Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1060
Hei.
Jeg er hos en liten bedrift, der det er mange besøkende, som har behov for tilgang på sine PC`er, derfor må de ha SSID og passord utdelt. Men eier av nettverket ønsker hjelp til å sperre dette for mobil telefonene.

Der er jeg selv usikker på beste løsning.
Vi har en Cisco brannmur og en HP Svitsj, jeg skal snart få tilgang til dette rommer og vil oppdatere info om disse snart.

Setter stor pris på forslag på løsning her
Sist endret av meitemark; 10. september 2014 kl. 19:11.
Hva er begrunnelsen for at PC-brukere skal få internett, men ikke mobilbrukere? Fortell noe om hvorfor dette skal gjøres, så kan det hende det finnes andre alternativer som fungerer bedre.
Fordi høyt antall mobilbrukere stjeler kapasitet på huset og det går utover PC brukere som arbeider.
Jeg er ikke så god på nettverk, men Cisco Meraki har en "cloud based management" som lar deg sette gruppe policy basert på enhet type.

Automatically apply network policies by device type Device-type select menu
Device-specific policies can be automatically applied by Cisco Meraki wireless APs to restrict, quarantine, or throttle user-owned devices.

Cisco Meraki client fingerprinting technology immediately recognizes iOS, Android, Windows, and Mac devices, and even lets you apply more restrictive policies for unknown devices.

Assign group policies by device type
Vis hele sitatet...
Så det er kanskje noe å sjekke ut?

https://meraki.cisco.com/solutions/m...ice-management
Interessant. Har rotet inne på ruteren nå og kan gjøre slikt der, men der må jeg stenge alt og åpne for hver enkelt IP. Noe som er tungvint og tar for mye tid på lang sikt. Takk for svar, skal sjekke ut dette
Ettersom dette er en bedrift så regner jeg med at gjestenettet og arbeidsnettet er separert?
Da skal det være relativt lett å sette hastighetsbegrensninger på vlanet, og bruken går ikke utover arbeidsnettet.

Forøvrig tror jeg du bomma litt på hva Cikey mente, det han foreslår er policies som automatisk blir gjeldende for alle enheter med et gitt fingeravtrykk.
Sist endret av lsrr; 10. september 2014 kl. 14:41.
separer nettverkene fra "prod" og "byod" via vlan, der etter sett opp QoS og Traffic-Shaping på disse etter hvilke prioriteringer de ønsker

Hvilken modell av Cisco router er det de har?
Siden dette er bedrift, de har ikke kjøpt noen drift av internett linjene sine?
De har ikke noe support de ringer til når internett ikke fungerer?
Sist endret av knutazz; 10. september 2014 kl. 14:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Fordi høyt antall mobilbrukere stjeler kapasitet på huset og det går utover PC brukere som arbeider.
Vis hele sitatet...
Det høyrest ut som du bommer på målsettinga. Eg er aktiv bruker av mobildata, og har ~1.5-2GB i mnd utenom tethering. Det er snitt på 12.5MB/time i arbeidstida. Forsvinnande lite trafikk altså. Om du har 100 mobiler med den databruken er det ikkje meir enn 3Mb/s totalt.

Pc derimot - dropbox køyrande i bakgrunnen, desktopversjon av vg... Ender relativt fort opp på et par hundre megabyte i timen på normal bruk.

Kva er det folk gjer på mobilen som krev så ekstrem bandbredde?