Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Har du prøvd commondore 64?
Ja 31 86,11%
Nei 5 13,89%
Stemmegivere: 36. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  12 1544
Kan det kalles en konsoll eller en gammel PC?
Commodoren hadde jo tekstbehandlingsprogrammer så vidt jeg husker, tegneprogrammer o.l., brodern hadde også et lass med tegnefilmer på den. Kan vel alltids kalle den en computer.

com·put·er (km-pytr)
n.
A device that computes, especially a programmable electronic machine that performs high-speed mathematical or logical operations or that assembles, stores, correlates, or otherwise processes information.
original reprint
xaff's Avatar
Hahaha! Husker når jeg testet en gammel Commondore, var drit glad for å kunne få sette meg ned med min da 333mhz klikk seks.
C64/128 kan vel best kalles for en computer ja...

Anyway, det eneste som fortsatt holder mål er musikken.
På en måte. SID musikken er ikke død, men synth begynner å bli noe lite utbredt.
Commodore er absolutt en PC.
Husker at jeg skrev invitasjoner til 8-årsdagen min på commodoren og printet ut med den fantastiske printeren jeg fikk av min onkel
/me har aldri prøvd C64...

Når kom den egentlig ut?

Lurer på hvor det går an å få tak i ..?
Commodore 64 kom så vidt jeg husker ut i 1982, jeg kjøpte min i 1991 for 700 kr.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan aldri kalle deg leet om du ikke startet med c64....

Har noen gode minner fra c64 tiden ja

Men kan det kalles en PC?, en computer er det jo så absolutt...
Sist endret av z0p; 2. april 2002 kl. 12:55.
Den må nesten være en PC, akkurat som en Amiga er en PC, for PC står jo for Personal Computer (det visste dere ), og PC'ene vi sitter med idag er vel såkalte "IBM-compatible" (iallefall det de ble kallt i gode gamle dager)
Selv begynnte jeg meg en god gammel Tandy TRS-80, og satt i timesvis og dilla med BASIC...
søsteren min lånte en c64 av en venninne. jeg var 5-6 år hvis jeg ikke husker feil. vi spilte giana sisters.

det første jeg lærte meg på pc var (jeg var 4 år)

a:
cd digger
digger.exe
/me har aldri prøvd C64...

Når kom den egentlig ut?

Lurer på hvor det går an å få tak i ..?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal kjøpe en C64 kan du jo prøve qxl. Ellers kan du skaffe en emulator, og laste ned noen spill.
LOAD "WINDOWS XP",8 ,1

Men altså, vi bør holde oss til datidens definisjoner. C64 ble ikke kalt en PC. Det er jeg ganske sikker på.
Jeg tror de brukte definisjonen PC på datamaskiner som man jobbet med; folk jobba veldig sjelden med tekstbehandling og sånt på en C64. Til det hadde man en 1337 20 MhZ desktop PC.
(eller Amiga)
http://www.vgmuseum.com/systems/c128/

Som dere ser på bildet av pappeska til c128, så står det (u)klart og tydelig Personal Computer, altså PC, men det som senere er blitt forbundet med PC er vel stort sett IBM-kompatible maskiner. Husker imidlertid at det sto Personal Computer også på selve C64'en i gode gamle dager.

Uansett en konsoll var det ihvertfall ikke.