Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1075
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Okay, har ett prosjekt planlagt for en Rasberry Pi når jeg får det i hus, planen er å sette opp en torrentserver som limiterer bruken basert på tiden på dagen.

Nå la oss sette oss inn i fremtiden når jeg får en 30-5 eller 70-5 linje hjemme;

Om dagen skal alle i familien kunne bruke nettverket uten problemer, og serveren må bruke maks 5Mb/s.

Om natten (ca. kl. 1-5) må den holde maks hastighet og ikke bry seg.

Hjelper fint om jeg kan "fjernstyre" den, ettersom den ikke kommer til å ha ei skjerm/tastatur. (vedmindre dere her vet om en miniskjerm med HDMI og ett minitastatur som er billig)

Takker for hjelp om noen vet om noe som duger, google hjalp meg ikke.



Husk at Rasberry Pi ikke har største mengden med ram og har også en ARM prosessor, så det kan derfor bli problematisk om det er programvare til windows eller eter ram.
Sist endret av Freddy_fred5; 16. mai 2012 kl. 20:48.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Raspberry pi + utorrent + vnc eller teamviewer?

Hvordan skal du lagre det om du skal bruke raspberry pi? Ekstern harddisk?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Raspberry pi + utorrent + vnc eller teamviewer?
Vis hele sitatet...
Fungerer dette på en Linux/alt. OS?

Windows (XP og 7 ihvertfall) støtter ikke ARM prosessor.

Om ikke hadde jeg brukt det

Og ja, ekstern HDD såklart.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Ja, de to/tre programmene fungerer på linux.

Fins sikkert noen andre som har enda bedre løsninger, men det der burde gå.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Tja, om ikke annet blir det vel det.

Og mens jeg er inne på det;

Noen som vet om ei måte og kjøle ned Rasberry Pi'en som går via USB helst?

Planlegger å lage ett kab med en 120 vifte elns.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Uansett, hvis vi snakker en 70\5 linje så kan du fint tyne 40-60Mb ned konstant og sette en limit på 2-3Mb opp med haugevis av connections hvis du setter opp en fornuftig router.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Uansett, hvis vi snakker en 70\5 linje så kan du fint tyne 40-60Mb ned konstant og sette en limit på 2-3Mb opp med haugevis av connections hvis du setter opp en fornuftig router.
Vis hele sitatet...
Kunne jo ha gjort dette, men jeg synes det hadde vært best å makse ut nettverket når ingen bruker den, når jeg laster ned relativt store filer.

Og til sist;

Torrentserveren skal kvele opplastningshastigheten, jeg er nemlig en Leecher
Hva med å sette opp en server med pfsense & ha traffic shaping på denne ?

Så har Pi kjørende med en torrent client og pfsense styrer hvor mye Pi & Torrenten får lov å bruke til gitte tidspunkt på døgnet ?

Så har du jo pfsense på resten av huset og får alle di fordeler som det også tilbyr

AtXbYeA ... du vet jo litt mere om pfsense så hvor enkelt blir dette ?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Hva med å sette opp en server med pfsense & ha traffic shaping på denne ?

Så har Pi kjørende med en torrent client og pfsense styrer hvor mye Pi & Torrenten får lov å bruke til gitte tidspunkt på døgnet ?

Så har du jo pfsense på resten av huset og får alle di fordeler som det også tilbyr

AtXbYeA ... du vet jo litt mere om pfsense så hvor enkelt blir dette ?
Vis hele sitatet...
Har PFsense denne funksjonen?

O.o

Da blir vel dette ett alternativ! Men da trenger jeg dog en maskin til å kjøre dette, som kan bli problematisk.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Har PFsense denne funksjonen?

O.o

Da blir vel dette ett alternativ! Men da trenger jeg dog en maskin til å kjøre dette, som kan bli problematisk.
Vis hele sitatet...
http://doc.pfsense.org/index.php/Traffic_Shaping_Guide

Lenge siden jeg har rotet med PFsense ... mener AtXb er mere up to date her :P

Så han kjenner nok til hvordan funksjonaliteten til dette funker og hvordan det praktisk gjøres.
Vil ikke anbefale utorrent på Linux. Forsøkte selv og det ble cpu sug uten sidestykke. 2 av 4 kjerner dro på 100% cpu når jeg fyrte opp uTorrent i Linux. Ser dog det er mange som sier uTorrent i wine kjører veldig stabilt og krever lite ressurser og da kan du vel bare legge til webgui?

Du trenger vel ikke en egen skjerm til resp PI? Remote desktop av noe slag bør jo gjøre jobben.
Verken uTorrent eller Teamviewer fungerer på ARM-prosessorer, slik som det meste som ikke er open source. Deluge fungerer fint på ARM, har funksjonalitet for tidsstyring og har et ganske brukbart webgrensesnitt (du styrer torrentklienten med nettleseren). Kan være litt kronglete å sette opp om du ikke er vant til å bruke linux, men heldigvis finnes det mange fine tutorials.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Perfekt!

Setter det til å starte opp sammen med WebGUI så funker det nok!

KP for you
Sist endret av Freddy_fred5; 16. mai 2012 kl. 22:13.