Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 11490
Hei!

Jeg har montert en ny taklampe i stuen, men den sluttet å virke gangske raskt.
Måten jeg gjorde det på var å skru ned den gamle lampen som var tilkoblet med ledning brun og blå til en sukkerbit som hadde brun og blåd i seg fra taket (den gule og grønne ledningen fra taket lå bare løs).
Skrudde først lampen ut fra sukkerbiten, så når lampen var nede skrudde jeg sukkerbiten av fra blå og brun ledning fra taket. Den nye lampen har en sukkerbit med 3 hull, 3 ledninger fra lampen inn i sukkerbiten, brun, grønn/gul(?), og blå.
skrudde fast den brune ledningen fra taket inn i sukkerbiten på samme side som den brune fra lampen går inn i sukkerbiten, samme gjorde jeg med den blå. tenkte at den gule og grønne ledningen fra taket ikke var vitsig å gjøre noe med siden den ikke var i bruk på den gamle lampen heller.
når jeg var ferdig gikk jeg å tok på sikringen igjen, tok lampen på med lysbryteren, lampen virket og jeg var happy i 5-7 sekunder, da sluttet plutselig lampen å lyse. lampen har 10 sånne: http://calgarylightingproducts.com/s...y.asp?catid=95
pærer som ble mørke samtidig uten noe smell eller noe sånt. Skrudde lampen ned for å se om ledningene kunne ha løsnet, men det hadde de ikke.
Hva kan ha skjedd? Kan det ha med den gule/grønne ledningen fra taket som jeg bare må skru inn i det 3(midterste hullet i sukkerbiten)? Skulle jeg latt sukkerbiten som var på fra den gamle lampen stå fast i i ledningene fra taket og kjøpt meg en ledning å koble fra sukkerbiten i lampen til sukkerbiten fra ledningene i taket`? Hva tror dere er gjort feil her??
Du har da gjort alt riktig.... Er det muligens en sikring som har gitt seg? (Eller har du kjøpt ei lampe beregnet for 110v ?)
Den "gule/grønne ledningen" er jordledningen, som ikke har noen betydning for selve strømmen i dette tilfellet. Bare pass på at den ikke berører noen av de andre ledningene ved kobber til kobber. Hvis du ser noe symbol på lampen som ser noe slikt ut: -||| kan du koble den inn der.

Du burde først se om du har spenning ut til lampa, enten ved hjelp av en spenningstester, eller andre mcgayver metoder. Hvis ja, så må feilen ligge i lampa. Hvis nei er det sannsynligvis sikringen som har gått eller som woff sier, at du har kjøpt en lampe beregnet for annen spenning enn 240v. Pass også på at kobberet har god nok kontakt.
Sist endret av LivingLegend; 21. november 2010 kl. 21:40. Grunn: mer info
Trådstarter
40 1
nei, tror ikke det, i sikringsskapet er det 5 kurser nr 4 til stuen med en grå sånn (knapp) du tar opp og ned for å skru på/av. ingen av disse var slått ut eller nede. og alt annet som kursen for stuen bruker virker jo, så er det sikringer i lampen kansje? denne lampen det er snakk om: http://www.skeidar.no/skeidar.portal..._pageLabel=sok

eneste som står på esken til lampen er: MAX 10x10W/12v G4
Feil på linken...
MAX 10x10W/12v G4 - Det vil si at du har 10 pærer som trekker 10 w per stykk. Men dette skal ha 12volt, ikke 230v som du får hvis du ikke har en transformator (som gjør spenningen lavere/høyere) foran.

Gi riktig link da?
Sist endret av LivingLegend; 21. november 2010 kl. 21:46.
Trådstarter
40 1
Sitat av LivingLegend Vis innlegg
Den "gule/grønne ledningen" er jordledningen, som ikke har noen betydning for selve strømmen i dette tilfellet. Bare pass på at den ikke berører noen av de andre ledningene ved kobber til kobber. Hvis du ser noe symbol på lampen som ser noe slikt ut: -||| kan du koble den inn der.

Du burde først se om du har spenning ut til lampa, enten ved hjelp av en spenningstester, eller andre mcgayver metoder. Hvis ja, så må feilen ligge i lampa. Hvis nei er det sannsynligvis sikringen som har gått eller som woff sier, at du har kjøpt en lampe beregnet for annen spenning enn 240v. Pass også på at kobberet har god nok kontakt.
Vis hele sitatet...
har ingen spenningstester, og kan ingen mcgayver metoder, men skal google meg fram til en men kan det bare plutselig ikke være spenning fra ledningene i taket da, når den gamle lampen alltid har virket helt fint, og den nye lampen virket en bitteliten stund? med kobberet har god nok kontakt, mener du at det inni ledningene er kobber og at den sitter god nok i sukkerbiten? Jeg har 2 lamper montert på den ene bryteren, den andre lampen hengte jeg opp for 3 uker siden, og den lyser som bare det enda, siden den er på samme bryter, er vel den på samme sikring som den nye lampen bruker? så hvis det var sikringen hadde vel ikke den heller virket nå?

Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Feil på linken...
Vis hele sitatet...
virker denne linken?: http://www.skeidar.no/skeidar.portal...ge_varekatalog

hvis den ikke virker er det det øverste bildet på denne siden: http://frueninord.blogspot.com/2010/...t-ble-lys.html
Jepp den virker, men det står ingen teknisk informasjon der...
Hvis det står at lampa trenger 12volt, og du gir den 230volt så sier det seg selv at det ikke vil gå bra.
Du sier at den sluttet å virke ganske raskt, altså, den HAR virket Feilen er bare at du gir den feil spenning, så enten kjøper du ny lampe, eller setter på en transormator 230v/12v. Jeg har selv gitt et apparat som skulle ha 230volt 400volt, og da begynte det å ryke ganske fort Med andre ord, det virker, men ikke så lenge

Forresten er G4 pærer kun beregnet til 12volt.
Hvis det er en 12 V-lampe så synes jeg det er rart den gjorde mer enn å blinke raskt eller bare dø med et smell. At en 12 V-pære skal lyse 5-7 sekunder på 230 V finner jeg noe snodig..

Dette har du strengt tatt ikke lov til å gjøre selv, ettersom den ikke kobles til med støpsel, og ettersom du tydeligvis er litt usikker på hva du gjør så anbefaler jeg at du følger regelverket og henter inn en elektriker til å skru opp lampen din.
Trådstarter
40 1
står ingen teknisk informasjon i verken bruksanvisningen eller på esken heller utenom "MAX 10x10W/12v G4" på esken. så det kan ikke være annet en at det ikke kommer spenning fra ledningene i taket eller at lampen er blitt ødelagt`? hva kan ha ødelagt lampen? jeg trenger ikke en ledning og sukkerbit mellom sukkerbiten i lampen og ledningene i taket?
Sist endret av kenola; 21. november 2010 kl. 22:24.
Sitat av kenola Vis innlegg
står ingen teknisk informasjon i verken bruksanvisningen eller på esken heller utenom "MAX 10x10W/12v G4" på esken. så det kan ikke være annet en at det ikke kommer spenning fra ledningene i taket eller at lampen er blitt ødelagt`? hva kan ha ødelagt lampen? jeg trenger ikke en ledning og sukkerbit mellom
Vis hele sitatet...
Les tråden!!!
Har du ikke fått med deg at du har gitt lampen din 230 volt når den bare skal ha 12 volt?! Hvor BLIND går det an å bli?!
Sist endret av Hybelkanin1; 21. november 2010 kl. 22:25. Grunn: mordi
Det kan være at det er feil på lampen, prøv den å bruke en lampeledning og koble den til en stikkontakt. Hvis den ikke virker så bytter du den, enkelt og greit
Men kjære deg, det er jo det vi forklarer deg. Lampa (pærene) er ødelagt fordi du ga den 230 volt og den egentlig skulle ha 12 volt.
Du trenger heller ikke noe mer informasjon enn 10x10W/12v G4 - Som for siste gang betyr at den skal ha 10 lavvolts halogenpærer, som trekker 10 watt hver, og disse skal forsynes med 12 volt, IKKE 230 volt. Skjønner?

Edit: Hybelkanine1 kom foran meg
Sist endret av LivingLegend; 21. november 2010 kl. 22:26.
Men det selges vel ikke lamper beregnet for 12 volt på skeidar? Tror nok denne lampen har en gåen transformator...
Trådstarter
40 1
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis det er en 12 V-lampe så synes jeg det er rart den gjorde mer enn å blinke raskt eller bare dø med et smell. At en 12 V-pære skal lyse 5-7 sekunder på 230 V finner jeg noe snodig..

Dette har du strengt tatt ikke lov til å gjøre selv, ettersom den ikke kobles til med støpsel, og ettersom du tydeligvis er litt usikker på hva du gjør så anbefaler jeg at du følger regelverket og henter inn en elektriker til å skru opp lampen din.
Vis hele sitatet...

ok, da har lampen fått for mye v i seg. da er lampen ødelagt sant? jeg bør ta den ned fortest mulig, kjøpe ny lampe og få en elektriker til å henge den opp?
Gjør det du, så slipper du å få noen problemer...
Sitat av kenola Vis innlegg
ok, da har lampen fått for mye v i seg. da er lampen ødelagt sant? jeg bør ta den ned fortest mulig, kjøpe ny lampe og få en elektriker til å henge den opp?
Vis hele sitatet...
Når du skal kjøpe ny lampe, kjøp en på 230 volt!
Bare husk at elektriker'n fakturerer deg rundt 700,-for jobben.
Trådstarter
40 1
tenkte ikke så mye på volt når jeg kjøpte lampen. men ser jo nå at på den gamle lampen står det 230v inni på dekselet. Trodde en taklampe var en taklampe, men det er det altså ikke. skal skru ned den nye å se om det står noe inni den også.
Sitat av kenola Vis innlegg
tenkte ikke så mye på volt når jeg kjøpte lampen. men ser jo nå at på den gamle lampen står det 230v inni på dekselet. Trodde en taklampe var en taklampe, men det er det altså ikke. skal skru ned den nye å se om det står noe inni den også.
Vis hele sitatet...
Hvis det sto 12 V på esken, så står det nok 12 V inni lampen også. Hele lampen er neppe ødelagt, men pærene er det. Og med mindre du har plass til en trafo inni lampen så er den nok uegnet til ditt bruk. Du kan jo spørre om du kan få erstatte pærene og bytte den i butikken, så er ikke pengene helt bortkastet. Eventuelt spørre om de har små omformere som passer inni lampen. Pass uansett på at en eventuelt ny lampe er beregnet til riktig spenning, som andre også sier.
Jeg tror muligens du har gitt 230v til en lampe som skal ha 12v
Trådstarter
40 1
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis det sto 12 V på esken, så står dSet nok 12 V inni lampen også. Hele lampen er neppe ødelagt, men pærene er det. Og med mindre du har plass til en trafo inni lampen så er den nok uegnet til ditt bruk. Du kan jo spørre om du kan få erstatte pærene og bytte den i butikken, så er ikke pengene helt bortkastet. Eventuelt spørre om de har små omformere som passer inni lampen. Pass uansett på at en eventuelt ny lampe er beregnet til riktig spenning, som andre også sier.
Vis hele sitatet...
Takker for alle svar. Dere har fått meg til å forstå hva som har skjedd Bra det forhåpentligvis bare er pærene som er røket, og ikke hele lampen som er ødelagt. håper jeg finner en omformer som er liten nok. hvis ikke kan jeg vel koble til en ledning beregnet til stikk-kontakt?

Har faktisk en stikk-kontakt 1m fra der den skal henge, så det jeg lurer på hvis det går er: er det brannfarlig å la ledningene fra taket ligge løst inni lampen (ikke koblet til lampen), eller må det gjøres noe med de ledningene?
Det er en del gode grunner her til at dette er arbeid som skal og bør utføres av elektriker. Å koble 230v til utstyr som kun skal ha 12v kan medføre kortslutning, varmgang og i ytterste konsekvens brann. Få bort det utstyret der snarest er mitt råd.
Trådstarter
40 1
Nå har jeg tatt ned den nye og hengt opp den gamle igjen.

Det var faktisk en transformator inne i den nye lampen. Står følgende på den:
Model: HTV105L1
Electronic Transformer for LV-Halogen Lamps
Pri: 220-240Vac 50/60Hz 0,44A, cos: 0,98
Sec: 11.5Vac35-105W eff 8,75A
ta: 50C tc: 90C Independent SELV convertor

da burde den vel virke da? da var vel ikke feilen at lampen fikk 230v i seg. den gamle lampen lyser fint igjen. Hva tror dere jeg gjorde feil med den nye, og hva kan ha skjedd?
Sist endret av kenola; 22. november 2010 kl. 01:27.
Lest kjapt igjennom tråden og er litt overrasket over at folk ikke er klar over at det finnes lamper som skal ha 230V inn selv om pærene kun er på 12V.

Først: Den gul/grønne ledningen er ikke uten betydning i mange tilfeller. Er stikkontaktene dine jordet? Da ser de slik ut: (legg merke til den metall-lederen som stikker ut 4 steder i kontakten)
http://www.vias.net/catalog/images/Foto5739.jpg

Om de ser slik ut SKAL den gul/grønne lederen kobles til.
Hvis stikkontaktene i rommet ditt ikke er jordet skal du IKKE KOBLE TIL den gul/grønne ledningen.


Etter hva du har fortalt, så har ikke du gjort noe feil. Det er en feil på lampen. Gå tilbake der du har kjøpt den og reklamer på den.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette har du strengt tatt ikke lov til å gjøre selv, ettersom den ikke kobles til med støpsel, og ettersom du tydeligvis er litt usikker på hva du gjør så anbefaler jeg at du følger regelverket og henter inn en elektriker til å skru opp lampen din.
Vis hele sitatet...
Det har vært en litt uskreven regel at ufaglærte har lov å koble til lampene sine i sukkerbiter. Det har lenge blitt praktisert at elektrikere har installert hus der takpunktene har hatt taklokk med en sukkerbit på undersiden for tilkobling av lamper.

Men når NEK400:2010 trer skikkelig inn til neste år har de ikke lov til å koble lampene sine selv. Da har alle takpunkt et innebygget "svenskestøpsel" for å forhindre at ufaglærte kobler selv.

Legger ved en link til en pdf-fil utarbeidet av NELFO over hva hvermansen har lov å gjøre når det kommer til elektrisitet (ihvertfall frem til 1/1-2011) http://www.nelfo.no/...ng/montveil.pdf
Trådstarter
40 1
Var å byttet lampen på skeidar i dag. nå virker den så var noe som var gale med lampen, og ikke med monteringen. men dere lærte meg hvertfal endel ting, som hvordan du ser om stikkontakter er jordet, og at det er viktig å tenke på volt under lampekjøp. takk for det..
...hva med at du ikke har lov til å gjøre den type koblinger selv?
Sitat av nomore Vis innlegg
...hva med at du ikke har lov til å gjøre den type koblinger selv?
Vis hele sitatet...
Hva med at du tar skammelig feil?
Sitat av capidog Vis innlegg
Hva med at du tar skammelig feil?
Vis hele sitatet...
Godt forsøk. Dokumentasjon?

Hva kan privatpersoner selv gjøre på det elektriske anlegget: http://www.dsb.no/en/DLE/Elsikkerhet...risk-anlegget/

a) tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording
b) tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording
c) tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere
d) tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende,
og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen,
tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt
e) montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg
f) utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser Lavvoltsanlegg
(under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
g) effekten ikke overstiger 200 VA og
h) monterings- og bruksanvisning følges nøye og
i) hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og
j) tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet,
dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
Vis hele sitatet...
Tilkobling av elektrisk utstyr på en sukkerbit og deretter skjult anses som en del av det faste skjulte anlegget og skal ikke privatpersoner gjøre noe. Elektriker skal kontaktes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nomore Vis innlegg
Tilkobling av elektrisk utstyr på en sukkerbit og deretter skjult anses som en del av det faste skjulte anlegget og skal ikke privatpersoner gjøre noe. Elektriker skal kontaktes.
Vis hele sitatet...
Kroneklemme == sukkerbit.

Det du siterer seier altså at det er lov å skifte taklampe hengt i krok og kopla til med sukkerbit
Stikkordene her er "og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen,". Trådstarter skrev dette:
Måten jeg gjorde det på var å skru ned den gamle lampen
Vis hele sitatet...
. Mao er det en ansett for å være en del av den faste installasjonen.

Om den derimot henger i en krok i taket og at trådstarter beskrev det noe uklart så er det lov, og da beklager eg kveruleringen.