Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 21156
Jeg er dønn seriøs, ikke noe trolling her. Har drevet med pyro en god stund, men har ikke hatt behov for å registrere meg før. Til spørsmålet.

Skal i forbindelse med en film jeg skal lage skyte en person i baken med en tortilla. Poenget er at tortillaen skal splashe, og at personen ikke skal få (veldig) vondt. Har en 2" mortar jeg har tenkt å bruke, ca. 50-50cm lang. Denne skal holdes av personen som skyter. Gjetter på at tortillaen blir ca. 200 gram. Kan nevne at mortaren ikke er noe hjemmesnekkret jalla, og at den er meget solid(I motsetning til baken til fyren som skal bli skutt).

1. Vil 10 gram granulert svartkrutt være for lite?
2. Vil rekylen være for stor for personen som skyter? Han kan nok søke støtte i et tre.
3. Kan det seriøst skade personen som blir skutt om tortillaen har høyere fart enn beregnet?

Kan nevne at han skal skytes på 4-5 meter hold.

Vil helst unngå useriøse svar som "Du er ett troll xD :P" (Og nei, når jeg skriver dette, trenger du ikke å skrive akkurat det samme for KP).

Mvh Dinoksod
Kan jo ta en metallplate eller noe annet hardt under buksa der personen skal treffes.

Selv om tortillaen (lol en tortilla faktisk..) da skytes ut i mye høyere fart en beregnet så vil ikke personen få noe nevneverdig vondt da platen vil beskytte/fordele kraften ganske bra utover.
Sist endret av Bombasa; 4. september 2012 kl. 22:25.
Du skal altså skyte en slik i rumpa til en fyr?

http://www.texaschicken.com.sg/menu/burger-tex-wrap.png

Ville heller laget meg en potetkanon, veldig enkel og grei å lage
Sist endret av Xzip; 4. september 2012 kl. 22:25.
hva med å skyte ut tortillaen på noe annet først for så å beregne farten... bro
Skal selvfølgelig prøveskyte om jeg får tid, men dette må gjøres i morgen. og BPen står i møllen. Om jeg ikke får noen kloke svar får jeg bare prøveskyte på settet, men har både begrenset med tortillaer, tid, og villige folk. Fester en plexiplate på mortaren, incase flamene bestemmer seg for å på mystisk vis ville treffe skyteren. Har også en plexiplate til fyren som skal bli skutt, om han er interessert.

Potetkanon er ikke noe jeg gidder å begynne å bale med, da er mortar i mine øyne en like grei løsning.
Velkommen til forumet!

Tja, normalt sett vil vi vel ta avstand til slike aktiviteter, da de som regel er forbundet med høy risiko og er lite gjennomtenkt. Nå syntes jeg det høres ut som om du tar sikkerheten rundt dette forholdsvis seriøst, noe som er bra. Jeg tror heller ikke du vil greie å skade "offeret" skikkelig ved å skyte en tortilla på han. Uansett, ville jeg prøvd meg frem litt. Fyr av en salve med 10g svartkrutt og en tortilla ut i lufta, i en vegg, eller på noe annet slik at du ser den potensielle skadeeffekten. Juster deretter kruttmengden, om nødvendig, og kjør en ny test.

Under selve "stuntet", vil jeg foreslå at "offeret" bruker briller, og har litt godt med polstring bak.


1. 10 gram er nok mer enn nok. Prøv deg frem, uten noen i siktet.
2. Rekylen bør ikke være noe problem.
3. Viss du har for stor kruttmengde (se punkt 1.) og for liten avstand, kan dette absolutt skade personen. Ved moderat kruttmengde tror jeg det skal mye til å skade annet enn øyne nevneverdig (bruk derfor briller).


Jeg håper du tar sikkerheten på alvor! Viss du gjør dette, vil nok dette gå greit.



Kruttet står i mølla nå, og du skal bruke det imorra? Du vet at du må granulere det før du får noen brukbar effekt? Mener å huske at du snakket om "god erfaring".
Sist endret av Znerk; 4. september 2012 kl. 22:42.
Jeg har møllet krutt i 4 timer, granulert det med aceton og brukt det med stor suksses med en gang.
Har ikke vurdert å bruke en trykkluftskanon da? Det er tryggere og enklere enn å styre med eksplosiver.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Har ikke vurdert å bruke en trykkluftskanon da? Det er tryggere og enklere enn å styre med eksplosiver.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle til å si akkurat det samme, av flere grunner (regner her med at du har mange muligheter til å teste deg frem, altså flere tortillaer). Først og fremst er det mye enklere å teste seg frem, da du kan kontrollere trykket mer nøyaktig, og dermed utgangshastigheten. Du slipper også all problematikk rundt varmeutvikling.

Ha i bakhodet at 200g er MYE når man snakker om prosjektiler, og det kan fort oppstå alvorlige skader om utgangshastigheten er for høy.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg skulle til å si akkurat det samme, av flere grunner (regner her med at du har mange muligheter til å teste deg frem, altså flere tortillaer).
Vis hele sitatet...
Men det har h*n ikke.
Sitat av Dinoksod Vis innlegg
Om jeg ikke får noen kloke svar får jeg bare prøveskyte på settet, men har både begrenset med tortillaer, tid, og villige folk.
Vis hele sitatet...
Gidder ikke å laste opp filmen, men her er et bilde:
http://upit.no/bilder/qTuoJ.png

http://upit.no/bilder/0Y6L.png
Sitat av Dinoksod Vis innlegg
Gidder ikke å laste opp filmen, men her er et bilde:
http://upit.no/bilder/qTuoJ.png

http://upit.no/bilder/0Y6L.png
Vis hele sitatet...
Det der så veldig brutalt ut, fikk ''offeret'' veldig vondt?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det der så veldig brutalt ut, fikk ''offeret'' veldig vondt?
Vis hele sitatet...
Neh, trådstarter fulgte mitt råd og putta ei planke eller noe lignende i buksa på offeret.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det der så veldig brutalt ut, fikk ''offeret'' veldig vondt?
Vis hele sitatet...
Han merket det faktisk ikke, hjalp veldig med noen mm plexi.
Kan jeg spørre hva slags tema filmen har som gjør at dere er nødt til å skyte en tortilla i rumpa på en fyr ?
Vet ikke om det står over, men brukte du mye krutt? og får vi se filmen etterhvert?

Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Kan jeg spørre hva slags tema filmen har som gjør at dere er nødt til å skyte en tortilla i rumpa på en fyr ?
Vis hele sitatet...
Tortilla the movie?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Kan jeg spørre hva slags tema filmen har som gjør at dere er nødt til å skyte en tortilla i rumpa på en fyr ?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig en film som skal være morsom uten noe poeng i det hele tatt. Passer ikke inn så mye andre steder i mine øyne
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Vet ikke om det står over, men brukte du mye krutt? og får vi se filmen etterhvert?



Tortilla the movie?
Vis hele sitatet...
Kanskje, får se hva jeg gidder, og om det blir noe utav det i det hele tatt.

Anyway, skjøt 3 ganger. 1 gang med 10g, en med 20g, og en med 30g. Endte med at tortillaen lå over hele plenen.
Om du har mulighet for det, please prøv med trykkluft som jeg nevnte ovenfor. Da skyter du en hel tortilla i rævva på skuespilleren, istedenfor å spre den utover plena.

Samtidig vil jeg anbefale å jukse litt med tortillaen, en vanlig lefsetortilla med fyll vil uansett dele seg i mange småbiter over hele plena. Lim/teip, og fyll selve midten av lefsa med noe som holder seg i fast form på vei til skuespilleren. Skumgummi med tortilla-fyll limt på endene kunne vært noe?
Sitat av Dinoksod Vis innlegg
Kanskje, får se hva jeg gidder, og om det blir noe utav det i det hele tatt.

Anyway, skjøt 3 ganger. 1 gang med 10g, en med 20g, og en med 30g. Endte med at tortillaen lå over hele plenen.
Vis hele sitatet...
Du brukte altså 30 g med bp for å skyte en tortillia, tror virkerlig du burde finne en måte og holde den sammen, kansjke teip som over her ellers for dere litt av en ryddejobb + ganske bortkasta bp, prøv med 1/10 av hva tortilliaen veier :P