Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4493
Hei, er det noen mulighet å betale 100 % skatt? Tenker å spare penger som student samtidig som jeg skal jobbe ved siden av skolen, å da bare betale 100 % å få tilbake pengene ved neste skatteoppgjør.

Takk
Kan du ikke heller bare åpne en sparekonto?
Sist endret av PerPerPerPer; 5. august 2013 kl. 15:51.
Det er jo en usedvanlig sær måte å spare på, men du kan jo høre med arbeidsgiver om de er villige til å trekke alt du får i lønn til skatt
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Kan du ikke heller bare åpne en sparekonto?
Vis hele sitatet...
Har nok det, men er av den typen som plutselig skal ha noe ekstra å overføre litt å litt fra sparekontoen med jevne mellomrom, så det beste hadde vært å jobba som en slave å fått alt tilbake
Ja, bare si til arbeidsgiver at du vil at det skal trekkes 100% så blir det gjort.
Men du taper jo penger på det, hadde du satt det inn på en sparekonto med høyrente så ville du kanskje ha tjent noe ekstra? Du kan ordne slik at det trekkes en fast sum hver månede (hele lønna om du vil) inn på den kontoen. Så har den kontoen restriksjoner som gjør at du kan kun ta ut et visst beløp et maks anntall ganger i året. Alt etter hva du ønsker.

Tror ikke det går ann å trekke 100% skatt. Da det strider mot grunnloven.
Sitat av eplesaftogvann Vis innlegg
Hei, er det noen mulighet å betale 100 % skatt? Tenker å spare penger som student samtidig som jeg skal jobbe ved siden av skolen, å da bare betale 100 % å få tilbake pengene ved neste skatteoppgjør.

Takk
Vis hele sitatet...

..Og samtidig få den dårligste renten på pengene sammenlignet med hvilken som helst sparekonto?

Siden du uansett ikke skal bruke pengene, kan de likesågodt stå å rente seg på en sparekonto. Bonusen blir at du har tigang på de om det skulle bli trangt en måned.
Sist endret av Remien; 5. august 2013 kl. 16:38.
Bedre å oppgi høyrente kontonummer til arbeidsgiver, og dermed sette det inn der.
Det står ingenting i grunnloven om det. Det står at det er opp til storthinget å fatte skattevedtak.

Man vil aldri få skattekort på 100%. Men han kan fortsatt be arbeidsgiver trekke 100% forskuddsskatt. Det har jeg gjort før med småjobber osv. der hvor jeg heller kunne sette det inn som en slags "forsikring" mot restskatt.

I tilegg så er det klart han hadde tjent mer på å ha det på høyrentekonto. Men det blir en avveining mellom det som er best og det man faktisk får til.
Ikke alle er så disiplinerte.
Det finnes kontoer hvor man må varsle noen dager i forveien for å få tatt ut pengene. Kanskje det kunne vært noe for deg om du mangler selvdisiplin?
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Tror ikke det går ann å trekke 100% skatt. Da det strider mot grunnloven.
Vis hele sitatet...
HVOR står dette?
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Tror ikke det går ann å trekke 100% skatt. Da det strider mot grunnloven.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært snakk om å betale 100% skatt av all inntekt hadde dette stridd mot grunnloven.

At han frivillig ber arbeidsgiver om å trekke 100% skattetrekk gjør det ikke.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hadde det vært snakk om å betale 100% skatt av all inntekt hadde dette stridd mot grunnloven.

At han frivillig ber arbeidsgiver om å trekke 100% skattetrekk gjør det ikke.
Vis hele sitatet...
Citation needed. Alt av lover ligger lett tilgjengelig ute på nettet, så om man har rett er det veldig enkelt å bevise det.

Dette er paragrafen som regulerer skattleggingen, og den setter absolutt ingen begrensninger på størrelsen:

Sitat av Grunnloven § 75
Sitat Det tilkommer Storthinget (...) at paalægge Skatter, Afgifter, Told og andre offentlige Byrder, som dog ikke gjælde udover 31te December i det næst paafølgende Aar, medmindre de af et nyt Storthing udtrykkelig fornyes.[1]
Vis hele sitatet...
Det er dog irrelevant, fordi det er som du selv sier 100% forskuddstrekk han er ute etter; men det burde da virkelig uansett være mulig å forlange litt høyere standard enn at tilfeldige mennesker deler meningene sine om hva de selv synes grunnloven er.
Sist endret av DumDiDum; 5. august 2013 kl. 17:37.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Citation needed. Alt av lover ligger lett tilgjengelig ute på nettet, så om man har rett er det veldig enkelt å bevise det.
Vis hele sitatet...
Grunnloven ligger ute - men ikke den juridiske teorien som er nødvendig for å få vett og rekkevidde av paragrafene.

Og jeg gidder ikke grave fram gamle bøker fra loftet for å gi deg nøyaktige referanser. Det er ganske alment antatt at en effektiv skatteprosent på 100% vil stride mot Grunnloven § 105. Siden det så vidt jeg vet aldri har skjedd har det heller ikke kommet opp som sak.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er dog irrelevant, fordi det er som du selv sier 100% forskuddstrekk han er ute etter; men det burde da virkelig uansett være mulig å forlange litt høyere standard enn at tilfeldige mennesker deler meningene sine om hva de selv synes grunnloven er.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig står det ikke noe om dette i grunnloven; dette blir bare rene fabuleringer fra hans side.

Det ville dessuten ikke stått i grunnloven, men heller i arbeidsmiljøloven.
§ 105 har hva med skatt å gjøre?

§ 105.
Fordrer Statens Tarv, at Nogen maa afgive sin rørlige eller urørlige Eiendom til offentlig Brug, saa bør han have fuld Erstatning af Statskassen.
Jeg har lenge sett for meg det at dersom du blir trukket 100% skatt så er det mer konfiskering og at det strider mot grunnloven?
§ 105.
Fordrer Statens Tarv, at Nogen maa afgive sin rørlige eller urørlige Eiendom til offentlig Brug, saa bør han have fuld Erstatning af Statskassen.
Vis hele sitatet...
Det er mulig en slik beskatning kan aksepteres under ekstraordinære situasjoner, som krig, men i fredelige Norge vil en skatt på 100 prosent neppe bli akseptert av rettsvesenet.
Vis hele sitatet...
Men for all det, kan være at jeg tar feil og det gjenstår det bare opp til TS om hans arbeidsgiver går med på dette.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Grunnloven ligger ute - men ikke den juridiske teorien som er nødvendig for å få vett og rekkevidde av paragrafene.

Og jeg gidder ikke grave fram gamle bøker fra loftet for å gi deg nøyaktige referanser.
Vis hele sitatet...
Gamle bøker fra loftet? Når du først nevnte paragrafen om ekspropriasjon tok det meg under 1 minutt med google til å finne relevant, saklig diskusjon. Med andre ord, kortere tid enn vi har brukt hver på å diskutere det.

Jeg ser ironien i det, men på tross av at du hadde rett, fortjente du virkelig kritikken også.

Sitat av http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2007/nou-2007-13/10/2/1.html?id=492058
Det må dessuten gjøres den begrensning at selv om ordlyden i § 105 også omfatter betaling av skatt, som nettopp innebærer at noen må avstå sin eiendom til det offentlige fordi statens tarv krever det, får den som beskattes ikke noe erstatningskrav. § 105 er riktignok til hinder for at det offentlige fritt kan konfiskere privat eiendom ved å benevne inngrepet som skattlegging i stedet for ekspropriasjon, men så lenge det er tale om reell beskatning som er motivert ut fra skattemessige formål, og beskatningen er basert på visse likhetsprinsipper, er skattleggingen uproblematisk i forhold til § 105. Skulle skattesatsene bli så høye at de reelt sett innebærer konfiskasjon av store formuer, kan imidlertid forholdet til § 105 komme på spissen, særlig dersom dette bare skulle gjelde i forhold til noen få personer. 12
Vis hele sitatet...
Sett heller pengene på en høyrentekonto. 3.5% rente er mye bedre enn staten tilbyr.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Gamle bøker fra loftet? Når du først nevnte paragrafen om ekspropriasjon tok det meg under 1 minutt med google til å finne relevant, saklig diskusjon. Med andre ord, kortere tid enn vi har brukt hver på å diskutere det.

Jeg ser ironien i det, men på tross av at du hadde rett, fortjente du virkelig kritikken også.
Vis hele sitatet...

Det er mer at jeg ikke gidder å grave fram ting når det egentlig ikke var poenget mitt... Hadde det vært et budskap jeg hadde følt sterkt for å fremme hadde det vært noe anna.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Grunnloven ligger ute - men ikke den juridiske teorien som er nødvendig for å få vett og rekkevidde av paragrafene.

Og jeg gidder ikke grave fram gamle bøker fra loftet for å gi deg nøyaktige referanser. Det er ganske alment antatt at en effektiv skatteprosent på 100% vil stride mot Grunnloven § 105. Siden det så vidt jeg vet aldri har skjedd har det heller ikke kommet opp som sak.
Vis hele sitatet...
Grunnlovens §105 har ikke en dritt med skatt å gjøre; den omhandler ekspropriasjon. Dersom staten virkelig vil ha tomta di, så kan du ikke hindre dem i å få den. Men hvis de gjør dette, så må også du få full erstatning.
Som nevnt er det stortinget som vedtar skattene. Og de kan ta hva de vil i skatt, det skjer gjennom et plenumsvedtak i motsetning til de fleste andre vedtak som binder borgere. Der må de stå i lov. Ref: legalitetsprinsippet.¨

§105 har lite med denne saken å gjøre. Det handler mer om fast eiendom. Men også det urørlige. Det vil man nok først butte innpå om man snakker svært høye skattesatser.
Sitat av jalig Vis innlegg
Som nevnt er det stortinget som vedtar skattene. Og de kan ta hva de vil i skatt, det skjer gjennom et plenumsvedtak i motsetning til de fleste andre vedtak som binder borgere. Der må de stå i lov. Ref: legalitetsprinsippet.¨

§105 har lite med denne saken å gjøre. Det handler mer om fast eiendom. Men også det urørlige. Det vil man nok først butte innpå om man snakker svært høye skattesatser.
Vis hele sitatet...
§105 har ingenting med dette gjøre. Skal de ha verdier du allerede besitter, så må de gi deg full erstatning fra statskassa. Penger er penger; skal de ta penger du har og gi deg full erstatning i form av penger tilbake da? Det blir meningsløst. Har de lyst på tomta di, bilen din eller smykkene dine eller noe annet og de har en veldig god grunn ("fordrer Statens tarv" er ganske sterke ord), så kan de i prinsippet tvangskjøpe de fra deg. Du får penger, de får det de vil ha. Ekspropriasjon. Dette har absolutt ingenting med skatter å gjøre.
Sitat av Grix Vis innlegg
Sett heller pengene på en høyrentekonto. 3.5% rente er mye bedre enn staten tilbyr.
Vis hele sitatet...
Ikke minst, det er litt variabelt på NÅR man får igjen pengene på skatten.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Grunnlovens §105 har ikke en dritt med skatt å gjøre; den omhandler ekspropriasjon. Dersom staten virkelig vil ha tomta di, så kan du ikke hindre dem i å få den. Men hvis de gjør dette, så må også du få full erstatning.
Vis hele sitatet...
Se innlegg fra Dumdidum på #18.
Hvis du ikke allerede har BSU, så er det noe å tenke på.
Er en del begrensninger på hvor mye man kan spare, men man kan trekke 20 % av årlig innskudd i fradrag i inntektsskatt.
Sist endret av ormebol; 5. august 2013 kl. 22:29.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Nå har jeg hørt det og
Jobb heller litt med selvdisiplinen din
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg sparer selv feriepenger med skattepengene mine. Betaler 50% forskuddskatt av all overtid/vaktjobbing som blir trekt med prosent.

Det er helt genialt for min del. Jeg har en sparekonto på siden, men skattepengene er penger jeg ikke ser noe til, jeg tenker ikke over at de blir trekt og jeg får en FET lommebok hver sommer, år etter år.

Det er viktig å vite at man blir trekt forskuddsskatt og ikke direkte skatt hver måned. Det er først når oppgjøret kommer at de trekker skatten ut av dette og gir deg resten tilbake. Det er derfor "umulig" å betale 100% skatt, men det er opp til arbeidsgiveren om du skal kunne betale 100% forskuddsskatt.
Å skatte 100% er idiotisk. Spreng heller opp to BSUer og tjen skattefradrag + syk rente.
Sitat av Remien Vis innlegg
..Og samtidig få den dårligste renten på pengene sammenlignet med hvilken som helst sparekonto?

Siden du uansett ikke skal bruke pengene, kan de likesågodt stå å rente seg på en sparekonto. Bonusen blir at du har tigang på de om det skulle bli trangt en måned.
Vis hele sitatet...
Helt riktig! Renta du får er dårligere enn styringsrenta i Norge, til og med vanlig lønnskonto gir bedre avkastning. 100% skatt? Dummeste jeg har hørt, nsakk om manglende pengevett.