Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1855
Hei!
Har nå hatt 2 syltetøyglass stående i en lang stund, tror det snart nærmer seg 2 måneder, men i begge glassene mangler det litt, kan jeg ta dem ut nå eller vil jeg da ødelegge det?

Click image for larger version

Name:	2014-05-28 12.01.20.jpg
Views:	363
Size:	94,6 KB
ID:	11199 (glass 1)

Click image for larger version

Name:	2014-05-28 12.01.37.jpg
Views:	247
Size:	84,2 KB
ID:	11200 (glass 1)

Click image for larger version

Name:	2014-05-28 12.02.10.jpg
Views:	241
Size:	93,8 KB
ID:	11201 (glass 2)
Sist endret av insider; 2. juni 2014 kl. 09:37.
Var unormalt lenge, hadde dobbelt så store glass som tok litt over 2 uker for å være ferdig..
Du skal ikke ta det ut før at det er 100% kolonisert!
Hva er det du bruker som substrate?
Trådstarter
93 6
Mente jeg også.
Hva skjer om jeg tar dem ut nå? Kommer det ikke til å vokse noe ut av det myceliumet som allerede er der?
Bruker vermeculitt og brunt rismel.
Hadde samme problemet jeg også. Lot det stå mye lengre enn hva som sto i guiden, men fortsatt var det deler som ikke hadde blitt kolonisert. Tok de ut og de ble ødelagt med en gang av mugg.

Vet ikke hvilken vermikulitt-type du har brukt, men jeg fant ut at den jeg brukte var alt for finkornet. Dermed ble det vanskelig å få kolonisert alt, selv om jeg lot glassene stå kjempelenge.
Trådstarter
93 6
Sitat av Incinerator Vis innlegg
Hadde samme problemet jeg også. Lot det stå mye lengre enn hva som sto i guiden, men fortsatt var det deler som ikke hadde blitt kolonisert. Tok de ut og de ble ødelagt med en gang av mugg.

Vet ikke hvilken vermikulitt-type du har brukt, men jeg fant ut at den jeg brukte var alt for finkornet. Dermed ble det vanskelig å få kolonisert alt, selv om jeg lot glassene stå kjempelenge.
Vis hele sitatet...
da gjør jeg ikke det nei.
Jeg bruker den litt grovere, driti meg selv ut på å bruke for finkornet før.

men er det søppel eller vil det tette seg over tid?
Langsom kolonisering kan være tegn på kontaminering som mycelium prøver å bekjempe. De områdene som ikke blir kolonisert er jeg nesten sikker på at ikke vil koloniseres, ivertfall etter så lang tid som to måneder. Sikreste metoden å finne utav det er å lukte på innholde, lukter det sure sokker eller som søte epler, er prosjektet ødelagt. Det skal lukte som fersk sopp, eller ingenting i det hele tatt. Hvilken steriliserings metode brukte du på subtrate? Endosporer er noe herk, og kan gjøre hverdagen fort sur 😉 får glassene "puste" eller er de helt luft tette?

Noe som fucka teksten, oversetter
Prøver igjen..
Langsom kolonisering kan være tegn på kontaminering som mycelium prøver å bekjempe. De områdene som ikke blir kolonisert er jeg nesten sikker på at ikke vil koloniseres, ivertfall etter så lang tid som to måneder. Sikreste metoden å finne utav det er å lukte på innholde, lukter det sure sokker eller som søte epler, er prosjektet ødelagt. Det skal lukte som fersk sopp, eller ingenting i det hele tatt. Hvilken steriliserings metode brukte du på subtrate? Endosporer er noe herk, og kan gjøre hverdagen fort sur. får glassene "puste" eller er de helt luft tette?
Sist endret av makkapakka; 2. juni 2014 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
93 6
Sitat av makkapakka Vis innlegg
Langsom kolonisering kan være tegn på kontaminering som mycelium prøver å bekjempe. De områdene som ikke blir kolonisert er jeg nesten sikker på at ikke vil koloniseres, ivertfall etter så lang tid som to måneder. Sikreste metoden å finne utav det er å lukte på innholde, lukter det sure sokker eller som søte epler, er prosjektet ødelagt. Det skal lukte som fersk sopp, eller ingenting i det hele tatt. Hvilken steriliserings metode brukte du på subtrate? Endosporer er noe herk, og kan gjøre hverdagen fort sur 😉 får glassene "puste" eller er de helt luft tette?

Noe som fucka teksten, oversetter
Prøver igjen..
Langsom kolonisering kan være tegn på kontaminering som mycelium prøver å bekjempe. De områdene som ikke blir kolonisert er jeg nesten sikker på at ikke vil koloniseres, ivertfall etter så lang tid som to måneder. Sikreste metoden å finne utav det er å lukte på innholde, lukter det sure sokker eller som søte epler, er prosjektet ødelagt. Det skal lukte som fersk sopp, eller ingenting i det hele tatt. Hvilken steriliserings metode brukte du på subtrate? Endosporer er noe herk, og kan gjøre hverdagen fort sur. får glassene "puste" eller er de helt luft tette?
Vis hele sitatet...
Faen da. Andre gang jeg prøver og andre gang jeg feiler igjen..
Men da skal jeg dra å lukte på dem!
Det er 4 små hull etter sprøytene i lokket, men der har jeg satt folie over, trodde det ikke skulle ha luft?

Jeg fylte substratet i glassene og dampkokte dem i en kjele i 90 minutter. Så brukte jeg en boks som jeg jobbet inne i etterpå som var dunket i sprit og var nøye på å sterilisere alt jeg brukte med sprit og flammer.
Hvis du sliter med å komme i gang så prøv ut Liquid Culture, hadde braksuksess med det og koloniseringstiden gikk kraftig ned!
Ta av folie, myceliumen trenger luft! Det står mye rart på nettet, men trust me, myceliumen MÅ ha luft! Har du tørr vermiculite på toppen i glassene? Har du det, trenger du ikke å bekymre deg for at baskelusker skal falle gjennom hullene .

Å dampkoke i 90 minutt vil jeg si er en risiko sport, det kan fungere, men kjangsen for å feile er ganske stor. Kan nesten garantere deg at det er steriliseringen av glassene du feiler på.

Enkleste er å bruke en trykk koker, da holder det med å trykk koke en gang i 90 min. Men skal du bruke damp metoden, må du sjekke opp "tyndalisering".
Da damp koker du glassen minst 90 min 3 ganger over 3 dager, med 24 timers mellomrom for å "dyrke" opp endosporene, slik at du kan ta knekken på dem når de er mest sårbare. Bruker du trykk koker eller tyndaliserings metoden er du sikret 99% på at glassene ikke blir kontaminert.

Som heltpåtryne nevner, kan du prøve deg på en LC guide, som virkelig får fart på saker og ting, men jeg vil anbefale at nybegynnere holder seg til multisporer til å begynne med