Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 22701
Hei.

Har blitt dømt til to måneders fengsel og lurte på om det var noen her inne som vet hvordan norske fengsler er? Jeg er 18 år, og blir mest sannsynlig sendt til Larvik i starten av februar neste år. Så, noen som vet hvordan det er?
Kos deg med mat, bopel som er bedre enn mange her i landet har og tv.

Jeg har ikke noe erfaring innenfor buret, men jeg har sett nok dokumentarer om norske fengsel til å se at de har det bedre enn MANGE (spesielt innvanderere) har her i landet.
Det kommer veldig an på. Jeg kjenner folk som har vært inne i alt fra fem uker til fem år. Og da varierer det hva de synes. Man savner nok friheten over lengre tid. Men for korte opphold er det ikke noe voldsomt, en kamerat av meg satt inne i noen uker for fyllekjøring da vi gikk på videregående. Og han mente jo at han hadde det bedre da enn i løpet av de tre årene han bodde på hybel.
Sitat av dosky
Kos deg med mat, bopel som er bedre enn mange her i landet har og tv.
Vis hele sitatet...
Nå spørs det helt hvor man sitter hen, men jeg skal love deg at høysikkerhet (som er 63% av plassene her i landet) ikke er noe særlig gøy - til tross for at man får mat, bopel og tv. Å være låst inne på rommet sitt hele tiden, med unntak av noen få timer hver dag, gjør deg passiv, nesten uansett. Maten er heller ikke så eksotisk at det gjør noe.

JohnPetrucci: Etter et raskt søk på Google ser jeg at Larvik er høysikkerhet. Anbefaler deg å ta med noen gode bøker og skrive-/tegnesaker. Kan også være en fordel å skrive opp hvilke matvarer fra butikken du liker, sånn at du kan få skrevet dem på handlelista de gir deg. Du skal heldigvis bare sitte der i et par måneder, men belag deg på at det kommer til å gå sykt tregt.
Hvis du kun trenger grei mat, greit bosted og TV for å ha det godt vil nok norske fengsel være utmerket.. Men det er en enorm frihetsberøvelse.. Du føler det svært rastløs og maktesløs.. Du blir bare gående rundt..
fengsel er heilt greit viss du sitter i åpen soning vertfall. Kan sammenlignes med leirskole:P satt i Ølen fengsel i 20dager. Ikkje lov med Laptop der vertfall
Sitat av ranvik
jeg har desvere ikke fått "fri" til og sitte i fengsel, men kan jo tenke meg hvor stille og deilig det er og slippe alt masse og styret og bare slappe av. er det lov med laptop tru ?
hack wlan fra buret hadde jo vært prima.
Vis hele sitatet...
PC får man bare ha om man har behov for det til utdanning e.l Man får selvsakt ikke ha internett.
Gøy og gøyi buret... Jeg har ikke vært i buret selv, men kjenner en som jobber i fengselet. Man sitter på cella i opp til 23 timer i døgnet, det høres ikke spesielt fristende ut. Man får som regel mat servert rett inn på cellen. De fleste celler har ikke stort mer enn tv og seng.
Har aldri sitti i Larvik, men ifølge de som har det er det et fredelig og kjedelig sted å sone. Lite å finne på, korte arb/skoledager, mye innlåsinger etc. Lite stoff, lite bråk og ting går bare i en eviglang rutinesirkel.
Sist endret av Biggie; 28. oktober 2008 kl. 18:32.
Frihet i norges fengsel, kommer veldig an på hvor man soner da. Ok høysikkerhet suger, men har ikke hørt om mange som skal sone 2 måneders dom som sitter i isolasjon. Kan så være, men faktum er at vi har soningskøer i norge. Ta feks. Bjørgvin fengsel utenfor bergen som er en lavrisikoanstalt opprettet nettopp for å ta unna disse køene.

Her sitter alt fra drapsmenn og narkotikasmuglerer (ok grove tilfeller) på siste årene, samt korttidsinnsatte på promilledom som bare skal være tre uker. Etter en stund fikk de penger til å sette opp gjerder rundt nesten hele området.

Om du ikke får laptop med inn, dvs det kan du nok ha om det er langtidssoning, så er det ihvertfall ikke noe problem å streife innom området.. Vet at, ehh, folk, kjørte inn på området før de investerte i gjerde og port, for å treffe folk.
Det gikk helt greit.

Fremdeles er det ikke gjerde rundt hele området. I begynnelsen tok innsatte til og med taxi til byen for å ta en pils, og komme igjen tidsnok til telling..
Har ikke sonet, men nydelig område
Kan folk som ikke har sitti en eneste dag bak murene en gang holde seg unna denne tråden? (Sikter spesielt til en del poster som nå heldigvis har blitt slettet).

Jeg holder fast ved det jeg skrev tidligere. Høysikkerhet virker som en dritkjip leirskole der dørene låses alt for tidlig. Håper fengselet ditt har toalett på rommet i det minste, så du slipper å bli eskortert av to vakter for å gjøre fornødende. Ta arbeid hvis mulig, og ellers finn på alt som er mulig å gjøre der. Ikke gå i fella og visne bort slik mange gjør! Selv to måneder kan være nok til å komme inn i dårlige mønstre.

Men, for å ta det positive: Du får forhåpentligvis en ny syn på livet og på kriminelle. Selv satt jeg med en drøss av de tsjetsjenerne som hadde gått til angrep på kurdere (asylmottak-saken for en stund siden). Vi spilte backgammon og volleyball i de få timene med fellesskap hver dag. Hvis du sitter med varetektsfanger får du også et annet perspektiv på dette med din egen situasjon. Mange har sittet i månedsvis i varetekt for mindre enn det du har gjort! Får håpe du får noe godt ut av det, og ikke ender med fengsel igjen.

pidget: Isolasjon og høysikkerhet er to forskjellige ting. Isolasjon betyr som navnet tilsier at man holdes unna de øvrige fangene og må tilbringe ca. hele døgnet på cella si.
Sitat av pidget
Fremdeles er det ikke gjerde rundt hele området. I begynnelsen tok innsatte til og med taxi til byen for å ta en pils, og komme igjen tidsnok til telling..
Vis hele sitatet...
Det der høres ikke sannsynlig ut. Såpass kontroll har dem.

Greit nok at ikke bjørgvin er et spesielt sikkert fengsel. Men drapsmenn som kan gjøre noe skade/fryktes at vil prøve seg på rømningsforsøk plasseres IKKE der uansett!
Kommer ann på ossen person du er, om du er helt gæren eller om du er en lovmyndig 18åring som har kjørt i fylla e.tc :sad:

Er du en litt gæren fyr så kommer du bare til og bli enda mer gæren vis du kommer i kontakt med kriminelle i det norske fengsel :P Du blir nesten lært opp på en måte vis du er ung i norskfengsel..
Jeg hater formyndermennesket som vil bestemme over oss for vårt eget beste!
Sitat av Tagliano
Det der høres ikke sannsynlig ut. Såpass kontroll har dem.

Greit nok at ikke bjørgvin er et spesielt sikkert fengsel. Men drapsmenn som kan gjøre noe skade/fryktes at vil prøve seg på rømningsforsøk plasseres IKKE der uansett!
Vis hele sitatet...
Da spør jeg deg : Hvor mange levende ( og døde ) kjenner du som har sonet der ? Er du oppvokst i området, kjenner du forholdene, og historien til fengselet?
Det ligger et steinkast fra Bergen landsfengsel, som har plassproblemer. For å åpne for nye folk på landsfengslet overfører de en hel del til bjørgvin.

10 årsdommer er ikke uvanlig at avsluttes der, ja jeg vet personlig om dette, men kan av åpenlyse grunner ikke dokumentere, gå ut med navn..
Jeg satt nylig 2mnd på hof fengsel (lavsikkerhet) og sitter igjen med svært godt inntrykk. Satt med flere som hadde vært innom larvik da spesielt en jeg fikk veldig god kontakt med. Han hadde sitti 4mnd i larvik og digga det maks, der var det veldig rolig, deilige kvinne vakter, unge mennesker, volleyball spilling og maten var ikke værst.

Du trenger ikke og bekymre deg, tiden kommer til og suse avgårde (slik jeg følte det).
noe spesifikk du lurer på, send en pm for all del
Takk for alle svar, setter pris på det
▼ ... over en uke senere ... ▼
skal du på lokka soning får du det digg med tv på rommet å greier.
mest sansynlig får du åpen soning der det er arbeidsplikt og masse kjipe regler. som leirskole med maktsyke vakter.
Sitat av microcuts Vis innlegg
skal du på lokka soning får du det digg med tv på rommet å greier.
mest sansynlig får du åpen soning der det er arbeidsplikt og masse kjipe regler. som leirskole med maktsyke vakter.
Vis hele sitatet...
Maktsyke vakter? Jeg tviler ikke de finnes, men du høres bare ut som en som har problemer med autoriteter.

Jeg kan ikke forestille meg at norske fengsler er som tv serien "Prison Break", der fengselsvaktene "har makten". Fengselsvaktene er der for å veilede og forberede deg som innsatt på hvordan ting i samfunnet fungerer. Stor respekt til fengselsvaktene, som i det hele tatt gidder å vie livet sitt på slike folk. (med forbehold om generalisering her...)
Sist endret av reklame; 8. november 2008 kl. 12:43.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann,

hvis du har fått 2mnd'er er det vel neppe noe kjempealvorlig du har gjort, og jeg orker ikke spekulere i hva det kan være engang.

Opplevelsen av fengsel kan nok varierer fra person til person.

Er du mye alene (jeg har bruk for mye tid alene da jeg ikke liker masse folk rundt meg) til vanlig, så kommer du nok til å få det greit. 2 mnd'er går fortere enn du tror, det er to lønningsdager

Vaktene er nok og greie, de er autoritære, men så lenge du ikke river kjeft og velger å respektere dem, så tror jeg ikke det blir noe problem overhodet.

Kjipt å havne i buret selvsagt, men igjen, 2mnd'er går fort det, så du får glede deg til du kommer ut.

Lykke til, går nok fint.

Og forresten, etter å ha bodd for meg selv en stund, samt hatt endel guttekompiser som bor for seg selv i små hybler, så er det neppe noe værre enn det :P
Sist endret av somnium; 8. november 2008 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2 mnd er jo ingenting innenfor murene!. Er det første gang du sitter får du mest sannsynlig 2/3 på straffa de, hvis du er snill gutt og oppfører deg innefor murene vel og merke. Men har hørt at 2/3 ikke lenger skal gjelde for tredje gangs sonere og voldsmenn.

Mitt tips for å lette på soninga er å bare komme i "sonings-modus" med engang. Ikke tenk for mye på livet der ute, fokuserer på dagene innenfor. Kjennes det ekstra digg ut den dagen du Skal Ut av den fengesels døra.
Sitat av Tagliano Vis innlegg
Det der høres ikke sannsynlig ut. Såpass kontroll har dem.

Greit nok at ikke bjørgvin er et spesielt sikkert fengsel. Men drapsmenn som kan gjøre noe skade/fryktes at vil prøve seg på rømningsforsøk plasseres IKKE der uansett!
Vis hele sitatet...
Det var helt klart et problem i begynnelsen på Bjørgvin. Mangelen på gjerder gjorde at innsatte ofte var ute på "tjuvperm" hvorvidt de var i byen og drakk øl skal jeg ikke si, men det er ingen tvil om de ofte var ute og at det ble fraktet inn mye stoff på denne måten.

Dog flyter stoff ganske fritt i norske fengsler generelt.


Trådstarter: Du er åpenbart førstegangssoner og sitter ikke for noe videre alvorlig. Sørg for å være "rolig og grei" i begynnelsen av soningen (og forsåvidt resten av soningen). Vis at du angrer og sliter med soningen dersom du kommer på høysikkerhet (i begynnelsen havner nesten alle på cellegang). Da kommer du kjapt og greit ut på åpen soning og resten av tiden din går som en drøm. To måneder er uansett ikke lenge med tanke på standarden i norske fengsler.

Sørg for å holde kontakten med famile / venner, og dersom du går på skole så fortsett med det. Det er på ingen måte meningen å være nedlatende eller forhåndsdømmende, men det er svært liten vits å bruke energien sin på å bygge for nære bånd til dine medinnsatte på en så kort dom. Du trenger neppe flere negative innflytelser i livet.

Husk at tilbakefallsprosenten for førstegangssonere er latterlig høy, og det er ingen grunn til å gjøre karriere i fengselsvesenet den veien. Det oppnår du ingenting med i lengden...

Sitat av microcuts Vis innlegg
skal du på lokka soning får du det digg med tv på rommet å greier.
mest sansynlig får du åpen soning der det er arbeidsplikt og masse kjipe regler. som leirskole med maktsyke vakter.
Vis hele sitatet...

Beklager, men hvor gammel er du egentlig?


Hva tror du er mest "digg" for en nervøs førstegangssoner? Sitte alene på cella 23 timer med hotel cæsar, eller å jobbe sammen med andre mennesker?

De eneste som trives med cellefengsel i min erfaring, er de som allerede har passert lett grad av soningsskade. Ingen grunn til å trådstarter skal satse på å komme til det stadiet med det første, eller noen gang...
Sist endret av Cikey; 8. november 2008 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fengsel i Norge er .. greit egentlig.
Nå satt ikke jeg så lenge, men var ikke så veldig ille opplevelse igrunn. Ble kjent med en del hyggelige folk, hyggelige vakter.
Jeg var bare innelåst på natta, mens nesten hele dagen kunne jeg rusle rundt i avdelinga med de andre. 1 til 2 timer om dagen var vi ute å spilte volleyball osv.
Ganske chill igrunn.. Bare ligge å se på tv og slappe av Men blir selvsagt kjedelig i lengden. Jeg satt liksom bare i 3 uker.
Er en litt annerledes og spennende opplevelse :>
Det er noe fryktelig galt med systemet når det er inntrykket en førstegangssoner sitter igjen med "Er en litt annerledes og spennende opplevelse", selv om du bare satt i tre uker.
Cikey: er ihvertfall bedre enn f.eks. amerikanske fengsler, som for alle praktiske formål er rene forbryterfabrikker (er en grunn til at den modellen for fengsler ble forkastet i Europa for et par århundrer siden)...
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Cikey: er ihvertfall bedre enn f.eks. amerikanske fengsler, som for alle praktiske formål er rene forbryterfabrikker (er en grunn til at den modellen for fengsler ble forkastet i Europa for et par århundrer siden)...
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Det at denne personen syntes det var greit å være 3 uker i fengsel, er skremmende...
Sist endret av SkyMarshal; 9. november 2008 kl. 16:50.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Cikey: er ihvertfall bedre enn f.eks. amerikanske fengsler, som for alle praktiske formål er rene forbryterfabrikker (er en grunn til at den modellen for fengsler ble forkastet i Europa for et par århundrer siden)...
Vis hele sitatet...

Og du vil hevde at norske fengsler ikke er rene forbryterskoler?

For all del, den amerikanske fengselsmodellen er på ingen måte bedre enn den norske, men når en førstegangssoner synes det er en spennende opplevelse å sitte i fengsel da er det noe fryktelig galt!

Det er et stort problem med norske fengsler at smådommer og da spesielt førstegangssonere med smådommer slipper "for billig" unna. De drar på leirskole noen uker og har ikke lært noe som helst.

Det er helt andre utfordringer som skal imøtekommes for å gjøre soning effektiv og hensiktsmessig for en 3 ukers promilledom, enn ved lengre, mer alvorlige straffer. Stone sitt innlegge er en manifestasjon av den totalt feilslåtte måten fengselsnorge møter den første gruppen.
Er helt enig i at man slipper altfor billig unna. Selvom det er stooor forskjell på å sitte inne, og vite at du slipper ut om et par uker uansett, enn å måtte sitte inne i flere månder eller år.
Og det kommer også veldig ann på de forskjellige fengslene. Der hvor jeg satt var det nok slappere på regelverket, iforhold til standard. Med tankte på at vi bare var innelåst på natterstid, og vi kunne f.eks ta oss mat når vi ville osv.
Slik skal det ikke være.. Man skal enten arbeide, eller være innelåst mesteparten av dagen.

Edit: Og når jeg sier at jeg syns det var greit, så tar jeg også hensyn til at jeg har gjort noe galt og er der for en grunn.
Og da var det liksom greit... Det var ikke noe forferdelig opplevelse akkurat.
Sist endret av Stone; 9. november 2008 kl. 17:07.
Jeg har sitti på Larvik fengsel, en fengsel ment for førstegangssonere. Liker du volley-ball og maling så får du det trvielig der. En gang iblant kan du også spille bordtennis og stort sett hyggelige fengselsbetjenter. Mye inn- og ut-låsing kan være plagsomt men to måneder går kjapt, og ut av det kan du få 2/3 for god oppførsel. Driter du deg ut på god oppførsel er to måneder fortsatt to måneder i en hvilket som helst fengsel her i norge..
▼ ... over en uke senere ... ▼
fengsel i norge er ferie^^

bare gled deg, masse nye venner og bra trenings muligheter

hilser til alle som satt i Kongsvinger fra aug i fjor til juni :P

danny avd b celle 110
Deal: jøss,skjønner på inlegget ditt at du har sittet inne,tar du virkelig så lett på det?
Var det virkelig så fint?

Jeg mener en ting er å ungå amerikanske forhold i fengsler,men fengsel er en straff,ikke en ferie.
Skal du i fengsel så har du driti deg ut på en eller annen måte,det skal ikke være noe man snakker om som kjempefint etterpå,det skal etter min mening være kjipt,meningen er at man skal lære no av det.

Trådstarter: lykke til da,ser ikke ut til at det skulle være no stress(;
Sitat av Zophie Vis innlegg
Deal: jøss,skjønner på inlegget ditt at du har sittet inne,tar du virkelig så lett på det?
Var det virkelig så fint?

Jeg mener en ting er å ungå amerikanske forhold i fengsler,men fengsel er en straff,ikke en ferie.
Skal du i fengsel så har du driti deg ut på en eller annen måte,det skal ikke være noe man snakker om som kjempefint etterpå,det skal etter min mening være kjipt,meningen er at man skal lære no av det.

Trådstarter: lykke til da,ser ikke ut til at det skulle være no stress(;
Vis hele sitatet...
tråden gjaldt hvordan det er i fengsel ikke hvordan man skal unngå og komme dit. så hvis du holder deg til tema så blir ting lettere og ja, hadde det dritt kult;P hvis ikke du er redd for og stå opp for deg selv så går det bra inne
var å jobba i fengsel for litt sia... så ut som om de insatte koste seg, kunne ikke se at det var fengsel en gang.. de gikk rundt og drev med gårsbruk så de hadde noe å gjøre... kunne nesten bodd der selv:P hehe
men er jo ikke sånn i alle fengsler, kommer helt ann på hvor du havner og hvor du havner kommer somregel ann på hva du har gjort. ser at du er 18år.. da havner du nok i et greit fengsel som du nesten kan føle deg hjemme i:P
Hvor kjipt det er å sitte inne kommer helt an på din egen person og hvor i livet man befinner seg. Er du glad i å flakse rundt uten mål og mening og å ruse deg er kanskje fengsel helt greit. Hvis du har ting som du bryr deg om gående ute kan det være jævlig kjipt. F.eks kjæreste/kone/familie, venner etc. eller jobb, billån, huslån etc.

I visse aldre/miljøer er det også jævlig "kult" å sitte inne/å ha sittet inne og da er det lett å forestille seg at man kan trives. Er man kriminell på utsida (mener ikke "bryter en lov i ny og ne-kriminell" nå) så er jo fengsel skole (ja klisjè) i det at man får erfaring andre har høstet, samt skaffer nye bekjentskaper og etablerer seg i miljøet.

For noen kan fengsel faktisk lede til noe positivt. Hvis man er hypp på å roe ned (med hva enn det er man driver med) men sliter med å klare det pga venner/miljø, vaner el. kan det for noen være starten på noe bra å bli satt inn. Dette krever jo at man er skikkelig motivert fra starten og kun trenger et spark i rævva. Problemet her er soningskø. Det hadde vært mye mer effektivt i denne sammenhengen hvis du gikk rett fra cella og til soning.

Det hele kommer også mye an på soningsforhold og hva man soner for.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Opplevelsen av fengsel kommer helt an på deg som person. Når jeg først kom inn følte jeg meg som verdens største taper som hadde greid å havne der, når jeg hadde det så jævlig bra ellers med utdanning og kjæreste ++
Ingen nevner noe om de sosiale konsekvenser dette har for trådstarter. Et fengselsopphold på to måneder som tenåring er ikke akkurat en fin ting å måtte fortelle om ved jobbsøk og slikt senere i livet.

Apropos straffeutmåling som nevnes lenger oppe i tråden; Jeg var involvert i en sak som omhandlet blind vold som fornærmet. Gjerningsmannen (en av fem ble dømt) fikk en heftig straff pålydende 30 timer samfunnstjenste. Så at to måneder ikke er alvorlig, det vil jeg ikke si.