Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3969
Nå er jeg ikke helt sikker på hvor jeg burde ha lagt inn denne så jeg forsøker meg her på det generelle forumet.
Spørsmålet som jeg hadde håpet om at noen her hadde svaret på er om det er mulig til søke seg inn på førstegangstjeneste eller militæret generelt etter å ha dimmet/unngått førstegangstjeneste.

Under den perioden jeg egentlig skulle inn til førstegangstjeneste hadde jeg dame og trodde selvfølgelig at forholdet var viktigere enn alt annet imellom himmel og jord, var da fast bestemt på at jeg ikke skulle inn i militæret.
Endte med at jeg krysset av alle feltene som jeg tenkte ville gi meg et avslag slik som er du motivert for dette, har du sniffet, har du prøvd dop, røyker du osv....
Generelt alt det jeg ikke ville ønsket å høre fra en rekrutt.

Så spørsmålet mitt er da om noen (helst med kompetansen til å svare) tror det fins noen mulighet for meg å søke meg inn til førstegangstjeneste eller noen annen måte å søke meg inn i militæret på nå...
Jeg har egentlig belaget meg på at sjansene er lik null og har med dette bestemt meg for å satse for fremmedlegionen istedet, er fullt klar over hvor ille/vanskelig det faktisk er men siden jeg ikke har så mange muligheter igjen må jeg bare satse stor og kaste terningene før det blir for seint til å gjøre noen av delene...

Uansett, om noen her vet om jeg har sjangser for å komme inn i det norske militæret eller ikke så hadde et svar vært verdsatt.
Tror ikke det ser lyst ut for deg, i og med at du vil bli straffet om du vil inrømme at du fylte inn falsk informasjon første gang.

Det står helt klart at det er straffbart å fylle inn feil informasjon
wolty's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg hadde ingen planer om å si at jeg hadde fylt inn feilaktig informasjon men heller kanskje prøve å forklare at de fleste gjør dumme ting når de er unge men at den tiden var forbi meg...
Ikke vet jeg om det vill hjulpet men kanskje jeg tar feil..
Hvis du krysset av for at du HAR brukt narkotika, står den der.. Og uansett hvor mye du prøver å fortelle om hvor "ung og dum" du var.. Så kan du fortsatt bli straffet hvis du fylte ut "Har brukt" første gang, og "har aldri brukt" denne gangen.

Det du KAN gjøre, er å sette at du har PRØVD en gang, og tolket dette som bruk og bortforklare deg derfra =)
Det du har fylt ut på skjema, og resultatet du gjor på "IQ-testen" vil stå der resten av livet ditt...

Fucka du opp alt da, så vil du ikke ha noen som helst mulighet i å komme inn.
Men vil likevel tro det er mulig dersom du kontakter vernepliktsverket. Verste som kan skje er jo at du får avslag.
Ring 03003 og forhør deg, nytter ikke å spørre her på FreakForum.
wolty's Avatar
Trådstarter
Kan ikke huske å ha tatt noen iq test, bare fylt ut et skjema med diverse spørsmål som var personlig relatert og så fått avslag.
Men takk for navnet på de jeg trenger å ringe for å finne ut, klarte ikke helt å oppdrive det tidligere.
"IQ-test" kommer på sesjon del 2.
Da disse skjemaene du fylte inn er "fortrolig når utfylt" betyr det i praksis at du har løyet på et offentlig dokument, og det liker ikke forsvaret. På den annen side liker forsvaret folk som ønsker å tjenestegjøre, spesielt av ikke økonomiske årsaker(ja, det går an å tjene penger på å være i førstegangstjenenste).

Hvis du ringer til vernepliktsverket på hamar vil de gi deg svar på hvordan ditt ståsted er. Litt avhengig av hvor du fylte inn denne informasjonen kan det være at din "profil" i forsvarets database består av "har dopet seg, vil ikke tjenstegjøre, er suicidal", eller det kan bestå av bare "ikke tjenestedyktig".
Det eneste kjipe med å ringe Vernepliktsverket er at de da vet at du krysset av feil og løy.

Til syvende og sist må det sies at forsvaret er i konstant omstilling, og derfor er det enkelt at de forskjellige instansene i forsvaret snakker forbi hverandre. For eksempel at de papirene som ligger på ditt sesjonskontor aldri vil nå rekruttskolen din, og alle er bare glade og er ikke helt klare over at du "skrev feil" første gang. Derfor, når du ringer, er det gunstig å ikke begynne med: "hei, jeg gjorde feil da jeg var ung". Bare begynne med; "mitt navn er, jeg har ikke fått innkalling(eller liknende avhengig av spørsmålet på neste avsnitt), hvordan er ståa?"

Forresten. Et spørsmål jeg har glemt å stille. Hvor langt inn i forsvars-mølja kom du? Innrullering-sesjon-innrykk-rekruttskole-tjenestegjøring i avdeling?

__________________________________

"Pensjonert" befal fra 1. mai
Sist endret av Noorac; 24. mai 2010 kl. 22:57. Grunn: "" rundt pensjonert;)
wolty's Avatar
Trådstarter
Vel jeg hadde håpet å kunne si at jeg faktisk hadde gjort de tingene jeg krysset av da det var sant nok for det meste, har jo prøvd ting i ungdommen men det ligger da også bak meg.
Kom ikke lenger enn til det første innkallings stedet hvor man får se en video, svarer på noen personlige spørsmål og blir kalt inn til en lege for generelle spørsmål.
Kan bli litt vrient å bruke "jeg var ung og trengte pengene" (greit, ikke helt likt ), når du faktisk er veldig ung fremdeles.

At du for noen få år siden "prøvde narkotika" vil få varsellampene til å blinke hos mange. Men som sagt, eneste måten du finner ut på er å høre med vernepliktsverket.
Sitat av wolty Vis innlegg
Vel jeg hadde håpet å kunne si at jeg faktisk hadde gjort de tingene jeg krysset av da det var sant nok for det meste, har jo prøvd ting i ungdommen men det ligger da også bak meg.
Kom ikke lenger enn til det første innkallings stedet hvor man får se en video, svarer på noen personlige spørsmål og blir kalt inn til en lege for generelle spørsmål.
Vis hele sitatet...
Avhengig av om du ønsker en tjeneste som er spennende eller ikke så nevner du ikke det der(spennende= ikke nevn, ikke spennende= nevn) Har du brukt narkotika vil du ikke bli sikkerhetsklarert. Noe som kreves for å få tilgang til spennende utstyr.

Hvis du ikke kom lenger enn til sesjonen tror jeg du har bedre sjanser til å komme deg inn. Sesjon er den instansen som tar avgjørelsen om en person skal inn eller ikke. Som en grovest av grov-seleksjon. Sesjon har ikke noe med resten av forsvaret å gjøre i det store og hele. Hvis ikke jeg tar helt feil går ikke sesjonsinformasjonen inn i databasene til forsvaret. Det står bare "ikke tjenestedyktig" ved siden av navn og personnummer. Dette er gode nyheter for deg.

For ca en måned siden satt jeg og noen gode kollegaer og kikket igjennom "profilene" til noen kompiser som ikke var tjenestedyktige i denne databasen. Og det står i praksis bare ikke tjenestedyktig, og ikke noe annet.

Konklusjon, ring VPV og si at du skal inn og at du aldri fikk noe svar etter sesjon.
Sist endret av Noorac; 25. mai 2010 kl. 01:05.
Nesten 100% sikker de ikke tar deg inn hvis du har krysset av at du har prøvd narkotiske stoffer, da dette er noe de tar veldig avstand fra og har mange flere bedre kandidater å velge mellom. Men det beste hadde vært å ringe de.