Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1299
Jeg har tenkt å kjøpe en laptop i løpet av sommeren som for det meste skal brukes til redigering av video. Litt pga jobb og mye pga fritid/spill.

Jeg har sett på noen laptoper hittil men de fleste koster en del, og jeg vet ikke om de kommer til å slite med overoppheting etter ett år eller 2. Derfor vil jeg helst ikke bruke alt for mye penger nå.

Her er de jeg har sett på:

-Acer Swift X R7-5

-Acer Swift Edge 16

-Lenovo Yoga Slim

-Acer Aspire 5

-Acer Aspire 7

Er de kraftige nok? Sliter allerede med at Sony Vegas og Filmora er krevende på de større video-prosjektene jeg har på den stasjonære (men den er 4 år gammel). Er det andre alternativer som er bedre?
Skal du ha en god maskin til krevende jobb, må du nok legge i en del penger. Dumt å spare nå. Hvis du har råd da.

Selv har jeg en 7 år gammel laptop og det er kjedelig å vente timesvis på at rendering skal bli ferdig.
Trådstarter
6 0
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Skal du ha en god maskin til krevende jobb, må du nok legge i en del penger. Dumt å spare nå. Hvis du har råd da.

Selv har jeg en 7 år gammel laptop og det er kjedelig å vente timesvis på at rendering skal bli ferdig.
Vis hele sitatet...
Nå tar det 1x-6x ganger så lang tid som lengden på det jeg har for å gå gjennom render på den stasjonære. Går greit til video-lengden er 4+ timer, eller jeg har hundrevis av små justeringer i en jobb-video.

Skulle helst oppgradert den stasjonære men da får jeg ikke redigert på reise. Så det får vente til nærmere jul. Satser på at prisene på de eldre CPU-ene går ned til høsten når AMD Zen 5 kommer.
Macbook Pro?
Trådstarter
6 0
Sitat av funksjon Vis innlegg
Macbook Pro?
Vis hele sitatet...
Nei, koster alt for mye. Har ikke tenkt å betale 20-25% mer for samme deler.
Pengene går ikke kun til "samme" deler, men også et aluminiumchassis som fjerner varme mye mer effektivt enn plast og tåler mer. Du vurderer Acer, som jeg forbinder med direkte søppelkvalitet. De nye macene med M2-prosessor kan ikke sammenlignes hverken ytelses- eller byggekvalitetsmessig. Klart, om du ikke skal flytte maskina rundt så henger de sammen, men har sett utallige eksempler på Acer-laptops som fysisk faller fra hverandre etter kort tid. Det er ikke helt uten grunn at macbooks er bransjestandard innen foto-/video-/lydredigering. Hvis du renser de for støv innimellom varer de gjerne ti+ år til batteriet gir seg, tipper du er heldig om en Acer funker etter tre til fem. Da er 20% i prisforskjell plutselig uvesentlig. Ville sjekka ut dyrere Lenovo-maskiner, de pleide å være ganske bra.

Litt av greia man betaler for med Apple er ingerniørarbeidet bak produktene. De har tre laptop-modeller som byttes ut omtrent hvert andre år og dermed har en del flere hundre timer med design bak seg enn f.eks Acer, som slipper 17 forskjellige laptops designa på to uker i samme tidsrom.

Tror bare du kommer til å bli skuffa av en billig-laptop. Det virker som du skal bruke dette verktøyet endel, så jeg vil faktisk påstå at du sparer det inn både gjennom økt arbeidskomfort (bra skjerm, tastatur, skjermhengsle, magsafe-lader) og på levetia til produktet. Har eid flere plast-laptops, og etter jeg fikk mac via jobb er det som en annen verden, ikke faen om jeg gidder Windows igjen. Suboptimale vifter som bråker med én nettleserfane åpen og ikke-eksisterende byggekvalitet (knirking, sprekker, tåler ikke hyppig frakt) er min opplevelse med billige laptops.

Kjenner veldig mange i samme situasjon, som var diehard pc-boys til de måtte bruke mac profesjonelt i tjueåra. De har macbooks privat nå (gjerne air, som er vifteløs men throttler prosessoren ved hard belastning) og kanskje en stasjonær pc til gaming. Aldri sett noen lovprise windows laptops etter å ha eid en macbook derimot, men veldig mange har tydeligvis en emosjonell komponent som spiller inn på valg av datamaskin, ved at apple ikke vurderes engang fordi det er "for låst" (noe som stemte for 15 år siden) eller for "trendy" når det er ganske godt kjent at det er de eneste laptopene som faktisk tåler å brukes over lengre tid.

Dine penger og din tid, ville uansett gått opp en prisklasse og tatt i maskina fysisk om du går for pc. Er ekstremt tungvint med dårlige skjermhengsler, tastatur eller et chassis der hele greia knirker og bøyer seg om du løfter den med grep rundt et hjørne.
På grunn av at du ønsker å bruke til spill også i tillegg, så ville jeg søkt opp FX506HF-HN017W på Dustin Home.
Brukbart skjermkort, 16GB RAM og god skjerm med 144 HZ.
Vet at ASUS har ganske solide TUF gaming laptoper. To familiemedlemmer har det merket som jeg har valgt ut.
Sist endret av Thorry; 12. juli 2023 kl. 23:41.
Trådstarter
6 0
Sitat av Thorry Vis innlegg
På grunn av at du ønsker å bruke til spill også i tillegg, så ville jeg søkt opp FX506HF-HN017W på Dustin Home.
Brukbart skjermkort, 16GB RAM og god skjerm med 144 HZ.
Vet at ASUS har ganske solide TUF gaming laptoper. To familiemedlemmer har det merket som jeg har valgt ut.
Vis hele sitatet...
Den har desverre ikke en prossessor som egner seg til video rendering, og Skjermkortet er .

Har sett litt rundt på Tuf etter din anbefaling.
Om jeg ikke finner noe billigere tror jeg det blir denne jeg kjøper. Selv om den er i det dyreste laget.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Pengene går ikke kun til "samme" deler, men også et aluminiumchassis som fjerner varme mye mer effektivt enn plast og tåler mer. Du vurderer Acer, som jeg forbinder med direkte søppelkvalitet.

Tror bare du kommer til å bli skuffa av en billig-laptop. Det virker som du skal bruke dette verktøyet endel, så jeg vil faktisk påstå at du sparer det inn både gjennom økt arbeidskomfort (bra skjerm, tastatur, skjermhengsle, magsafe-lader) og på levetia til produktet. Har eid flere plast-laptops, og etter jeg fikk mac via jobb er det som en annen verden, ikke faen om jeg gidder Windows igjen. Suboptimale vifter som bråker med én nettleserfane åpen og ikke-eksisterende byggekvalitet (knirking, sprekker, tåler ikke hyppig frakt) er min opplevelse med billige laptops.

Kjenner veldig mange i samme situasjon, som var diehard pc-boys til de måtte bruke mac profesjonelt i tjueåra.

Dine penger og din tid, ville uansett gått opp en prisklasse og tatt i maskina fysisk om du går for pc. Er ekstremt tungvint med dårlige skjermhengsler, tastatur eller et chassis der hele greia knirker og bøyer seg om du løfter den med grep rundt et hjørne.
Vis hele sitatet...

Jeg har ingenting imot Mac. Har hatt Mac før som familie-PC og brukt i jobbsammenheng hos flere kunder. Skal sies at jeg misliker Win 11 sterkt og at neste gang jeg kjøper en Stasjonær skal den ikke kjøre Windows.

Helt enig i at aliminium er ett stort pluss. Jeg bryr meg ikke om at laptopen bråker, men jeg bryr meg om den blir varm og at den tåler mer.

Fant ut at billigste mac-en med 512 gb disk og 12-16gb ram (anbefalt minimum for video redigering) går for rundt 20.000 som er 3000+ over det jeg er villig til å bruke. Veldig imponert over bra prosessorer på Mac-ene.

Så litt på Lenovo og fant en som virker grei.
Sist endret av Corvo1453; 13. juli 2023 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=Corvo1453;3835912]Den har desverre ikke en prossessor som egner seg til video rendering, og Skjermkortet er .

Har sett litt rundt på Tuf etter din anbefaling.
Om jeg ikke finner noe billigere tror jeg det blir denne jeg kjøper. Selv om den er i det dyreste laget.


Jeg kan i allefall ikke se at prosessoren ikke vil fungere til redigering, da den har 6 kjerner, 12 tråder, og en maks hastighet opp til 4.5 GHz.

Skjermkortet er ikke det beste akkurat, men siden fokuset ikke var spill, så var det heller ikke det viktigste, men det vil jo så klart fungere til noe spilling. Spiller faktisk selv med kun 1060, som er litt "gammelt" nå

Uansett, ASUS sine TUF er veldig bra. Veldig solide maskiner.
Har du muligheten til å i det minste vurdere ekstern gpu?
Trådstarter
6 0
[quote=Thorry;3835992]
Sitat av Corvo1453 Vis innlegg

Jeg kan i allefall ikke se at prosessoren ikke vil fungere til redigering, da den har 6 kjerner, 12 tråder, og en maks hastighet opp til 4.5 GHz.

Skjermkortet er ikke det beste akkurat, men siden fokuset ikke var spill, så var det heller ikke det viktigste, men det vil jo så klart fungere til noe spilling. Spiller faktisk selv med kun 1060, som er litt "gammelt" nå

Uansett, ASUS sine TUF er veldig bra. Veldig solide maskiner.
Vis hele sitatet...

Gikk for denne ettersom den var nedsatt to ganger. Litt bedre prosessor med flere tråder og lavere temperatur på samme hastighet ( så holder den forhåpentlig litt lengre). Selv om Prosessoren var litt i minste laget holdt det til å kjøre rendering i bakgrunnen mens jeg har en video gående på skjermen, etter å endre prioritet til Høy på nettleser. Tror dette er mer pga høyere skjermoppløsning enn noe annet, gikk helt greit på VLC.

GPU-en har 2GB mer minnekapasitet enn TUF-en jeg så på. Den har QHD i stedet for FHD(litt viktig pga kvalitetskrav hos en kunde), og en 1TB SSD istedet for 512GB. Alt dette med lavere strømforbruk og 2000kr billigere.

Jeg er veldig fornøyd