Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2943
Jeg tar for øyeblikket en bachelorgrad, og fikk pga dette 3 års utsettelse på førstegangstjenesten. Dersom jeg tar videre utdannelse etter dette, får jeg dermed videre utsettelse av førstegangstjenesten? Hvis ja, når slutter de å kalle meg inn?

Har prøvd å finne informasjon angående dette, men har ikke funnet noe. Hjelp settes stor pris på!

Dersom det er noen som vil oppfordre meg til å ta førstegangstjenesten, kan de bare spare seg, jeg har absolutt ingen planer om å gjøre dette.
Kan du ikke bare si at du ikke vil? Jeg har fått inntrykk av at forsvaret ikke er så interessert i ungdom som ikke er spesielt gira på førstegangstjeneste.

Selv var jeg på sesjon for nesten et år siden, hvor jeg ble tjenestedyktig. Da sa jeg rett ut at jeg absolutt ikke ville inn i forsvaret, og har ikke hørt noe fra dem siden.
Et familiemedlem av meg utsatte førstegangstjeneste pga. skolegang (det var i hvert fall det han sa til dem), etter det fjerde året gav de ikke lyd fra seg igjen. Dette var riktignok en 7-8 år siden. Selv ble jeg erklært ikke tjenestedyktig og slapp unna med det
Sitat av Femtilapp Vis innlegg
Jeg tar for øyeblikket en bachelorgrad, og fikk pga dette 3 års utsettelse på førstegangstjenesten. Dersom jeg tar videre utdannelse etter dette, får jeg dermed videre utsettelse av førstegangstjenesten? Hvis ja, når slutter de å kalle meg inn?

Har prøvd å finne informasjon angående dette, men har ikke funnet noe. Hjelp settes stor pris på!

Dersom det er noen som vil oppfordre meg til å ta førstegangstjenesten, kan de bare spare seg, jeg har absolutt ingen planer om å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Verneplikten varer fra man har vært igjennom sesjon og til fyllte 44 år. Så man kan i teorien bli kalt inn helt fram til man er 44 år men, silk som militæret er nå tildags så tar dem bare in 1 av 3 så derfor prioriterer de folk som er motiverte for tjenesten.

For å svare på spørsmålene dine:
Du må nok søke utsettelse for masterutdannelsen din som du gjorde på bachlor. Jeg tipper du får dette av grunner nevn ovenfor.

Som sagt de slutter ikke å kalle deg inn før du får beskjed om at de ikke har brukt for deg.

Hvis du på død og liv ikke vil i militæret så send en mail til VPV å si fra, er rimelig sikker på at du slipper da.

http://www.lovdata.no/all/hl-19530717-029.html
http://www.mil.no/felles/vpv/start/f...telseogfritak/
http://www.mil.no/felles/vpv/start/a...ticleID=186273
Alle vennene mine som skrev at de ikke vill inn kom ikke inn, jeg skrev at jeg vil inn og kom videre. Ser ikke helt problemet?! :O
det er ikke så lenge siden det var mye mer stress å slippe å tjene. ti år siden ca. nå er det andre boller.
Sist endret av psilonaut; 21. desember 2010 kl. 14:03.
Virker som at alle som vill inn i forsvaret, kommer ikke inn. mens de som virkelig ikke har lyst, kommer inn. Sånn er det her..
Hvis man har fått noe snusk på rullebladet etter sesjon, vil dette da ha noe å si med tanke på å slippe unna?
Ville ikke trodd at "kriminelle" egentlig skulle ha noe i forsvaret å gjøre:P
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av shitrich Vis innlegg
Hvis man har fått noe snusk på rullebladet etter sesjon, vil dette da ha noe å si med tanke på å slippe unna?
Ville ikke trodd at "kriminelle" egentlig skulle ha noe i forsvaret å gjøre:P
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på det. Dog vil du kanskje ikke kunne sikkerhetsklareres, og får da ikke mulighetene.
Bare si at du ikke vil inn i militæreret når du er på sesjon. Jeg tror ikke dem har råd til å sende inn absolutt alle ungdommene som vil og ikke vil inn.
Jeg var i militæret for 10 år siden, var da med en fyr som var nær 40 år gammel, og militæret ville ha han pga utdannelsen hans.
Da jeg var i arbeidsuke i 8. klasse (lenge siden nå :P ) jobbet jeg sammen med en elektriker som var blitt kalt inn. Han var vel 33-35 om jeg ikke husker heeelt feil.

Men om du har mye lån (studielån, huslån, billån etc) minsker mulighetene for å bli innkalt. Forsvaret er pliktet til å betale avdrag på lånet ditt så lenge du er hos dem, kan fort en del penger og du kan slippe militæret/førstegangstjeneste av den grunn.
Sist endret av hosjmeister; 21. desember 2010 kl. 17:26.
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Bare si at du ikke vil inn i militæreret når du er på sesjon. Jeg tror ikke dem har råd til å sende inn absolutt alle ungdommene som vil og ikke vil inn.
Vis hele sitatet...
Sa ganske klart og tydelig fra på sesjon at jeg ikke hadde noe ønske om å gå inn i militæret, virker ikke som det hadde noe å si...

Har spurt dem om de faktisk kommer til å kalle meg inn igjen, men da fikk jeg kun det kryptiske svaret at det "varierte".
Jeg sa også i fra på militæret at jeg ikke ville inn. Fortalte dem også om min astma, viste til dårlig syn og mitt kne som jeg har slitt med siden ungdomsskolen etter en ulykke. Gjorde det imidlertid bra på hørsels- og IQ-testen, og ble kalt inn til Ørland Hovedflystasjon ca. étt år senere. Jeg skulle skyte ned fly
Da hadde jeg allerede begynt eller fått plass på skole (husker ikke eksakt), så jeg fikk innvilget 2-års utsettelse. Har ikke hørt noe siden.
jeg trodde militæret sluttet å kalle folk inn til førstegangstjeneste etter at de har fylt 27 år? hvis dette stemmer (noe jeg har lest og hørt rundt omkring, blant annet her på freak, men ikke vet), så er vel folk som er fylt 27 år og som fortsatt driver på med studier ganske sikra med tanke på å bli innkalt. nå vet jeg jo ikke hvor gammel trådstarter er når han er ferdig utdannet, da.
Sitat av zapi Vis innlegg
Virker som at alle som vill inn i forsvaret, kommer ikke inn. mens de som virkelig ikke har lyst, kommer inn. Sånn er det her..
Vis hele sitatet...
Det er fordi at det er kun de som ikke klarer å løse det selv som tar kontakt
Sitat av Årolilja Vis innlegg
jeg trodde militæret sluttet å kalle folk inn til førstegangstjeneste etter at de har fylt 27 år? hvis dette stemmer (noe jeg har lest og hørt rundt omkring, blant annet her på freak, men ikke vet), så er vel folk som er fylt 27 år og som fortsatt driver på med studier ganske sikra med tanke på å bli innkalt. nå vet jeg jo ikke hvor gammel trådstarter er når han er ferdig utdannet, da.
Vis hele sitatet...
I gamledager så ble den øvre grensa forskjøvet hvis du ba om utsettelse slik at siste "alder" for å avtjene var 31.

Det er sikkert ikke helt rett lengre, for jeg ser for meg at når man kan velge og vrake i ungfoler så plukker man ikke en motvillig 29åring. Tilsvarende er det avhengig av hvilken utdanning man tar, medisinere blir overført til Forsvarets Sanitet og får lov til å avtjene verneplikten aldri så gammel (da som lege, og følgelig med offisersgrad, men likefullt avtjene).
Www.mil.no

Hvilken utdanning tar du? Om det er relevant for forsvaret skal du ikke se bort ifra at de vil ha deg etter masterstudiene, nettop pga det. Men som sakt, send mail til vpv (vernepliktsverket) og si ifra.
Hvis du bare fortsetter å utsette det, så slipper du unna.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Dette er etter erfaring ren coin flip i praksis. Har tjenestegjort med folk som har bachelorgrad, samtidig som jeg har bekjente som aldri har hørt fra Forsvaret igjen etter 3-4 år på skolen. Det er ikke alltid de er like flinke til å kalle inn de som er ferdig på skolen, men om du vil avtjene førstegangstjeneste, så er det ikke verre enn å kontakta Vernepliktsverket.