Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2778
Det hele har seg sånn at jeg måtte ta pisseprøve når jeg skulle inn i militæret, hadde røyka i dagene før.

Ble litt avhør og sånt den dagen.

Ble innkalt til retten for ca.7-8mnd siden, der ville "aktoratet"(?) gi meg
20 dager ubetinget fengsel, for å ha røyka litt cannabis over en periode.
Fikk sjokk når jeg fikk høre straffeutmålingen, wtf liksom.
Og det var etter litt rabatt hvis jeg innrømmet litt røyking!

Godtok ikke det forslaget, så saken skulle komme opp på nytt.

Har flere bekjente som har blitt dømt til betinget/samf.straff for å kjøpe/selge/oppbevare betydelige mengder.


Fikk brev i dag fra en advokat som er utnevt som forsvarer.
Står noe om beramming av straffesak, hva vil det si?

Skal møte advokten i august, berammingen er i september.

Kan de bruke det jeg har sagt i avhør, ang at jeg har røyket så så mye i en periode, kan jeg forandre forklaring?
De har jo heller ingen bevis, utenom pisseprøven.

Kan vel og legge til at jeg har vært nykter siste året, + venter barn i september.

Bare lurer på om det er noen grunn for at det skal bli ubetinget fengsel, for har aldri hørt om noen som har fått det pga kun ha røyket! Har aldri solgt 1gram..
Det er bare å gråte over måten Norge As bruker våre skattepenger på. Har desverre ikke noe svar til deg da jeg heldigvis aldri har havna i den situasjonen. Ta på deg finstasen, smil pent og kryp så går det nok bra.
Du har nok lest feil! Det står sikkert 20 dager betinget fengsel. Sikkert 3000-4000 i bot...
jeg avga positiv urinprøve i siviltjenesten, men nekta for at jeg hadde røyka. Påstod jeg hadde oppholdt meg med andre som røyka. Saken henlagt.
Urinprøve er ikke bevis for at du har røyka og så lenge det ikke er gjort beslag av cannabis kan man ikke bli dømt for å ha thc i kropppen.
Men siden du tilstod røyking blir det kanskje litt værre. Uansett er 20 dager ubetinga alt for strengt, med en advokat på laget slipper du nok mest sannsynlig unna med bot/betinga dom med prøvetid.
Hør med advokaten om du kan endre forklaring, mulig du kan påstå at du følte deg presset til å tilstå noe du ikke har gjort for å slippe ut.

Som ett råd til andre som kommer i samme situasjon: Så lenge det ikke er gjort beslag av narkotika på deg eller der du bor/oppholder deg har snuten en tynn sak.
Ikke avgi forklaring uten advokat.
Ikke skriv under på noenting.
De kan true deg med å holde deg på cella en stund, men de må slippe deg etter 24t (eller på mandag om du blir busta i helga) medmindre du er sikta for noe alvorlig (strafferamme på 6mndr eller mer.). Det er kjipt på glattcella, men man overlever det også.
Snuten driter glatt i rettighetene dine med mindre du minner dem på at de fins.

lykke til
Sist endret av morpheum; 24. juli 2010 kl. 07:56.
Trådstarter
Sitat av amber Vis innlegg
Du har nok lest feil! Det står sikkert 20 dager betinget fengsel. Sikkert 3000-4000 i bot...
Vis hele sitatet...
Har papirene fra første rettsmøte her, det står Ubetinget fengsel..
Måtte spørre dommeren eller hvem det var om det stemte, det gjorde visst det..
Dette høres jo helt sinnsykt ut!! Er under den oppfattelse av at det skal jævla mye til for at det blir ubetinget av noe staffbart.

Er du sikker på at det ikke er flere tiltalepunkter i dommen?
Trådstarter
Sitat av amber Vis innlegg
Dette høres jo helt sinnsykt ut!! Er under den oppfattelse av at det skal jævla mye til for at det blir ubetinget av noe staffbart.

Er du sikker på at det ikke er flere tiltalepunkter i dommen?
Vis hele sitatet...
Kun kjøp og bruk, tror jeg...

Saken gjelder: Narkotika (§ 162,1.ledd)
Av erfaring:

Jeg og en venn av meg ble stoppet mens vi kjørte bil (jeg kjørte). Vi hadde begge røyket endel den siste perioden, og hadde en xbox session den samme natten hvorav hasj var en ingrediens for underholdningen.

Vi ble begge tatt med inn til stasjonen for pisseprøver. De slo jo selvfølgelig ut meget tydelig.
Men poenget er, vi fikk ikke mere enn 5000,- i bot. Vi godtok det forenkla forelegget med en gang. De kjørte oss tilogmed tilbake til bilen (etter at de hadde latt hunden deres snust seg ferdig og endevendt bilen), og vi kunne kjøre videre.

Men vi var nok relativt heldige, for hører jo om verre konsekvenser. Så rart at det skal bli forskjellsbehandling når det kommer til dette emnet o.O
Ouch 20 dager ubetinga fengsel for og røyke den var faen meg hard! Det eneste jeg fikk når jeg ble bussta for og røyke + at de fant 2g, var 3000.- i forelegg.
Det hørtes voldsomt ut for en så liten brytelse som "for å ha røyka litt cannabis over en periode", skulle tro aktoratet la det i grunnlag siden det skjedde i militæret omtrent, men tilstår man kan vel saken snu en annen vending ganske kjapt, men 20 dager ubetinget jøss.
Jeg ble tatt fordi jeg hadde røyket og var påvirket en gang, fikk 4000 i bot/eller 10 dager i fengsel.
Sist endret av Sluzzz; 24. juli 2010 kl. 14:00.
Jeg ble stoppet i tollen i svergie etter jeg hadde vært i christiania med to kompiser, jeg hadde røkt selv, men de var ikke interresert i meg, kun bilen min som ble endevendt og kompisen min fikk 1700,- i bot siden han hadde drøyt 2g på seg. de fant ikke annet enn smuler i bilen min og gadd ikke å lage et stort nummer ut av det, så jeg kjørte videre

men syntes det er sykt at du fikk så streng straff! jeg fikk 5k i bot av å kjøre i 104 i oslofjordtunellen, der det er 80, staten bruker så utrolig mye unødvendige midler for å ta småkrimminelle...
Regner med at du får en annen straff da saken kommer opp igjen for andre gang. Hadde du ikke advokat første gangen? Ikke rart det gikk til helvette :P Regner med det hjelper på å få en til å forsvare saken din, dette er tross alt "lovlig" i USA snart/nå og da kan er det mildt sagt urettferdig at man får fengselstraff her...Du må ha en stor mengde uflaks, flere jeg kjenner som ble busta MED 4-5-6g fikk kun 2-6k i bot og utsettelse på lappen, og måtte ikke møte i retten bare for en forseelse.
Sitat av Nazcoul Vis innlegg
Av erfaring:

Jeg og en venn av meg ble stoppet mens vi kjørte bil (jeg kjørte). Vi hadde begge røyket endel den siste perioden, og hadde en xbox session den samme natten hvorav hasj var en ingrediens for underholdningen.

Vi ble begge tatt med inn til stasjonen for pisseprøver. De slo jo selvfølgelig ut meget tydelig.
Men poenget er, vi fikk ikke mere enn 5000,- i bot. Vi godtok det forenkla forelegget med en gang. De kjørte oss tilogmed tilbake til bilen (etter at de hadde latt hunden deres snust seg ferdig og endevendt bilen), og vi kunne kjøre videre.

Men vi var nok relativt heldige, for hører jo om verre konsekvenser. Så rart at det skal bli forskjellsbehandling når det kommer til dette emnet o.O
Vis hele sitatet...
relavtivt heldige? i forhold til meg ble dere relativt buttfucked!
ble tatt med en 0,5 på gata som resulterte i en razzia på rommet mitt som igjen førte til beslag av 15g. i tilegg til den "lovlig erverva telefonen min"
dette gav en natt på cella og 2500,- i bot det var - 1000,- for natta i cella.

påstanden om 20 dager ubetinget fengsel er latterlig. det vil sende ut helt feil budskap. og respekten for rettssystemet blir mindre og mindre for hver dag som går.
Kanskje litt off topic, men hva er forskjellen på betinget og ubetinget fengsel ?
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Kanskje litt off topic, men hva er forskjellen på betinget og ubetinget fengsel ?
Vis hele sitatet...
Betinget: Du kommer i fengsel på betingelse av noe, i de fleste tilfeller flere lovbrudd innenfor en viss tidsramme.

Ubetinget: Du må sone uansett, altså uten betingelser.
Wikipedia:
"Betinget fengsel vil si at fullbyrdelsen av en dom på fengselsstraff utsettes med en prøvetid (vanligvis 2 år eller mer). I forbindelse med en slik dom kan det bli satt vilkår som den domfelte må oppfylle i prøvetiden, for eksempel å holde seg rusfri, holde seg unna spesielle miljøer/steder, samtykke til narkotikaprogram eller lignende.

Ubetinget fengsel er en form for straff som innebærer at man må sone i en fengselsanstalt, i Norge organisert under Kriminalomsorgen."