Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3107
Han en kompis som er under 18 år som sitter har et temmelig stort problem. Han har vært masse borti barnevernet, noe som gjør at han verken bor sammen med moren eller faren.

Igår fikk faren tips om at han røyker hasj, å han blir mest sannsynlig gå til barnevernet med dette, kanskje i håp om at han flytter hjem igjen.

Hva kan han gjøre for å overbevise faren om at han ikke driver med slikt?
Jeg har anbefalt han dra til legen for pisseprøve, å si han tok noen trekk av en røyk ihelga som kan tror kan være hasj. Det er en stund siden han røyka, så den kommer garantert til å slå ut som negativ.

Er det den letteste/tryggeste måten han kan gjøre det på?

Å ja, det er faktisk en kompis
hvis han ikke har brukt cannabis (i det siste) er det vel ingen vits i å dra til legen og be om en prøve fordi han tror at han har inntatt det ved et uhell? Hvorfor kan han ikke bare vente til noen eventuelt beskylder ham for cannabisbruk, for så å si seg villig til å la seg teste?
Kruppy's Avatar
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
hvis han ikke har brukt cannabis (i det siste) er det vel ingen vits i å dra til legen og be om en prøve fordi han tror at han har inntatt det ved et uhell? Hvorfor kan han ikke bare vente til noen eventuelt beskylder ham for cannabisbruk, for så å si seg villig til å la seg teste?
Vis hele sitatet...
Faren har beskyld han for det. Han gjør det for å bevise for faren at han ikke driver med slikt.
Litt offtopic post men kanskje det hjelper?

Dette er kanskje veldig vanskelig men prøv å få ha til å sette seg ned med faren å forklar han skikkelig hva hasj er heller?
Største faren med å røyke hasj er jo at det er ulovlig.


Jeg er 19 og myndig da så dette er kanskje ikke helt det samme men back to the point.
Mora mi fant bongen min da hun var på overnattings besøk for noen uker siden, da jeg kom hjem fra jobb konfronterte hun meg med dette og jeg satte meg ned og tok en seriøs samtale med henne om hasj og røykinga mi.
Vi kom fram til det at så lenge dette ikke var noe jeg drev med daglig og at det ikke gikk utover jobb og normalt liv så aksepterte hun dette.
Eneste kriteria var at jeg ikke var stein framfor henne/resten av familien.
Sist endret av Heltpåtryne; 16. januar 2012 kl. 14:22.
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Faren har beskyld han for det. Han gjør det for å bevise for faren at han ikke driver med slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det som at problemet var at faren ville gå til barneværnet med saken? Er de faren eller barneværnet han vil overbevise?
Kruppy's Avatar
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg forstod det som at problemet var at faren ville gå til barneværnet med saken? Er de faren eller barneværnet han vil overbevise?
Vis hele sitatet...
Faren titegn
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Faren titegn
Vis hele sitatet...
Ah, ok

I så fall trenger han ikke dikte opp en historie om røyking av skumle sigaretter på fest, bare bestille en urinprøve. Man kan tom. kjøpe kit til å teste hjemme
Om faren bryr seg om ham bør han jo iallfall holde sønnen sin LANGT unna barnevernet. Altfor mange som blir helt ødelagte av å sendes inn i det systemet...
som sagt over her...er faren glad i ungen..så gir han faen i barnevernet...skakke si for mye om det..for har aldri vært innblanda i dem! men har flere bekjente som har blitt sendt rundt som postordre av de folka der grunna bønner og andre ting..bedre og være ærlig..gå gjerne og piss i noen mnd og bevis at det ikke er et problem..
Barnevernet trenger ikke være en dårlig ting, jeg personlig har jeg fått mye ut av dem når jeg sert tilbake i etter tid.
Hvorfor ikke innrømme det forså bevise at han vil bedre situasjonen.
Sitat av Heltpåtryne Vis innlegg
Største faren med å røyke hasj er jo at det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det blir for naivt, og rett og slett feilinformerende. Finnes mange ulemper med cannabis(miss)bruk.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Barnevernet trenger ikke være en dårlig ting, jeg personlig har jeg fått mye ut av dem når jeg sert tilbake i etter tid.
Hvorfor ikke innrømme det forså bevise at han vil bedre situasjonen.
Vis hele sitatet...
Ja, for all del, bare så det er sagt, jeg mente IKKE at barnevernet ikke hjelper noen barn og ungdommer. Noen har kommet godt ut av det

Men på generell basis ville jeg heller sendt barnet mitt til Afghanistan enn barnevernet. Det er ikke tull engang. Sjansene for at man kommer ut derfra helskinnet er altfor små i mine øyne
Sitat av disproved Vis innlegg
Det blir for naivt, og rett og slett feilinformerende. Finnes mange ulemper med cannabis(miss)bruk.
Vis hele sitatet...
Som alle er mindre farlig en at du får rulleblad, rykte for å være kriminell og muligens ødelagte jobbmuligheter.
Altså ingen sier det er ufarlig å røyke men uttalelsen står fortsatt støtt som fjell
Winter is coming
Sitat av Detectable Vis innlegg
Som alle er mindre farlig en at du får rulleblad, rykte for å være kriminell og muligens ødelagte jobbmuligheter.
Altså ingen sier det er ufarlig å røyke men uttalelsen står fortsatt støtt som fjell
Vis hele sitatet...
Med en liten vilje til å prøve å sette seg inn i ting, kan man faktisk sammenligne cannabisavhengighet med hvilken som helst annen avhengighet.
Et sted hvor det har gått så langt at man ikke fungerer normalt uten å røyke.

Kjenner mange som sitter isolert hele dagen og bare røyker. Eneste gangen de er sosiale er når de er på butikken og handler munch, eller når de får besøk av andre folk som røyker.

Man kan bli apatisk og driter i hva andre folk holder på med. Mister kontakten med alle tidligere venner, for alt dreier seg om hasj og miljøet rundt det og eventuelt annene narkotika.

Øknomien kan også gå dunken, da det er rimelig fort gjort å komme opp i et så høyt daglig forbruk at det blir fryktelig dyrt.

Jeg er ikke imot cannabis så det er sagt, men jeg har sett hva det kan gjøre med folk.
Men at folk fremdeles i 2012 ikke vil innrømme at til og med cannabis kan ha alvorlige negative innvirkninger i et menneskes liv ved misbruk er for meg meget naivt.
Sitat av Zatikora Vis innlegg
Med en liten vilje til å prøve å sette seg inn i ting, kan man faktisk sammenligne cannabisavhengighet med hvilken som helst annen avhengighet.
Et sted hvor det har gått så langt at man ikke fungerer normalt uten å røyke.

Kjenner mange som sitter isolert hele dagen og bare røyker. Eneste gangen de er sosiale er når de er på butikken og handler munch, eller når de får besøk av andre folk som røyker.

Man kan bli apatisk og driter i hva andre folk holder på med. Mister kontakten med alle tidligere venner, for alt dreier seg om hasj og miljøet rundt det og eventuelt annene narkotika.

Øknomien kan også gå dunken, da det er rimelig fort gjort å komme opp i et så høyt daglig forbruk at det blir fryktelig dyrt.

Jeg er ikke imot cannabis så det er sagt, men jeg har sett hva det kan gjøre med folk.
Men at folk fremdeles i 2012 ikke vil innrømme at til og med cannabis kan ha alvorlige negative innvirkninger i et menneskes liv ved misbruk er for meg meget naivt.
Vis hele sitatet...
Er forskjell på å ha lyst til å sitte inne og røyke dagen lang, mot å ikke klare å stå opp fra senga fordi du ikke har fått smellen din.

Teknt på at dde kanskje har valgt dette selv? Har selv røyka mye ganske lenge, men fungerer da selv uten en joint i hånda.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Er forskjell på å ha lyst til å sitte inne og røyke dagen lang, mot å ikke klare å stå opp fra senga fordi du ikke har fått smellen din.

Teknt på at dde kanskje har valgt dette selv? Har selv røyka mye ganske lenge, men fungerer da selv uten en joint i hånda.
Vis hele sitatet...
Zatikora har veldig rett.
Det er for naivt å fortsatt henge seg på de mest typiske grunnlagene ungdommer har for "hvorfor cannabis ikke er farlig". "Det er ikke avhengighetsskapende" for eksempel.

Cannabis som andre rusmidler vil etter langtidsbruk skape en psykisk avhengighet med kjipe abstinenser.
Veldig mange stonere har en tendens til å være mye irritert. Det er lite som ser ut til å tilfredsstille en. Alt som er negativt rundt deg blir mer negativt, og det er mye mye lettere å bare gi blanke f.
Bruker du cannabis hver eneste dag, vil du alltid være "rusa" på THC.. Rusen er ikke merkbar, men den er der. Kroppen din får ikke hvilt ordentlig når du sover, du sliter med å stå opp om mårran, og du craver gjerne etter en joint med en gang du kommer hjem fra skole/jobb.

Mentaliteten din blir annerledes også.
Hvordan vet jeg dette? Jo, fordi jeg har denne psykiske avhengigheten selv, som virkelig ER vanskelig å komme over. Jeg skammer meg over meg selv når en kompis ringer og spør om jeg skal være med ut å fyre en, og jeg veit med meg selv at NEI, nå har jeg faktisk gått to dager uten, og jeg ønsker ikke å bli styrt av dette lenger, men ender likavel opp med å gå ut å fyre den forbanna jointen.

Cannabis har mange gode verdier, og er helt klart et rusmiddel jeg ville foretrukket over f.eks alkohol, men man skal ikke bagatellisere det og si det er helt harmløst, og blindt missbruke det.

OG, det tar lang tid før du innsér at du faktisk har et problem.

Hvordan det påvirker livet varierer helt sikkert fra person til person, men dette er nå sånn JEG har det.
Riktig å påpeke at cannabis ikke er helt ufarlig, men at du er rusa lenge etter du har inntatt cannabis er direkte galt og vrøvl. Alle virkestoffer er inaktive.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Riktig å påpeke at cannabis ikke er helt ufarlig, men at du er rusa lenge etter du har inntatt cannabis er direkte galt og vrøvl. Alle virkestoffer er inaktive.
Vis hele sitatet...
Så du mener at når du ikke føler deg skækk lenger, så har THC ingen som helst funksjon i kroppen din?
Sitat av disproved Vis innlegg
Så du mener at når du ikke føler deg skækk lenger, så har THC ingen som helst funksjon i kroppen din?
Vis hele sitatet...
Jeg har sett påstanden min her på freak med pålitelige kilder og forklart teoretisk. Må kommentere så ikke slike påstander får stå usagt. Jeg tar meg friheten til å legge bevisbyrden på deg, lykke til.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Jeg har sett påstanden min her på freak med pålitelige kilder og forklart teoretisk. Må kommentere så ikke slike påstander får stå usagt. Jeg tar meg friheten til å legge bevisbyrden på deg, lykke til.
Vis hele sitatet...
og jasså? jeg føler at etter en kveld med røyking at jeg har noe hengende igjen dagen etter, nesten som en behagelig hangover, men ikke kraftig nokk til at noen legger merke til noe, jeg er som oftes happy og godt humør, men still ville f.eks ikke kjørt bil osv

og til TS så etter mine erfaringer så er mødre værst, og pappa litt "mildere" på dette, muttern har et ødelagt bilde av meg etter jeg ble busta av politiet, mens fattern sa bare at han var skuffet, men at alle gjør teite ting når de er yngre osv, og at han tillgir meg, mamma derimot, ja som sagt, stoler ikke lengre på meg, selv om hun tror jeg har slutta for 1 år siden, den dag i dag røyker jeg ikke ofte, 1 til 2 ganger max i mnden
Winter is coming
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Er forskjell på å ha lyst til å sitte inne og røyke dagen lang, mot å ikke klare å stå opp fra senga fordi du ikke har fått smellen din.
Vis hele sitatet...
Ja, det er stor forskjell. Missforstå meg rett, jeg sammenligner ikke cannabis med sterkere stoffer, men det jeg derimot sier er at også cannabis kan føre med seg stygge bivirkninger etter lang tids uvettig bruk.

Teknt på at dde kanskje har valgt dette selv? Har selv røyka mye ganske lenge, men fungerer da selv uten en joint i hånda.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har jeg vært inne på tanken, men jeg har konkludert med at svaret er: Nei!
Fra enkelte av dem har jeg hørt ting som dette mange ganger: " Nei nå blir det å kutte ned på røykinga og skaffe meg jobb".
Utrolig nok finnes det alltid en eller annen tåpelig grunn til å utsette det en stund til.
For meg høres jo dette heller ut som noen som ønsker å endre livsstil, men som faktisk ikke klarer å finne motivasjonen til å gjøre det.
Hvis jeg hadde satt meg inn i rollen som denne gutten. ville jeg snakket med faren om at han kunne gått på urinprøver i 3 måneder, et halvt år, et år, ihvertfall en lang nok periode som de blir enige om. Dette overbeviser faren om at han ikke røyker, hvis han klarer seg under denne perioden da. jeg har en kompis som meldte seg på frivilig urinprøver. dette fikk han til å bygge opp tilliten til faren sin igjen.

-Håper alt ordner seg til slutt, som regel gjør det det