Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  157 11437
Det er en ting jeg lurer på, hvorfor er myndighetene og den norske befolkningen så trangsynte at de ikke ser hva religion fører til? Jeg blir litt forbanna når jeg ser hvilken prioritering vi har her i Norge, det er viktigere å få ut innvandrere enn å bekjempe den største samfunnsfienden vi har hatt siden den dagen vi ble født, religion. Vi lever i et moderne samfunn i 2009 (snart 2010) og enda har vi ikke fjernet religion. Vi har alle sett hva dette har ført til, og nei. Det er ikke bare snakk om krigene i Irak, Afghanistan osv., selv om de bør regnes med, men enn det som har skjedd tidligere i forbindelse med bl.a. kristendom. Brenningen av hekser, den store makten prestene hadde tidligere, massemordet på jødene (Holocaust), tempelridderne. Jeg nevner ikke alt her, men du finner kriger som har skjedd tidligere, bare på grunn av religion. Krigen som kjempes nå av USA, er en religionskrig, selv om vi ikke skulle ha trodd det. Terroristene som er det fine navnet på de, tar selvmord i den forstand at de tror at de kommer til paradis.

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan folk kan tro at det finnes en gud, at det er en sjel/ånd/person som styrer alt. Det er jo det mest idiotiske jeg noen gang har hørt. Forsking viser at det ikke ble skapt et par som heter Adam og Eva, det er ikke gud som har brukt seks dager på å skape Jorden, og hvem var denne Jesus? En person som vandret rundt som en annen uteligger, helbredet folk og drakk vin. Jeg mener at det å tro på noe så dumt som en gud er som å tro på julenissen. Og hvor er denne såkalte himmelen/paradiset, den kan ikke være i himmelen over oss, som også blir kalt atmosfæren, for de fleste av oss har vært over skyene og sett at det ikke er fullt av folk der som lever i et paradis.

Så kommer vi til de kristne her i Norge, da snakker jeg om de virkelige kristne og ikke de som står som medlem i statskirken. Ekstremistene som faktisk tror de er bedre enn oss andre, bare fordi de aldri banner eller gjør noen synder, og at de har en gud å tro på. Jeg har ihvertfall opplevd det slik her jeg bor, de kristne er noen kvalme personer som tror de er høyest på rangstigen her i samfunnet.

Men hovedpoenget mitt er, hvorfor har vi ikke fjernet den idiotiske loven som automatisk setter oss som medlemmer i statskirken. Staten bør jo heller endre den loven og få mest mulig personer over på den andre siden. Religion koster staten penger og hva gjør den for noe godt? Gir den oss evig liv? Nei. Gjør den oss mer lykkelig? Nei. Kommer vi til et paradis etter døden? Nei, det tviler jeg sterkt på. Så hva gjør den da? Ingenting! Så kommer preken om at religion gir oss noe å tro på, noe som kan gjøre hverdagen lettere. Enn de som er humanister da? Er de personer som vandrer rundt på Jorden uten en sjel? Jeg er enig i at høytider som juleaften, påsken og slikt er kjekt, men trenger vi en religion for å feire noe da? 80% av de som feirer jul tror vel hverken på gud eller Jesus.

Hva mener dere om dette?
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 21:56.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Ytringsfrihet? Har da vel ikke nektet folk ytringsfrihet jeg, men jeg lurer på hvorfor folk blir medlemmer i statskirken automatisk. Eneste jeg kan si om de som har skrevet bibelen er at de har jævlig god fantasi.

Dotten: Er du troende?
Den gjør MEG lykkelig hvertfall.

Vel, jeg er ateist. Men, statskirken gir oss fri i jula, til påske og pinse, .. get the drift?
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av excubated Vis innlegg
Den gjør MEG lykkelig hvertfall.

Vel, jeg er ateist. Men, statskirken gir oss fri i jula, til påske og pinse, .. get the drift?
Vis hele sitatet...
Dette er vel ferier vi kunne fått uten å ha en religion? Så du mener at vi bør beholde religion for å få ferier?
Jeg er ikke kristen men du har misforstått kristendommen totalt.

Er sterkt i mot at man blir automatisk medlem i statskirken og er noe som bør endres på.
Statskirken etter min mening må nedlegges.

Og la de "private" kirkene blomstre som de selv vil.
Sist endret av skolms; 16. desember 2009 kl. 22:03.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg er ikke kristen men du har misforstått kristendommen totalt.

Er sterkt i mot at man blir automatisk medlem i statskirken og er noe som bør endres på.
Statskirken etter min mening må nedlegges.
Vis hele sitatet...
Hva har jeg misforstått?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det er en ting jeg lurer på, hvorfor er myndighetene og den norske befolkningen så trangsynte at de ikke ser hva religion fører til? Jeg blir litt forbanna når jeg ser hvilken prioritering vi har her i Norge, det er viktigere å få ut innvandrere enn å bekjempe den største samfunnsfienden vi har hatt siden den dagen vi ble født, religion. Vi lever i et moderne samfunn i 2009 (snart 2010) og enda har vi ikke fjernet religion.
Vis hele sitatet...
Det var det her jeg tenkte på når jeg sa yttringsfrihet.
Ja jeg er troende og er oppvokst i en troende familie, som har vært troende i så lang tid man kan huske.
Jeg synes det hadde vært bra å fjernet reglen om automatisk innmeldelse i statskirken. Men om du skal fjerne religion gjennom tvang er du like ille som misjonærene som gjør det motsatte. Du mener du har rett, og presser det på andre.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det var det her jeg tenkte på når jeg sa yttringsfrihet.
Ja jeg er troende og er oppvokst i en troende familie, som har vært troende i så lang tid man kan huske.
Vis hele sitatet...
Føler du deg noe bedre? Føler du at du har en gud med deg 24/7? Har du et bedre liv enn oss ateister? Er du mer lykkelig?

Hovedgrunnen til at vi har religion er vel fordi at den er over 2000 år gammel.


Sitat av Geordie
Jeg synes det hadde vært bra å fjernet reglen om automatisk innmeldelse i statskirken. Men om du skal fjerne religion gjennom tvang er du like ille som misjonærene som gjør det motsatte. Du mener du har rett, og presser det på andre.
Vis hele sitatet...
Religion ble vel presset på samene for noen hundre år siden og, så hvorfor kan ikke vi ateister presse religionen av de kristne?
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:05.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Vi lever i et moderne samfunn i 2009 (snart 2010) og enda har vi ikke fjernet religion.
Vis hele sitatet...
Godt innlegg, men dette blir jo helt ute av kontekst, først så er du veldig saklig så kommer dette. Alle mennesker er forskjellige og vi oppfatter alle spørsmål forskjellig, det er ikke noe man kan forandre uansett. Å si at man skal fjerne religion er like dumt som å si at vi skal slutte å tenke eller å si at vi må innse sannheten, men hva er sannheten? Vi oppfatter jo ting forskjellig uansett. Noe som er sant for meg er usant for deg. Etter det innlegget så tror jeg ikke du helt mente det du sa med å fjerne religion ettersom religion er bygd på tro - og tro er en tanke. Dette er motsatt også, en religiøs person ville sakt at Jesus (eller noe annet) vil være sannheten og at alle må tro på han, men det betyr ikke at denne personen har rett.

Jeg er dog enig med at noen drar det for langt og at religion ofte blir brukt i sammenhenger som vårt samfunn helst ikke bør oppleve, også et godt poeng med statskirken - som jeg er helt imot.
Sist endret av Suggs; 16. desember 2009 kl. 22:08.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hva har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...
Bibelen må tolkes, ikke taes bokstavelig som du har gjort.
Sist endret av skolms; 16. desember 2009 kl. 22:09.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs Vis innlegg
Godt innlegg, men dette blir jo helt ute av kontekst, først så er du veldig saklig så kommer dette. Alle mennesker er forskjellige og vi oppfatter alle spørsmål forskjellig, det er ikke noe man kan forandre uansett. Å si at man skal fjerne religion er like dumt som å si at vi skal slutte å tenke eller å si at vi må innse sannheten, men hva er sannheten? Vi oppfatter jo ting forskjellig uansett. Noe som er sant for meg er usant for deg. Etter det innlegget så tror jeg ikke du helt mente det du sa med å fjerne religion ettersom religion er bygd på tro - og tro er en tanke. Dette er motsatt også, en religiøs person ville sakt at Jesus (eller noe annet) vil være sannheten og at alle må tro på han, men det betyr ikke at denne personen har rett.

Jeg er dog enig med at noen drar det for langt og at religion ofte blir brukt i sammenhenger som vårt samfunn helst ikke bør oppleve, også et godt poeng med statskirken - som jeg er helt imot.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg er så imot religion er alt det "onde" den har gjort. Jeg har stor respekt for samer f.eks. og føler at kristendommen har ødelagt mye av det folkeslaget.

Sitat av skolms
Bibelen må tolkes, ikke taes bokstavelig som du har gjort.
Vis hele sitatet...
Er jo nettopp dette som har ført til alt som har skjedd. Terrorister tolker toraen på feil måte og tror at hvis de sprenger seg selv og drar med et par stykker til så kommer de til paradis, men det er ikke dette den sier.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:11.
Statskirken er noe herk, det er jeg med på, jeg er også enig med deg at den loven burde fjernes.

Men å rakke ned på religion generelt blir bare tull. Joda, religion har gjort mye jævelskap opp gjennom årene, men det er ikke slik nå lenger. Som du sier så er vi snart i år 2010, og det er få igjen som praktiserer kristendommen på måten det kan føre jævelskap med seg på. Hvis all religion bare kunne modernifiseres litt så hadde ikke religion vært noe problem lenger, veldig mange kristne liker bare troen på at det kan være noe annet etter døden, og at det er noe som "passer" på dem i det hverdagslige liv. Kristendommen gjør egentlig ingenting gale mot Norge idag. Igjen; hvis all religion kunne modernifiseres så hadde ikke noen religioner vært noe problem lengre. ^^
Tvang, uansett hvilken side det kommer fra er ikke særlig bra. La ateister være ateister, og la kristne være kristen. Da blir alle glade.

Og grunnen til at vi fortsatt har en statskirke er vel grunnet historiske årsaker fra vikingtiden/middelalderen om jeg ikke tar feil?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Religion ble vel presset på samene for noen hundre år siden og, så hvorfor kan ikke vi ateister presse religionen av de kristne?
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tro du snakker for å provosere, men svarer kort likevel.

1. Det skaper mer hat.
2. Det går på tvers av alle prinsipper demokratiet står for.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geordie Vis innlegg
Jeg velger å tro du snakker for å provosere, men svarer kort likevel.

1. Det skaper mer hat.
2. Det går på tvers av alle prinsipper demokratiet står for.
Vis hele sitatet...
Så kristendommen har ikke gjort dette iløpet av årene den har vært her?

Takket være kristendommen for bare 65 år siden så døde 6 millioner mennesker. Det er hele Norge og litt til det!
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:13.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Føler du deg noe bedre? Føler du at du har en gud med deg 24/7? Har du et bedre liv enn oss ateister? Er du mer lykkelig?

Hovedgrunnen til at vi har religion er vel fordi at den er over 2000 år gammel.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si at jeg føler meg mye bedre psykiskt, jeg har alltid noen å hendvise meg til.
Jeg føler at gud er med meg hele tiden, man kan sterke relasjonen gjennom bønn, faste, gå i kirka m.m
Jeg har ett normalt liv som alle andre mennesker som bor i norden bare det at jeg gir litt mer tid til kirka enn det en normal ungdom gjør.

Folk tenker sikkert nå "Å nej, vi har fått enda en kristen dude på forumet" vet at mesteparten her på forumet er ateister og jeg respekterer det og håper på at jeg også blir respektert.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Grunnen til at jeg er så imot religion er alt det "onde" den har gjort. Jeg har stor respekt for samer f.eks. og føler at kristendommen har ødelagt mye av det folkeslaget.

Er jo nettopp dette som har ført til alt som har skjedd. Terrorister tolker toraen på feil måte og tror at hvis de sprenger seg selv og drar med et par stykker til så kommer de til paradis, men det er ikke dette den sier.
Vis hele sitatet...
Jaja greit det, det har jeg fått med meg, men reagerer på at du kommer med en påstand om å "fjerne religion". Det er jo bare tåpelig. Greit å stå for sekularisme eller materialisme, men man må også forstå hvorfor folk har en religion - i det hele tatt en tro. Støtter dine meninger, men mener at det blir for vagt å si at du vil fjerne en tankegang.

FYI: Det er jøder som leser Toraen - ikke ofte man finner jødiske terrorister.
Sist endret av Suggs; 16. desember 2009 kl. 22:16.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Jeg kan si at jeg føler meg mye bedre psykiskt, jeg har alltid noen å hendvise meg til.
Jeg føler at gud er med meg hele tiden, man kan sterke relasjonen gjennom bønn, faste, gå i kirka m.m
Jeg har ett normalt liv som alle andre mennesker som bor i norden bare det at jeg gir litt mer tid til kirka enn det en normal ungdom gjør.

Folk tenker sikkert nå "Å nej, vi har fått enda en kristen dude på forumet" vet at mesteparten her på forumet er ateister og jeg respekterer det og håper på at jeg også blir respektert.
Vis hele sitatet...
Kan godt si at jeg respekterer personer som er kristne, bare de ikke går rundt og tror at de er viktigere enn oss andre dødlige.

Sitat av Suggs
Jaja greit det, det har jeg fått med meg, men reagerer på at du kommer med en påstand om å "fjerne religion". Det er jo bare tåpelig. Greit å stå for sekularisme eller materialisme, men man må også forstå hvorfor folk har en religion - i det hele tatt en tro. Støtter dine meninger, men mener at det blir for vagt å si at du vil fjerne en tankegang.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det å gradvis fjerne religion ville vært det beste. Jeg sier ikke at den skal fjernes på sekundet, men gradvis (fjerne det automatiske medlemskapet i statskirken, kutte ut det statlige tilskuddet til kirken).
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:16.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er jo nettopp dette som har ført til alt som har skjedd. Terrorister tolker toraen på feil måte og tror at hvis de sprenger seg selv og drar med et par stykker til så kommer de til paradis, men det er ikke dette den sier.
Vis hele sitatet...
Koranen mener du!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så kristendommen har ikke gjort dette iløpet av årene den har vært her?
Vis hele sitatet...
Huff. Det er en skremmende smålig måte å tenke på. Så mange urettferdige ting har skjedd gjennom årene, men om vi har rett til å ta igjen for den uretten i nå-tid ville ikke verden fungert. Det har jo bare historien bevist.

Vi behandlet samene som dritt og tvang dem til å lære seg vårt språk. Har de rett til å ta igjen? Du viser en veldig umoden forståelse for hvordan verden fungerer.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Koranen mener du!
Vis hele sitatet...
Tenkte litt feil nå, mente selvfølgelig koranen.

Nei, har ikke sagt at de skal ta igjen, men har du tilgitt Hitler for at han skapte en ideologi som baserte seg på å utrydde alle raser som han mente ikke fortjente å leve?
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:18.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jeg mener det å gradvis fjerne religion ville vært det beste. Jeg sier ikke at den skal fjernes på sekundet, men gradvis (fjerne det automatiske medlemskapet i statskirken, kutte ut det statlige tilskuddet til kirken).
Vis hele sitatet...
Hvorfor nevner du fjerne religion som i seg selv? Det du tydeligvis vil er å ha et sekularistisk samfunn, ikke fjerne religion. Religion i seg selv er tro, man kan ikke fjerne tro eller menneskelige tanker. Jeg er også for å skille stat og kirke. Mener du formellerer deg feil og det er derfor lett å misstolke dine påstander.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs Vis innlegg
Hvorfor nevner du fjerne religion som i seg selv? Det du tydeligvis vil er å ha et sekularistisk samfunn, ikke fjerne religion. Religion i seg selv er tro, man kan ikke fjerne tro eller menneskelige tanker. Jeg er også for å skille stat og kirke. Mener du formellerer deg feil og det er derfor lett å misstolke dine påstander.
Vis hele sitatet...
Folk kan tro hva de vil, men å gi statsstøtte til kristendommen og andre religioner i Norge mener jeg er feil.
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:23.
Hvem har sakt at alle kristene tror dem er bedre enn alle "dødelige"?
Det forstår jeg ikke helt.

Jeg er ikke kristen, jeg er ikke ateist, men agnostiker.

Jeg forstår ikke hvorfor du skal rakke ned på kristendommen?
Hva har kristne gjort mot deg?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Folk kan tro hva de vil, men å gi statsstøtte til kristendommen og andre religioner i Norge mener jeg er feil.
Vis hele sitatet...
Haha, du har tydeligvis ikke forstått at jeg enig med deg på dette området? Det jeg reagerer på er at du sier at du vil fjerne RELIGION. Religion er en tro, og man kan ikke fjerne menneskelige tankeganger. Du vil ha et sekularistisk samfunn, ikke fjerne religion.
Sitat av Suggs Vis innlegg
Hvorfor nevner du fjerne religion som i seg selv? Det du tydeligvis vil er å ha et sekularistisk samfunn, ikke fjerne religion. Religion i seg selv er tro, man kan ikke fjerne tro eller menneskelige tanker. Jeg er også for å skille stat og kirke. Mener du formellerer deg feil og det er derfor lett å misstolke dine påstander.
Vis hele sitatet...
Suggs, hvilken relgion og livssyn har du?
Statskirkeordningen MÅ bort! (Fordi det ikke finnes et eneste godt argument for hvorfor vi skal ha en slik ordning)
Religiøse privatskoler MÅ bort! (Fordi det er sykt farlig med denne typen vranglære, og ungene blir dumme av det. Yes, that's right - mindre intelligente enn folk som ikke har gått på religiøse skoler. Har jeg noe forskning å vise til på dette? Nei, det har jeg ikke. Hele utsagnet er basert på common sense, som det heter så fint)

Liker veldig godt "ordtaket": All religion must die for mankind to survive.

Vil forresten oppfordre alle til å se Richard Dawkins interviews Wendy Wright på YouTube. Alle 7 delene. Snakk om gjennomtrekk i toppetasjen, gitt...
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Man kan bevise og motbevise noen ting som står bibelen, men man kan ikke bevise eller motbevise "guds" eksistens.

Kan hende det er en allmektig skaper som 'tester' oss med all verdens ondskap; kan hende dette bare er menneskelig oppspinn, påskudd for å starte kriger osv osv. Samtidig er det mange som blindt tror på alt som står i diverse religiøse tekster (som ironisk nok er skrevet av mennesker).

Jeg synes det er rart at du er så skråsikker på at det ikke finnes noen gud - det er såvidt jeg vet enda intet konkret som motbeviser guds eksistens.

Voltaire: "If God did not exist, it would be necessary to invent him."
Jeg tror ikke det har så mye å si hvorvidt det finnes noen gud. Fortsatt ville man ha kriger, folk med litt for god selvtillit, ondskap, etc.

Jeg er for såvidt enig med deg i at statskirken burde avskaffes, i det minste de ordningene man har vedrørende denne nå, men man (du) står fri til å tro på hva som helst og eventuelt melde seg (deg) ut av statskirken.
Sitat av Takub Vis innlegg
Man kan bevise og motbevise noen ting som står bibelen, men man kan ikke bevise eller motbevise "guds" eksistens.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke motbevise noe som helst. Bevisbyrden ligger automatisk på den som kommer med påstanden. Dvs. de kristne, i dette tilfellet.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Takub Vis innlegg
Man kan bevise og motbevise noen ting som står bibelen, men man kan ikke bevise eller motbevise "guds" eksistens.

Kan hende det er en allmektig skaper som 'tester' oss med all verdens ondskap; kan hende dette bare er menneskelig oppspinn, påskudd for å starte kriger osv osv. Samtidig er det mange som blindt tror på alt som står i diverse religiøse tekster (som ironisk nok er skrevet av mennesker).

Jeg synes det er rart at du er så skråsikker på at det ikke finnes noen gud - det er såvidt jeg vet enda intet konkret som motbeviser guds eksistens.

Voltaire: "If God did not exist, it would be necessary to invent him."
Jeg tror ikke det har så mye å si hvorvidt det finnes noen gud. Fortsatt ville man ha kriger, folk med litt for god selvtillit, ondskap, etc.

Jeg er for såvidt enig med deg i at statskirken burde avskaffes, i det minste de ordningene man har vedrørende denne nå, men man (du) står fri til å tro på hva som helst og eventuelt melde seg (deg) ut av statskirken.
Vis hele sitatet...
Finnes det beviser på at gud finnes? Hvorfor finnes da Islam, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme? Er det gud som leker seg med oss og tester oss?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Tenkte litt feil nå, mente selvfølgelig koranen.

Nei, har ikke sagt at de skal ta igjen, men har du tilgitt Hitler for at han skapte en ideologi som baserte seg på å utrydde alle raser som han mente ikke fortjente å leve?
Vis hele sitatet...
hadde verdens überreligiøse tilgitt deg om du utryddet all religion?

jeg må si meg helt enig med deg dog, den norske stat bør være religiøst nøytral, kirken, moskeer, og alle andre "guds hus" bør ha samme vilkår.

det er greit nok at man blir innmeldt i statskirka om man blir døpt elelr konfirmert i kirka, men det at man blir innmeldt ved fødsel, det aksepterer jeg ikke

Sitat av stick dude Vis innlegg
Hvem har sakt at alle kristene tror dem er bedre enn alle "dødelige"?
Det forstår jeg ikke helt.

Jeg er ikke kristen, jeg er ikke ateist, men agnostiker.

Jeg forstår ikke hvorfor du skal rakke ned på kristendommen?
Hva har kristne gjort mot deg?
Vis hele sitatet...
se over, kristendommen bør likestilles, og gis samme vilkår som alle andre religioner og livssyn her i norge

dette er kun mine meninger, det er bare å koke opp noen gode motargumenter nå
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Føler du deg noe bedre? Føler du at du har en gud med deg 24/7? Har du et bedre liv enn oss ateister? Er du mer lykkelig?

Hovedgrunnen til at vi har religion er vel fordi at den er over 2000 år gammel.
Vis hele sitatet...
Om en religiøs person sier at han har Gud med seg så er det hans valg, det er hans tankegang - ikke noe du kan forandre på. Om det får denne personen til å føle seg bra, så er heller ikke det det handler om. For er det ikke det vi er ute etter? At individer kan føle seg bra og at de har noen som er tilstede for dem? Religiøs eller ei, så ser jeg veldig mye positivt i religion.

Du stadfester også en helt idiotisk påstand om at vi har religion fordi den er over 2000 år gammel. Som om religion er en ting, det er en TANKE! Folk har alltid trodd på en eller annen ting, om ikke det bare er én Gud, så flere eller et objekt. Noen indianer tilba sola og stjernene, du vil kanskje kalle dem gale - men det er en tro anyhow. Du vet at religion er så mye mer enn bare kristendom og islam?
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Religiøse privatskoler MÅ bort!
Vis hele sitatet...
Det sitter i ordet privatskoler, altså at de er private, det er ikke obligatoriskt at alle må søke inn dit for å få en utdanning, så hvorfor irriterer du deg selv på det?
De som går dit vil kanskje ha en relgiøs utdypning og utvikle sine kunskaper.
Du sammenligner dagens (stats)kirke med heksebrenning, holocaust (?!) og tempelridderne? Når så du sist en norsk munk/prest sale seg opp og ri til et slag? Når så du sist en heks bli brent? Synes du bør oppdatere noen av argumentene dine litt. Man kan ikke sammenligne dagens såpass sekulariserte samfunn mot de lite opplyste tilstandene på 1000-tallet. Jeg mener Norge i dag er såpass lite religiøst at en person som ikke utøver noen tro, ikke får spesielt mye prakket på seg. Jeg er enig i at statskirken er utdatert, men vi plages ikke av religionen i vårt samfunn, og jeg synes aldeles ikke det bør avskaffes. Jeg er ikke religiøs selv, og jeg kan vel kalle meg ateist, men det er såpass mange som finner styrke og hjelp i religion at å avskaffe det (hvis dette er mulig, noe jeg tviler på) er en absurd tanke.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Finnes det beviser på at gud finnes? Hvorfor finnes da Islam, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme? Er det gud som leker seg med oss og tester oss?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke beviser når det er en TRO, kanskje 1/100 av kristne sier at de VET at det er en Gud. Du kan heller ikke bevise meg at det ikke finnes rosa elefanter eller alver som flyr i himmelen.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Finnes det beviser på at gud finnes? Hvorfor finnes da Islam, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme? Er det gud som leker seg med oss og tester oss?
Vis hele sitatet...
du tenker feil her?

saken er det at folk må få tro det de vil tro, uansett om det dem tror på er basert på tomtegløgg og pølsevev, eller steinharde fakta. som flere andre her nevner, bør alle religioner likestilles, det er ikke bare teh ûber-1337-kirkesamfunnet som skal få støtte, enten skal alle få støtte, eller ingen. på likt grunnlag.

(forøvrig er jeg helt enig med deg i den påstanden du kommer med, men det er et dårlig argument i denne sammenhengen)
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det sitter i ordet privatskoler, altså at de er private, det er ikke obligatoriskt at alle må søke inn dit for å få en utdanning, så hvorfor irriterer du deg selv på det?
De som går dit vil kanskje ha en relgiøs utdypning og utvikle sine kunskaper.
Vis hele sitatet...
Jeg irriterer meg fordi det er farlig for samfunnet at små barn blir lært helt fullstendig feil ting.

De som går dit gjør det aldeles ikke fordi de vil ha en religiøs utdypning og utvikle sine kunnskaper. De går der fordi foreldrene har bestemt at der skal de gå. (snakker om barneskoler her, åpenbart)
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg irriterer meg fordi det er farlig for samfunnet at små barn blir lært helt fullstendig feil ting.

De som går dit gjør det aldeles ikke fordi de vil ha en religiøs utdypning og utvikle sine kunnskaper. De går der fordi foreldrene har bestemt at der skal de gå. (snakker om barneskoler her, åpenbart)
Vis hele sitatet...
Hvem tror du vet det best for barnet? Staten eller foreldrene? Jeg mener ikke at vi skal ha en mammadaltstat som bestemmer over enkeltmenneskers interesser. Om du eller dine foreldre mener at du skal gå på bibelskole fordi det passer best til din families interesser og idealer så er det jo ikke noe galt i det? Plager det deg bare at mennesker er forskjellige?
Kan ikke alle bare være venner!
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Kan ikke alle bare være venner!
Vis hele sitatet...
Det går rett og slett ikke.
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg irriterer meg fordi det er farlig for samfunnet at små barn blir lært helt fullstendig feil ting.

De som går dit gjør det aldeles ikke fordi de vil ha en religiøs utdypning og utvikle sine kunnskaper. De går der fordi foreldrene har bestemt at der skal de gå. (snakker om barneskoler her, åpenbart)
Vis hele sitatet...
Tror du har missforstått hele greia med privatskoler. I en privatskole så får barnet de norske grundene som alle andre barn får på offentlige skoler men i tillegg så får det her barnet også utdypning i f.eks Kristendommen.

Skal gi deg ett eksempel:
I en vanlig skole så har ungene 2 timer K.R.L (Kristendom Relgion og Livssyn i uka. Faget K.R.L innehåller en blanding av mange ulike relgioner altså at de ikke bare innrikter seg på en relgion.

På en relgiøs privatskole ( I det her tilfellet en Privat katedralskole) har kanskje de her ungene 6 timer med bare kristendomm for å utdype sine kunskaper i den her relgionen.
Sist endret av Dotten; 16. desember 2009 kl. 22:45.
Kristne ekstremister seg ned på meg siden jeg ikke tror på Gud eller kristendommen. Jeg ser ned på kristne ekstremister siden de tror de er noe høyere enn meg. Hvem som helst kan se ned på meg og tro de er noe høyere eller bedre, men hvem bryr seg egentlig? For min del kan de kristne ekstremistene her i Norge bare holde på med sitt, jeg bryr meg ikke. Jeg er ikke for å tvinge de kristne til å slutte å tro, den åpenbaringen må de få selv.

Man kan si hva man vil om statskirken, men jeg er glad i jul og påske da det innebærer fridager og kvalitetstid med familie og venner. Men jeg mener at man må få velge selv om man vil bli medlem av statskirken eller ikke. Folk må gjerne kalle meg rasistisk overfor de kristne, men jeg ser på kirken som en servicebedrift. De er sertifisert til å gjøre giftemål, de tar seg av de som skal i graven med å gi de en verdig sermoni osv. Jeg tror grunnen til at folk blir døpt, konfirmert og gift i den norske kirke har mer med tradisjoner å gjøre enn tro. Jeg konfirmerte meg ene og alene pga tradisjon, min søster gjorde ikke. Noe annet forhold til kirken kommer jeg ikke til å ha. Hvor min kropp havner etter at jeg dør bryr jeg meg fint lite om. Jeg har stor respekt for kristne, muslimer og alle andre folkeslag, så lenge den respekten er gjensidig.

Jeg er fortsatt, som mange andre, medlem av den Norske statskirke selv om jeg ikke er kristen. Jeg gidder rett og slett ikke melde meg ut da det verken koster meg en eneste tanke eller krone for å være medlem. Skatt må man betale uansett om det går til kirken, kongefamilien eller det norske veinettet.

Man kan ikke tvinge noen til å tro/ikke tro. Det blir bare umoralsk.
Sist endret av Remien; 16. desember 2009 kl. 22:52.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Suggs Vis innlegg
Om en religiøs person sier at han har Gud med seg så er det hans valg, det er hans tankegang - ikke noe du kan forandre på. Om det får denne personen til å føle seg bra, så er heller ikke det det handler om. For er det ikke det vi er ute etter? At individer kan føle seg bra og at de har noen som er tilstede for dem? Religiøs eller ei, så ser jeg veldig mye positivt i religion.

Du stadfester også en helt idiotisk påstand om at vi har religion fordi den er over 2000 år gammel. Som om religion er en ting, det er en TANKE! Folk har alltid trodd på en eller annen ting, om ikke det bare er én Gud, så flere eller et objekt. Noen indianer tilba sola og stjernene, du vil kanskje kalle dem gale - men det er en tro anyhow. Du vet at religion er så mye mer enn bare kristendom og islam?
Vis hele sitatet...
Kaller ikke indianere gale, de tilba noe som finnes, det er enda ikke bevist at gud finnes.

Sitat av shalabais
Du sammenligner dagens (stats)kirke med heksebrenning, holocaust (?!) og tempelridderne? Når så du sist en norsk munk/prest sale seg opp og ri til et slag? Når så du sist en heks bli brent? Synes du bør oppdatere noen av argumentene dine litt. Man kan ikke sammenligne dagens såpass sekulariserte samfunn mot de lite opplyste tilstandene på 1000-tallet. Jeg mener Norge i dag er såpass lite religiøst at en person som ikke utøver noen tro, ikke får spesielt mye prakket på seg. Jeg er enig i at statskirken er utdatert, men vi plages ikke av religionen i vårt samfunn, og jeg synes aldeles ikke det bør avskaffes. Jeg er ikke religiøs selv, og jeg kan vel kalle meg ateist, men det er såpass mange som finner styrke og hjelp i religion at å avskaffe det (hvis dette er mulig, noe jeg tviler på) er en absurd tanke.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det var greit at de kristne halvveis utryddet urbefolkningen som har vært her lengre enn kristendommen? Er mange som finner styrke og hjelp i å røyke marihuana og hasj, men likevel så blir de sett ned på. Sammenlign de to, er det mange som blir drept pga. religion, og hvor mange er det som blir dør av å røyke marihuana og hasj?
Sist endret av SemiColon; 16. desember 2009 kl. 22:56.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kaller ikke indianere gale, de tilba noe som finnes, det er enda ikke bevist at gud finnes.
Vis hele sitatet...
Men det blir vell samme som andre relgioner min kjære venn, de tilba solen og trodde de fikk noe ut av det, mens vi ber til Gud og tror på å få noe ut av det.
Sist endret av Dotten; 16. desember 2009 kl. 22:57.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Men det blir vell samme som andre relgioner min kjære venn, de tilba solen og trodde de fikk noe ut av det, mens vi ber til Gud og tror på å få noe ut av det.
Vis hele sitatet...
Selv om dette blir litt offtopic, men hadde du hatt noe imot at jeg har trodd på djevelen og tilbedt han? I kristendommen er eksistensen til djevelen like virkelig som gud sin eksistens.
Sitat av Suggs Vis innlegg
Noen indianer tilba sola og stjernene, du vil kanskje kalle dem gale - men det er en tro anyhow
Vis hele sitatet...
Nå er sola kilden til alt liv her på planeten, så tommelopp til indianerene.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kaller ikke indianere gale, de tilba noe som finnes, det er enda ikke bevist at gud finnes.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo bare tull, det som Dotten skrev er nuff said.

Så du mener at det var greit at de kristne halvveis utryddet urbefolkningen som har vært her lengre enn kristendommen? Er mange som finner styrke og hjelp i å røyke marihuana og hasj, men likevel så blir de sett ned på. Sammenlign de to, er det mange som blir drept pga. religion, og hvor mange er det som blir dør av å røyke marihuana og hasj?
Vis hele sitatet...
Haha, hvordan kan du seriøst basere dine argumenter på noe som skjedde for såpass lang tid tilbake. Du hater vel fortsatt Tyskere pga Hitler var en jævel? Og så setter du opp den umulige kabalen hvor du sammenlikner dødsfall i religion opp mot marihuana og hasj (som da er ingen, det er ingen som dør som en direkte virkning av Cannabis)
Sist endret av Suggs; 16. desember 2009 kl. 23:05.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Selv om dette blir litt offtopic, men hadde du hatt noe imot at jeg har trodd på djevelen og tilbedt han? I kristendommen er eksistensen til djevelen like virkelig som gud sin eksistens.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bibelen Matt 7: 1-6
Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! Etter dommen dere dømmer med, skal dere selv få dom, og i samme mål som dere selv måler opp med, skal det også måles opp til dere.
Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Eller hvordan kan du si til din bror: 'La meg ta flisen ut av øyet ditt', når det er en bjelke i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av din brors øye.
Vis hele sitatet...
Som du kan se, se så skal man ikke bry seg om andre på ett problemmessig sett, men bare fokusere på seg selv!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Selv om dette blir litt offtopic, men hadde du hatt noe imot at jeg har trodd på djevelen og tilbedt han? I kristendommen er eksistensen til djevelen like virkelig som gud sin eksistens.
Vis hele sitatet...
Hvis djevelen hadde fått deg til å føle deg bra på en rar måte så hadde ikke jeg stoppet deg. Det er dine idealer og dine verdier, det skal handle om friheten til å velge.