Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7729
Vil gjerne vite hvor ofte det gis permisjon fra militæret, og hvor lenge om gangen. Enkelte med innrykk i begynnelsen av august, fikk permisjon allerede etter 2-3 uker, er dette felles for alle?

I tillegg har jeg fått med meg at det er slik at helger og kvelder (for det meste?) er fri. Vil det si at en i tjeneste da kan bruke kvelden sin på å dra til byen og møte venner, f.eks? Dra hjem i helgene? Eller må dette avklares med vakt på forhånd, som kanskje begrenser slike aktiviteter?
Nei, det er helt forskjellig etter hvor du havner og hvor du kommer i rekrutten.
Noen får permisjon kun i helgene, mens f.eks vakt soldatene får ofte 1-2 uker hjemme hver tredje uke kanskje.
Når jeg var i Vakt og Sikring hadde jeg perm 2 uker hver månde. Altså 2 uker på vakt og 2 uker hjemme. Det var utrolig digg. Men det var en gang jeg måtte stå der 5 uker i strekk. Det ble utrolig kjedelig etter hvert.
Trådstarter
14 3
Hvordan er dette i saniteten?
Ikke sikker på hvordan det er i saniteten, men vil gjerne tro dem har noe som permisjon i helgene kun?

Vakt og sikring er jo den mest avslappende tjenesten som finnes. Var glad jeg havnet der egentlig ;-)
Sitat av slipsnaal Vis innlegg
Hvordan er dette i saniteten?
Vis hele sitatet...
Jeg tjenestegjorde på GSV sin sykestue og vi hadde rundt 18-19 dager på og 10-12 dager av.(det er fukka rotasjon siden vi var tre) Kommer veldig an på hvor du skal. På Andøya hadde de feks 1 mnd på 1 mnd av (om jeg ikke husker helt feil) på sessvoll hadde de 1 uke av 1uke på. På Porsangermoen hadde sanitetsassistentene en hel måned fri (sommerferie) siden leiren stengte på sommern.

Når vi var på vakt kunne vi ikke dra hjem i helgene. Selv om du har "fri" etter arbeidstid må du fortsatt være på vakt, dvs at vi kunne være max 10 min unna leieren.
Sist endret av mo3; 22. august 2011 kl. 00:09.
Hørtes jo veldig greit ut på saniteten uansett da ;-)
Veien til sanitet er litt som så, men tjenesten er ultraslack. Arbeidsdagen bestod i å jobbe fra halv 8 til halv 4. resten av dagen satt vi i tvstua vårs og spilte xbox, så på tv og satt på datan og spilte. SIden man har kjøkken gikk det mye pizza siden man ikke orka å gå til messa

Når det er sagt, så er sanitet absolutt en vei å gå når du først er i førstegangstjenesten. Førstehjelp er alltid greit å kunne, og når du har 7.5uker med kurs i det, så blir man litt dreven på det også. Jeg fikk i all fall stor interesse for anatomi og sykdommer.
Sist endret av mo3; 22. august 2011 kl. 00:14.
Trådstarter
14 3
Siden databruk er tillatt, inkluderer det å tilbringe tid på nett? Må jo bli grusomt kjedelig om all kontakt med omgangskretsen skal begrenses av verneplikten.
Kommer an på fra leier til leier når du er i rekrutten, feks på Madla var det lov med pc i rekrutten. Det var nett på velferden, men det var nytteløst å bruke. Kjøpte mobilt bredbånd som fulgte meg igjennom hele førstegangstjenesten. Når jeg var på sykestua hadde vi 10mbit for oss selv.
Sist endret av mo3; 22. august 2011 kl. 01:13.
Sanitet er ikke bare sanitet. Mens større baser har sykestuer med sanitetsassistenter som fungerer nærmest som sykepleiere for de innlagte, har f.eks mindre luftbaser sanitet for utrykning ved havari, og ingen sykestue i daglig bruk (selv om man har lege og sykepleier som er tilgjengelig).