Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1895
Når jeg prøver å åpne 3 PowerPoint dokumenter samtidig får jeg bare denne feilmeldingen:

Denne operasjonen ble avbrutt på grunn av begrensninger som er definert for denne datamaskinen. Kontakt systemansvarlig.

Noen som har peiling på hvordan man kan få fikset dette, google var ikke til stor hjelp?
The Nerdrager
Hvor mye RAM har du ?
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
4gig ram maskinen er kun 2 år gammel ca burde klare dette lett er ikke gigantiske dokumentene heller
kjører 32bit OS, med 4 GB ram. Har til en hver tid oppe ca 10 word-dokumenter, uten problemer
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hmm, du har CCleaner, ja? Hvis ikke, last ned det og trykk på 'Kjør CCleaner' når du er i programmet. Har du kanskje mange bakgrunnsprogrammer åpne? De nederst på skjermen helt til høyre.
swag
Ponyo's Avatar
Trådstarter
Inne på oppgavebehandlingen så er ikke mer enn 30% av fysisk minne brukt.

De må vel ligge en regel som sperrer for det et sted, en policy eller noe?
The Nerdrager
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
kjører 32bit OS, med 4 GB ram. Har til en hver tid oppe ca 10 word-dokumenter, uten problemer
Vis hele sitatet...
Du kjører 32 bit OS med 4gb Ram :P? Da får du jo brukt langt ifra alt :s
Sitat av Rediver Vis innlegg
Du kjører 32 bit OS med 4gb Ram :P? Da får du jo brukt langt ifra alt :s
Vis hele sitatet...
Hvor er det du har lært deg å regne?

Kode

2^32 = 4294967296 B
4294967296 B / 1024 = 4194304 KB
4194304 KB / 1024 = 4096 MB
4096 MB / 1024 = 4 GB
Etter mine matte kunnskaper så skal ha få brukt alt.
Katy Perry <3
Ganske sikker på at du trenger et 64-bits operativsystem for å få utnytte alle 4 gigabytene med RAM.
Sitat av saxoni Vis innlegg
Ganske sikker på at du trenger et 64-bits operativsystem for å få utnytte alle 4 gigabytene med RAM.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvis du skal ha mer enn 4GB så trenger du 64-bits system, men hvis du har 32 bits system, så vil man ha 2 kombinasjoner pr bits (1 eller 0) og 32 bits, altså 2^32 som er 4294967296, så det vil si at man kan ha 4294967296 forskjellige adresser på RAM brikken, og for hver adresse på RAM brikken, så kan man lagre en BYTE.

Hvis du ser på regne stygget nedenfor, så ser du at svaret blir maks 4GB på 32 bits system.

Sitat av 0xFF Vis innlegg

Kode

2^32 = 4294967296 B
4294967296 B / 1024 = 4194304 KB
4194304 KB / 1024 = 4096 MB
4096 MB / 1024 = 4 GB
Vis hele sitatet...
Katy Perry <3
32-bit operating systems will only be able to access 4GB of memory, and of that most applications will only be able to use 2GB.
Vis hele sitatet...
Kilde
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvor er det du har lært deg å regne?

Kode

2^32 = 4294967296 B
4294967296 B / 1024 = 4194304 KB
4194304 KB / 1024 = 4096 MB
4096 MB / 1024 = 4 GB
Etter mine matte kunnskaper så skal ha få brukt alt.
Vis hele sitatet...
Tja, skjønner ikke helt matten din her, men om jeg husker riktig kan man ikke bruke mer enn 3,25 eller 3,75 elns.

Husker det fra tidligere maskiner med 32-bit
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette er grunnen til at :

1. Vi ikke installerer norske operativsystem.
2. Bruker google.
3. Oversetter fra norsk -> engelsk deretter bruker google.

http://support.microsoft.com/kb/310049

Dette er feilmeldingen du får, og her er en fiks for Outlook, som kanskje også hjelper på powerpoint.
Sitat av saxoni Vis innlegg
32-bit operating systems will only be able to access 4GB of memory, and of that most applications will only be able to use 2GB.
Vis hele sitatet...
Kilde
Vis hele sitatet...
Det hadde jo ikkje vært forskjell om han hadde hatt 64 Bits system heller, han for ikkje brukt noe mer RAM av den grunnen, en del RAM går til å lagre addresser, en del til operativsystem.. osv. Og et annet spørsmål: forventer du at 3 powerpoint programmer skal bruke mer enn 2GB ram?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tja, skjønner ikke helt matten din her, men om jeg husker riktig kan man ikke bruke mer enn 3,25 eller 3,75 elns.

Husker det fra tidligere maskiner med 32-bit
Vis hele sitatet...
Dette er grunnet at hardwarekomponenter som har fysisk minne _OGSÅ_ må adressere minne.

Har du et skjermkort på 2GB vil du kun se 2GB systemminne tilgjengelig i OSet.
PAE kan allivere dette, men ikke komplett.

For Windows konsumer x86 er limiten 4GB totalt med PAE, dette er en hardlimit satt av windows og har egentlig ingen rot i virkeligheten når man har PAE-tilgjengelig.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette er grunnen til at :

1. Vi ikke installerer norske operativsystem.
2. Bruker google.
3. Oversetter fra norsk -> engelsk deretter bruker google.

http://support.microsoft.com/kb/310049

Dette er feilmeldingen du får, og her er en fiks for Outlook, som kanskje også hjelper på powerpoint.
Vis hele sitatet...
Forøvrig vil vel kb-siden bli oversatt til norsk hvis du bruker norsk OS, feilemeldingen er :

"This operation has been cancelled due to restrictions in effect on this computer. Please contact your system administrator."
For de fortsatt interreserte, jeg får brukt 2.75 GB, men det er en skolepc