Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3404
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Installere operativsystem med minnepenn/USB
Jeg vet dette vil løse problemer for mange, og det er veldig lett og gjøre!

Det jeg skal vise dere nå er hvordan man installerer operativsystem via minnepinne/USB, istede for og bruke de gode gamledagse CDene og DVDene.

Det er ikke en veldig innviklet prosess, og tar ikke lenger tid enn og brenne ut en CD.

Det du trenger er:
-En usb pinne på over 4 GB
-Operativsystemet som en .iso fil
-Programmet unetbootin

Prosess:
1. Sett inn minnepennen
2.Valgfri: Ta å lagre all data fra minnepinnen ett annet sted, da denne prosessen vil slette alt innholdet på minnepennen.
3. Start unetbootin, der du velger Disckimage, for deretter og lete opp hvor du har lagret .iso filen.
4. Helt nederst i programmet velger du USBen du har satt inn.
Da skal det se ca slik ut:
http://i49.tinypic.com/5ppsaw.jpg

Da er det bare og trykke Ok, og den starter og legge inn operativsystemet på USB pinnen. Da den er ferdig er det bare og restarte PCen, og velge at den skal boote fra USB.

Jeg har akkurat gjort dette selv, og det fungerte utmerket. Jeg syns også det gikk raskere og installere via USB en via CD.

Eventuelle feilkilder:
Jeg vet ikke om det er så veldig viktig, men jeg formaterte USBen til NTFS. Dette kan du gjøre ved og høyreklikke på minnepinnen i min datamaskin, velge formater/format og inne der velge NTFS.

Jeg opplevde også at antiviruset mitt stoppet programmet da den kom til siste fase, det jeg gjorde da var å tillate at unetbootin fikk gjøre akkurat som det ville.

Du må passe på at du velger å boote fra USB pinne, og ikke CD/harddisk da du skrur på igjen PCen.

-Harabo
Sist endret av Harabo; 13. mai 2012 kl. 00:42.
Så denne guiden på Dinside.no for en stund tilbake. Fin guide
The Nerdrager
Unetbootin er kjent for å ha mange problemer med Windows ISO filer.
Spesielt om de faktisk er legit.
Skal man mekke Windows kan man like greit bruke Microsofts eget verktøy for det.
Brukt det ved flere anledninger selv, funker fjell.
Sist endret av eclipze; 16. mai 2012 kl. 09:50.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Sitat av eclipze Vis innlegg
Skal man mekke Windows kan man like greit bruke Microsofts eget verktøy for det.
Brukt det ved flere anledninger selv, funker fjell.
Vis hele sitatet...
den ville av en eller annen grunn ikke godta iso-filen jeg hadde.
By nature
LoOzR's Avatar
Selv foretrekker jeg Universal USB Installer da jeg aldri har hatt problemer med denne. Unetbootin har ofte laget noe tull med linux-distroene jeg har testet med, men Universal USB Installer har aldri sviktet.
Det skal dog sies at jeg ikke har testet den med Windows ISO.
http://www.pendrivelinux.com/wp-content/uploads/Universal-USB-Installer.png
Sist endret av LoOzR; 17. mai 2012 kl. 20:05.