Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1318
Jeg vil gjerne lære PHP, men finner ingen god guide...
Vet noen om et sted (Engelsk eller norsk) hvor jeg kan lære det fra scratch?
ja, php bible. finnes i bokhandelen og evt. som pdf på nettet.
kjøp boken "Professional php programming" har den selv og den er bra
php bible egner seg ikke som nybegynner bok, mer som oppslagsverk... ang pdf, så har jeg lett meg ihjæl...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
cavey: Jeg begynte med PHP Bible. Før den kunne jeg ting som include, echo, print, fopen, og ikke særlig mer. For meg var den åndelig realistisk. Men ja, den er harderde enn de andre bøkene.
core php programming
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kjøp en bok ja. Selv har jeg Beginning PHP 4, og er rimelig fornøyd med den, men som tittelen tilsier, blir du ingen stor guru av å lese den. Når det gjelder sider om PHP, så har du jo hele manualen på php.net. Av norske sider, er www.sindrem.com bra.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Som aybara sier, bruk php.net/<metodenavn>

php.net er en av våre beste venner, og kan hjelpe meget.
Jeg tror ikke du er helt frisk idag Gusto, det heter funksjon ikke metode *pirke*

Som alle andre har sagt kjøp deg en bok. Men du kan komme ganske langt med litt innsatsvilje og manualen til php.

http://www.php.net/manual/en/introduction.php
http://www.php.net/manual/en/tutorial.php
http://www.php.net/manual/en/langref.php

Etter å ha lest det burde du begynne å fatt prinsippet. Da kan du enten bare begynne å prøve deg fram eller kjøpe en bok.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av TipeX
Jeg tror ikke du er helt frisk idag Gusto, det heter funksjon ikke metode *pirke*

Som alle andre har sagt kjøp deg en bok. Men du kan komme ganske langt med litt innsatsvilje og manualen til php.
Vis hele sitatet...
Metode == Funksjon. Begge er riktig.

Aldri hørt ordet metodekall før?
F. eks include() er et metodekall.
Metoder er "funksjoner" i et objekt

function_exists() og method_exists() er to forskjellige funksjoner.

include() er en konstruktør.
Trådstarter
70 1
Jepp! Jeg kjøper en bok, jeg. Har en tilgodelapp til Datajunglen, Jepp, den utrolig bra data-bok-butikken i Akersgata, der skal jeg jobbe litt om en måneds tid. Hadde jeg bare funnet den lappen. Ellers er jeg BLAKK!!!!!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av TipeX
Metoder er "funksjoner" i et objekt

function_exists() og method_exists() er to forskjellige funksjoner.

include() er en konstruktør.
Vis hele sitatet...
Ahh samme ulla
Kanskje jeg er trøtt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av cavey
...ang pdf, så har jeg lett meg ihjæl...
Vis hele sitatet...

har MASSE pdf-versjoner av PHP-bibler og annet PHP-stasj...
www.webber.no
www.webcafe.dk
www.webmonkey.org

Det var disse tre URLene som satte meg igang med PHP, så da kan de vel hjelpe deg også ;-)
www.sindrem.com

Kjempe side og fortjener all PR den kan få!!!
Opprinnelig postet av jocke
har MASSE pdf-versjoner av PHP-bibler og annet PHP-stasj...
Vis hele sitatet...
Selveste "PHP 4 bible"?
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...8309?vi=glance
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg vil gjerne ha pdf bøker...
original reprint
xaff's Avatar
Jeg begynte med noen txt-filer jeg fikk av Carlo, fikk tak en phpbok i PDF format som bare het "php book" som jeg bladde igjennom litt, siden den tid har jeg sett på andre script og lest på php.net

I den senere tid så har jeg jo funnet ut at de har de tutorialene jeg trengte helt i begynnelsen av manualen.. All you need is php.net
har 3-4 bøker her om dere vil ha send pm.
(Det har ihvertfall vært min beste kilde)

Et tips er nok å lære seg objekttypene først, nestede arrays kan være litt vanskelig å forstå i begynnelsen.

Hvis du vender deg til å søke i funksjonene vil du se at dem er kommentert under den offisielle referanse manuelen. I kommentarene er det en rekke gode tips og tricks.