Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1567
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hørte av en gammel traver at man måtte helle ut den første desiliteren av hjemmebrenten fordi det var metanol i den? Stemmer dette? Satsen blir laget av sukker, vann og turbo gjær.
ja, mengden avhenger av hvor mye sats du brenner. Heter runoff på engelsk, og avslag på norsk hvis jeg ikke husker helt feil.
Sist endret av zirical; 18. januar 2020 kl. 18:11.
Heads og tails er det god kotyme å helle vekk Noen slår det i neste sats når den skal brennes.
Du kan ikke lage metanol av å brenne sats. Avfallsstoffer oppstår gjerne og kalles "fusel".

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hørte av en gammel traver at man måtte helle ut den første desiliteren av hjemmebrenten fordi det var metanol i den? Stemmer dette? Satsen blir laget av sukker, vann og turbo gjær.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med kilder på at det dannes metanol av å brenne sats.
Sist endret av Jurgen1337; 18. januar 2020 kl. 18:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Du kan ikke lage metanol av å brenne sats. Avfallsstoffer oppstår gjerne og kalles "fusel".


Kom gjerne med kilder på at det dannes metanol av å brenne sats.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hvilken sats man setter det, så det kan være relevant i enkelte tilfeller.?
eller er jeg helt på bærtur?
Sist endret av mr.roundtree; 18. januar 2020 kl. 18:44.
Det dannes flere alkoholer under gjæring, metanol er en av de. Det har lavere fordampningspunkt enn etanol og kommer ut av apparatet før etanolen sammen med annet fusel man ikke vil ta vare på. I små oppsett er mengdene ubetydelige, men god skikk er å kaste det. Men la oss si du brant 1500l sats på en gang, da kunne de første desiliterne være veldig farlige.
Ingen stoffer oppstår ved brenning - de konsentreres.

Fusel-oljene oppstår i bryggeprosessen.

Fusel-oljene har lavere kokepunkt enn etanol og vann. Dermed fordamper fusel-oljene tidligst, og blir skilt ut først.

Du blir ikke blind av ufiltrert eller 'uncut' hjemmebrent. Du får trolig vondt i hodet.

Hjemmebrent har et uheldig rykte på grunn av syke mennesker som er på jakt etter profitt, bevisst selger metanol forkledd som etanol. Metanol er billig.

Metanol fremstilles i laboratorier. Metanol er ikke et nevneverdig bi-produkt av hjemmebrygging av sats.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hehe jeg har planer om å starte opp et lite brenneri nedi bakken her, selger kun til de gamle traverne 50+ men vil på ingen måte selge noe dårlig greier. Vil så klart lage det beste etter min evne, tenkte å rense det 2 ganger i kølfilter. Tenkte bare på denne første skvetten som isåfall kommer av vanlig sats, sukker vann og turbo gjær.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Den første skvetten inneholder mikroskopiske og neglisjerbare mengder metanol. Det kommer derimot større mengder Aceton ut.
Det kjenner du greit på lukta av første desiliter eller så.
Jo sterkere sats du har brygget, jo mer avfallstoffer lager gjæren når den skal spise det, den blir stresset.

Nice oppsett, hva er Norgesglasset til?
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Metanol kan ikke oppstå i etanol som et resultat av feilproduksjon. Metanol i hjemmebrent eller smuglersprit er tilsatt.
Nei, ikke som feilproduksjon. Men som et biprodukt. Legg merke til at jeg skriver neglisjerbart.
Vi snakker 2-3 ppm, om jeg minnes naturfagen korrekt. Et par av lærerne på kjemi og prosess hadde stor interesse for temaet.

Men det er ikke skadelige mengder. Om du så lyktes å konsentrere all metanol i en liten shot ville du ikke merket det.
Er det skadelig mengder i spriten du har kjøpt, ja da er den helt riktig tilsatt.
Eller kanskje man til og med har forsøkt å destillere etanol ut av metanol. Jeg har lest om det også, men det går altså ikke.

Tar du den første desiliteren som kommer ut av apparatet og drikker bare den, vil du bli dårlig.