler?

Sitat av phish Vis innlegg
"lovlig ervervet" er utrolig vagt. At du har kjøpt og betalt varene i et land der det omsettes lovlig er tydeligvis ikke nok...
Vis hele sitatet...
Det at du har kjøpt det i et land hvor det er godkjent som legemiddel, er ikke noe hinder for at du har kjøpt det fra benzostore.com.
En kvittering fra utsalgsstedet er da en enkel måte å dokumentere at legemiddelet er ervervet lovlig. Jeg kan uansett ikke se at «lovlig ervervet» er så utrolig vagt. Enten er det lovlig ervervet gjennom et apotek eller annet lovlig utsalgssted, eller så er det ikke det.

Sitat av phish Vis innlegg
Jeg vil bare utdype det som gjør loven slik den står i dag vag og uforutsigbar (i mine øyne)
[...]
1) Det er ikke noen forskjell på paracetamol og f.eks etizolam, rent juridisk. Reseptlikt er ikke nevnt noe sted. Det er ingen forskjell på legemidler, og "alt" kan defineres som legemidler.
Vis hele sitatet...
Det ville i mine øyne ikke være stort verre enn å endre ordlyden i den delen av teksten som tar for seg definisjonen av legemidler. Slik det står nå er vann teknisk sett som et legemiddel å regne, uten at jeg ser at det er den helt store utfordringen for innbyggernes rettssikkerhet. Det er korrekt at det per i dag ikke er noen forskjell på paracetamol og etizolam. Om etizolam derimot blir ført opp på narkotikalisten, vil dette selvsagt endre seg.

Når det gjelder denne etizolam-saken spesifikt, vil jeg si at usikkerheten rundt den juridiske statusen til etizolam er et større problem enn at importforskriften ikke gjør forskjell på reseptbelagte og -frie legemidler.
Samtidig tenker jeg at det faktum at etizolam verken er oppført på legemiddellisten eller i felleskatalogen kanskje burde være nok til ikke å anskaffe det.

Sitat av phish Vis innlegg
2) Det kunne dokumenteres at det er til "eget bruk" og at det er "lovlig ervervet" (i motsetning til salg eller overdragelse til andre) uten at det spesifiseres ytterligere. Dette gjelder også f.eks paracet.

I praksis betyr dette at de krever en resept, eventuelt bare anmelder deg direkte (som vi har eksempler på) selv om de er pliktige (i følge en jurist) til å spørre etter resept før de foretar seg noe. En resept dokumenterer ikke at man ikke kommer til å videreselge/overdra det (motsatt av "personlig bruk"). Det er så vidt jeg kan se helt umulig å dokumentere/bevise at man ikke kommer til å utføre en handling i fremtiden. Den normale bevisbyrden blir her snudd på hodet, og man må bevise at man ikke kommer til å utføre en handling før den utføres.
Vis hele sitatet...
Man kan selvfølgelig aldri bevise helt og holdent at man skal bruke legemidlene selv, men en resept eller legeerklæring er et sterkt indisium på at dette er tilfellet. Vi har i tillegg tidligere nevnte utøving av skjønn, foruten uskyldspresumsjon, som er et uvurderlig prinsipp i en rettstat.

Jeg vil si at vi er ganske sikret mot å bli dømt for uforsvarlig oppbevaring av legemiddel ved å ha vann i springen, og de fleste scenariene du skisserer som potensielle utfall av lovverket, vil ikke kunne skje med mindre styreformen og strukturen endres ganske radikalt.

Så om du blir straffet for innførsel av 20 paracet fordi du ikke kan bevise med 100 prosents sikkerhet at du skal bruke dem selv, er det systemet det er noe galt med, og ikke legemiddelloven eller et synsende politi.

Sitat av phish Vis innlegg
Etter hvert utviklet praksisen seg til å stoppe det som ble oppdaget, og en gang (vet ikke helt nøyaktig når) ganske nylig begynte de å gi folk forelegg for import av legemidler til eget bruk, men det er så vidt jeg kan se relativt nytt.
Vis hele sitatet...
Har du noe å vise til som beviser at dette er vanlig praksis, eller baserer du det kun på de enkelttilfellene du vet om?

Sitat av phish Vis innlegg
Du misforstår poenget med narkotika her. MDMA er ikke et legemiddel i noen land i verden, tvert imot er det klassifisert som et narkotisk stoff uten noen helsegivende effekt i de landene som skiller på slikt, f.eks USA og UK. Man kan så vidt meg bekjent ikke få MDMA på resept noen plasser i verden. Når MDMA i seg selv aldri har vært definert som et legemiddel, så er det helt opplagt at den eneste grunnen til at analoger defineres som legemidler (og ikke narkotika, som er det naturlige, samme klassen som det stoffet som etterlignes) for å finne et smutthull i loven slik at man kan straffe folk for brudd på legemiddelloven.

Det er i mine øyne å misbruke lovverket. Du må jo være enig i at det er komplett ulogisk å putte MDMA på narkotikalisten og ikke klassifisere det som et legemiddel, og samtidig klassifisere alle analoger som legemidler?

Det er forståelig, for de har bare en måte å straffe folk på og det er ved å utnytte smutthull i loven (de må tross alt forholde seg til loven de og), men det er jo HELT ulogisk da MDMA i seg selv aldri har blitt brukt som "legemiddel" i Norge. Leger har ikke adgang til å skrive ut resept på det, nettopp fordi det ikke anses som et legemiddel, men et helseskadelig narkotisk stoff uten noen form for terapeutisk virkning.

Ser du ikke mangelen på logikk her? Nå er det ført opp som "narkotika", men ikke som legemiddel. Før det ble ført opp som "narkotika" var det et "legemiddel" sånn at man kunne straffe folk.
Vis hele sitatet...
Jeg vet lite om hvordan prosedyrene rundt oppføring av stoff på legemiddel- og narkotikalisten er, og kan derfor ikke svare på hvorfor metylon ikke ble oppført på narkotikalisten med en gang. Det kan være flere årsaker til, så det blir litt for enkelt å hoppe rett til den konklusjonen at hensikten var å gjøre folk kriminelle. Dette blir nok en gang kun synsing, nå også av en rimelig konspiratorisk art.

Jeg er enig i at enkelte deler av lovteksten er unødvendig diffus, og jeg synes også det er litt påfallende at stoffer tar svippturen innom legemiddellisten før de blir klassifisert som narkotika. Det er allikevel et stykke derfra til å påstå at dette er del av en ond sammensvergelse for å gjøre flest mulig til lovbrytere. Jeg tror heller ikke det hjelper saken din verken å rope politistat eller postulere konspirasjonsteorier.
Sist endret av Samleieobjekt; 8. april 2014 kl. 01:55.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Et lite apropos, og kanskje litt off topic, men jeg legger merke til at du konsekvent bruker paracet i eksemplene på hva du mener er tåpelige konsekvenser av loven, noe man må tolke som at du mener paracet er ufarlig. Selv om paracet selges reseptfritt over disk i matbutikker og finnes i skuffer og skap i de fleste hjem, er det like fullt et legemiddel. Paracetamol tar, som jeg allerede har påpekt, livet av fem mennesker hvert år. Så at det skal behandles og kontrolleres på samme måte som andre legemidler, og at det skal sørges for at det ikke kjøpes og importeres i massive kvanta eller fra tvilsomme produsenter, ser jeg virkelig ikke problemet med.
Vis hele sitatet...
Det er helt greit at du reagerer på det, men du har misforstått litt her Grunnen til at jeg bruker paracetamol er nettopp fordi det er et livsfarlig legemiddel i større doser, og dermed ikke kan argumenteres mot som "noe annet enn legemiddel" av de som ikke aksepterer at vitaminbjørner er legemidler (noe jeg for øvrig har fått bekreftet av legemiddelverket at de regnes som, og noe som man også kan se ut fra legemiddelloven). Jeg forstår at du misforstår, men at jeg har brukt paracetamol er fordi dette er et så vanlig legemiddel, og "ingen" kan argumentere mot at det er et legemiddel. Noen plasser har jeg brukt det fordi det bare er vanlig og reseptfritt, og noen ganger fordi det faktisk ER potensielt livsfarlig, og definitivt mye farligere enn f.eks etizolam. Ta 100 av hver og jeg kan på forhånd fortelle deg hva du kommer til å angre mest på, om du i det hele tatt får muligheten. Etizolam er f.eks svært lite fysisk skadelig.

Jeg er for trøtt til å svare på resten av innlegget ditt nå, selv om det var mye bra her! Det at du i det minste anerkjenner noen av poengene mine er bra, selv om vi kanskje er uenige På samme måte anerkjenner jeg mange av dine, for du har mange gode poenger.

Avslutningsvis har jeg for et par poster siden vist til en foreslått lovendring i § 3-2, som kan være verdt å se på. Denne lovendringen er ikke diffus og vag. Selv om den innskrenker rettighetene for import av legemidler til eget bruk til nesten null, så er det i alle fall ingen som vil bli overrasket om det ramler et forelegg eller lignende ned i postkassen, dersom de har lest lovteksten

Og du misforstår meg også på punktet om MDMA. MDMA går definitivt under definisjonen i § 2 så det er ingen konspirasjonsteori her. Det jeg har reagert på her er at MDMA blir definert som et "legemiddel" uten å i praksis noen gang ha vært noe annet enn "narkotika". MDMA er kanskje det som er minst "legemiddel" av alt som står på narkotikalisten (noe jeg ikke nødvendigvis er enig i, men i praksis er det helt umulig å få det utskrevet for "å lege" noe som helst, og selv i forskningssammenheng er det så å si umulig å få rekvirert det). Så vidt meg bekjent har det aldri vært noen i Norge som har fått MDMA som medisin. "Medisin" og "legemiddel" er synonymer, men ut fra gjeldende lovverk vi veldig mye være "medisin", til tross for at det aldri blir brukt som det Når tollerne ikke engang sender ut spørsmål om resept (som de for øvrig er pliktige til å gjøre) når de får en analog av MDMA på bordet, så tyder det på at det ikke bare er jeg som har den oppfatningen at det er noe snodig å kalle det for medisin, etter dagens oppfatning...

Og sist (dette ble mye mer enn jeg hadde tenkt); ad "lovlig ervervet" så er jeg helt enig i din definisjon, men det er ikke jurister og legemiddelverket. "Lovlig ervervet" betyr i denne sammenhengen at du har gått på et apotek og kjøpt det. Det er altså en implisitt betydning som gjør at "lovlig ervervet" blir tillagt mer innhold enn man skulle tro. Hvor stort problem dette er i praksis vet jeg ikke...
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Her må jeg si meg enig med phish i at det kan være en ganske vesentlig forskjell. Både gurkemeie og cannabis påstås å inneha medisinske egenskaper, allikevel er ingen av dem bestemt til eller utgitt i det øyemed å forebygge, lege eller lindre sykdom.
Vis hele sitatet...
Nå var det ordlyden jeg tenkte på. Det jeg skrev hadde samme betydning som loven. Vi diskuterte også Methylone og Etizolam, noe som jeg mener havner inn under lovteksten. Kosttilskudd og matvarer er selvsagt noe helt annet, og dersom man vil være vrang og tolke loven helt uten skjønn, så kan man jo selvsagt også tro at gurkemeie, eller for den saks skyld, sjokolade, vil havne inn under lovteksten. Det finnes diverse cannabispreparater som også er tilgjengelig på resept og/eller etter dispensasjon i Norge. Disse er ment til å lege og lindre sykdom :)
Sist endret av caperno; 8. april 2014 kl. 19:02.
phish's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå var det ordlyden jeg tenkte på. Det jeg skrev hadde samme betydning som loven. Vi diskuterte også Methylone og Etizolam, noe som jeg mener havner inn under lovteksten. Kosttilskudd og matvarer er selvsagt noe helt annet, og dersom man vil være vrang og tolke loven helt uten skjønn, så kan man jo selvsagt også tro at gurkemeie, eller for den saks skyld, sjokolade, vil havne inn under lovteksten. Det finnes diverse cannabispreparater som også er tilgjengelig på resept og/eller etter dispensasjon i Norge. Disse er ment til å lege og lindre sykdom
Vis hele sitatet...
Det er jo litt av poenget her, man kan ikke tolke gurkemeie eller sjokolade som legemiddel fordi det ikke er "bestemt til eller utgitt for" å være en medisin. Hvis noen prøver å selge gurkemeie på internett som en potensmiddel vil det kunne rammes av legemiddelloven, men det er altså slik at § 2 definérer legemidler, og den definerer det som [stoffer] "som er bestemt til eller utgitt for" [å være medisin]...

Kosttilskudd derimot, går under § 2, og er "et legemiddel".
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom tilfeldigvis over denne på nettet:



" Dersom vilkårene du nevner ikke er oppfylte, vil legemidlene sannsynligvis bli beslaglagt og destruert. Videre risikerer du straff i form av fengsel eller bøter"

http://www.ung.no/oss/politi/126522.html
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Kom tilfeldigvis over denne på nettet:



" Dersom vilkårene du nevner ikke er oppfylte, vil legemidlene sannsynligvis bli beslaglagt og destruert. Videre risikerer du straff i form av fengsel eller bøter"

http://www.ung.no/oss/politi/126522.html
Vis hele sitatet...
1.Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlet er forskrevet til ditt personlige bruk, det vil si medisinsk bruk av et legemiddel til deg selv. Dette må fremgå av pakningens etikett eller av fremlagt resept eller annen legeerklæring.

2.Innførsel av legemidler krever dokumentasjon på at det er lovlig innkjøpt

...

Problemet er jo at begge disse er utrolig vage og åpne for tolkninger, og dessuten snur bevisbyrden fra normal rettspraksis. Merk at dette ikke er det som står i lovteksten...

Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS-området
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland
c) ved forsendelse fra EØS-området, i løpet av en tremåneders periode, legemidler som samlet utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet.
Vis hele sitatet...
Altså, man kan lovlig importere legemidler for inntil tre måneders eget forbruk, men man må kunne dokumentere at det er til personlig bruk og at det er "lovlig ervervet" (veldig åpent for tolkning, da det finnes en rekke "legemidler" og legemidler som fortsatt selges lovlig i andre europeiske land). Hva som er "legemidler" er også rimelig vagt.

Men hvordan dokumenterer man at noe er til personlig bruk (med andre ord, at man ikke under noen omstendigheter kommer til å overdra dem til noen andre)? Det er umulig. En resept dokumenterer ikke annet enn at man har klart å overbevise legen sin om at det man har et behov. Videre er det ofte at de ikke engang tar seg bryet med å sende deg et brev der du får beskjed om å dokumentere at det er til eget bruk engang, da de bare antar at du ikke har resept.

Hvis jeg teoretisk skulle bestilt et stoff som lovlig omsettes i andre europeiske land, men som jeg ikke har resept på. Hvordan i alle dager forventes det at jeg skal kunne dokumentere at det er til eget bruk? Jeg vet at de de facto bare aksepterer resept, men igjen; det beviser IKKE at det er til eget bruk. Det jeg blir bedt om å dokumentere er at jeg ikke i fremtiden under noen omstendigheter kommer til å overdra dette til andre, noe som selvsagt er helt umulig...
Hva risikerer man egentlig ved å bestille hvis forutsetningen om personlig bruk ikke er innfridd? Altså at man ikke har en resept. Finnes det noen eksempler på folk som har fått dette på rullebladet? Nå spør jeg helt hypotetisk og jeg har ikke tenkt til å gjøre dette.
Du risikerer at politiet og toll gjør alt i sin makt for å deg straffet for noe som lovverket i utgangspunktet åpner for, på lik linje med import av grønn te, kosttilskudd eller paracet om de definerer det som legemiddel. Om det du bestiller regnes som "slemt" kan du f.eks. få 10.000 i forelegg for en tablett eller to, men dessverre ser det ikke ut som om noen har tatt belastningen med å få prøvd ut dette (i mine øyne latterlig svake) lovverket i domstolene. Jeg kan umulig tro at det vil holde, når derivatloven falt fordi den var for vag og dårlig, og den var LANGT bedre enn denne.

Forelegg kommer så vidt jeg vet på rullebladet, så ja, det finnes eksempler på folk som har fått forelegg og har dette på rullebladet. Om du tar det til retten og blir frikjent vet jeg ikke om det kan ha noen konsekvenser, men jeg vet at hvis man f.eks. skal søke seg inn på politihøyskolen opererer de med "utvidet rulleblad" som f.eks. inneholder trafikkbøter og denslags. Det skulle ikke overraske meg om dette også havnet på en hemmelig liste som diskvalifiserer deg fra noe, til tross for at du blir frikjent...
Sitat av phish Vis innlegg
Du risikerer at politiet og toll gjør alt i sin makt for å deg straffet for noe som lovverket i utgangspunktet åpner for, på lik linje med import av grønn te, kosttilskudd eller paracet om de definerer det som legemiddel. Om det du bestiller regnes som "slemt" kan du f.eks. få 10.000 i forelegg for en tablett eller to, men dessverre ser det ikke ut som om noen har tatt belastningen med å få prøvd ut dette (i mine øyne latterlig svake) lovverket i domstolene. Jeg kan umulig tro at det vil holde, når derivatloven falt fordi den var for vag og dårlig, og den var LANGT bedre enn denne.

Forelegg kommer så vidt jeg vet på rullebladet, så ja, det finnes eksempler på folk som har fått forelegg og har dette på rullebladet. Om du tar det til retten og blir frikjent vet jeg ikke om det kan ha noen konsekvenser, men jeg vet at hvis man f.eks. skal søke seg inn på politihøyskolen opererer de med "utvidet rulleblad" som f.eks. inneholder trafikkbøter og denslags. Det skulle ikke overraske meg om dette også havnet på en hemmelig liste som diskvalifiserer deg fra noe, til tross for at du blir frikjent...
Vis hele sitatet...
Rart at man kan bli straffa for kosttilskudd som er helt ufarlige og som faktisk er bra for kroppen (som for eksempel Himalaya liver care).
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Rart at man kan bli straffa for kosttilskudd som er helt ufarlige og som faktisk er bra for kroppen (som for eksempel Himalaya liver care).
Vis hele sitatet...
Du blir selvfølgelig ikke straffet om "noen" synes at det er greit (hvor grensen går er derimot noe mer uklar).

Lovkravet er at du må du kunne dokumentere at du aldri i fremtiden kommer til å overdra det til noen andre (til eget bruk), så i teorien kan du fint få et forelegg på 10.000,-

Galskap og svakt lovverk? Ja definitivt...
Kanskje loven er litt vel åpen for tolkning, men man legger vel absolutt like mye velvilje til om man tolker den dithen at man kan bestille seg et legemiddel på nett om man ikke har resept på det i Norge. Man er vel forsåvidt allerede i offside på hele bestillingen siden hadde man hatt resept så hadde man ikke bestilt det. Antar loven i utgangspunktet er til for de som reiser i EØS og bruker reseptbelagte medisiner, så de skal slippe evig pes så lenge de har reseptene i orden. En annen ting er jo hva hu dama som ble straffet har sagt til politiet, og hva de da har konkludert med at hennes forsett var. Om hu hadde en bunnsolid forklaring om at hun var helt overbevist om at dette var lov etter å sjekket opp regelverket, så kanskje hun ikke hadde blitt straffet. Om hun forklarte at hun visste hun trengte resept men hadde det ikke, så har hun plutselig et helt annet forsett, importere legemidler hun ikke har lov å ha.

Norsk politi durer som regel på slik de vil uansett tilfelle tho, selv om de sikkert har rett i dette. Ser fenazepam blir nevnt. Tror jeg er den eneste i Norge som har blitt dømt og sonet for fenazepam hvor politiet klarte å få det til å bli et derivat av benzodiazepin, selv om de visste høyesterett skulle til og utalle seg om det. Fikk saken gjennopptatt etter jeg sonet ferdig og ble frifunnet i tingretten, det er...2 år siden, og de utsetter lagmansrettsaken heletiden. Alt knytter seg opp til forsett. Hva du visste, trodde, ikke visste etc. når du erverva stoffet, så hadde nok funni ut hva hu dama som ble dømt for det der sa i avhøret før jeg hadde orka å lage kaos
Sitat av hideout Vis innlegg
Kanskje loven er litt vel åpen for tolkning, men man legger vel absolutt like mye velvilje til om man tolker den dithen at man kan bestille seg et legemiddel på nett om man ikke har resept på det i Norge. Man er vel forsåvidt allerede i offside på hele bestillingen siden hadde man hatt resept så hadde man ikke bestilt det. Antar loven i utgangspunktet er til for de som reiser i EØS og bruker reseptbelagte medisiner, så de skal slippe evig pes så lenge de har reseptene i orden. En annen ting er jo hva hu dama som ble straffet har sagt til politiet, og hva de da har konkludert med at hennes forsett var. Om hu hadde en bunnsolid forklaring om at hun var helt overbevist om at dette var lov etter å sjekket opp regelverket, så kanskje hun ikke hadde blitt straffet. Om hun forklarte at hun visste hun trengte resept men hadde det ikke, så har hun plutselig et helt annet forsett, importere legemidler hun ikke har lov å ha.

Norsk politi durer som regel på slik de vil uansett tilfelle tho, selv om de sikkert har rett i dette. Ser fenazepam blir nevnt. Tror jeg er den eneste i Norge som har blitt dømt og sonet for fenazepam hvor politiet klarte å få det til å bli et derivat av benzodiazepin, selv om de visste høyesterett skulle til og utalle seg om det. Fikk saken gjennopptatt etter jeg sonet ferdig og ble frifunnet i tingretten, det er...2 år siden, og de utsetter lagmansrettsaken heletiden. Alt knytter seg opp til forsett. Hva du visste, trodde, ikke visste etc. når du erverva stoffet, så hadde nok funni ut hva hu dama som ble dømt for det der sa i avhøret før jeg hadde orka å lage kaos
Vis hele sitatet...
Nei, man trenger ikke å tolke noe som helst om man tolker det som om man ikke må ha resept på det i Norge, for det står ikke et eneste ord i loven om krav om resept.

Loven er der fordi det SKAL være fri handel innen EØS, men de som har utarbeidet denne loven har åpenbart ikke tenkt godt nok gjennom formuleringene sine, for slik loven står nå så er det i utgangspunktet komplett umulig å bevise at noe er til eget bruk, som er det lovteksten sier.

La oss f.eks. si at jeg har resept på Lyrica, som er rimelig dyrt å kjøpe på apotek dersom man ikke har blåresept (det brukes off-label til mye rart og da får man bare hvit resept), og så finner jeg det billigere fra et annet europeisk land. Jeg aner ikke hva som hadde skjedd om det hadde blitt stoppet i tollen, men at jeg har resept på det i Norge beviser ikke annet enn at jeg har fått en lege til å tro at jeg har behov for det, og IKKE at det aldri kommer til å overdras til en tredjepart. Det er tydeligvis det de har ment å uttrykke, for det er som tidligere nevnt det som står i forslaget til den nye loven, men det er ikke det som står i lovteksten nå.

Jeg har ikke tenkt å lage noe bråk om det, men jeg er kritisk når et lovverk er så dårlig at det blir umulig å forutsi konsekvensene av noe før man faktisk har begått handlingen. Nå tror jeg som sagt aldri at jeg faktisk hadde blitt dømt i høyesterett med en så svak lov, siden tvetydigheter og vagheter i lovverket skal komme tiltalte til gode, men jeg er kritisk til alle deler av loven som misbrukes i "det godes" tjeneste...

Lignende eksempel på misbruk av sovende paragrafer er f.eks ungdommene i Bergen som mistet førerkortet etter å ha innrømmet å ha røyket hasj, fordi de ikke var "edruelige". Og her kan man lese hva en professor i rettsvitenskap mener om det...

Jeg forstår godt at politiet føler seg hjelpeløse til tider, men det øker ikke respekt og trygghet for en rettstat om man begynner å misbruke lovverket...
Loven er der for at mennesker skal få ta med og kjøpe medisiner legen har skrevet ut til dem, uansett om de er i norge eller et annet sted i EØS(?)

Du trenger ikke å bevise at noe er til eget bruk, du trenger bare å bevise at du har en lege sin godkjennelse til å ha det. Som du selv sier, stoffet er reseptpliktig, hvordan kan man da få det for seg at det ikke er reseptpliktig om man finner det på internett i et annet land? Hva legger du i at legemiddelet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelselandet om jeg tørr spørre? At du ikke har stjelt de fra webshoppen? Du hadde igrunn ment det samme om hun bestilte 500 valium fra et EØS land og(?) Er du i tvil står det til og med fint opplyst at; "Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket." - Så om du er i tvil, så faller byrden på deg og ringe og sjekke det opp. Evt et google søk og man finner ut at man må ha resept..

Du hadde aldri kommet deg til høyesterett med den saken der, men som sagt tidligere, om du hadde blitt trodd på at du ikke skjønte at du måtte ha resept, så tenker jeg saken hadde blitt henlagt, er som regel det som skjer. Men i tilfellet med hu dama vet man ikke om hun f.eks har bestilt tabletter på internett før og blitt tatt, eller om hun ble spurt om hun ikke var klar over at hun trengte resept og svarte ja...etcetc.

Hva du mener med lyricagreiene forstår jeg ikke, om legen har gitt deg resept har du rett til og hente ut medisinen, om du har planer om å selge tablettene er for alle parter rivruskende likegyldig så lenge du ikke forteller tollen når de ringer om ditt forsett.

Akkurat det med førerkortet er jalla, men det koker ned til at man a) ikke har med advokat i avhøret, b) ikke tenker over hva man sier, c) ikke gadd og komme seg til lege og ta noen urinprøver på de 14dagene man har på seg til å komme med en uttallelse. Fleste ungdommer som får straff på kontrakt, dvs at de plikter og ikke gjøre lovbrudd+bli tatt urinprøver av slik som han der ender med å bli overkjørt på den regeln der. De fleste jeg kjenner som har fått brev om akkurat det samme har bare laget et opplegg med fastlegen samt et skriv fra advokat om det ikke kan bevisest narkobruk den siste tiden, så har de fått beholde lappen.

Om du skal henge deg opp i de tingene der burde du bare sette deg ned og lese lovboka, i en rettsak har du som regel en jurist som mener en ting, en advokat som mener noe annet og hvem vet hva dommern mener. Alle sitter basically med samme utdannelsen. Loven og juss er vidåpen for tolkning. Ta deg ei runde på domfellelser som går på medvirkning til narkotikakriminalitet du, så kan du heller se noen hårreisende tilfeller som kun går ann i det landet her.
Sitat av hideout Vis innlegg
Loven er der for at mennesker skal få ta med og kjøpe medisiner legen har skrevet ut til dem, uansett om de er i norge eller et annet sted i EØS(?)

Du trenger ikke å bevise at noe er til eget bruk, du trenger bare å bevise at du har en lege sin godkjennelse til å ha det. Som du selv sier, stoffet er reseptpliktig, hvordan kan man da få det for seg at det ikke er reseptpliktig om man finner det på internett i et annet land?
...
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke derfor loven er der. I så fall hadde man selvfølgelig ikke trengt å ta med noe om innførsel via post.

Og jo, man må bevise at det er til eget bruk, det er AKKURAT det som står i loven. Les loven

Jeg kan fint ta med meg Paracet med kodein kjøpt på apotek i England til Norge, selv om jeg ikke har resept på det her. Hvis jeg blir stanset i tollen på Gardermoen trenger jeg bare å vise kvittering fra apoteket, så er det greit. Hva som skjer om jeg hadde bestilt det samme på internett aner jeg ikke, men noe sier meg at det ikke hadde vært et stykke mer problematisk, selv om det er akkurat samme reglene i teorien (bortsett fra at jeg kan ta med mer om jeg tar det med selv).

Det står ikke et pip om reseptplikt i loven...
Om man ikke har forutsetningene for å klare å tolke loven, så står det til og med på lovdata at du må ta kontakt med legemiddelverket siden det er dem som styrer det. Man må ikke bevise at det er til eget bruk - DET ER IKKE LOV Å TA MED RESEPTBELAGTE MEDISINER UTEN RESEPT UTSKREVET TIL DEG SELV, du vil med all sansynlighet ikke bli spurt om medisinene utskrevet til deg egentlig er til fardin. Jeg tolker deg dithen at du hadde bestilt 6-700 valium uten og tenke deg om etter å prøvd å tolke loven, men om du ikke forstår den, gjør som du får beskjed om. Gå hit;
http://www.legemiddelverket.no/Impor...r/default.aspx

..så var det vel ikke så mye mer og diskutere, om man ikke klarer å finne svaret man er ute etter på hjemmesiden til legemiddelverket, så er man heller ikke istand til å finne ei side hvor man kan bestille medisiner. Du som er så ivrig på ringingen, ring en eller annen sakkyndig og hør om ikke det finnest identiske tilfeller hvor personer har sluppet straff. Er en grunn til de driver og skjerper inn på bestilling av diverse medisiner og kosttilskudd fra internett..

Den der kodein-teorien din er og selvsagt bare kaos, selv om det er lovlig i england med smertestillende som har kodein i seg, så er det ikke det i Norge. Får prøve og kjøpe lovlig cannabis nedi usa ellerno og fly hjem da vettu.
http://www.nrk.no/livsstil/en-pille-...pper-1.8251470
Sist endret av et eller annet; 9. september 2014 kl. 03:44.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om man ikke har forutsetningene for å klare å tolke loven, så står det til og med på lovdata at du må ta kontakt med legemiddelverket siden det er dem som styrer det. Man må ikke bevise at det er til eget bruk - DET ER IKKE LOV Å TA MED RESEPTBELAGTE MEDISINER UTEN RESEPT UTSKREVET TIL DEG SELV, du vil med all sansynlighet ikke bli spurt om medisinene utskrevet til deg egentlig er til fardin. Jeg tolker deg dithen at du hadde bestilt 6-700 valium uten og tenke deg om etter å prøvd å tolke loven, men om du ikke forstår den, gjør som du får beskjed om. Gå hit;
http://www.legemiddelverket.no/Impor...r/default.aspx

..så var det vel ikke så mye mer og diskutere, om man ikke klarer å finne svaret man er ute etter på hjemmesiden til legemiddelverket, så er man heller ikke istand til å finne ei side hvor man kan bestille medisiner. Du som er så ivrig på ringingen, ring en eller annen sakkyndig og hør om ikke det finnest identiske tilfeller hvor personer har sluppet straff. Er en grunn til de driver og skjerper inn på bestilling av diverse medisiner og kosttilskudd fra internett..

Den der kodein-teorien din er og selvsagt bare kaos, selv om det er lovlig i england med smertestillende som har kodein i seg, så er det ikke det i Norge. Får prøve og kjøpe lovlig cannabis nedi usa ellerno og fly hjem da vettu.
http://www.nrk.no/livsstil/en-pille-...pper-1.8251470
Vis hele sitatet...
1) Kan du sitere lovdata her? Altså det med reseptbelagte medisiner?

2) Kodein er unntatt fra narkotikalovgivningen om det er mindre enn 100mg/dose, men du må gjerne bruke f.eks. Lyrica eller noe annet som helt sikkert ikke er "narkotika" som eksempel om du synes det er lettere. Kodein var kanskje et i overkant vanskelig eksempel sånn sett. Her er en tråd hvor det diskuteres.

Og undertittelen på den artikkelen du siterer er "Apotekvarer i utlandet kan være ulovlig og på narkotikalisten i Norge. Blir du stoppet med slike piller i tollen får du mange tusen kroner i bot."

Diazepam (Valium) står på narkotikalisten, og er et veldig dårlig eksempel...

Ellers kan du se her...

http://www.kk.no/livsstil/kj%C3%B8pe...utlandet-27054

Sigurd Hortemo, som er overlege ved Statens legemiddelverk, forteller til KK.no at dersom du kjøper med medisiner som er reseptbelagte i Norge, men ikke i det landet du oppholder deg i, er det et par ting du bør være oppmerksom på.

- Norske myndigheter mener at det er klokt å snakke med en lege før du begynner på medisiner som er reseptbelagte, men dersom du allerede bruker medisinene og er kjent med dem, mener jeg det er uproblematisk å kjøpe dem i utlandet uten resept.
Vis hele sitatet...
Det er altså "klokt" å snakke med en lege før du begynner på reseptbelagte medisiner, mener en overlege hos Statens legemiddelverk...

Uansett, hva en toller eller lignende sier betyr ikke noe så lenge det ikke står i loven.

Videre fra din artikkel:

– Politiet kan gi forelegg ved innførsel av mindre kvantum narkotika og legemidler. Hva som er definert som narkotika og ulovlige legemidler ligger inne på narkotikalista. Den oppdaters jevnlig med nye forbudte stoffer, sier Svein-Erik Sve Bjørndal, etterforskningsleder ved Gardermoen politistasjon til NRK.no.
Vis hele sitatet...
Og du må gjerne vise direkte til lovdata neste gang du kommer med påstander om at noe står der, og du kan gjerne lime inn relevante paragrafer her og, men å bare påstå at ting står der holder ikke...

Du kan gjerne komme med de relevante paragrafene til det jeg har uthevet...
Det ble etterhvert mye jeg ikke orket å lese i denne diskusjonen, men ut fra det jeg har lest er det en vesentlig del av loven som har blitt ignorert; "Du må kunne dokumentere at legemidlet er lovlig erhvervet".

Et par steder blir denne forutsetningen bare kommertert som at "vi antar at legemidlet er lovlig i landet det importeres fra".

Lovteksten er her, i motsetning til mange andre deler av legemiddelloven, klar; Det er importøren som har ansvar for å dokumentere dette. Det er ikke tilstrekkelig å bare vise til at legemiddelet selges reseptfritt i landet, du må også dokumentere at du har kjøpt middelet fra en selger som har tillatelse til å selge det. Som en analogi; i Norge har butikker anledning til å selge enkelte legemidler, som Paracet, men det er også flere ikke-reseptpliktige legemidler som kun kan selges fra apotek. Så vidt jeg vet er det heller ikke tillatt å selge Paracet i nettbutikker.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det ble etterhvert mye jeg ikke orket å lese i denne diskusjonen, men ut fra det jeg har lest er det en vesentlig del av loven som har blitt ignorert; "Du må kunne dokumentere at legemidlet er lovlig erhvervet".

Et par steder blir denne forutsetningen bare kommertert som at "vi antar at legemidlet er lovlig i landet det importeres fra".

Lovteksten er her, i motsetning til mange andre deler av legemiddelloven, klar; Det er importøren som har ansvar for å dokumentere dette. Det er ikke tilstrekkelig å bare vise til at legemiddelet selges reseptfritt i landet, du må også dokumentere at du har kjøpt middelet fra en selger som har tillatelse til å selge det. Som en analogi; i Norge har butikker anledning til å selge enkelte legemidler, som Paracet, men det er også flere ikke-reseptpliktige legemidler som kun kan selges fra apotek. Så vidt jeg vet er det heller ikke tillatt å selge Paracet i nettbutikker.
Vis hele sitatet...
Et "problem", er ting ikke klassifiseres, og selges lovlig i andre land i Europa i påvente av at det skal bli klassifisert. Når man betaler for noe som selges lovlig i et annet land innen EØS, kan man vel vanskelig si at det ikke er lovlig ervervet? Uansett har dette så vidt jeg vet aldri vært et ankepunkt, jeg har aldri hørt om noen som har blitt bedt å dokumentere at de ikke har stjelt det eller noe.

En annen ting er at f.eks. 5-htp og melatonin (for å ta et par eksempler) stort sett alltid går gjennom, og jeg har aldri hørt om noen straffereaksjoner selv om begge deler er "legemidler" og melatonin (Circadin) er reseptpliktig i Norge. Loven brukes til å stoppe akkurat det man vil stoppe, og er ikke konsekvent i det hele tatt. Melatonin er rimelig uskyldig og jeg skjønner hvorfor de ikke tar seg bryet med å lage kvalm om det, men at det er STORE mengder med "skjønn" i bildet her er ikke noe å nekte for.
Jeg linket deg inn til legemiddelverket, hvor det står så ned til pinlig detalj hva som er lov eller ikke. Jeg skjønner at noen ikke klarer å tolke lovene på lovdata, det er dog som regel ingen unnskyldning om du har tolket de feil. Lovdata ber deg til å med ta kontakt med legemiddelverket siden de regulerer, eller gå inn på siden dems. Så problemet du blåser opp koker ned til mennesker som ikke er villig til å bruke 1sekund på å sjekke opp noe. (Lite trolig at person har sjekket opp lovdata i det heletatt...)

Du fattet poenget mitt med kodeingreiene selv om muligens kodein er lovlig, det kanselerer ut det du iallefall mener, kjøpe noe som er lovlig uten resept i utlandet, for så å ta det med til Norge hvor det er reseptbelagt.

Kanskje valium var et dårlig eksempel, spørr du meg var det et perfekt eksempel. Det står ikke noe på lovdata om det er kvalifisert som narkotika eller legemiddel. Spørr hele norges befolkning og de vil nok tro at et stoff legen skriver ut regelmessig ikke er narkotikum. Og uansett, problemene du snakker om som gjør norge til rettstat har oppstått etter ei dame ikke gadd å finne ut noe som helst, hun bare trykte bestill. Hvorfor skal jeg sitere noe som helst fra Lovdata? Lovdata er en privatstiftelse og selvfinanisert med formål om å informere om lover elektronisk, og endringer i lovene. Brukt mye som oppslagsverk av advokater bla. Det er på ingen måte. Legemiddelverket er du og alle andre skal sjekke opp hva som er lov eller ikke lov, der står det pinlig enkelt forklart. Det står til og med hos lovdata, at du må sjekke det opp. Eller for å sitere dem selv;

"Lovdata kan dessverre ikke svare på spørsmål angående juridiske problemer. Lovdata kan heller ikke bidra med å tolke regelverket eller finne frem til rettsregler som passer i et bestemt tilfelle. Kontakt den offentlige etaten spørsmålet gjelder eller juridisk bistand."

Noen skriveleifer- "Det er på ingen måte et fasitsvar på hvordan du skal tolke loven, noe de og informerer at de ikke er. Legemiddelverket er det du og alle andre skal sjekke opp hva som er lov eller ikke. . Du kan ikke gå inn på den siden med en annen oppfatning enn hva hu dama gjorde er ulovlig.

Selv om jeg i utgangspunktet er enig med deg, så er det her gjeldende for mange lover. Om du har vært i en rettsak så hører du som regel flere parter med juridisk bakgrunn tolke lover på forskjellige måter - Og det er alltid rom for tolkning av loven. Men det tilfellet du gjør til en kjernesak er opplyst såpass bra om man er interessert, at det burde ikke være et problem.

Bedre eksempler på at Norge er en politistat finnes i flertall. Nå er jo derivatloven endret slik det ikke skjer igjen, men selv ble jeg dømt i hva mediene kalte norges største dopingsak(Ikke Gilde), med narkotikabeslag verdt over 55mill. Var i mediene konstant, og når rettsakene startet opplyste vi politi og dommere om at fenazepam ikke var på noe som helst narkotikaliste eller lignende, og at det ikke var ulovlig. De brukte derivatloven til å bevise det var ulovlig og vi ble dømt, selv om kripos og høyesterett i ettertid har bestemt at det ikke var ulovlig. Så selv om vi alle har sonet for det, og fått sakene gjennopptatt og er frifunnet i tingretten, så er det nå gått over 2 år siden politiet anket saken videre til lagmansretten hvor de utsetter saken gang på gang på samme grunnlag. Politiet er jo selvsagt klar nedturen etter å skinnet i alle medier med hvor bra arbeid de gjorde, så blir de på framsiden av alle mediene på nytt, bare med overskriftene som går på at de fikk idømt folk åresvis i fengsel og beslagla et stoff som var verdt 0,-, ikke 55 millioner. Dette beslaget var og direkte årsak til at politiet fikk tilgang til så mye ROC-midler(penger politiet kan søke om når de etterforsker organisert kriminalitet f.eks. Siden budsjettene dems hindrer de) de ville, for å drive konstant overvåking og etterforskning av oss i åresvis.

Man trodde kanskje man var uskyldig til politiet beviste deg skyldig? Se på folk som får penger beslaglagt men som politiet ikke kan knytte til noe ulovlig. Selv om du kommer med en noenlunde grei forklaring på hvor pengene stammer fra, så er det langtifra sikkert du får de utlevert med engang. Mange venter i årevis menst politiet prøver å bygge en sak før de får de igjen.

Psykisk medvirkning, vær ilag med en venn av deg og han plutselig slår ned noen eller raner en kiosk, bli tiltalt for å ha psykisk medvirket til at han gjorde dette.

Eller se på det største beviset, politiinformanter som får måtte avdekkes som kilde for å kunne bli utspurt av advokater har fått såpass beskyttelse av loven, at politiet ikke lenger trenger å avsløre hvem kilden er. Men informasjonen han kommer med kan føre til arrestasjoner, siktelser o.l. Man trenger ikke mange google søk før man finner flausen til politiet når politiinformanten de ansatte for å ta ned en narkoliga fikk noenlunde grønntlys om å finansiere et kjøp fra narkoligaen med penger som han tjente på doping. Det endte med det største beslaget av dopingmidler på gardemoen og informanten kunne ikke straffes grunnet politiprovikasjon. Se på han der cappelen, uansett hva som er sant i den saken så er alle klar over at han har holdt på så lenge er for han har gitt informasjon på andre store aktører. Om han politikuken har betalt for det er en annen sak, men at politiet velger hvem de vil arrestere er jo ren komedie det og(?), for så å til og med prestere og få fyren til og få badet ditt flislagt. Hoho, tror du finner nok eksempler på hvor bak mål norge er lovlig om du vil, istedet for å sitte og lese på lovdata og være sur for at ingen gjør som de sier og går til legemiddelverket.
Sist endret av et eller annet; 9. september 2014 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.