Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1331
Har en Acer Aspire 4810T. 500gb hdd, 4 gb ram, men en utrolig dårlig prosessor på 1,4 ghz (strömsparer pc). Jeg kjörer Win 7 premium på den, men vil gjerne ha den litt raskere. Hva kan jeg gjöre i Win 7 for å få dette til? Jeg har fjernet alle prog fra oppstartslisten på startmenyen, jeg har avinst. alle prog jeg ikke bruker, jeg har en enkel og ren desktop, jeg har defragmentert maskinen, kjörer cc cleaner gjevnelig (vär 2 dag), kjörer AVG anti virus et par ganger i uken. Når jeg trykker ctrl alt del så ser jeg jo at det er veldig mange prosesser som kjörer, men vet jo ikke hva halvparten er en gang. Noe jeg kan stenge av der kansje? Og hvordan stenge det av slik at det komme kommer på igjen etter neste restart av maskinen? Noe annet jeg kan gjöre. Jeg har valgt at ingen prog skal starte når jeg starter maskinen.

Kan jo også legge til at jeg har et veldig ryddig filsystem på maskinen (en mappe på C: med undermapper som feks: film, musikk, bilder, m.m.
Åpne cmd, skriv inn "msconfig". I fanene "Services" og "Startup" (har Win7 på engelsk, vet ikke hva de heter på norsk) deaktiver alt som du ikke trenger. (Ikke Microsoft Services i "Services" fanen though)

Du kan også justere visuelle effekter bedre ytelse.
Control Panel\All Control Panel Items\Performance Information and Tools
og velg "Juster visuelle effekter" på venstre side.
Du kan skru av Windows 7 Aero effekter, evt sjekke om maskinen din er satt på strømplanen "Strømsparer", og sette den til "Høy ytelse".

Er mange prosesser som trenger å kjøre for at ting på maskinen skal fungere som de skal, men er vanskelig å si noe her uten å se hva slags prosesser det er. Er nok også en del tjenester som kan stoppes, men igjen kommer det ann på hva slags funksjoner du bruker på maskinen, men er nok ikke supermye å spare her uansett.
Nå står den på höy ytelse istede for strömsparer + at alle visuelle effekter er skrudd av. Ser ikke like bra ut, men däven å mye kjappere den er allerede!! Om jeg tar en screenshot av prosesser som kjörer og legger ut her, er det da noen som kan si hva jeg ikke behöver som stjeler ytelse??

Det som er litt merkelig er at nå er maskinen mye raskere etter jeg har skrudd av alle visuelle effekter og satt den på höy ytelse på ström alternativene... Men under ytelse på ctrl alt del så ligger prossessor måleren på 100% konstant, selv om alt går raskt å fint. Det gjorde den ikke för.. hmm
Hvis PC-en din har dual/quad-core kan du velge hvor mange kjerner som skal brukes i oppstart.

Kjør-msconfig-boot-avanserte alternativer-velg hvor mange kjerner som skal brukes.

Bazing!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av lachli Vis innlegg
Hvis PC-en din har dual/quad-core kan du velge hvor mange kjerner som skal brukes i oppstart.

Kjør-msconfig-boot-avanserte alternativer-velg hvor mange kjerner som skal brukes.

Bazing!
Vis hele sitatet...
Du kan også velge hvor mye ram som skal brukes i boot, jeg selv merker ingen merkbar forandring.

Post en screenie du, sorter etter prosent som brukes av CPU.

Hvor mange % er prossesoren på idLE=
Sitat av lachli Vis innlegg
Hvis PC-en din har dual/quad-core kan du velge hvor mange kjerner som skal brukes i oppstart.

Kjør-msconfig-boot-avanserte alternativer-velg hvor mange kjerner som skal brukes.

Bazing!
Vis hele sitatet...
Dette er kun hvis du skal sette NED antall kjerner. Maskinen vil automatisk aktivere så mange kjerner som den klarer ved oppstart. Denne innstillingen har ingenting for seg for å få bedre ytelse.
Da fikk vi oppklart det, undersøkte saken og det viser seg at du har rett.
Beklager til TS for denne...
Det er enkelt kjernet prosessor (solo) 1,4 ghz... eledig og treg, men bruker veldig lite batteri da