Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2404
Hei.

Eg har ein 15 år gammal PC som ikkje fungerer, og eg ønskjer å hente ut nokre gamle filer. Einskilde filer ligg på ein «slavedisk», mens andre ligg på skrivebordet på ein «masterdisk». Speler dette noka rolle om eg set diskane over til ein annan PC? Eg har ikkje hengt med på PC-utviklinga dei siste åra. Er det framleis dei same kablane som blir brukt? Kan eg kjøpe ein ny stasjonær PC og setje inn dei gamle hardiskane?

Om det skulle vere relevant, er det straumforsyninga som har teke kvelden hjå den gamle PC-en. Komponentane elles skal fungere.

På førehand takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Femten år er akkurat i grenseland.

Det kan vere S-ATA, og det kan vere P-ATA. Er det sistnemde er sikkert t.d. https://www.ebay.com/itm/EE-SATA-IDE...kAAOSw2bhdSV3G enklaste løysing.
Trådstarter
9 2
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Femten år er akkurat i grenseland.

Det kan vere S-ATA, og det kan vere P-ATA. Er det sistnemde er sikkert t.d. https://www.ebay.com/itm/EE-SATA-IDE...kAAOSw2bhdSV3G enklaste løysing.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for raskt svar. Eg trur òg PC-en er 16 år, no som eg tenkjer meg om. Dermed går eg for «den enklaste løysinga».

Vil eg få skrive- og lesetilgang til dokumenta som ligg på skrivebordet? PC-en har Windows XP med innlogging.
Uvaksinert 👍
Hvis de satt opp som master/slave så er det vel pata
Jeg lurer og på fremgangsmåte. Har en 15-20 år gammel harddisk som ikke tar til seg strøm lenger som jeg skulle hatt ut innholdet på? Det har drøyd for jeg bruker kun laptop nå og har ikke noe shell/stasjonær å sette den gamle harddisken inn i.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg lurer og på fremgangsmåte. Har en 15-20 år gammel harddisk som ikke tar til seg strøm lenger som jeg skulle hatt ut innholdet på? Det har drøyd for jeg bruker kun laptop nå og har ikke noe shell/stasjonær å sette den gamle harddisken inn i.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynelig hardware feil på disken. Du kan selvfølgelig ha flaks og ha en donor disk som har den eksakt samme layouten på pcb. Men med mindre det er snakk om uerstattelige filer hadde jeg kastet den. Hvis de er uerstattelige vet jeg det fins noen i Norge som har god peiling på dette men det koster flesk! Elkjøp også gjør det men kunnskapen hos for eks Ibas er nok en del høyere. Igjen kan ikke understreke dette nok, til en enda høyere pris.


Så lenge man får strøm og ikke hører noe fra disken er det overraskende lett å hente ut data av en harddisk som er på vei til å dø