Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4906
Hei!
Jeg har fått et varsel om planlagt innkalling fra militæret. Tjenesten starter i mars 2012. Jeg har planer om å studere fra høsten 2012, dette passer derfor meget dårlig. Jeg ringte Vernepliktsverket og snakket med en hyggelig dame. Hun sa at dersom jeg ikke hadde ringt ville det ikke vært noe problem, for da ville militæret tro at jeg skulle studere fra januar 2012, OM jeg skrev det på svarslippen. Hun sa deretter at vi bare kunne glemme at samtalen hadde funnet sted. Resten av samtalen var lystig og lett snakk om alt annet enn verneplikten

Felter jeg skal fylle ut på svarslippen:
Navn på skole/bedrift
Utdanningen/læretiden fullføres (dd.mm.åååå)
Dato
Din signatur

Det jeg lurer på er om militæret har noen slags kontrollfunksjon som kontakter lærested osv. for å høre om jeg skal studere der? Noen med erfaringer?
Tipper det er ganske rett fram, de fleste som ikke vil i Forsvaret idag slipper enkelt unna pga studier eller jobb.
Jeg var på sesjon for noen måneder siden, da ble jeg erklært tjenestedyktig, jeg sa jeg ville inn men ville fullføre studier først. Dette var da ikke noe problem og jeg blir innkalt på nytt om 2 år.
Hvis du mot formodning skulle bli innkalt allikevel er det så enkelt å komme seg ut de første ukene at det er skummelt.
Jeg ville egentlig være der, men fikk vondt i ryggen etter noen dager. Nevnte dette i en samtale med lege og i løpet av noe som ikke kunne ha vært mer enn ca 5 minutter hadde jeg en pakke smertestillende i lomma og papir på at jeg skulle på første fly hjem...
Trådstarter
37 0
Takk for hjelp. Men er det noen som har svar på de siste spørsmålene mine? Dersom jeg f.eks. skriver på svarslippen at jeg skal studere ved Univeristet i Bergen, ferdig våren 2017. Vil forsvaret da sjekke opp saken og kontakte universitetet? Eller legger de svarslippen min rett i "godkjent-bunken"?
Forsvaret har gullfiskhukommelse og sjekker deg ut av 1. sesjon med en gang du får utsatt dritten, med mindre om det blir krig i dette landet.

Forøvrig så igonerte jeg all maset fra Forsvaret, gikk helt greit det - ikke hørt noe mer fra de på mer enn ett år nå.
100% sikker måte å komme seg fra militær tjeneste er å skade seg
selv om man skulle bli innkalt er det svært få (faktisk vanskelig) for gutter å komme inn..

men bare si at du skal studere, og om du eventuelt har lyst når du er ferdig
Trådstarter
37 0
Takker for all hjelp. Men er det noen som kan svare på akkurat det konkrete spørsmålet jeg stiller?
Sitat av bjarten90 Vis innlegg
Takk for hjelp. Men er det noen som har svar på de siste spørsmålene mine? Dersom jeg f.eks. skriver på svarslippen at jeg skal studere ved Univeristet i Bergen, ferdig våren 2017. Vil forsvaret da sjekke opp saken og kontakte universitetet? Eller legger de svarslippen min rett i "godkjent-bunken"?
Vis hele sitatet...
De vil ikke kontakte universitet og spørre de om informasjonen stemmer, men dersom de er usikre kan de be deg fremlegge dokumentasjon på at du faktisk er student og når du er forventet ferdig utdannet.

Det er den vernepliktige som har bevisbyrden i slike saker
Skolen til en kompis måtte signere og stemple på et sånn svar brev til forsvaret.

Da for og bekrefte at han var elev ved skolen, dette var dog etter og ha utsatt en gang tidligere pga læretid.
Trådstarter
37 0
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Skolen til en kompis måtte signere og stemple på et sånn svar brev til forsvaret.

Da for og bekrefte at han var elev ved skolen, dette var dog etter og ha utsatt en gang tidligere pga læretid.
Vis hele sitatet...
Dette har også jeg gjort før engang. Men nå er det "varsel om innkallelse", og ikke selve innkallelsen.
lefsespiser
lefze's Avatar
Er du så heldig at du har rulleblad kan du slippe militæret
(Fikk selv ikke komme inn pga. jeg ble tatt for å røyke hasj en gang)
Militæret krever typisk at sender inn dokumentasjon på at du går på universitetet. Det vil si et brev du ber universitetet skrive med stempel og underskrift av studiesjefen eller noe i den duren.

Hvis du vil slippe så kan du vel bare nekte? Nå som siviltjenesten omtrent er lagt ned burde det jo bare å si at du er pasifist. Situasjonen er fortsatt litt uavklart, du burde vente litt til stortinget har behandlet saken. Sjekk sidene til siviltjenesten eller militæret.
Masse fornuftige svar. Vil bare tilføye at hvis du er motivert for å fullføre evt verneplikt så kan det gi deg bedre jobbmuligheter i fremtiden.
Om du kvalifiserer, er det ikke noe i veien for å melde seg på et enkeltemne eller to et semester tidligere enn du hadde planlagt, for eksempel ved UiO. Semesteravgift pluss eksamensmelding = student i et halvt år. Om du ikke vil ha et stryk eller dårlig karakter på deg, husk å melde deg av eksamen før fristen går ut.
Jeg er også fått innkallelse til førstegangstjeneste tidlig i 2012, etter å ha hatt utsettelse i 2 år grunnet utdanning. I utgangspunktet ikke noe problem, jeg har tross alt alltid hatt lyst å gjennomføre førstegangstjenesten, da jeg har hørt det skal være en fin opplevelse. Vel, det er skjedd en hel del i mellomtiden...

De siste 15mnd har min mor hatt en kreftdiagnose, og vært under relativt tung behandling. Nylig ble hun behandlet med gammakniv, noe som resulterte i at tumoren krympet, og at hun ble "friskmeldt". Dette er jo fantastiske nyheter! Men..

Dette siste året har vært psykisk tungt, spesielt for meg. Jeg studerer/jobber et stykke hjemmefra, og derfor jeg ikke hatt muligheten å tilbringe mye tid med henne da hun var syk. Jeg bestemte meg derfor for å søke om utsettelse til et inntak senere på året (ble som sagt innkalt tidlig i 2012), og på denne måten få tilbringe sommeren med min mor, og resten av familien. Kreft er jo tross en helvetes ondskapsfull sykdom som er kjent for å kunne "blusse opp igjen" i senere tid.

Søknaden min ble avslått. Jeg skrev rett ut at jeg ikke følte meg klar til å tjenestegjøre grunnet min mors nylige sykdom, og den psykiske tyngden dette har medført. Må si at jeg er forbauset over avgjørelsen Forsvaret har gjort her. Jeg søkte tross alt kun om å forflytte inntaket til et senere tidspunkt på året, ikke om å dimme hele førstegangstjenesten..

Følte for å dele denne historien og få andre synspunkter. Hva synes dere?
Sist endret av Svoldal; 21. august 2011 kl. 21:46. Grunn: Skrive-leif