Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 894
Heisann!

Jeg lurte på om jeg har lov å vise/bruke registrerte varemerker o.l. på min nettside om jeg skriver en "disclaimer" hvor jeg fraskriver meg eierskap på alle varemerker og bilder brukt på nettsiden.

F.eks;
Kan jeg vise et bilde av en Mercedes Benz, og ha bilmerke og modell som tekst under?

Prøvde å google litt, men fant ikke det jeg lette etter.

Mvh.
D3m0t3x

Tror jeg fant det jeg letet etter, men er ikke heeeeelt sikker!

§ 4.Varemerkerettens innhold
Varemerkeretten innebærer at ingen uten samtykke fra innehaveren av varemerkeretten (merkehaveren) i næringsvirksomhet kan bruke:
a) tegn som er identisk med varemerket for slike varer eller tjenester som varemerket er beskyttet for
b) tegn som er identisk med eller ligner varemerket for varer eller tjenester av samme eller lignende slag, såfremt det er risiko for forveksling, for eksempel ved at bruken av tegnet kan gi inntrykk av at det finnes en forbindelse mellom tegnet og varemerket.
For et varemerke som er velkjent her i riket, innebærer varemerkeretten at ingen uten samtykke fra merkehaveren kan bruke et tegn som er identisk med eller ligner varemerket for varer eller tjenester av samme eller annet slag, hvis bruken ville medføre en urimelig utnyttelse av eller skade på det velkjente varemerkes særpreg eller anseelse (goodwill).
Vis hele sitatet...
Kilde: Lovdata
Sist endret av d3m0t3x; 22. september 2014 kl. 10:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.